17. marca w Sebring Team Peugeot TotalEnergies rozpocznie swój pierwszy pełen sezon startów na arenie światowej.
-
Sezon 2023 zapowiada się wymagająco biorąc pod uwagę rywalizację z sześcioma innymi producentami w kategorii Hypercar, ale cele stojące przed zespołem Peugeot TotalEnergies są jak najbardziej możliwe do zrealizowania.
-
Sebring to dla samochodów Peugeot 9X8 wyjątkowy i nietypowy tor.
17. marca Team Peugeot TotalEnergies wyjedzie na tor w Sebring, by zapoczątkować 11. sezon Mistrzostw Świata w Wyścigach Długodystansowych FIA (FIA WEC). Będzie to premierowe pojawienie się bolidów Peugeot 9X8 na amerykańskim kontynencie i na kultowym torze w Sebring.
Bogate doświadczenia zdobyte w startach w trzech wyścigach w 2022 roku oraz w trakcie testów na łącznym dystansie 10.000 km, przeprowadzonych w okresie zimowym, pozwoliły na wprowadzenie w Peugeot 9X8 zmian technicznych w celu optymalizacji niezawodności, jak podkreśla Jean-Marc Finot, senior VP Stellantis Motorsport: „Pokonaliśmy wiele kilometrów, by poprawić osiągi samochodu i potwierdzić jego niezawodność. Rozpoczynamy ten sezon z ogromnym entuzjazmem oraz z zespołem pełnym woli walki. Odczuwamy wielką dumę z uczestniczenia w tych mistrzostwach i z możliwości stawienia czoła renomowanym producentom i wielkim nazwiskom w długodystansowej rywalizacji”.
Obecny sezon zapowiada bardzo silną konkurencję wraz z pojawieniem się największych na świecie producentów w głównej stawce kategorii Le Mans Hypercar, która będzie się składać z jedenastu samochodów. Cel dla Teamu Peugeot TotalEnergies pozostaje jasny, „walczyć o zwycięstwo w każdym wyścigu. Poza tym wiemy, że nic nie przychodzi samo. Nie będzie to łatwe i nie jesteśmy jedyni w stawce mający ten sam cel” – dodaje Jean-Marc Finot.
Pierwszy wyścig w sezonie FIA WEC poprzedzi prolog 11 i 12 marca również na Florydzie. Podczas tych jazd próbnych kierowcy i zespół będą mogli zapoznać się ze zróżnicowaną nawierzchnią toru w Sebring, który będzie bardzo wymagający dla samochodów Peugeot 9X8 o numerach 93 i 94. „Możliwość rozpoczęcia sezonu na Florydzie u schyłku zimy, to dla nas znaczący przywilej, który doceniamy. Ten trudny tor stawia wysokie wymagania dla zawieszenia i układu przeniesienia napędu. Mimo, że wyścig jest krótszy, pokonanie Sebring bez przeszkód, to warunek niezbędny do startu w 24 godziny Le Mans, nawet jeśli wiemy, że nie będzie to wystarczające, bo nic nie zastąpi rzeczywistego ścigania się przez 24 godziny” – zaznacza Olivier Jansonnie, dyrektor techniczny Peugeot Sport.
Aby osiągnąć stawiane sobie cele i walczyć o czołowe pozycje przez cały sezon, zespół będzie wspierany przez cennych partnerów: TotalEnergies, Capgemini, Yahoo, Marelli, Firma Peugeot Frères, Sparco oraz Jack and Jones. Załogi obu samochodów Peugeot 9X8 pozostaną te same i tworzyć je będą Paul Di Resta, Mikkel Jensen, Jean-Eric Vergne w Peugeot nr 93 oraz Loïc Duval, Gustavo Menezes i Nico Müller w Peugeot nr 94.
Start w wyścigu 1000 mil Sebring jest już potwierdzony i będzie to jednocześnie rozpoczęcie sezonu 2023 dla Teamu Peugeot TotalEnergies oraz start rywalizacji w Mistrzostwach Świata w Wyścigach Długodystansowych FIA.
POWIEDZIELI NAM:
Paul Di Resta – Peugeot nr startowy 93
„Sebring będzie dla nas ważnym testem, zwłaszcza że naszą przygodę w wyścigach długodystansowych zaczęliśmy zaledwie rok temu i będzie to nasz pierwszy pełen sezon startów w FIA WEC. Będziemy musieli mocno zewrzeć szeregi i walczyć z całych sił z konkurentami. Nasze przygotowania skoncentrowały się na zapewnieniu niezawodności samochodów oraz ich osiągach i w tym celu przeprowadziliśmy wiele jazd testowych, by zbadać wytrzymałość. Wraz z całym zespołem dużo pracowaliśmy nad poprawą naszych wyników w stosunku do poprzedniego roku. Ten sezon będzie próbą, ze wzlotami i przeszkodami na naszej drodze, ale to wyniki startów w wyścigach i w kwalifikacjach potwierdzą poziom, jaki udało nam się osiągnąć. Zajmiemy takie miejsce, jakie się uda, ale najważniejsze będą rywalizacja i ciężka praca nad dalszą poprawą naszych wyników”.
Mikkel Jensen – Peugeot numer startowy 93
„Sezon będzie ciekawy, ponieważ będziemy się ścigać z sześcioma innymi producentami. Będziemy musieli zoptymalizować nasze wysiłki, skupić się na nas samych, osiągnąć jak najlepsze wyniki, dać z siebie wszystko na pit-stopach, być skuteczni w działaniu zespołowym oraz nie ufać zbytnio rywalom.
Pierwszy wyścig będzie jednocześnie pierwszym spotkaniem wszystkich konkurujących ekip na torze, więc nie wiadomo, czy będzie to udany wyścig, czy nie. Sebring jest torem, gdzie tylko nieliczne zespoły przeprowadziły jazdy testowe i niezmiernie ważne będzie sprawdzenie, ile czasu zajmie nam właściwe dobranie ustawień samochodu. To fajny tor. Byłem tam trzy razy i bardzo go lubię. Może też zaskakiwać swoimi nierównościami, nie ma co więc oczekiwać perfekcyjnego pokonania okrążenia, bo to trochę nieprzewidywalne miejsce!”.
Jean-Éric Vergne – Peugeot numer startowy 93
„Myślę, że to jest super korzyść dla wyścigów WEC, bo tak duża liczba producentów w stawce wzbudzi ogromne zainteresowanie tym sportem, a jako kierowca mam wrażenie należeć do nowego pokolenia, do nowej ery w sporcie samochodowym.
Sądzę, że na ten sezon musimy postawić sobie cele możliwe do zrealizowania, a będzie to możliwe dopiero po pierwszym starcie w Sebring. Nie możemy dziś porównywać się z innymi zespołami, ponieważ nigdy z nimi nie rywalizowaliśmy w wyścigach. Będzie to dla zespołu pierwszy pełen sezon startów i będziemy stawiać czoła bardzo doświadczonym konkurentom. Ważne jest byśmy wszyscy robili postępy, pracowali zgodnie w tym samym kierunku i umieli doskonalić się z wyścigu na wyścig, mając na uwadze wszystkich członków zespołu, czynniki zewnętrzne, wszystkie możliwe parametry, by być zdolnym do wygrywania wyścigów. Osobiście chcę zakończyć rok tak, byśmy mogli wszyscy spojrzeć sobie prosto w oczy i powiedzieć, że zrobiliśmy maksimum tego, co w naszej mocy”.
Loïc Duval – Peugeot numer startowy 94
„Sebring jest torem bardzo nietypowym w naszym kalendarzu startów, lecz ma on w pewnych aspektach swój urok. Jest to dawne lotnisko o różnych rodzajach nawierzchni, ale przede wszystkim jest to tor bardzo wyboisty, o czym wszyscy wiedzą. Jest bardzo wymagający dla maszyn, przyczepność jest ogólnie raczej dobra, ale jeździ się po wielkich, betonowych płytach, są w nich dziury, wyboje, więc jest dość specyficzny, lecz jeszcze raz powiem – to wspaniałe spotkanie, które należy już do klasyków w wyścigach długodystansowych.
Będzie to bardzo ekscytujący sezon, ponieważ oprócz znaczącego powrotu marki Peugeot będziemy przeżywać magiczną erę wyścigów długodystansowych z udziałem hipersamochodów. Sporą atrakcją jest widzieć w stawce tak wielu producentów, wspaniałe samochody i sławnych kierowców. Będzie więc zacięta walka na torze i z niecierpliwością czekam na jej rozpoczęcie. Powrót do WEC, i to w królewskiej kategorii, jest dla mnie również bardzo ważny. Opuściłem ją w 2016 roku i możliwość ponownego startu z potencjalną szansą na wygraną w mistrzostwach oraz w 24 godziny Le Mans w klasyfikacji generalnej, to dla mnie coś wspaniałego”.
Gustavo Menezes – Peugeot numer startowy 94
„Super, że jest tylu producentów i kultowych marek, które uczestniczą w FIA WEC i w wyścigu 24 godziny Le Mans. Lista zawodników jest bardzo konkurencyjna i wydaje się, że w kolejnych latach będzie ona o jeszcze jeden stopień mocniejsza, co jest bardzo ekscytujące. Tej zimy spędziliśmy z całym zespołem dużo czasu w symulatorze, mieliśmy też okazję przeprowadzenia wielu testów na terenie Europy i dużo też trenowałem u siebie, by być gotowym na rozpoczęcie sezonu. Rywalizacja w tym roku będzie bardzo ostra – na każdy tor wszyscy przyjadą z tym, co mają najlepszego, i my zrobimy to samo. Wiemy, że nie będzie łatwo, lecz podejdziemy do rywalizacji z pokorą oraz determinacją i zrobimy wszystko, co w naszej mocy, by osiągnąć jak najlepsze wyniki”.
Nico Müller – Peugeot numer startowy 94
„Od ostatniego wyścigu w Bahrajnie spędziliśmy sporo czasu w symulatorze i przeprowadziliśmy wiele sesji jazd testowych. Nie tylko jeździliśmy samochodem, lecz także spędzaliśmy wspólnie czas poza torem, by się lepiej poznać, lepiej się wzajemnie rozumieć, co jest bardzo cenne. Rok 2023 będzie należał do złotego wieku wyścigów długodystansowych i zaznaczy się także setną rocznicą wyścigu 24 godziny Le Mans, który będzie ostatecznie najważniejszym celem, i gdzie będziemy walczyć o zwycięstwo. Będzie to sezon wymagający, z liczną rzeszą konkurentów, lecz ścigamy się z nimi, by wygrywać, i ten rok nie będzie stanowił wyjątku. Jestem dumny z przynależności do Teamu Peugeot TotalEnergies w jego pierwszym, pełnym sezonie startów w Mistrzostwach Świata. Traktuje to jako przywilej i mam nadzieję, że znajdziemy się w czołówce walczącej o tytuł”.
Wszystkie aktualności związane z Peugeot Sport
Wszystkie aktualności związane z Peugeot Sport są dostępne na nowej stronie internetowej (www.peugeot-sport.com) oraz na platformach:
Twitter: @peugeotsport
Facebook: @peugeot.sport
Instagram: @peugeotsportofficial
YouTube: Peugeot Sport Official
źródło: Peugeot Polska
Najnowsze komentarze