Citroën Mehari został zaprezentowany w maju 1968 roku. To oznacza, że w tym roku obchodzi swoje 55-lecie. Dzisiaj jest to kultowy i bardzo rzadko spotykany model.
To właśnie 16 maja 1968 r., 55 lat temu, w samym sercu francuskich protestów studenckich, Citroën zaprezentował na polu golfowym w Deauville swój nowy pojazd: Mehari. Nietypowy pick-up o mocy od 28 do 32 KM, z nadwoziem z tworzywa ABS (akrylonitryl-butadien-styren), zaprojektowany został przez Rolanda de La Poype. Zbudowany na platformie Dyane 6, w momencie premiery występował pod nazwą Citroën Dyane 6 Mehari. Produkowany przez prawie 20 lat między 1968 a 1987 rokiem, został zbudowany w 144 953 egzemplarzach (w tym 1 213 Mehari 4×4), co stanowi zaskakujący sukces tego niezwykłego pojazdu. Mehari był produkowany w większości w fabryce Citroëna w Forest w Belgii, ale także w siedmiu innych fabrykach we Francji, Hiszpanii i Portugalii.
W teren i przez cały rok
Nazwa Mehari pochodzi od męskiego imienia mehari, które jest nazwą nadawaną dromaderom w Afryce Północnej i na Saharze. Zwierzęta te są znane ze swoich zdolności pracy w terenie oraz odporności. Mehari są w stanie transportować zarówno towary, jak i pasażerów na duże odległości. Nazwa ta jest zatem bardzo reprezentatywna dla modelu Citroën Mehari, znanego z adaptacji do każdego terenu. To pojazd o wielu możliwościach.
Z zewnątrz Mehari wygląda bardziej jak mały kabriolet używany głównie latem, jednak dzięki pokrowcowi zimowemu samochód jest całkowicie szczelny, co sprawia, że można go używać przez cały rok.
Praktyczny, modułowy SUV
Mehari jest wysoce modułowy, ponieważ można przekształcić część jego podłogi w oparcie, co pozwala na dodanie dwóch siedzeń z tyłu, a tym samym pomieścić do 4 pasażerów. Może być używany w szerokim zakresie scenariuszy, przewożąc zarówno różne ładunki, jak i rozsądną liczbę pasażerów.
Nadwozie składa się zaledwie z 11 łatwych do naprawy części i może być czyszczone strumieniem wody zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz. Dzięki temu samochód jest łatwy w utrzymaniu i ekonomiczny dla klientów. Ta nietypowa, modułowa i ekonomiczna koncepcja, zaprojektowana przy użyciu nowoczesnych jak na tamte czasy materiałów i innowacyjnego nadwozia, stała się na przestrzeni lat prawdziwą ikoną motoryzacji.
Trzy legendarne wersje
Chociaż Mehari był produkowany przez prawie 20 lat, doczekał się tylko trzech różnych wersji, w tym dwóch limitowanych edycji. W 1983 roku wprowadzono na rynek dwie edycje specjalne. Po pierwsze Méhari plage o wakacyjnym wyglądzie i jaskrawym żółtym kolorze, który był sprzedawany w Hiszpanii i Portugalii. Z kolei w kwietniu 1983 r. Méhari Azur został wprowadzony na rynek francuski, włoski i portugalski w liczbie zaledwie 700 sztuk. W 1979 roku Citroën wprowadził nowy wariant z napędem 4×4, który oferował swobodę, która jest prawie niezrównana nawet dzisiaj.
Policja, wojsko, celnicy
Mehari to pojazd cieszący się szczególnym zainteresowaniem organów administracji publicznej, takich jak policja, służby celne, lotniska, tory wyścigowe i wiele innych, ale także właścicieli sklepów, rzemieślników i osób prywatnych. Miał on okazję zrobić długą karierę we francuskiej armii, która zamówiła łącznie 11.457 Mehari w latach 1972-1987.
Mehari 4×4 ma za sobą karierę w pomocy medycznej na drogach całego świata. Wziął on udział w Rajdzie Paryż-Dakar w 1980 roku, w którym dziesięć Mehari 4×4 zostało wyczarterowanych, aby zapewnić pomoc lekarzy na trasie. Wreszcie, Mehari miał wielką karierę w kinie, zwłaszcza dzięki słynnej serii z Louisem de Funes.
źródło: Stellantis
Najnowsze komentarze