Czy warto kupić samochód ze skrzynią automatyczną EAT6? W samochodach Citroën i Peugeot stosowano skrzynię japońskiego koncernu Aisin. Jak się sprawuje?
Jeszcze kilka lat temu w świadomości większości kierowców automatyczne skrzynie biegów uchodziły za zupełnie zbędny dodatek, generujący wyłącznie koszty w postaci drogiego serwisu, wysokiej usterkowości i wyraźnie podwyższonego zużycia paliwa. Obecnie moc stereotypowej wiedzy mocno spadła, zaś produkowane skrzynie automatyczne systematycznie rozwijają się. W gamie koncernu PSA przez długie lata ogromną popularnością cieszyła się sześciobiegowa przekładnia EAT6 opracowana i początkowo produkowana w Japonii przez firmę Asin.
Lawinowo rosnąca popularność automatycznych przekładni w Europie skłoniła koncern PSA do rozpoczęcia licencyjnej produkcji przekładni we własnych zakładach we Francji. Przez lata przekładnia trafiła między innymi do Peugeota 508 pierwszej generacji, 308 II czy ostatniego wcielenia Citroëna C5 (X7) i wielu innych popularnych modeli. Łączona była także z jednostkami napędowymi różnej mocy. W najmocniejszej odsłonie przystosowana jest do przenoszenia momentu obrotowego na poziomie 450 Nm.
Wbrew powszechnym opiniom automatyczna skrzynia biegów o klasycznej konstrukcji hydrokinetycznej, z jednym sprzęgłem, nie jest źródłem problemów i dodatkowych kosztów użytkowania samochodu. Najlepszym tego przykładem jest opisywana przekładnia EAT6, która w rękach nawet niedoświadczonego kierowcy pozwoli osiągać wyniki zużycia paliwa na równi ze skrzynią manualną. Zdaniem użytkowników i mechaników jest także istotnie oszczędniejsza niż poprzednie generacje.
Podobnie jak miało to miejsce w starszych przekładniach Aisin, zastosowano sześć biegów. Konstrukcję wzbogacono o technologię Quick Shift odpowiadającą za wyraźnie szybsze i płynne przechodzenie między poszczególnymi biegami, co docenimy nie tylko w czasie spokojnej jazdy. Wyposażono ją także w tryby pracy sport i snow, dostosowujące charakterystykę jej pracy do zadanych warunków. Ciekawym rozwiązaniem jest również blokowanie sprzęgła hydrokinetycznego na sztywno, co ma wyeliminować jego poślizgi między skrzynią a silnikiem. Ów poślizg w praktyce generował spore straty mocy, co w finalnym rozrachunku przekładało się na zużycie paliwa. Blokowanie sprzęgła w EAT6 w dużej mierze przyczynia się do istotnej redukcji spalania względem starszych przekładni automatycznych Aisin.
Sprawna EAT6 bez względu na obciążenie zmienia przełożenia szybko i płynnie. Jedynie w skrajnych sytuacjach szybkością swojej pracy nieznacznie ustępuje konstrukcjom dwusprzęgłowym takim jak oferowane przez Renault EDC. Przekładnia przystosowana została także do współpracy z systemem Stop & Start.
W myśl serwisowych zaleceń producenta, PSA podobnie jak innych producentów wymiana oleju w skrzyni automatycznej nie jest zalecana. Na żadnym z przeglądów gwarancyjnych autoryzowana stacja obsługi nie dokona wymiany oleju, co w dłuższej perspektywie może przynieść negatywne skutki. Niezależne serwisy w przypadku EAT6 bezwzględnie zalecają wymianę oleju co 50-70 tysięcy kilometrów, koszt takiej operacji oscyluje wokół 500-700 złotych. Fachowy zakład poza samą wymianą oleju przeprowadzi także adaptację przekładni. Pamiętajmy, że statyczna wymiana oleju pozwoli na zmianę tylko części środka smarnego. Dopiero dynamiczna wymiana zapewni całkowitą zmianę oleju i pozbycie się zanieczyszczeń – tutaj koszt jednak wzrasta dwukrotnie.
Pod względem trwałości EAT6 wiele zależy od warunków, sposobu eksploatacji i częstotliwości obsługi serwisowej. W egzemplarzach obsługiwanych zgodnie z zaleceniami producenta pierwsze oznaki zużycia mogą pojawić się nawet przed przebiegiem 200 tysięcy kilometrów, choć nie jest to żadną regułą. Regularna, dynamiczna wymiana oleju natomiast wyraźnie przekłada się na dłuższą żywotność, przekraczającą 400 tysięcy kilometrów.
Cena gruntownej regeneracji przekładni uzależniona jest od skali zużycia i ewentualnych uszkodzeń. W skrajnych przypadkach koszt przekroczy 8-9 tysięcy złotych.
Najnowsze komentarze