Nowy prototyp nawiązujący swym wyglądem do tradycji rajdowych mistrzostw świata, a jednocześnie obierający bardziej stonowaną kolorystykę w odcieniach naturalnych materiałów, stanowi kolejne potwierdzenie polityki Citroëna na rzecz środowiska, również w dziedzinie sportów motorowych, która może być polem innowacyjnych, racjonalnych a jednocześnie zapewniających doskonałe osiągi rozwiązań technologicznych.
System HYmotion4 umożliwia odzyskiwanie i magazynowanie części energii kinetycznej samochodu w czasie hamowania. Energia przekształcona przez silnik w energię elektryczną jest gromadzona w zespole akumulatorów umieszczonych w tylnej części samochodu. Odzyskana energia może być następnie wykorzystana do zwiększenia mocy w czasie przyspieszania lub do napędu w trybie elektrycznym bez emisji hałasu i zanieczyszczeń.
Zastosowanie tego rozwiązania znacznie zwiększa wydajność sportowego samochodu w poszczególnych fazach jazdy:
– w czasie hamowania, gdzie energia nie jest już w całości odprowadzana ze stratą do środowiska,
– w fazie przyspieszania dzięki dodatkowemu momentowi silnika elektrycznego, który zwiększa zakres wykorzystania prędkości obrotowej silnika spalinowego
– w czasie jazdy ze stałą prędkością w trybie napędu elektrycznego, oferującego zwiększenie autonomii o 40 km i zmniejszenie zużycia paliwa o 30% na odcinkach dojazdowych.
Ta wymierna poprawa osiągów stała się możliwa dzięki innowacyjnym rozwiązaniom technologicznym wykorzystanym przy adaptacji C4 WRC do wersji C4 WRC HYmotion4. Nowy system obejmuje cztery podstawowe elementy:
– elektryczny silnik 125 kW połączony z tylną osią za pomocą układu przekładni zębatych
– zespół litowo-jonowych akumulatorów o 990 ogniwach generujący napięcie 400 V, zlokalizowany nad zbiornikiem paliwa
– dwa dodatkowe układy chłodzenia silnika i akumulatorów ze specjalną chłodnicą umieszczoną z prawej strony pod podłogą
– elektroniczny moduł sterowania obwodów mocy systemu.
Dźwignia napędu HYmotion4 znajduje się w zasięgu kierowcy, który może w dowolnym momencie wybrać jeden z czterech trybów pracy:
– tryb spalinowy: standardowy tryb pracy C4 WRC na odcinkach specjalnych i ewentualnie na odcinkach dojazdowych
– tryb spalinowy z systemem odzyskiwania energii: uruchamiany na odcinkach specjalnych poprawia parametry hamowania i umożliwia doładowanie akumulatorów
– tryb elektryczny z systemem odzyskiwania energii: wykorzystywany na miejskich odcinkach dojazdowych (nie chronometrowanych) oraz w czasie przeglądów i napraw, zwiększa autonomię samochodu, zmniejsza szkodliwość dla środowiska i pozwala na rezygnację z silnika spalinowego, gdy nie jest to potrzebne
– tryb Boost (połączenie napędu spalinowego i napędu elektrycznego), który może zostać włączony w odpowiednim momencie na danym odcinku rajdowym, pozwalając zwiększyć doraźnie moment o 300 Nm.
Optymalne wykorzystanie energii z jednoczesną poprawą osiągów otwiera nowy wymiar kierowania samochodem rajdowym.
C4 WRC HYmotion4 potwierdza zaangażowanie Citroëna w politykę ekologiczną postrzeganą w perspektywie długoterminowej. Prototyp świadczy o woli poszukiwania rozwiązań zapewniających osiągi na najwyższym poziomie z jednoczesnym przystosowaniem do środowiska i jest ważnym krokiem wychodzącym naprzeciw przyszłym wymogom FIA.
Źródło: Citroën Polska
Najnowsze komentarze