Rajd Finlandii jest imprezą rozgrywaną na luźnej nawierzchni, ale fińskie szutry są dość specyficzne, i w efekcie impreza bardziej przypomina wyścigi po nierzadko szerokich partiach wytyczonych w leśnych kniejach, niż ostre kamienie Akropolu, czy wysokogórskie ścieżki Meksyku. Odcinki obfitują w hopy, na których łatwo o spektakularne skoki rajdówek. Średnia prędkość samochodów WRC w ubiegłym roku wyniosła w Finlandii aż 120 km/h, co jest nie do pomyślenia w innych imprezach na tego typu nawierzchni. Jednocześnie trzeba się bardzo pilnować, by nie popełnić błędu, bo w Kraju Tysiąca Jezior są one bardzo mściwe – różnice czasowe są niewielkie i często zwycięzcą zostaje ten, kto błędów nie popełni wcale.
Faworytami są oczywiście lokalni kierowcy, ale i załogi Citroëna nie są tu bez szans. Sebastien Loeb jest, jak dotychczas, jednym z trzech kierowców spoza Skandynawii (wliczając w to Estonię), którzy zwyciężyli w tej imprezie (rok 2008). Pierwszym był Hiszpan Carlos Sainz (1990, Toyota Celica GT-Four), drugim Francuz Didier Auriol (1992, Lancia Delat HF Integrale). Swoje zwycięstwo Loeb odniósł oczywiście w Citroënie C4 WRC i pewnie nie miałby nic przeciwko powtórzeniu tego wyczynu. Siedmiokrotnie na listę zwycięzców wpisywał się Marcus Grönholm, w tym pięciokrotnie w samochodach marki Peugeot (2000-2002: Peugeot 206 WRC; 2004-2005: Peugeot 307 WRC).
O sukcesie marzy też Sebastien Ogier. Rok temu młody Francuz był tu drugi, tylko 10,1 sekundy za zwycięzcą, Jari-Mattim Latvalą. W tym roku Ogier również zamierza walczyć o wygraną, a przecież wygrał już trzy szutrowe imprezy w tym roku Portugalia, Jordania i Grecja).
Czekają nas więc spore emocje. Shakedown przewidziany jest na czwartkowe przedpołudnie, a w godzinach popołudniowych załogi zaliczą trzy odcinki specjalne, w tym jeden superOS.
Oto szczegółowy program Rajdu Finlandii:
czwartek, 28. lipca 2011
OS1 – Lankamaa – 23,76 km
OS2 – Laukaa – 11,79 km
OS3 – Laajavouri 1 – 4,19 km
piątek, 29. lipca 2011
OS4 – Hassi – 20,35 km
OS5 – Evo – 8,90 km
OS6 – Hyväneula 1 – 29,90 km
zdalny serwis Lahti
OS7 – Koukunmaa – 13,68 km
OS8 – Koivukehä – 17,80 km
OS9 – Hyväneula 2 – 29,90 km
OS10 – Jokimaa – 2,00 km
OS11 – Mynnilä – 12,07 km
sobota, 30. lipca 2011
OS12 – Leustu 1 – 21,35 km
OS13 – Surkee 1 – 14,66 km
OS14 – Urria 1 – 12,75 km
OS15 – Jukojärvi 1 – 14,32 km
OS16 – Isojärvi 1 – 4,85 km
serwis Paviljonki
OS17 – Leustu 2 – 21,35 km
OS18 – Surkee 2 – 14,66 km
OS19 – Urria 2 – 12,75 km
OS20 – Jukojärvi 2 – 14,32 km
OS21 – Isojärvi 2 – 4,85 km
OS22 – Laajavuori 2 – 4,19 km Powerstage
Program jest więc napięty i emocji nie zabraknie. Będziemy Wam oczywiście relacjonować, co działo się na poszczególnych odcinkach tej wspaniałej imprezy, okraszając te artykuły zdjęciami pochodzącymi z serwisu prasowego Citroën Total World Rally Team.
KG
Najnowsze komentarze