Citroën AMI to niewielki dwuosobowy samochód elektryczny, oferujący prędkość maksymalną 45 km/h oraz zasięg na poziomie 75 kilometrów. Teraz będzie można go wyposażyć w dach solarny, który zwiększa zasięg oraz umożliwia korzystanie z urządzeń pokładowych, np. wentylacji, na postoju.
Autorem rozwiązania jest firma Simodles Plastics, która stworzyła PVAB – plastyczny materiał z wtopionymi modułami fotowoltaicznymi. Taki dach jest nie tylko generatorem prądu, ale też oferuje przejrzystość, co oznacza, że pełni rolę przyciemnianego okna na świat. Najwyższą efektywność osiąga przy montażu na dachu pojazdu, ale można go stosować także z boku, jako szyby.
Zobacz: Aktualności ze świata marki Citroën. Codziennie
Rozwiązanie powstało w Portugalii a pierwszym produktem firmy jest szklany dach dla Citroëna AMI. Z uwagi na niewielkie rozmiary samochodu uzyskiwany prąd nie jest zbyt duży, to zaledwie 140W. Według pomiarów, które zrobiła firma, wystarcza to na zwiększenie zasięgu do ośmiu kilometrów dziennie, w zależności od lokalizacji i nasłonecznienia:
- Paryż: 5 km średnio dziennie, 8 km latem,
- Sewilla: 7,5 km średnio dziennie, 11,3 km latem,
- Monachium: 4,9 km średnio dziennie, 8,3 km latem.
Zobacz: Testy samochodów Citroën. Pomiary, opinie, wady i zalety, spalanie
Dodatkową korzyścią z takiego dachu, oprócz zwiększania zasięgu, jest możliwość używania rozwiązań pobierających mniejsze ilości prądu, choćby wentylacji, w samochodzie w ciągu dnia.
Zobacz: nowe samochody Citroën. Promocje i wyprzedaż rocznika
Firma nie podaje na razie ceny swojego rozwiązania, nie jest jednak wykluczone, że tego typu dachy będą oferowane jako opcja przy zamawianiu AMI. Jeśli w przyszłości uda się osiągnąć wyższą skuteczność konwersji światła słonecznego na prąd, to być może rozwiązanie stanie się znacznie bardziej popularne niż dzisiaj.
Zobacz więcej artykułów na temat Citroën AMI
Najnowsze komentarze