Rajd Finlandii był okazją aby Citroën Xsara WRC mogła się wykazać. No i się udało!
Od początku rajdu Seb i Daniel jechali w ścisłej czołówce i przez długi czas mieli szanse na zwycięstwo w „fińskiej twierdzy” – rajdzie, który tylko 3 razy w historii wygrali kierowcy spoza Skandynawii. Po pierwszym dniu strata załogi Citroëna do Fina Marcusa Grönholma, który wygrał 4 z 5 poprzednich edycji rajdu, wynosiła zaledwie 5,8 s. Aktualny mistrz świata wygrał podczas pierwszego etapu 2 odcinki. Drugiego dnia Loeb, jadąc na zupełnie nowym, nie do końca przetestowanym jeszcze ogumieniu, przystąpił do ataku. Wygrał pierwszy OS i zmniejszył stratę do Grönholma do zaledwie 2,3 sekundy. Potem jednak Fin przyspieszył i powiększył przewagę nad Loebem, ale dopiero przebita opona na ostatnim odcinku sobotniego etapu i strata ponad 37 sekund, praktycznie pozbawiła załogę Citroëna szans na zwycięstwo. Trzeci etap nie przyniósł już poważniejszych zmian w klasyfikacji. Sébastien Loeb jechał szybkim tempem, dołożył kolejne, czwarte zwycięstwo oesowe i bez problemów osiągnął metę rajdu na drugim miejscu.
„Stoczyliśmy bardzo zaciętą walkę. Opuszczamy Finlandię z 8 cennymi punktami,” powiedział Sébastien. „Chociaż trochę szkoda, że nie udało nam się wygrać po raz kolejny… Wiedzieliśmy, że nasza zwycięska passa musi się kiedyś skończyć, ale mimo wszystko trochę żal. Zmusiliśmy Marcusa do najwyższego wysiłku na OS-ach, które zna doskonale od wielu lat. Przegrać z nim w Finlandii to żaden wstyd…”
Druga załoga zespołu Citroëna, François Duval i Sven Smeets, pojechała podobnie jak w Argentynie bez większych przygód i ukończyła rajd na 8 miejscu, zyskując 1 punkt: „To rajd, w którym wyjątkowo łatwo popełnić błąd. Dlatego przystąpiliśmy do niego bardzo skoncentrowani,” powiedział Belg. „Najważniejsze, że osiągnęliśmy wyznaczony cel. Teraz nie możemy już doczekać się kolejnej rundy – Rajdu Niemiec, gdzie liczymy na lepszy wynik i więcej punktów…”
„Trudno się nie cieszyć z takiego wyniku,” podsumował start w Finlandii szef zespołu, Guy Fréquelin, który miał dodatkowy powód do satysfakcji – Hiszpan Daniel Sordo odniósł trzecie w tym roku zwycięstwo dla Citroëna w klasyfikacji mistrzostw świata juniorów.
Klasyfikacja końcowa Rajdu Finlandii 2005
1. M. Grönholm/T. Rautiainen (Peugeot 307) 2 h 54 min 11 s
2. S. Loeb/D. Elena (Citroën Xsara) + 1 min 06,7 s
3. M. Märtin/M. Park (Peugeot 307) + 1 min 35,6 s
4. P. Solberg/Ph. Mills (Subaru Impreza) + 2 min 08 s
5. M. Hirvonen/J. Lehtinen (Ford Focus) + 2 min 13,6 s
6. T. Gardemeister/J. Honkanen (Ford Focus) + 3 min 32,4 s
7. H. Rovanperä/R. Pietiläinen (Mitsubishi Lancer) + 4 min 27,9 s
8. F. Duval/S. Smeets (Citroën Xsara) + 5 min 10,4 s
9. H. Solberg/C. Menkerud (Ford Focus) + 5 min 45,8 s
10. J. Tuohino/M. Markkula (Škoda Fabia) + 6 min 42,3 s
Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA po 9 rundzie – klasyfikacja producentów
1. Peugeot, 106 pkt
2. Citroën, 105
3. Ford, 69
4. Subaru, 59
5. Mitsubishi, 43
6. Škoda, 8
Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA po 9 rundzie – klasyfikacja kierowców
1. S. Loeb, 83 pkt
2. M. Grönholm, 55
3. P. Solberg, 53
4. M. Märtin, 48
5. T. Gardemeister, 47
6. H. Rovanperä, 22
7. M. Stohl, 12
8. C. Sainz, 11
9. R. Kresta, 10
10. H. Solberg, 9
11. F. Duval, 8
12. M. Hirvonen, 8
13. G. Panizzi, 7
14. G. Galli, 6
15. D. Carlsson, 4
16. A. Warmbold, 4
17. Ch. Atkinson, 2
18. J. Pykälistö, 1.
Najnowsze komentarze