Filtr cząstek stałych (FAP) odgrywa kluczową rolę w redukcji emisji zanieczyszczeń w pojazdach z silnikiem diesla. Jego zadaniem jest wychwytywanie i zatrzymywanie cząstek sadzy, które powstają podczas spalania paliwa. Pomimo swojej skuteczności, FAP może ulec zanieczyszczeniu, zwłaszcza gdy pojazd nie osiąga odpowiednich temperatur spalania, co często ma miejsce podczas krótkich tras.
Większość z nas eksploatuje samochody z silnikiem diesla w miastach. W efekcie filtr FAP zaczyna się zapychać, co może prowadzić do spadku mocy a nawet uszkodzenia auta.
Objawy zanieczyszczonego FAP
Zanieczyszczony filtr cząstek stałych może objawiać się poprzez:
- Zapalenie się kontrolki ostrzegawczej na desce rozdzielczej – jest to pierwszy sygnał, że coś jest nie tak z systemem oczyszczania spalin.
- Spadek mocy pojazdu – zanieczyszczony filtr ogranicza przepływ spalin, co może prowadzić do obniżenia osiągów silnika.
- Zwiększone zużycie paliwa – silnik pracuje ciężej, próbując przepchnąć spaliny przez zatkany filtr, co skutkuje większym zużyciem paliwa.
- Ciemniejsze spaliny z rury wydechowej – świadczą one o niepełnym spalaniu paliwa i problemach z układem oczyszczania spalin.
Zapobieganie
Aby zapobiec zanieczyszczeniu filtra, zaleca się regularne przeprowadzanie regeneracji aktywnej. Proces ten polega na zwiększeniu obrotów silnika powyżej 3000 obr./min przez około 10 kilometrów, najlepiej na autostradzie. Dzięki temu filtr osiąga odpowiednią temperaturę, która pozwala na spalenie zgromadzonej sadzy.
Innym rozwiązaniem jest przeprowadzenie czyszczenia filtra w profesjonalnym warsztacie. Operacja ta usuwa zanieczyszczenia z wnętrza FAP.
Znaczenie utrzymania FAP w dobrym stanie
Utrzymanie filtra cząstek stałych w dobrym stanie jest nie tylko kluczowe dla wydajności i osiągów, ale również dla portfela. Zatkany filtr może prowadzić do zwiększonego zużycia paliwa a w skrajnym wypadku do usterek samochodu a naprawa po dłuższej eksploatacji może okazać się droższa, niż gdyby zająć się sprawą od razu.
Najnowsze komentarze