Rozwiązanie Adblue stosowane między innymi w samochodach marek Citroën, Opel i Peugeot, służące do redukcji emisji zanieczyszczeń, ma wadę fabryczną w efekcie której system przestaje działać. Skutkuje to najpierw ostrzeżeniami komputera a później całkowitym unieruchomieniem samochodu. Hiszpańska Organizacji Konsumentów i Użytkowników OCU wystąpiła w tej sprawie do sądu oraz do organów ochrony konkurencji Unii Europejskiej.
Organizacja Konsumentów i Użytkowników (OCU) jest organizacją non-profit i prywatnym hiszpańskim całkowicie niezależnym stowarzyszeniem, utworzonym w 1975 r. w celu obrony praw konsumentów. Zajmuje się sprawami związanymi z wadliwymi produktami.
W przypadku awarii serwisy producenta wymieniają zbiornik Adblue, jednak może być to naprawa bardzo kosztowna – kilka tysięcy złotych. W obliczu tej sytuacji OCU złożyło skargę przeciwko Citroënowi do Dyrekcji Generalnej ds. Konsumentów Wspólnoty w Madrycie i powiadomiło władze europejskie o nieuczciwym postępowaniu handlowym producenta, oskarżając go o zatajanie informacji i działanie przeciwko prawom konsumentów.
Zobacz: Wiadomości motoryzacyjne. Codziennie, aktualne, ciekawe
Aby nagłośnić tą sprawę OCU rozpoczęło kampanię „Awaria Adblue: wróg silnika” skierowaną do poszkodowanych właścicieli. Organizacja wezwała też producenta do wymiany wadliwego systemu Adblue bez dodatkowych kosztów dla użytkowników lub do zwrotu pieniędzy zapłaconych za przeprowadzone naprawy.
Zobacz: Testy nowych i używanych samochodów. pomiary, spalanie, opinie
W Polsce – w przypadku starszych aut, które nie są już serwisowane w ASO, popularnym, ale niezalecanym sposobem poradzenia sobie z problemem jest wyprogramowanie układu AdBlue w serwisie elektronicznym. W efekcie samochód przestaje spełniać standardy emisji spalin i w przyszłości może nie przejść przeglądu. Problem może pojawić się również podczas wyjazdu zagranicznego w przypadku kontroli.
Zobacz więcej artykuł na temat AdBlue
Najnowsze komentarze