Citroën C3 R5 kontynuuje zwycięską passę. Po zapisaniu na swoim koncie pięciu pierwszych miejsc w klasie RC2 w Rajdzie Monte Carlo, samochód ten potwierdził swój potencjał i skuteczność także na trasach Rajdu Szwecji, w którym norweska załoga Mads Østberg i Torstein Eriksen wygrała w klasyfikacji WRC2. Ten drugi z rzędu triumf, wywalczony na wyjątkowo trudnych odcinkach specjalnych, oznacza, że Norwegowie wysuwają się na czoło klasyfikacji w swojej klasie.
Tegoroczny Rajd Szwecji przez długi czas był zagrożony. Przed tradycyjną zimową rundą w kalendarzu WRC w regionie utrzymywały się nietypowo wysokie temperatury, brakowało śniegu i lodu, przez co nie było pewności, czy rajd się w ogóle odbędzie. Dzięki wielkim wysiłkom organizatorów, by zapewnić na odcinkach specjalnych jak najlepsze warunki, udało się uniknąć anulowania całej imprezy. Niemniej, konieczne było poważne skrócenie jej tras: do zaledwie dziewięciu oesów o łącznej długości 148,55 km. Co gorsza, warstwa lodu na drogach była cienka i nietrwała. W miarę przejazdów kolejnych aut zimowa nawierzchnia ustępowała miejsca szutrowi, dlatego przez cały weekend jednym z największych wyzwań dla zespołów było oszczędzanie kolcowanych opon.
W tych ciężkich warunkach Citroën C3 R5 dowiódł swoich możliwości – w każdym terenie okazywał się konkurencyjny i jednocześnie niezawodny. Z pewnością wpłynął na to fakt, że Citroën Racing zgodnie z obietnicą udzielił dużego wsparcia swoim klientom. Oprócz zaplecza technicznego obejmowało ono również dwa dni specjalnych testów w warunkach zbliżonych do tych panujących na trasie rajdu.
Mads Østberg, jeden z najbardziej doświadczonych kierowców na trasach Rajdu Szwecji (brał w nim udział po raz 14.), pokazał cały arsenał swojego wyczynowego rzemiosła: unikał błędów, adaptował się do zmiennych warunków i już od chwili wygrania drugiego prawdziwego odcinka specjalnego objął prowadzenie w swojej kategorii. W późniejszej fazie rajdu Norweg wzbogacił swoje wyniki o jeszcze sześć najszybciej przejechanych oesów i w swojej klasie zwyciężył bezapelacyjnie. Jest to jego druga wygrana w WRC2, po sukcesie w Rajdzie Monte Carlo. Dzięki temu kierowca Citroëna C3 R5 nie tylko wysuwa się na pierwsze miejsce w klasyfikacji sezonu, lecz także powiększa przewagę nad najbliższymi konkurentami.
Następną rundą w programie tegorocznych startów Madsa i Torsteina będzie Rajd Portugalii (21-24 maja). Na starcie stanie cała grupa Citroënów C3 R5, którymi pojadą również Yohan Rossel, Nicolas Ciamin i Marquito Bulacia. Ten ostatni kierowca w międzyczasie rozpocznie swoją kampanię w kategorii WRC3 – wystartuje w rajdach Meksyku (12-15 marca) i Argentyny (23-26 kwietnia).
POWIEDZIELI
DIDIER CLÉMENT (SZEF DZIAŁU SPORTU DLA KLIENTÓW, CITROËN RACING):
Przede wszystkim pragnę wyrazić moje najwyższe uznanie dla organizatorów rajdu. Dzięki ich ogromnym staraniom runda ta mogła się odbyć. Warunki panujące na trasach i tak były niezwykle trudne, ale Mads i Torstein potrafili ustrzec się wszystkich pułapek. Inteligentnie rozegrali swój start i w pełni wykorzystali duży potencjał Citroëna C3 R5 – samochodu, który jest stale rozwijany i którego ewolucja względem stanu z ubiegłorocznego Rajdu Szwecji była niewątpliwa i od razu zauważalna. To drugie zwycięstwo z rzędu stanowi doskonałe rozpoczęcie naszej kampanii w WRC2. Jesteśmy zdecydowani zrobić wszystko, co w naszej mocy, by pociągnąć tę dynamikę dalej. Nasz cel jest oczywisty: chcemy, by Mads wywalczył w tym sezonie tytuł mistrzowski za kierownicą Citroëna C3 R5.
MADS ØSTBERG (1. MIEJSCE W WRC2/3. MIEJSCE W KLASIE RC2/12. MIEJSCE W KLASYFIKACJI GENERALNEJ):
To nie był typowy Rajd Szwecji, bo mieliśmy na trasach dużo ziemi, a mało śniegu. Pod koniec nie było go już prawie wcale. Udało nam się dostosować do tych trudnych warunków i dzięki temu możemy uznać cały nasz występ za bardzo udany. Wiedziałem, że poziom rywalizacji będzie wysoki, z całą grupą znakomitych zawodników skandynawskich na starcie, a jednak dość szybko wysunęliśmy się na prowadzenie w WRC2 i utrzymaliśmy pozycję liderów tej kategorii aż do mety. Ten wynik sprawia mi wielką satysfakcję. Również nasz samochód spisywał się lepiej niż w ubiegłorocznej edycji Rajdu Szwecji, ta ewolucja jest dobrą zapowiedzią na przyszłość. Teraz zamierzam jak najlepiej wykorzystać długą przerwę, która dzieli mnie od startu w Portugalii. Będę przez ten czas pracował nad dalszym rozwijaniem Citroëna C3 R5. Wszystkim nam zależy na tym, aby samochód stawał się jeszcze bardziej konkurencyjny, a także na kontynuowaniu dobrej passy.
RAJD SZWECJI 2020 – KLASYFIKACJA KOŃCOWA (KLASA RC2):
#58 1. Jari Huttunen/Mikko Lukka (WRC3), 1:15:46,1
#28 2. Emil Lindholm/Mikael Korhonen (WRC3), +5,0
#20 3. Mads Østberg/Torstein Eriksen (WRC2), +7,0
#22 4. Ole Christian Veiby/Jonas Andersson (WRC2), +30,4
#26 5. Johan Kristoffersson/Stig Rune Skjaermoen (WRC3), +31,3
KLASYFIKACJA KLASY WRC2 PO DWÓCH RUNDACH:
1. Mads Østberg/Torstein Eriksen – 50 pkt
2. Adrien Fourmaux/Renaud Jamoul – 30 pkt
3. Nikolay Griazin/Yaroslav Fiedorow – 23 pkt
4. Rhys Yates/James Morgan – 22 pkt
5. Ole Christian Veiby/Jonas Andersson – 18 pkt
źródło: Citroën Polska
Najnowsze komentarze