Silnik 1.9 XU9J to sprawdzona jednostka benzynowa, która może być przykładem dobrego napędu do samochodu.
Lata 90-te praktycznie w przypadku każdego szanującego się producenta obfitowały w imponujące z dzisiejszej perspektywy ilości dostępnych jednostek napędowych. Klienci w obrębie tylko jednego modelu mogli przebierać w ofertach, skrojonych niemal pod własne potrzeby. Ciekawym przykładem jest między innymi Peugeot 405, w którego katalogu znajdował się czterocylindrowy silnik benzynowy 1.9, napędzający przed liftingiem usportowioną wersję Mi16.
Przez paletę napędową pozostającego w produkcji kilka dekad Peugeota 405 przewinęła się imponująca liczba silników benzynowych, z których tylko topowy wariant T16 otrzymał turbosprężarkę. Pozostałe pozbawione były tego kosztownego z czasem elementu, co tylko z perspektywy lat przemawia na ich korzyść. Do Pierwszego liftingu modelu 405 w ofercie pozostawał benzynowy silnik 1.9. Obok standardowych odmian trafił on pod maskę także do wariantu Mi16, wyróżniającego się nie tylko lepszą dynamiką, ale także zderzakami i szeregiem innych sportowych akcentów stylistycznych. Jednostkę spotkamy także między innymi w równolegle produkowanym Peugeocie 205.
Benzynowy silnik obowiązkowo przystosowany był do poprzecznego montażu w komorze i współpracy z pięciostopniową przekładnią manualną, lub hydrokinetyczną skrzynią automatyczną o czterech przełożeniach. Co ciekawe oferowany był także w dziś praktycznie niespotykanej wersji 405 Mi16 X4 wyposażonej w napęd na wszystkie koła. W zależności od wariantu generował 109-127 KM i 157 KM w Mi16. Słabszy wariant otrzymał głowicę z dwoma zaworami na każdy z cylindrów, wariant mocniejszy głowicę z szesnastoma zaworami. Napęd rozrządu spoczywa na układzie wykorzystującym pasek – układ jest kolizyjny, o czym warto pamiętać kupując blisko trzydziestoletni samochód z bogatą i nieodkrytą przeszłością. Za dawkowanie mieszanki paliwowej do komór spalania odpowiedzialny jest wtrysk wielopunktowy.
Wymianę zestawu rozrządu warto przeprowadzić czysto profilaktycznie po zakupie, ewentualne zerwanie paska kończy się nieopłacalnym finansowo remontem głównym silnika. Zaś wymianę oleju silnikowego 5W30 sam producent sugeruje przeprowadzać co 10 tysięcy kilometrów, lub co roku.
Obecnie stan techniczny osławionego silnika benzynowego 1.9 jest wypadkową sposobu użytkowania i troski poprzednich właścicieli. Przy odrobinie szczęścia znajdziemy pedantycznie utrzymany egzemplarz, na który właściciel nie szczędził nakładów finansowych. Znajdziemy także sztuki z niewiadomym przebiegiem i mnogością wycieków i innych drobnych bolączek. Na rynku nadal dostaniemy większość kluczowych elementów eksploatacyjnych od ręki, bardziej wyszukane podzespoły jeszcze są dostępne na zamówienie.
Najnowsze komentarze