• Najnowsze

Citroën CX 25 TRD Turbo 2 kontra Audi 100 CC, Fiat Croma i Mercedes 300D W124

2021-02-23
Renault, Zabrze

Renault uruchamia w Zabrzu autoryzowany zakład naprawy akumulatorów

2021-03-02

Citroën jak Tesla? Francuska marka postawi na model sprzedaży bezpośredniej

2021-03-02
dziura w drodze

Wysyp dziur na polskich drogach. Jak uniknąć uszkodzenia samochodu?

2021-03-02
Renault Zoe

Renault Zoe – rusza nowa kampania reklamowa. 395 km to wcale nie tak mało

2021-03-02
Dacia Sandero Stepway

Francja: nowa Dacia Sandero popularniejsza niż Renault Clio

2021-03-02

Dzisiaj Światowy Dzień Staroci. Dlaczego ludzie kochają oldtimery?

2021-03-02
Dacia Bigster

Dacia: „LPG to nasz nowy diesel”. Napęd hybrydowy zadebiutuje w 2022 roku

2021-03-02
New Nissan Qashqai Premiere Edition

Nowy Nissan Qashqai debiutuje na polskim rynku. Jaka cena?

2021-03-02
Citroen C4

Polscy dziennikarze motoryzacyjni nie potrafią jeździć samochodami elektrycznymi?

2021-03-02
Peugeot 308 SW

Nowy Peugeot 308 SW na wizualizacji. Kombi z kłami drapieżnika

2021-03-02
wtorek, 2 marca, 2021
  • Reklama
  • Redakcja
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
  • Wiadomości
    • TOP 100 Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
  • Testy
    • TOP 100 – testy samochodów
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Katalog samochodów
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Przeglądy Prasy
  • Artykuły
  • Wydarzenia
  • Dane techniczne
Brak wyników
temu
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Testy Citroen - testy i opinie

Citroën CX 25 TRD Turbo 2 kontra Audi 100 CC, Fiat Croma i Mercedes 300D W124

Tomasz Nowicki Tomasz Nowicki
2021-02-23
w Citroen - testy i opinie, Testy
Czas czytania9min
527 33
4
480
UDOSTĘPNIEŃ
1.6k
ODSŁON
UdostępnijTwitter

Zobacz również

Test: nowy Renault Koleos 2019 FL Blue dCi 190 X-Tronic 4×4 – duży komfortowy SUV klasy biznes

Test: Nowy Opel Mokka robi duże wrażenie i nie chodzi tylko o wygląd (pierwsza jazda)

Citroën C5 Exclusive 2.7 HDi – najbardziej komfortowy samochód klasy D?

Mocne pojazdy z silnikiem wysokoprężnym nie są może wyrafinowanymi samochodami wyścigowymi, ale ich moc i prędkość szybko sprawiły, że stały się społecznie akceptowalne nawet dla najbardziej wymagających. Citroën CX 25 Diesel Turbo 2 i ważni konkurenci w niemieckim porównaniu z 1986 roku. Jak wypadło?

W szranki stanęły:

  • Citroën CX 25 Diesel Turbo 2 o mocy 120 KM i napędem na przednie koła,
  • Audi 100 CC Turbo Diesel, pięciocylindrowiec o mocy 87 KM i napędem na przednie koła,
  • Fiat Croma Turbo Diesel czterocylindrowy z 100 KM i napędem na przednie koła
  • Mercedes 300 Diesel od Daimler-Benz, sześciocylindrowy z 109 KM i napędem na tylne koła.

Długi czas uważane za mało wydajne diesle pokazują teraz, dzięki nowym silnikom z turbosprężarką, temperament, który zaczyna budzić respekt nawet wśród mocnych silników benzynowych. Skończyła się wolna jazda z pedałem do podłogi z czasów wcześniejszych diesli. Tradycyjny, powolny wizerunek silnika wysokoprężnego, coraz bardziej ustępuje miejsca nowemu, sportowemu duchowi jazdy.

Silniki o zapłonie samoczynnym prezentują osiągi, które nie muszą ustępować mocnym silnikom  benzynowym. Prędkości maksymalne Fiata i Mercedesa są wyjątkowo wysokie, Francuzi prezentują nawet z nowym silnikiem turbo od Citroëna najszybszego na świecie diesla. Skończyły się czasy, kiedy diesle były uważane za kiepskie i pozbawione temperamentu. Zwłaszcza Fiat i Citroën mają dzięki swoim intercoolerom doskonałe osiągi. Audi i Mercedes wydają się dużo bardziej powściągliwe wobec tych zawodników.

Niższy potencjał wydajności obu niemieckich diesli przejawia się nie tylko w słabszym momencie obrotowym, ale także w słabszej elastyczności. Podczas przyspieszania z prędkości 60 km/h na czwartym biegu Citroën przekonuje szczególnie wysoką elastycznością, któremu słynny turbo lag turbodoładowanego silnika benzynowego jest w dużej mierze obcy. Francuzi i Włosi są szybcy i elastyczni a ich temperament jest wyraźnie wyczuwalny. Mercedes wyróżnia się przy tym niskim poziomem hałasu jak na samochody z silnikiem wysokoprężnym.

W Mercedesie 300D, jednym z najlepiej sprzedających się pojazdów z silnikiem wysokoprężnym w swojej klasie, Daimler-Benz stawia na dynamikę. Samochód jest nieco dłuższy od swojego poprzednika, ale także węższy i niższy. Wysoka funkcjonalność, komfort obsługi, dobre fotele sprężynowe, wiele sensownych detali wyposażenia. Na tylnych siedzeniach, z atrakcyjnym komfortem siedzenia, ograniczona przestrzeń na kolana. Duży, gładki bagażnik z niskim progiem załadunkowym i bardzo dobrze obudowany, a przez to cichy, ale i mało dynamiczny, trzylitrowy silnik wysokoprężny.

Citroën buduje model CX już od dwunastu lat. Elegancki sedan nie stracił nic ze swojego uroku. Futurystyczna deska rozdzielcza z jej niekonwencjonalnymi elementami do obsługi oraz układ kierowniczy wymagają pewnego przyzwyczajenia. Miękkie tapicerowane siedzenia w stylu francuskim zapewniają bardzo relaksującą pozycję siedzącą. Dużo miejsca na kolana i głowę z tyłu. Ze względu na niski próg załadunkowy i wysokość, bardzo praktyczny bagażnik. Nowy mocny silnik – diesel turbo 120 KM z intercoolerem. To mocne atuty.

Niegdyś sensacyjny aerodynamiczny profil Audi 100 jest już niemal powszechnym widokiem. Jednak przy współczynniku oporu powietrza wynoszącym 0.30, Audi wyznacza nowe standardy w zakresie formy i użytkowania. Wyraźne linie wzornictwa rozciągają się również we wnętrzu, są nieźle tapicerowane fotele z pianki. Obszerny przedział pasażerski, z przodu, jak i z tyłu, zapewnia dużą swobodę ruchów. W bagażniku zmieści się sporą ilość bagażu. Turbodoładowany silnik. Bardziej ekonomiczny w dolnym zakresie obrotów, ale bez temperamentu, to silnik wysokoprężny z turbo o mocy 87 KM.

W rozwój Fiata Croma zaangażowane były oprócz spółki zależnej Lancia, także Saab i Alfa Romeo. Pokrewieństwo z siostrzanym modelem Lancia Thema jest ewidentne. Funkcjonalne elementy obsługi z kierownicą o regulowanej wysokości, tanio wyglądający plastik. Pełne wyposażenie standardowe – ładnie tapicerowane fotele z dobrym podparciem bocznym, z tyłu dużo miejsca na nogi, ale mało miejsca nad głową. Duży bagażnik można powiększyć, ponieważ dzielone oparcia tylnych siedzeń można składać stopniowo wraz z siedziskiem. Zwinny turbo diesel o mocy 100 KM z intercoolerem.

Właściwości jezdne samochodów z silnikami wysokoprężnymi dostarczają informacji o tym, jak sedany radzą sobie w codziennej eksploatacji. Tutaj  dopracowane pojazdy z silnikami wysokoprężnymi mogą udowodnić, czy dorównują porównywalnym silnikom benzynowym wyższej klasy. Testy w granicznych warunkach fizyki jazdy powinny umożliwić rozpoznawanie zachowania podczas jazdy w krytycznych sytuacjach drogowych.

Jak to wygląda na torze?

Chociaż Audi wymaga dużej siły kierowania, to przy niewielkiej tendencji do podsterowności, samochód z napędem na przednią oś wykazuje się dość łagodnym zachowaniem na zakrętach. Citroën dobrze się prowadzi, a kierowanie nim jest szybkie i łatwe, mimo układu kierowniczego, do którego trzeba się trochę przyzwyczaić. Dzięki tak zwanej wielowahaczowej tylnej osi, Mercedes pokazuje w modelu 300D to, co Daimler-Benz ma najlepszego do zaoferowania.  Nawet poręczny przednionapędowiec Fiata przekonuje, z płynnym i bezpośrednim wspomaganiem kierownicy, odpowiednim prowadzeniem. Przy nagłych zmianach obciążenia flagowy Fiat reaguje w przyjemnie stabilny sposób.

Mercedes wykazuje się lekko nadsterownym prowadzeniem i przeciążeniem bocznym.  Nawet w trudnych sytuacjach drogowych Citroën pozostaje na torze jazdy i jest łatwy w prowadzeniu. Audi, które początkowo jest mocno podsterowne, a następnie nadsterowne, wymaga większych umiejętności jazdy, aby utrzymać samochód na drodze. W sytuacjach awaryjnych Fiat reaguje bezpośrednio i zgodnie z torem jazdy, tak samo wzorowo na nagłe zmiany obciążenia jak Mercedes czy Citroën.

W zaawansowanych a do tego nietanich samochodach, chce się wygodnie poruszać nawet po nierównych drogach. Dzięki hydropneumatycznemu zawieszeniu Citroën w niepowtarzalny sposób pochłania wszystkie nierówności. Zawieszenie i tłumienie Fiata są niedostatecznie zestrojone, dopiero zmniejszenie prędkości pozwala zapobiec podskakiwaniu nadwozia. Mercedes łagodnie reaguje na przechyły i ruchy toczne, komfort jazdy nie odbiega zbytnio od tego w S-Klasie . Audi amortyzuje także silne wstrząsy i kompensuje nieprzyjemne w skutkach ruchy własne.

Co się stanie gdy samochody trafią na drogę o różnej przyczepności z obu stron? Po prawej – bardzo śliska droga, porównywalna z oblodzonym poboczem, po lewej – wilgotny asfalt. Podczas gdy Mercedes, Audi i Fiat, jak większość samochodów z konwencjonalnymi hamulcami w tych skrajnie różnych warunkach przyczepności, wyłamują się i tańczą wokół własnej osi, Citroën pozostaje zaskakująco stabilny nawet bez ABS. W normalnych lub stale mokrych warunkach drogowych, zaawansowane zawieszenie i układy hamulcowe utrzymują samochody bez problemu na drodze. Nawet przy wymagających warunkach, hamulce tych diesli pozostają wystarczająco stabilne. W tym porównaniu hamowania, w którym koła nie mogą się blokować, najlepsze wartości opóźnienia są dla Audi i Fiat.

A jeśli wrzucimy samochód do głębszej kałuży? Nieszczelne słabe punkty samochodu szybko się ujawniają podczas jazdy przez ten 10-centymetrowy odcinek wody. Brak przeciekających elementów nawet przy ekstremalnym zmoczeniu.

Czterej konkurenci czerpią moc i temperament z bardzo różnych silników. Paleta sięga od 3-litrowego Mercedesa, po 2-litrowe Audi. Pomiędzy nimi znajdują się Citroën i Fiat o mocy 120 i 100 KM. Przy szybkiej jeździe po drogach krajowych, w mieście i na autostradach, diesle, z wyjątkiem Audi, wymagają stosunkowo dużej ilości paliwa. Duże zbiorniki wszystkich pojazdów, a w szczególności Audi, zapewniają spore zasięgi.

Opływowy kształt Audi 100 obniża zużycie paliwa i zmniejsza wrażliwość na boczny wiatr, ale także bardzo ogrzewa wnętrze, gdy robi się ciepło. Przednionapędowiec nie jest niezwinny i wymaga stosunkowo dużej siły do kierowania. Chciałoby się, aby ten słaby turbo diesel miał lepszy moment obrotowy. Przydatne wyposażenie, które są u konkurentów w standardzie, tutaj występują tylko za dopłatą. Z drugiej strony, Audi to bezpieczny samochód z dobrze wyważonym prowadzeniem i dużą ilością miejsca. Lepsze wykończenie i spory zasięg sprawiają, że Audi Turbo Diesel jest dobrą limuzyną do podróży.

Fiat Croma wykazuje słabości wynikające z braku wykończenia i komfortu jazdy. Zawieszenie i tłumienie nie są optymalnie dopasowane. Warkot silnika i szum wiatru są nieprzyjemne. Przestrzeń nad głową z tyłu jest niewystarczająca dla wyższych, niż przeciętni, pasażerów. Croma przekonuje za to doskonałym prowadzeniem, nawet w krytycznych sytuacjach. Szybki turbo diesel z intercoolerem zapewnia dobre właściwości jezdne. Również duża ilość miejsca ze zmienną przestrzenią ładunkową czynią z Fiata Cromy interesującą ofertę.

Sześciocylindrowy diesel w Mercedesie 300 ma w dolnym zakresie obrotów za słaby moment obrotowy. Mimo wprowadzonych ulepszeń nie udało się całkowicie wyeliminować irytującego bujania przy niskich prędkościach. Z tyłu jest dość wąsko. Samochód jest stosunkowo dobrze wykonany, ale niedociągnięcia tkwią w szczegółach. Mercedes zbiera za to punkty za dobre prowadzenie i wysoki poziom komfortu. Szczególnie stłumione odgłosy, które z trudem odróżniają diesla od silnika benzynowego, czynią z Mercedesa 300 kulturalną wielozadaniową limuzynę.

Citroën CX 25 z turbodoładowanym silnikiem Diesla nie należy do najcichszych modeli z silnikiem wysokoprężnym. Układ kierowniczy wymaga przyzwyczajenia, bez tego hamulce są początkowo trudne do wyczucia. Zagłówki nie mają wystarczającej regulacji wysokości. Zaletami tego szybkiego turbo diesla są doskonałe właściwości jezdne, wyjątkowy komfort jazdy i pewne prowadzenie przedionapędowca, nawet w ekstremalnych warunkach. Wyjątkowe jest hydropneumatyczne zawieszenie, które zapewnia stałą wysokość nadwozia niezależnie od obciążenia, a dzięki regulacji wysokości sprawia, że CX nadaje się do jazdy nawet po nierównych drogach gruntowych.

Cztery zwinne samochody, które rozwiewają uprzedzenie, że diesle to nudne powozy rodzinne.

Oryginalny program niemieckiej telewizji

Niniejszy artykuł powstał na podstawie programu telewizji niemieckiej.

źródło: Youtube

Galeria

Newsletter

4 4 głosy
Ocena artykułu
Tagi: CitroenCX
Udostepnij192Tweet120Udostepnij34
Poprzedni

Nowy Opel Mokka – pierwsza jazda po warszawskich drogach

Następny

Najtańszy luksusowy samochód elektryczny w Polsce: DS 3 Crossback w promocyjnej cenie!

Tomasz Nowicki

Tomasz Nowicki

Motoryzacją interesuje się od wczesnej młodości a Citroen, Peugeot i Renault od zawsze!

Następny

Najtańszy luksusowy samochód elektryczny w Polsce: DS 3 Crossback w promocyjnej cenie!

Elektryczne Peugeoty e-208 dla włoskiej policji finansowej. Marka wygrała duży przetarg

Renault 5

Nowe Renault 5: "rezultat zdecydowanie przewyższył nasze oczekiwania"

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
4 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Kalendarium

Czerwiec 2021
Cze 04 - 06 2021

Amicale Citroën Pologne: zlot i parada klasyków nad morzem

Koszalin
Lipiec 2021
Lip 09 - 10 2021

Piknik Rodzinny Miłośników Pojazdów Zabytkowych w Tucholi

Tuchola
Lip 11 2021

XIX Wystawa Pojazdów Zabytkowych w Tucholi

Tuchola
Lip 15 - 18 2021

XIII Zlot Citroen Oldtimer Club Polska

Sierpień 2021
Sie 26 - 29 2021

VII Ogólnopolski Zlot Dacii

Sierpień 2022
17 Międzynarodowy Zlot Zabytkowych Citroenów Toruń 2022 (ICCCR 2022)
Sie 03 - 07 2022

17 Międzynarodowy Zlot Zabytkowych Citroenów Toruń 2022 (ICCCR 2022)

Toruń
Nie odnaleziono wydarzeń!

Reklama

Polecamy

  • serwis mechaniczny Renault Warszawa
  • serwis blacharsko-lakierniczy Renault Warszawa
  • Facebook Twitter

    Komentarze

    • Gość o Opel/Vauxhall: przyszłość fabryki w Wielkiej Brytanii zagrożona
    • Piotr001 o Nowy Peugeot 308 SW na wizualizacji. Kombi z kłami drapieżnika
    • Lucek o Dacia pozostaje marką budżetową. Przystępne ceny, jeszcze lepszy stosunek kosztów do możliwości!
    • Red o Polscy dziennikarze motoryzacyjni nie potrafią jeździć samochodami elektrycznymi?
    • Wiechu o Dacia: „LPG to nasz nowy diesel”. Napęd hybrydowy zadebiutuje w 2022 roku
    • Obywatel MK o Polscy dziennikarze motoryzacyjni nie potrafią jeździć samochodami elektrycznymi?
    • Anonimowo o Dacia: „LPG to nasz nowy diesel”. Napęd hybrydowy zadebiutuje w 2022 roku
    • Edi o Nowy Nissan Qashqai debiutuje na polskim rynku. Jaka cena?
    • garb o Polscy dziennikarze motoryzacyjni nie potrafią jeździć samochodami elektrycznymi?
    • Edi o Nowy Nissan Qashqai debiutuje na polskim rynku. Jaka cena?


    Aktualności ze świata motoryzacji

    • Renault uruchamia w Zabrzu autoryzowany zakład naprawy akumulatorów
    • Citroën jak Tesla? Francuska marka postawi na model sprzedaży bezpośredniej
    • Wysyp dziur na polskich drogach. Jak uniknąć uszkodzenia samochodu?
    • Renault Zoe – rusza nowa kampania reklamowa. 395 km to wcale nie tak mało
    • Francja: nowa Dacia Sandero popularniejsza niż Renault Clio
    • Dzisiaj Światowy Dzień Staroci. Dlaczego ludzie kochają oldtimery?
    • Dacia: „LPG to nasz nowy diesel”. Napęd hybrydowy zadebiutuje w 2022 roku
    • Nowy Nissan Qashqai debiutuje na polskim rynku. Jaka cena?
    • Polscy dziennikarze motoryzacyjni nie potrafią jeździć samochodami elektrycznymi?
    • Nowy Peugeot 308 SW na wizualizacji. Kombi z kłami drapieżnika


    Redakcja

    Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
    e-mail: [email protected]
    00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

    redaktor naczelny
    Krzysztof Gregorczyk
    [email protected]

    Kontakt w sprawie reklamy
    [email protected]



    Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
    Copyright © 2004 - 2020 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
    Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

    Brak wyników
    temu
    • Reklama
    • Wiadomości
    • Testy
    • Historia
    • Wyprawy
    • Przegląd Prasy
    • Artykuły
    • Dane techniczne

    Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
    Copyright © 2004 - 2020 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
    Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

    Witam ponownie!

    Zaloguj się

    Zapomniane hasło?

    Utwór®z nowe konto

    Wypełnij, aby się zarejestrować

    Wszystkie pola wymagane Zaloguj się

    Odzyskaj hasło

    Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

    Zaloguj się
    wpDiscuz
    4
    0
    Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
    ()
    x
    | Reply
    Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.