Koncern PSA wielokrotnie pokazał co potrafi w sferze technologicznych możliwości w świecie sportów motorowych. Dzięki pracy swoich doskonałych inżynierów i niemniej utalentowanych kierowców dominował w najważniejszych seriach wyścigów torowych czy rajdów samochodowych. To właśnie ze świata sportu pochodzą najciekawsze konstrukcje – w tym niepozorny czterocylindrowy silnik 1.8 Turbo napędzający Peugeota 206 T16.
Na początku lat 80-tych najwyższe władze koncernu wydały jasne polecenie: należało stworzyć samochód zdolny do walki o wszystko w najwyższej dywizji Rajdowych Mistrzostwach Świata – ówcześnie była to szalona z dzisiejszej perspektywy Grupa B. Warunek był jeden poza spełnieniem regulaminowych wytycznych – nowy twór inżynierów miał przypominać wizualnie zaczynającego swoją karierę Peugeota 205. Tak też się stało, powstał unikatowy 205 T16, który tylko nawiązywał do seryjnego modelu, współdzieląc z nim galanteryjne elementy nadwozia.
Napęd musiał spełniać szereg wymagań, także tych dotyczących użytkowania drogowego – jednym z wymogów Grupy B było wyprodukowanie co najmniej 200 egzemplarzy z homologacją drogową, tak też się stało. Do napędu 205 T16 – którego ceny dziś przekraczają milion złotych – opracowano czterocylindrową jednostkę 1.8 16V Turbo XU8T. Czterocylindrowy silnik montowano poprzecznie za przednimi fotelami, zastosowano w nim szesnastozaworową głowicę i mechaniczny wtrysk paliwa firmy Bosch: K-jetronic. Całość wspomaga turbosprężarka KKK, zaś o schłodzenie powietrza które trafia do komór spalania dba wydatny intercooler.
Egzemplarze seryjne, z drogową homologacją dysponowały mocą 200 KM i momentem obrotowym na poziomie 255 Nm. Wartości te nadal są więcej niż wystarczające, natomiast w pierwszej połowie lat 80-tych lekkiemu 205 T16 gwarantowały genialne osiągi. Potencjał silnika zdradzały dopiero warianty wyczynowe, których oficjalne parametry przekraczały 400-450 KM.
PSA miało jeszcze wiele innych jednostek napędowych, które zdobyły uznanie kierowców. Francuska motoryzacja, która rozpoczęła przygodę Europy z samochodami, wielokrotnie udowadniała, że stoi na bardzo wysokim poziomie.
Najnowsze komentarze