Grupa Renault zwiększyła zarówno sprzedaż jak i udziały w rynku we wszystkich regionach świata i w odniesieniu do wszystkich trzech marek: Renault, Dacii i Renault Samsung Motors.
W Europie Grupa Renault przesunęła się o jedną pozycję i jest obecnie drugą marką na rynku samochodów osobowych i dostawczych. Odnotowała największy wzrost w rynku (+0,8 p.). Marka umocniła również zajmowaną pierwszą pozycję na rynku samochodów dostawczych, zdobywając 15,9% udziału w tym segmencie.
Cieszymy się z rekordowych wyników sprzedaży Grupy, osiągniętych w 2010 roku i przekraczających dotychczasowy rekord z 2005 roku. Kontynuując ofensywę na rynkach pozaeuropejskich, zwiększyliśmy swój udział we wszystkich regionach świata. Do dynamicznego wzrostu sprzedaży przyczyniły się wszystkie marki Grupy – powiedział Jérôme Stoll, Zastępca Dyrektora Generalnego ds. Sprzedaży i Samochodów Dostawczych.
Grupa Renault posiada 3,7% udziału w rynku samochodów osobowych i dostawczych – sprzedaż Grupy na światowym rynku, który odnotował wzrost o 11,8%, wzrosła o 14% do poziomu ponad 2.625.000 samochodów. Poprzedni rekord sprzedaży Grupy Renault z 2005 roku wynosił 2.535.000 samochodów.
W rynku samochodów osobowych udział Grupy Renault wynosi 4,4%. Przy wzroście na światowym rynku wynoszącym 10,6% sprzedaż Grupy wzrosła o 12,8% do ponad 2.293.000 samochodów.
Udział Grupy w rynku europejskim wzrósł o 1,1 p. (pomimo 3,6-procentowego spadku na rynku), a sprzedaż o 7,4% i wyniosła 1.642.000 samochodów.
Grupa odnotowała dalszy wzrost na dynamicznie rozwijających się rynkach pozaeuropejskich (+19,4%). Sprzedaż Grupy wzrosła o 26%, tj. o niemal 983 tys. samochodów. Obecnie udział rynków pozaeuropejskich w obrotach Grupy wynosi 37% w porównaniu do 34% w 2009 roku.
Wysoka dynamika sprzedaży jest efektem bogatej gamy produktów przystosowanych do zróżnicowanych rynków Grupy.
Marka Renault odnotowała dalszy wzrost udziału gamy Mégane w segmencie C (+1,2% w Europie). Nowy Master pozwolił umocnić wiodącą pozycję marki na rynku samochodów dostawczych. Duster odniósł ogromny sukces przyczyniając się do dobrych wyników Dacii. Nowy SM5, wprowadzony na początku 2010 roku, pod marką Renault Samsung Motors, zdobył 24,6% udziału w swoim segmencie w Korei Południowej (bez uwzględnienia samochodów z importu), a jego sprzedaż przekroczyła 67 tys. sztuk.
Wielkość sprzedaży marki Renault wzrosła o 14% w stosunku do 2009 roku, a jej udział w światowym rynku wynosi obecnie 3%.
Sprzedaż marki Dacia wzrosła o 12% w stosunku do 2009 roku, a jej udział w europejskim rynku wynosi obecnie 1,6%, czyli +0,3 p. w porównaniu do 2009 roku. Udział marki w rynku francuskim przekroczył 4%, co daje wzrost o 1,6 p.
Marka Renault Samsung Motors jest obecna w dwóch krajach (Korei Południowej i Chile). Na rynku koreańskim oferta marki obejmuje głównie nowoczesne modele wyższej klasy. Jej światowa sprzedaż wzrosła o 19%, bijąc dotychczasowy rekord sprzedaży. Dzięki wzrostowi sprzedaży o 16,5% w Korei Południowej, marka zdobyła 11,9% udziału w rynku samochodów osobowych w tym kraju, który jest czwartym pod względem wielkości rynkiem Grupy.
Region Europy (łącznie z Francją): Grupa zdobyła blisko 11% udziału w rynku
Samochody osobowe i dostawcze: Pomimo spadku na rynku o 3,6%, udział Grupy Renault wyniósł 10,7% (+1,1 p.). Marka Renault może się poszczycić największym wzrostem w Europie – dzięki sukcesom modeli Mégane, Clio i Twingo i jest obecnie drugą marką pod względem wielkości sprzedaży. Dacia odnotowała wzrost o 4 p. i plasuje się obecnie na 16. pozycji.
SAMOCHODY OSOBOWE: Pomimo spadku na rynku o 4,8%, Grupa Renault zwiększyła sprzedaż o 5,2%, a jej udział w rynku wzrósł do poziomu 10%.
SAMOCHODY DOSTAWCZE: Na rynku, który odnotował wzrost o 8,7%, sprzedaż Grupy Renault zwiększyła się o 20,1%, a udział w rynku wzrósł do 16,8%. Marka Renault utrzymała zajmowane od 1998 roku pierwsze miejsce na rynku zachodnioeuropejskim, umacniając swoją wiodącą pozycję i zwiększając przewagę nad konkurencją.
Samochody osobowe + dostawcze – szczegółowe informacje dotyczące poszczególnych krajów
– Francja: Grupa odnotowała największy wzrost na rynku – jej sprzedaż wzrosła o 6,1%, a udział w rynku o 1,7 p. (do poziomu 27,9%).
Sprzedaż samochodów osobowych i dostawczych marki Renault utrzymała się na stabilnym poziomie, ale zwiększył się udział marki w rynku do poziomu 23,7%. Mégane Grandtour po raz pierwszy jest numerem 1 na rynku kombi w segmencie C, a jego udział w segmencie wynosi blisko 45% (wersje osobowe). Dzięki temu modele Renault klasy C zdobyły 25,5% udziału w tym segmencie we Francji. Sprzedaż samochodów dostawczych wzrosła o 16%, a udział Renault w rynku do ponad 32%.
Wzrost sprzedaży wersji osobowych i dostawczych marki Dacia wyniósł 65,4% (ponad 110.000 sprzedanych samochodów), co zapewniło 4,1% udziału w rynku. Na rynku samochodów osobowych marka Dacia jest czwartą najlepiej sprzedającą się marką we Francji.
– Niemcy odnotowały załamanie rynku w związku z wstrzymaniem dopłat rządowych. Również Dacia odczuła zakończenie programu dopłat za złomowanie. Marka Renault zwiększyła udział w rynku o 0,3 p. dzięki sukcesowi gamy Mégane.
– We Włoszech rynek odnotował spadek o 7,9%. Grupa zwiększyła swoją sprzedaż o 12,6% zdobywając 6,5% udziału w rynku.
Sprzedaż Grupy wzrosła również w Hiszpanii (+8,3%), Zjednoczonym Królestwie (+54,2%), Belgii/Luksemburgu (+31%) i Holandii (+37,2%), która dołączyła do grona 15 największych rynków zbytu Renault.
W Polsce: całkowita roczna sprzedaż nowych samochodów Renault i Dacia w 2010 roku wyniosła 29.726 aut, co stanowi ponad 22-procentowy wzrost sprzedaży w stosunku do 2009 roku. Szczególnie wyróżnia się wynik sprzedaży Dacii – na polski rynek trafiło w 2010 roku ponad dwukrotnie więcej modeli tej marki niż w 2009 roku.
Sprzedaż nowych samochodów osobowych Renault wyniosła w całym 2010 roku 18.753 szt. i jest o prawie 8,5% większa w porównaniu do wyniku z 2009 roku. Sprzedaż nowych samochodów dostawczych Renault wyniosła w całym 2010 r. 4.955 szt., co oznacza poprawę wyniku z 2009 roku aż o ponad 16%. Całkowita sprzedaż aut marki Dacia (razem osobowych i dostawczych) w całym 2010 roku wyniosła 6.018 sztuk i jest ponad dwukrotnie większa niż w 2009 roku.
Udział Grupy w rynku samochodów osobowych (kraje europejskie należące do 15 największych rynków Grupy)
kraj |
sprzedaż |
zmiana udziału w rynku |
udział w rynku |
Francja |
602.478 |
+1,6 p.p. |
26,8% |
Niemcy |
153.619 |
-0,7 p.p. |
5,3% |
Włochy |
127.050 |
+1,2 p.p. |
6,4% |
Hiszpania |
102.945 |
+0,2 p.p. |
10,5% |
UK |
95.523 |
+1,5 p.p. |
4,7% |
Belgia + Luksemburg |
74.086 |
+1,8 p.p. |
12,4% |
Holandia |
39.333 |
+1,0 p.p. |
8,2% |
Region Ameryki Środkowej i Południowej
Brazylia stanowi trzeci pod względem wielkości rynek Grupy Renault. Grupa ustanowiła tu nowy rekord sprzedaży wyższy o ponad 160 300 samochodów, co oznacza wzrost sprzedaży o 36,4%. Udział Grupy w rynku osiągnął poziom 4,8% (+0,9 p.), przy czym w drugim półroczu wzrost wynosił ponad 1,1 punktu. W roku 2010 nastąpił dalszy rozwój sieci handlowej.
W Argentynie udział w rynku wzrósł o +0,6 p. do poziomu 13% dzięki sukcesowi modeli Sandero, Logan oraz produkowanego lokalnie i wprowadzonego do sprzedaży w 2010 r. modelu Fluence.
Region Azji i Afryki
Korea Południowa jest czwartym pod względem wielkości rynkiem Grupy Renault, występującej tam pod marką Renault Samsung Motors, która pobiła swój dotychczasowy rekord sprzedaży o 156.000 sprzedanych samochodów, osiągnąwszy udział w rynku w wysokości 10,1% [11,9% na rynku samochodów osobowych (+1,1 p. w porównaniu z 2009 r.)]. Liczba sprzedanych nowych samochodów wzrosła o 16,5% przy ogólnym wzroście na rynku rzędu 7,2% (6% w segmencie samochodów osobowych). Sukces ten jest głównie efektem wyników sprzedaży nowych modeli SM3 i SM5, które uzyskały odpowiednio w swoich segmentach udziały w wysokości 19,3% (segment C) oraz 24,6% (segment D).
Nowy SM5 jest drugim najlepiej sprzedającym się samochodem w swoim segmencie oraz czwartym najlepiej sprzedającym się modelem we wszystkich segmentach razem wziętych. Nowy SM3 jest trzecim najlepiej sprzedającym się samochodem w swoim segmencie.
W Iranie udział w rynku wzrósł o 0,4 p. do poziomu 3,1% przy wzroście wielkości sprzedaży rzędu 25,2% dzięki modelom Mégane 2 i Logan. W drugim półroczu wielkość sprzedaży znacznie wzrosła: +46,2% w stosunku do roku 2009.
Region Euromed
W Turcji, przy ogólnym wzroście na rynku wynoszącym 35,1%, Grupa zwiększyła swoją sprzedaż o 37,8%. Jej udział w rynku wzrósł o 0,3 punktu, osiągając poziom 15,1% dzięki sukcesom modeli Fluence i Mégane.
W Rumunii, pomimo silnego spadku na rynku, Grupa umocniła swoją pozycję lidera, zyskując 4 punkty i osiągając ostatecznie blisko 40% udziału w rynku. Dzięki modelom Logan, Sandero i Duster, Dacia jest numerem 1 na rynku rumuńskim.
W Algierii odnotowano rekordowe wyniki sprzedaży oraz wzrost udziału rynkowego rzędu 5,7 punktu. Udział Grupy w rynku algierskim osiągnął 29%. Renault jest marką numer 1 dzięki modelowi Symbol, który jest liderem w sprzedaży. Natomiast marka Dacia uzyskała 5. pozycję dzięki sukcesom Logana.
W Maroku Grupa osiągnęła największy jak dotychczas udział w rynku w wysokości 34% i uplasowała swoje marki, Dacię i Renault, na dwóch pierwszych pozycjach na rynku.
Region Eurazji
W Rosji Grupa odnotowała wzrost o 33,5% pod względem wielkości sprzedaży (blisko 52% w drugim półroczu), przy ogólnym wzroście na rynku wynoszącym tylko 30%. Udział Grupy w rynku wzrósł o 0,1 punktu i przekroczył 5%. Marka Renault jest numerem 4 na rynku rosyjskim dzięki sukcesom modelu Sandero (produkowanego w Rosji od marca 2010 r.) i znajduje się w ścisłej czołówce marek zagranicznych. Grupa Renault kontynuuje rozbudowywanie swojej sieci handlowej w tym kraju.
Flagowe produkty roku 2010
W 2010 roku miało miejsce wprowadzenie do sprzedaży nowych produktów wszystkich marek należących do Grupy: w przypadku marki Renault w segmencie samochodów osobowych to modele: Nowy Mégane Coupé-Cabriolet, Wind i Fluence, w segmencie samochodów dostawczych – modele: Nowy Master, Duster marki Dacia oraz nowy SM5 marki Renault Samsung Motors.
Segment A
Twingo jest numerem 1 we Francji z udziałem na poziomie 34% segmentu. W Europie plasuje się wśród 3 najlepiej sprzedających się modeli tej kategorii z 150.540 sprzedanymi samochodami i udziałem w segmencie w wysokości 10,5%. W Niemczech ma trzecią pozycję w swoim segmencie.
Dacia Sandero zajmuje 12. pozycję w swoim segmencie w Europie ze sprzedażą rzędu 135 280 pojazdów. Natomiast we Francji znajduje się na czwartej pozycji w swoim segmencie z liczbą sprzedanych samochodów wynoszącą 68 016 sztuk.
Segment B
Modele Clio II i III sprzedały się w Europie w ilości 339.782 szt., co daje wzrost o 7% – Clio przesunęło się na czwarte miejsce w swoim segmencie.
Segment C
Gama Mégane stała się numerem 2 w swoim segmencie na rynku europejskim, dzięki sprzedaży 449.110 sztuk pojazdów. Jest liderem w swoim segmencie na rynku francuskim z liczbą ponad 155.118 sprzedanych nowych samochodów. Mégane jest liderem w swoim segmencie nie tylko we Francji, ale także w Belgii oraz w Portugalii.
Nowy Mégane hatchback (w wersji 3- i 5-drzwiowej) spotkał się ze znakomitym przyjęciem wśród klientów i w sieci handlowej od momentu jego wprowadzenia w listopadzie 2008 r. Udział w europejskim segmencie hatchbacków klasy C, który w 2008 r. wynosił 3,6%, w 2010 r. przekroczył 7,3%.
Nowy Mégane Grandtour posiada udział rzędu 16,6% w rynku samochodów kombi klasy C (+7,3 p.), ze sprzedażą na poziomie 88.331 samochodów.
Odnowienie oferty w gamie Mégane przyniosło pełny efekt wraz z wprowadzeniem do sprzedaży Mégane Coupé-Cabriolet w 2010 r.
Scénic jest najlepiej sprzedającym się vanem w Europie ze sprzedażą wynoszącą 184.814 sztuk.
Dacia Duster, wprowadzona na rynek w marcu, odniosła duży sukces w Europie, gdzie sprzedano 56.021 sztuk tego modelu. W końcu 2010 r., przy uwzględnieniu danych ze wszystkich krajów, Duster zrealizował cel dotyczący ilości zamówień w 186% i wszedł do dziesiątki najlepiej sprzedających się modeli w swoim segmencie. W grudniu 2010 Dacia Duster otrzymała nagrodę Autobest 2011.
Segment D/E
Latitude, sedan, który ma za zadanie podbić rynki pozaeuropejskie, jest już sprzedawany w Rosji, Maroku, Algierii oraz na Ukrainie, gdzie spotkał się z dobrym przyjęciem.
Nowa Laguna jest drugim najlepiej sprzedającym się samochodem w swoim segmencie we Francji, gdzie posiada 11,1% udziału w rynku.
Nowy Espace jest niekwestionowanym liderem, a jego udział w segmencie vanów we Francji wynosi 36,3%.
Samochody dostawcze
Rok 2010 był rokiem odnowy gamy samochodów dostawczych – wprowadzone zostały trzy nowe modele: Nowe Renault Master, Nowe Renault Trafic i Nowe Renault Kangoo Express Maxi. Renault został wybrany Najlepszym konstruktorem samochodów dostawczych roku 2010, a Nowy Master Najlepszym furgonem roku w konkursie Van Fleet World Honours 2010. Master zdobył również tytuł Samochodu dostawczego roku 2011 w konkursie czasopisma l’Argus we Francji, Furgonu roku 2011 przyznawany w Anglii przez pismo What Van, Truck of the year na Litwie oraz Van of the year w Danii.
Marka Renault dysponuje jedną z najbogatszych flotą samochodów dostawczych, co pozwoliło jej umocnić zajmowaną od 1998 roku pozycję lidera na rynku samochodów dostawczych w Europie Zachodniej. Dzięki 237.791 samochodom sprzedanym w 2010 roku marka Renault zdobyła 16,1% udziału w rynku zachodnioeuropejskim i 32,5% w rynku francuskim.
W roku 2010 odnotowano ożywienie na rynku samochodów dostawczych. Światowy rynek wzrósł o 15%. Jednocześnie sprzedaż Grupy Renault zwiększyła się o 20%. Jakość oferowanych produktów i usług oraz rozwój sieci Pro+, wyspecjalizowanej w obsłudze firm, pozwoliły Grupie na zwiększenie udziału w rynku.
Nabywców znalazły również samochody dostawcze Dacii, co przyczyniło się do zwiększenia sprzedaży Grupy.
Podsumowanie
W 2010 roku Grupa Renault pobiła swój dotychczasowy rekord sprzedaży.
Do wzrostu sprzedaży przyczyniły się wszystkie marki należące do koncernu: sprzedaż Renault zwiększyła się o 14%, Dacii – o 12%, a Renault Samsung Motors – o 19%, a także wszystkie regiony: w regionie Europy odnotowano wzrost o 7,4%, w regionie Euromed – o 13,1%, Eurazji – o 32,5%, Azji i Afryki – o 24,5% oraz Ameryki Środkowej i Południowej – o 38,9%. Grupa zwiększyła swój udział w 14 spośród 15 największych rynków sprzedaży.
Perspektywy handlowe na rok 2011 w ocenie Grupy Renault
Światowy rynek powinien odnotować w 2011 roku wzrost o ponad 4% w stosunku do 2010 roku. Grupa będzie nadal zwiększała sprzedaż na nośnych rynkach pozaeuropejskich.
Na względnie stabilnym rynku europejskim (od 0% do -2% w 2011 roku) Grupa umocni zajmowaną pozycję.
W roku 2011 będą widoczne dwa wyraźne trendy: jeszcze silniejszy rozwój na rynkach pozaeuropejskich oraz wprowadzenie gamy samochodów elektrycznych w drugim półroczu – powiedział Jérôme Stoll, Zastępca Dyrektora Generalnego ds. Sprzedaży i Samochodów Dostawczych.
Łączna sprzedaż Grupy Renault w podziale na poszczególne marki
grudzień * | łącznie na koniec grudnia * | |||||
XII 2010 | XII 2009 | różnica | 2010 | 2009 | różnica | |
RENAULT | ||||||
samochody osobowe | 160.378 | 138.429 | +15,9% | 1.806.013 | 1.604.529 | +12,6% |
samochody dostawcze | 29.747 | 24.831 | +19,8% | 308.536 | 257.327 | +19,9% |
samochody osobowe + dostawcze | 190.125 | 163.260 | +16,5% | 2.114.549 | 1.861.856 | +13,6% |
RENAULT SAMSUNG MOTORS | ||||||
samochody osobowe | 13.977 | 16.376 | -14,6% | 161.913 | 136.467 | +18,6% |
DACIA | ||||||
samochody osobowe | 28.164 | 24.490 | +15,0% | 325.346 | 291.599 | +11,6% |
samochody dostawcze | 1.714 | 2.717 | -36,9% | 23.377 | 19.827 | +17,9% |
samochody osobowe + dostawcze | 29.878 | 27.207 | +9,8% | 348.723 | 311.426 | +12,0% |
GRUPA RENAULT | ||||||
samochody osobowe | 202.519 | 179.295 | +13,0% | 2.293.272 | 2.032.595 | +12,8% |
samochody dostawcze | 31.461 | 27.548 | +14.2% | 331.913 | 277.154 | +19,8% |
samochody osobowe + dostawcze | 233.980 | 206.843 | +13,1% | 2.625.185 | 2.309.749 | +13,7% |
ŁADA | ||||||
samochody osobowe | 55.075 | 32.329 | +70,4% | 569.324 | 414.207 | +37,4% |
samochody dostawcze | 17 | 19 | -10,5% | 182 | 60 | +203,3% |
samochody osobowe + dostawcze | 55.092 | 32.348 | +70,3% | 569.506 | 414.267 | +37,5% |
Łączna sprzedaż Grupy Renault (samochody osobowe i dostawcze) w poszczególnych regionach, bez ŁADY
grudzień * | łącznie na koniec grudnia * | |||||
XII 2010 | XII 2009 | różnica | 2010 | 2009 | różnica | |
Francja | 70.430 | 73.951 | -4,8% | 744.549 | 702.060 | +6,1% |
Europa (bez Francji) ** | 62.555 | 56.649 | +10,4% | 898.061 | 828.054 | +8,5% |
Razem Francja i Europa | 132.985 | 130.600 | 1,8% | 1.642.610 | 1.530.114 | +7,4% |
Euromed | 29.356 | 24.174 | +21,4% | 272.092 | 240.484 | +13,1% |
Eurazja | 12.541 | 7.022 | +78,6% | 106.529 | 80.428 | +32,5% |
Ameryka Środkowa i Południowa | 31.462 | 17.708 | +77,7% | 316.636 | 227.963 | +38,9% |
Azja i Afryka | 27.636 | 27.339 | +1,1% | 287.318 | 230.760 | +24,5% |
Razem, z Europą, bez Francji | 100.995 | 76.243 | +32,5% | 982.575 | 779.635 | +26,0% |
RAZEM | 233.980 | 206.843 | +13,1% | 2.625.185 | 2.309.749 | +13,7% |
* Sprzedaż
** Europa = Unia Europejska (24 państwa) + Chorwacja, Islandia, Norwegia & Szwajcaria
10 największych rynków zbytu Renault na koniec grudnia 2010 (bez uwzględnienia sprzedaży Łady)
kraj |
sprzedaż |
udział w rynku |
Francja |
743.509 |
27,9% |
Niemcy |
171.482 |
5,5% |
Brazylia |
160.303 |
4,8% |
Korea Południowa * |
155.697 |
10,1% |
Włochy |
140.777 |
6,5% |
Hiszpania |
124.813 |
11,4% |
Turcja |
113.380 |
15,1% |
UK |
113.316 |
5,0% |
Rosja |
96.463 |
5,1% |
Belgia + Luksemburg |
84.775 |
12,9% |
* Renault Samsung Motors
Sprzedaż samochodów z gamy Entry poszczególnych marek w kolejnych latach
marka |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
razem |
Dacia |
22.833 |
135.184 |
184.472 |
230.277 |
257.808 |
311.288 |
348.630 |
1.490.492 |
Renault |
0 |
9.915 |
63.134 |
137.021 |
252.583 |
223.752 |
336.252 |
1.022.657 |
razem |
22.833 |
145.099 |
247.606 |
367.298 |
510.391 |
535.040 |
684.882 |
2.513.149 |
Według modeli
model |
2010 |
od 2004 |
Logan |
244.861 |
1.465.021 |
Logan MCV |
48.843 |
327.695 |
Logan Van |
15.381 |
28.028 |
Logan Pick-Up |
7.826 |
14.393 |
Sandero |
299.609 |
609.650 |
Duster |
68.362 |
68.362 |
razem |
684.882 |
2.513.149 |
5 największych rynków zbytu gamy Entry
miejsce |
kraj |
marka |
2010 |
1 |
Francja |
Dacia |
110.072 |
2 |
Brazylia |
Renault |
105.577 |
3 |
Rosja |
Renault |
82.048 |
4 |
Niemcy |
Dacia |
40.486 |
5 |
Iran |
Renault |
40.229 |
Źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze