Citroën AX był samochodem bardzo chwalonym przez niemieckich dziennikarzy z telewizji ZDF. W 1987 roku przeprowadzili oni test porównawczy, w którym określili ten model jako znakomitą propozycję w segmencie, lepszą w wielu aspektach niż Volkswagen Polo.
„Citroën AX 11 TRE z pięciobiegową skrzynią biegów za 14 800 marek to nowa propozycja francuskiego producenta, nie mająca na celu zastąpienia legendarnego, spartańskiego Citroëna 2CV. Nowy model ma przyciągnąć młode, dynamiczne kobiety z własnymi dochodami, oferując nowoczesne i zwrotne auto na co dzień i na weekendowe wyjazdy” – tak zaczyna się test ZDF. „Segment małych samochodów jest wyjątkowo konkurencyjny. Do porównania wybraliśmy dwóch liderów rynku: Forda Fiesta Holiday (13 670 marek) i Volkswagena Polo (15 580 marek). Oba modele, podobnie jak AX, wyposażone są w pięciobiegową skrzynię biegów.
Zobacz: wiadomości i aktualności na temat Citroëna
Citroën AX wyróżnia się najlepszym w klasie współczynnikiem oporu powietrza (CX 0,31) oraz lekką konstrukcją – waży jedynie 677 kg. To znacznie mniej niż jego konkurenci, Polo jest cięższy o 76 kg. AX jest również krótszy, co poprawia zwrotność w mieście. Mimo niewielkich wymiarów, AX oferuje przestronne wnętrze z wygodnymi siedzeniami i dobrze rozmieszczonymi elementami sterującymi. Jednak tylnym pasażerom brakuje automatycznych pasów bezpieczeństwa, a dostęp do tylnej kanapy jest utrudniony, podobnie jak w Polo i Fieście. Bagażnik AX ma pojemność 273 litrów, co jest dobrym wynikiem w tej klasie. Po złożeniu tylnych siedzeń przestrzeń ładunkowa rośnie do 668 litrów, choć Polo oferuje aż 980 litrów, a Fiesta tylko 598 litrów.
Zobacz: Testy samochodów Citroën. Opinie, pomiary, spalanie
Testowany model AX wyposażony jest w zmodernizowany, czterocylindrowy silnik o pojemności 1,1 litra i mocy 55 KM. W przyspieszeniu od 0 do 100 km/h AX osiąga wynik 13,9 sekundy, wyprzedzając Polo (15,7 sekundy) i Fieste (18,7 sekundy). Maksymalna prędkość AX to 161 km/h, co również plasuje go przed konkurentami. AX zużywa średnio 6,1 litra paliwa na 100 km, co jest najniższym wynikiem w porównaniu do Polo (7,7 litra) i Fiesty (7,3 litra). Dzięki mniejszemu zbiornikowi paliwa (36 litrów), wszystkie trzy auta mają podobny zasięg – około 550 km.
Pod względem komfortu jazdy AX wyróżnia się najlepszymi osiągami zawieszenia. Jednak brak katalizatora w AX wpływa na emisję spalin, co jest mniej korzystne dla środowiska w porównaniu do konkurentów wyposażonych w katalizatory. Wnętrze AX jest przyjemne i funkcjonalne, choć użycie twardych ciemnych plastików obniża ogólną jakość wykończenia. AX jest jedynym autem w tej klasie z uchylnymi tylnymi oknami. Jednakże jakość wykonania, zwłaszcza zamocowania tylnej klapy z tworzywa sztucznego, pozostawia nieco do życzenia w porównaniu do bardziej solidnych Polo i Fiesty.
Zobacz: nowe samochody Citroën. Promocje, wyprzedaż
Koszty eksploatacji AX są zbliżone do Polo i Fiesty. Miesięczne wydatki, wliczając utratę wartości, wynoszą około 360 marek. AX traci na wartości szybciej niż konkurenci, co wpłynie na niższy wartość odsprzedaży. Citroën AX 11 Tri to nowoczesne, praktyczne i ekonomiczne auto, które oferuje dobrą relację jakości do ceny. Mimo pewnych niedociągnięć, takich jak głośność wnętrza i jakość wykonania, AX wyróżnia się pod względem osiągów, zużycia paliwa i komfortu jazdy, czyniąc go godnym uwagi wyborem w segmencie małych samochodów.” – podsumowują autorzy testu.
Najnowsze komentarze