Tak, jak Citroën Racing wyrusza 12. kwietnia w Maroku na podbój torów wyścigowych w ramach FIA World Touring Car Championship, tak ekspozycyjny salon wystawowy Citroëna przy Polach Elizejskich w Paryżu zaprasza zwiedzających do podjęcia innych przygód, w których motoryzacja grać będzie ważną rolę. Nastała wiosna, więc coraz chętniej wyruszać będziemy na różnego rodzaju wycieczki. Ale przecież przygoda spotkać nas może wszędzie. I Citroën dobrze się z tym od wielu lat kojarzy!
Salon przy Champs-Elysées znowu zmienia ekspozycję. Można w nim obejrzeć samochody zarówno historyczne, jak i zdecydowanie współczesne, ale wszystkie one na swój sposób świadczą o podejmowaniu najróżniejszych wyzwań, które ludzie aktywni nazywają przygodami. Ekspozycja swoją premierą miała wczoraj i zdecydowanie warto do C_42 zajrzeć…
CITROËN B2 Half-Track, który pokonał Saharę (1922)
Szukając niebanalnych wyzwań, które w spektakularny sposób promowałyby markę, prawdziwy wizjoner i założyciel firmy, André Citroën, w 1922 rozpoczął realizację szalonego pomysłu pokonania samochodem Sahary. Największa pustynia świata stanowiła ogromne wyzwanie dla uczestników wyprawy, ale Citroën sobie z tym doskonale poradził. Model B2 Half-Track przejechał Saharę w 21 dni, gdy podróżując na grzbiecie wielbłąda trzeba było na to poświęcić pół roku! Zachęcony sukcesem André Citroën zorganizował potem kolejne wyprawy: Croisière Noire (Czarna Wyprawa) w Afryce w latach 1924-1925 i Croisière Jaune (Żółta Wyprawa) w Azji w latach 1931-1932. Wszystkie te wydarzenia znacząco wpłynęły na postrzeganie marki.
CITROËN Traction Sans Frontières 11BL (1955)
W bieżącym roku obchodzić będziemy 80. urodziny słynnego, rewolucyjnego modelu Traction Avant, klasycznego samochodu przedwojennego, który i po II wojnie światowej z powodzeniem radził sobie w różnych sytuacjach. Nawet w Polsce, choć nie zawsze w pozytywnym świetle, jako auto wykorzystywane chętnie przez Ministerstwo Bezpieczeństwa Publicznego. Ale nas ten samochód interesuje z innych powodów. Zaprezentowany w kwietniu 1934 roku zrewolucjonizował motoryzację. Napęd na przód, samonośne nadwozie, niezależna zawieszenie kół, hydrauliczne hamulce, nisko położony środek ciężkości, znakomita jak na tamte czasy aerodynamika i szereg innych rozwiązań technicznych sprawiły, że auto świetnie się prowadziło i było przy tym bardzo komfortowe. Rzecz nie do pojęcia dla wielu „znawców” motoryzacji po dziś dzień ;-) Traction Sans Frontières, to organizacja przemierzająca świat na pokładach Traction Avant – bierze udział w rajdach, wystawach, a nawet akcjach humanitarnych w Europie, Afryce Północnej, czy Ameryce Południowej i przypomina wspaniałą historię tego samochodu.
CITROËN 2CV Raid Afrique (1973)
W 1973 roku Citroën zorganizował kolejną spektakularną wyprawę. Pustynie Ténéré i Hoggar na trasie z Wybrzeża Kości Słoniowej do Tunezji, to tylko część liczącej 8.000 km trasy, na jaką ruszyło 99 młodych kierowców. Prowadzili legendarne Citroëny 2CV z 28-konnymi silniczkami, ale że to konstrukcje proste, lekkie, wytrzymałe i niezawodne, więc idealnie nadawały się do takiej eskapady.
CITROËN ZX Rallye-Raid (1993)
Dwadzieścia lat później pojawił się prototypowy ZX Rallye-Raid T3, którego „seryjna” wersja zdobyła w rajdach terenowych w zasadzie wszystko, co mogła zdobyć, w tym Cross-Country Rally World Cup. Oczywiścnie nie sposób nie wspomnieć o czterech zwycięstwach w Dakar Rally (lata 1991, Ari Vatanen i 1994-1996, Pierre Lartigue). A skoro o zwycięstwach mowa, to były jeszcze Paryż-Moskwa-Pekin, i Rajd Faraonów. Prezentowany teraz w C_42 ZX Rally rywalizował w 1993 roku w rajdzie Paryż-Dakar, a za kierownicą siedział Alain Ambrosino.
CITROËN C-Elysée WTCC (2014)
To auto dopiero rozpoczyna pisanie swojej historii, ale jestem przekonany, że będzie ona długa i wspaniała. Dopiero za trzy tygodnie pierwszy tegoroczny wyścig cyklu FIA World Touring Car Championship, ale kierowcy zespołu Citroëna, to znakomici zawodnicy. Dwóch starych wyjadaczy i dwóch młodych szalonych ;-) – kto wie, ile nam sprawią niespodzianek w nadchodzących miesiącach. Citroën C-Elysée, to auto budżetowe, które zostało świetnie przyjęte na rynkach, na których jest oferowane. A że są to także kraje, w których odbywają się wyścigi WTCC, nic więc dziwnego, że właśnie ten model Citroën zdecydował się zaprząc do walki w cyklu wyścigowym. Tym bardziej, że w wyścigach, gdzie ważną rolę pełni aerodynamika, trzybryłowe nadwozie spisuje się świetnie! C-Elysée WTCC posadowiono na 18-calowych kołach, ma poszerzone nadwozie i sporo elementów poprawiających aerodynamikę, ale pod maską pracuje silnik o pojemności 1.6. Myślę, że sama pojemność, to jednak tylko jedno. Drugie, to moc – 380 KM pozwoli się nieźle napędzać i liczymy na wiele wygranych!
CITROËN C4 Cactus Aventure concept car
Zaprezentowany niedawno na Salonie Samochodowym w Genewie (podobnie, jak C-Elysée WTCC) koncepcyjny Citroën C4 Cactus Aventure stylistyką i wyposażeniem przywodzi na myśl auto, które jest doskonałym wprost spadkobiercą legendarnych modeli Citroëna, które brały udział w spektakularnych wyprawach. Zwiększony prześwit, delikatne orurowanie, bagażnik dachowy z dodatkowymi reflektorami, terenowe opony i parę innych drobiazgów kojarzą się z licznymi podróżami – od pokonania Sahary po Elektryczną Odyseję z 2012 roku. Wkrótce koncepcyjny C4 Cactus Aventure ruszy w podróż po całej Europie dokumentując tę podróż dzięki wbudowanej kamerze.
Aktualna ekspozycja w C_42 obejmuje następujące samochody:
Podziemia (Racing area) CITROËN DS3 WRC
Parter: CITROËN C-Elysée WTCC
Poziom 0.5: CITROËN ZX Rallye-Raid
Poziom 1: CITROËN C4 CACTUS Aventure
Poziom 1.5: CITROËN B2 Half-Track
Poziom 2: CITROËN Traction Avant Sans Frontières
Poziom 2.5: CITROËN 2CV Raid Afrique
Poziom 3: CITROËN DS 21 TAP Prototype (od kwietnia)
Ale samochody, to nie wszystko – przewidziano też szereg innych atrakcji, w tym multimedialnych, takich jak The Speed Experience (wielozmysłowe doświadczenie związane z motorsportem), RoadTrip (wyselekcjonowane zdjęcia z krajów, gdzie docierały wyprawy Citroëna), czy PhotoMobile (możliwość transpozycji zdjęć archiwalnych na fotografie aktualne z miejsc, gdzie docierały wyprawy Citroëna).
Niezmiennie warto zajrzeć pod adres Champs-Elysées C_42 w Paryżu.
KG; grafika: Citroën
Najnowsze komentarze