Współpraca pomiędzy Aliansem Renault-Nissan oraz Daimler AG będzie się odbywała na kilku płaszczyznach i obejmować będzie:
* przyszłe generacje Smart Fortwo i Renault Twingo, w tym również ich wersje elektryczne oraz poszerzenia gamy Smart i Twingo.
* wspólne wykorzystanie zespołów napędowych oraz opracowania w przyszłości wspólnych projektów samochodów osobowych i lekkich samochodów dostawczych, a w szczególności:
– wspólnego wykorzystania i opracowania silników wysokoprężnych i benzynowych wywodzących się od jednostek Aliansu Renault-Nissan. Niektóre z nich będą przeznaczone dla nowych samochodów smart i Renault Twingo inne zostaną zmodyfikowane i zaadaptowane do specyfiki konstrukcyjnej nowej generacji samochodów kompaktowych klasy wyższej Mercedes-Benz.
– wykorzystania silników wysokoprężnych i benzynowych Daimlera przez Infiniti, oddział Nissan Motor Company, specjalizujący się w samochodach klasy S, co otworzy nowe możliwości współpracy.
– wykorzystania silnika wysokoprężnego i skrzyni biegów Aliansu Renault-Nissan do samochodu dostawczego Mercedes-Benz Vito.
* współpracę w zakresie lekkich samochodów dostawczych.
* wymianę akcji w wysokości 3,1% kapitału każdej ze stron porozumienia.
* dodatkowe potencjalne możliwości współpracy w zakresie wspólnych zakupów, benchmarku i wymiany najlepszych praktyk stosowanych w obu grupach.
Bruksela, Belgia – Alians Renault-Nissan i Daimler AG ogłosiły dziś rozpoczęcie szeroko zakrojonej strategicznej współpracy, która pozwoli obu grupom na szybkie uzyskanie korzyści z szeregu konkretnych projektów oraz wymianę najlepszych praktyk. Obie grupy zapowiedziały również krzyżowe objęcie swoich akcji. Alians Renault-Nissan obejmie 3,1% akcji Daimlera, natomiast Daimler – 3,1% akcji Renault i 3,1% akcji Nissana.
Według dr Dietera Zetsche, prezesa zarządu Daimler AG i dyrektora Mercedes-Benz Cars: Daimler i Alians Renault-Nissan dołożą wspólnych starań, aby stworzyć solidny fundament pod udaną i głęboką współpracę o strategicznym znaczeniu, opartą na szeregu konkretnych i atrakcyjnych projektów. Nasze umiejętności doskonale się uzupełniają. Od tej chwili na dobre podnosimy naszą konkurencyjność w segmencie małych oraz kompaktowych samochodów i zmniejszamy emisję CO2. Wiemy, że możemy projektować odmienne produkty dla każdej z marek w oparciu o wspólne elementy konstrukcyjne i podzespoły. Nie będzie to miało żadnego wpływu na tożsamość naszych marek.
Carlos Ghosn, prezes – dyrektor generalny Aliansu Renault-Nissan, potwierdził: Alians Renault-Nissan udowodnił swoją zdolność do partnerskiej współpracy. Doświadczenie to ma dziś zasadnicze znaczenie w świecie motoryzacji, a w przyszłości będzie jeszcze ważniejsze. Ogłoszone dziś porozumienie pozwoli nam na poszerzenie strategicznej współpracy i wygenerowanie trwałej wartości dla Aliansu Renault-Nissan i Daimlera. Razem będziemy mogli poszerzyć naszą ofertę produktową, zoptymalizować wykorzystanie dostępnych zasobów i opracować innowacyjne technologie niezbędne na okres najbliższych dziesięciu lat.
Mocne strony porozumienia o współpracy
Po intensywnych rozmowach podjęto decyzję o natychmiastowym rozpoczęciu szeregu projektów:
Wspólne podstawowe elementy konstrukcyjne dla małych samochodów
Następca obecnego smarta fortwo, nowy czteromiejscowy model smart i przyszłe Renault Twingo będą produkowane w oparciu o wspólnie opracowane podstawowe elementy konstrukcyjne. Samochody będą różnić się między sobą designem. Podstawową cechą nowego rozwiązania konstrukcyjnego będzie napęd tylny przejęty z obecnych modeli smart.
Pierwsze wspólnie opracowane modele wejdą do sprzedaży w 2013 roku. Zakład w Hambach, wytwarzający obecnie smarty będzie produkował wersje 2-osobowe, a fabryka Renault w Novo Mesto, w Słowenii – wersje 4-osobowe. Już w momencie wprowadzenia na rynek modele te będą dostępne w wersji elektrycznej.
Zespoły napędowe
Współpraca w zakresie zespołów napędowych będzie ukierunkowana na wspólne opracowanie silników wysokoprężnych i benzynowych wyróżniających się niskim zużyciem paliwa.
Alians Renault-Nissan dostarczy Daimlerowi 3- i 4-cylindrowe silniki benzynowe i wysokoprężne, zaadaptowane i zmodyfikowane z uwzględnieniem specyfiki konstrukcyjnej samochodów Mercedesa. Będzie to współpraca korzystna dla obu stron: Daimler będzie mógł wykorzystać silniki Aliansu Renault-Nissan i zwiększyć możliwości sprzedaży swojej przyszłej gamy kompaktowych samochodów, zapewniając z drugiej strony Aliansowi Renault-Nissan lepsze wykorzystanie mocy produkcyjnych.
Daimler dostarczy Infiniti silniki wysokoprężne i benzynowe montowane w jego obecnej gamie 4- i 6-cylindrowe jednostki benzynowe i wysokoprężne. Również i w tym zakresie współpraca będzie korzystna dla obu stron: marka Infiniti będzie mogła stosować silniki Daimlera, a Daimler lepiej wykorzysta swoje moce produkcyjne.
Daimler, Renault i Nissan będą również współpracowały w zakresie projektów przyszłych silników wysokoprężnych i benzynowych. Decyzje o wyborze zakładów produkcyjnych zostaną podjęte później w celu zapewnienia równomiernego rozłożenia produkcji pomiędzy fabryki każdego z partnerów. Przyjęte rozwiązania techniczne umożliwią zachowanie odrębnej tożsamości marki i produktów każdej ze stron porozumienia, a jednocześnie zapewnią wysoce konkurencyjny poziom kosztów. Części nieistotne z punktu widzenia tożsamości marki zostaną objęte standaryzacją, co umożliwi wygenerowanie znacznych oszczędności. Każda marka będzie natomiast wykorzystywała swoje własne rozwiązania technologiczne, zgodne z jej kryteriami.
Jednym z głównych celów jest podniesienie konkurencyjności partnerów dzięki efektowi skali i podzieleniu się kosztami prac rozwojowych.
Współpraca w zakresie lekkich samochodów dostawczych
Producenci podjęli również decyzję o nawiązaniu ścisłej współpracy w dziedzinie lekkich samochodów dostawczych. Począwszy od 2012 roku, Mercedes-Benz Vans poszerzy swoją gamę lekkich samochodów dostawczych o nowy model małego pojazdu użytkowego. Zastosowane w nim rozwiązania technologiczne dostarczy Renault. Samochód ten będzie produkowany w zakładzie Renault w Maubeuge. Obie strony ponownie skorzystają dzięki efektowi skali, lepszemu wykorzystaniu mocy produkcyjnych, podziałowi nakładów inwestycyjnych, a co za tym idzie − optymalizacji kosztów.
Partnerzy będą również wykorzystywali niektóre komponenty zespołów napędowych w celu poszerzenia oferty samochodów dostawczych średniej wielkości oraz zwiększenia sprzedaży. Chodzi tu zwłaszcza o małolitrażowy silnik wysokoprężny i skrzynie biegów dostarczane przez Renault Daimlerowi do jego nowego modelu średniej wielkości − Mercedesa Vito. Ten nowy mały silnik pozwoli na zwiększenie sprzedaży marki Mercedes-Benz i zapewni optymalne wykorzystanie mocy produkcyjnych Renault.
Wymiana akcji
Strategiczna współpraca zostanie poparta wzajemnym objęciem udziałów, co pozwoli trzem producentom dokonać niezbędnych porównań i korzystać z efektu synergii w oparciu o współpracę i długoterminowe partnerstwo, którego efektem będzie powstanie nowej, trwałej wartości. Globalnie struktura udziałów zostanie oparta na zasadzie wzajemnego krzyżowego objęcia udziałów w stosunku 3,1/3,1/3,1 przez firmy Renault, Nissan i Daimler, a konkretnie:
– Daimler obejmie 3,1% nowo wyemitowanych akcji Renault.
– Daimler otrzyma od Renault 3,1% obecnych akcji Nissana.
– Renault otrzyma 3,1% akcji Daimlera.
– Renault przekaże 1,55% posiadanych udziałów w koncernie Daimler Nissanowi w zamian za 2% akcji Nissana.
– w wyniku tych operacji Renault i Nissan obejmą 1,55 % akcji Daimlera.
(patrz schemat poniżej)
Strategiczna współpraca bedąca następstwem powyższych operacji będzie pilotowana przez spółkę Renault-Nissan B. V. (z ramienia Aliansu Renault-Nissan) oraz przez Daimlera − za pośrednictwem komitetu ds.współpracy, w którym będą zasiadali przedstawiciele obu stron. Komitet ds.współpracy będzie działał pod wspólnym przewodnictwem Carlosa Ghosna i Dietera Zetsche, z udziałem kadry kierowniczej reprezentującej wszystkich trzech partnerów.
Inne możliwości współpracy
Obydwie grupy mają zamiar wypracować ramy dla długoterminowego współdziałania, pozwalające w przyszłości na ścisłą współpracę pomiędzy spółkami Renault, Nissan i Daimler w nowych dziedzinach. Po podpisaniu porozumienia o strategicznej współpracy i wdrożeniu pierwszych większych projektów, każdy producent dokona analizy dalszych możliwości, a w szczególności możliwości wymiany w przyszłości podzespołów pomiędzy gamą Infiniti i Mercedes-Benz oraz regionalnej współpracy pomiędzy Nissanem, Infiniti i Daimlerem na rynkach Stanów Zjednoczonych, Chin i Japonii. Dodatkowo Renault, Nissan i Daimler będą poszukiwać możliwości wspólnego rozwijania technologii związanych z produkcją pojazdów o napędzie elektrycznym i akumulatorów.
Alians Renault-Nissan
Utworzony w marcu 1999 roku, Alians Renault-Nissan doprowadził do powstania czwartego co do wielkości producenta samochodów na świecie, który tylko w 2009 roku sprzedał około 6,1 milliona pojazdów. Alians stanowi najtrwalsze tego rodzaju porozumienie zawarte w przemyśle motoryzacyjnym, a zarazem wzór globalnej współpracy przemysłowej we wszystkich dziedzinach działalności obu firm. W 2009 roku Alians był obecny w 190 krajach świata, zatrudniał 350.000 pracowników i osiągnął obroty na poziomie 86,5 miliarda dolarów. Owocem współpracy jest pięć marek o światowej renomie: Dacia, Infiniti, Nissan, Renault i Renault Samsung Motors. Alians jest pilotowany przez dwie niezależne spółki (Renault SA i Nissan Motor Company Ltd.), notowane na giełdzie (odpowiednio w Paryżu i Tokio) i posiadające osobne zarządy i struktury zarządzania. Przez ostatnich 11 lat Alians podpisał strategiczne porozumienia ze znaczącymi partnerami, takimi jak Dong Feng w Chinach, AvtoVAZ w Rosji i Mahindra, Ashok Leyland i Bajaj Auto w Indiach. W końcu 2010 roku Alians wprowadzi na rynek model Nissan LEAF, pierwszy na świecie samochód z napędem elektrycznym w przystępnej cenie i powszechnie dostępny, stanowiący jendoczesnie forpocztę serii składającej się przynajmniej z ośmiu innych modeli samochodów z napędem elektrycznym, które zrewolucjonizują transport „o zerowej emisji”.
Daimler
Spółka Daimler AG to jeden z najlepiej prosperujących producentów samochodów na świecie. Grupa Daimler, obejmująca spółki takie jak: Mercedes-Benz Cars, Daimler Trucks, Mercedes-Benz Vans, Daimler Buses i Daimler Financial Services, jest jednym z największych producentów luksusowych samochodów, a także największym na świecie producentem samochodów dostawczych. Spółka Daimler Financial Services oferuje swoim klientom szeroki asortyment usług finansowych, obejmujących finansowanie zakupów, wynajem, ubezpieczenie i zarządzanie flotą pojazdów. W 1886 roku, ojcowie założyciele firmy, Gottlieb Daimler i Carl Benz, wyznaczyli nową epokę w historii, budując pierwszy automobil. Od tego czasu firma Daimler pozostaje pionierem w sektorze motoryzacyjnym i ciągle wyznacza nowe kierunki rozwoju transportu. Grupa stosuje innowacyjne i przyjazne dla środowiska technologie do produkcji samochodów charakteryzujących się niezwykle wysoką jakością i poziomem bezpieczeństwa, które jednocześnie fascynują i podbijają serca klientów. Jeśli chodzi o rozwój technologii alternatywnych, firma Daimler jest producentem, który inwestuje w rozwój napędu hybrydowego, silników elektrycznych i ogniw paliwowych, które mają zapewnić długoterminowy rozwój transportu o zerowej emisji zanieczyszczeń. Podejście to świadczy o tym, że grupa Daimler zamierza świadomie stawić czoło wyzwaniom ciążącym na firmie społecznie odpowiedzialnej i przyjaznej dla środowiska. Daimler oferuje swoje samochody i usługi praktycznie we wszystkich krajach świata i posiada zakłady produkcyjne na pięciu kontynentach. Aktualnie poza najbardziej prestiżowymi markami, takimi jak Mercedes-Benz, spółka posiada marki: smart, Maybach, Freightliner, Western Star, Fuso, Setra, Orion i Thomas Built Buses. Spółka jest także notowana na giełdach papierów wartościowych we Frankfurcie, Nowym Jorku i Stuttgarcie (symbol DAI). W 2009 roku grupa sprzedała 1,6 miliona samochodów i zatrudniała ponad 256.000 pracowników. Obroty wyniosły 78,9 miliarda euro, a rok zamknął się stratą (EBIT) w wysokości 1,5 miliarda euro.
Źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze