Na koniec 1. półrocza Citroën umocnił swoją pozycję dzięki rozwojowi sprzedaży na rynkach pozaeuropejskich: sprzedaż poza Europą wzrosła o 23%. Pozytywny wpływ na dynamikę sprzedaży miało wprowadzenie na rynek Citroëna C-Elysée i C4 L, dwóch trójbryłowych sedanów, na których opiera się ofensywa Marki na rynkach o szybkiej stopie wzrostu. W Chinach i w Ameryce Łacińskiej sprzedaż Citroëna rośnie dwukrotnie szybciej niż rynek. Kolejnym mocnym punktem jest linia DS, która potwierdza swoją zdumiewającą moc zdobywania klientów na całym świecie, uzyskując wynik ponad 360.000 sprzedanych modeli od momentu wprowadzenia na rynek. Ofensywa produktowa Marki jeszcze nabierze rozpędu wraz z wprowadzeniem do sprzedaży Nowego C4 Picasso, który zebrał już 8.000 zamówień, co znacznie przekroczyło założone cele (+160%).
Frédéric Banzet, Dyrektor Generalny marki Citroën: Od początku roku wyniki handlowe Marki zawdzięczamy naszej ofensywie na rynkach zagranicznych i naszej ofensywie produktowej. Będziemy kontynuować tę strategię z takim samym zapałem w drugim półroczu, wprowadzając na rynek chiński modele C-Elysée i DS5, ale również skupiając nasze wysiłki na udanym starcie na rynku Nowego Citroëna C4 Picasso i wprowadzeniu do sprzedaży Grand C4 Picasso. Wszystkie te nowe modele odniosą sukces, jestem o tym przekonany, i przyczynią się do wzmocnienia dynamiki Marki, której wyniki handlowe zmniejszyły się w Europie na skutek problemów produkcyjnych Citroëna C3. Poza tym, za racji tego, iż kreatywność i odwaga są wpisane w geny Citroëna, pójdziemy jeszcze o krok dalej i zaprezentujemy prototyp, który będzie zwiastunem pierwszego modelu z przyszłej linii C. Spotykamy się podczas salonu samochodowego we Frankfurcie we wrześniu przyszłego roku!
KLUCZOWE WYDARZENIA
Pogłębienie procesu internacjonalizacji Marki (sprzedaż poza Europą wzrosła o 23% i stanowi 39% sprzedaży Marki w skali światowej)
– Chiny: Citroën odnotowuje dużo większy wzrost niż rynek (+30,5% na rynku o wzroście +16%)
– Ameryka Łacińska: dwukrotnie szybszy wzrost sprzedaży w porównaniu z rynkiem. W Argentynie Citroën odnotował największy wzrost sprzedaży spośród wszystkich marek oferujących szeroką gamę produktów
– Algieria i Turcja: wzrost spowodowany sukcesem Citroëna C-Elysée
– Kontynuacja strategii wprowadzania na rynki pozaeuropejskie modeli Citroën C-Elysée i C4L: 29.000 sprzedanych C-Elysée, C4 L uzyskał wynik 20.000 sprzedanych modeli w Chinach; produkcja C4 L ruszyła właśnie już w Rosji i w Ameryce Łacińskiej
Potwierdzenie wejścia w wyższe segmenty rynku
– Linia DS: 360.000 modeli z linii DS sprzedanych w ciągu 3 lat. 20% zamówień samochodów osobowych Marki w Europie. DS3 Cabrio wprowadzony na rynek w styczniu sprzedał się już w liczbie ponad 7.000 modeli. DS5: 1 samochód na 3 sprzedane w Europie jest wyposażony w hybrydowy napęd z silnikiem Diesla Hybrid4 (88 g CO2/km i 3,4 l/100 km)
– Linia C: udany start Nowego Citroëna C4 Picasso (8.000 zamówień), prawdziwy ‘Technospace’ (nowa modułowa platforma EMP2, wyrazisty design, innowacyjne technologie) i kolejny dowód podążania Marki w kierunku wyższych segmentów (80% zamówień to 2 najwyższe poziomy wyposażenia)
Dynamika, która będzie kontynuowana wraz z:
– Rozpoczęciem produkcji Citroëna C-Elysée w Chinach w Wuhan (w lipcu) i DS5 w Shenzhen (we wrześniu)
– Wprowadzeniem we wrześniu na rynek Nowego Citroëna Grand C4 Picasso, który jako pierwszy model Marki korzystał będzie z technologii BlueHDi, która już teraz spełnia przyszłe normy Euro 6 i jest najskuteczniejszą technologią redukcji tlenków azotu NOx (-90%) i emisji CO2
– Rozszerzeniem gamy silników benzynowych PureTech o wersje z turbodoładowaniem
– Włączeniem się Marki do rywalizacji w Mistrzostwach Świata Samochodów Turystycznych (FIA WTCC) z Sébastianem Loebem za kierownicą od 2014 roku, co będzie działaniem wizerunkowym wspierającym ofensywę handlową Citroëna
– Otwarciem DS World w Paryżu, kolejnego po pierwszym na świecie flagowym salonie sprzedaży DS otwartym w Szanghaju w Chinach
WYNIKI HANDLOWE W PIERWSZYM PÓŁROCZU 2013 ROKU
W pierwszej połowie 2013 roku Citroën sprzedał 653.000 samochodów na całym świecie, tj. o 1,7% mniej w stosunku do roku 2012 przy wyraźnej progresji sprzedaży w semestrze II w stosunku do I (+16,2%)
W Europie, w trudnym kontekście gospodarczym, rynek motoryzacyjny wykazał od początku roku spadek o 7%. Najbardziej dotknięte skutkami kryzysu zostały zwłaszcza południowe rynki europejskie, które historycznie stanowią najsilniejszy atut Citroëna (Francja: -10,9%, Hiszpania: -4,7%, Włochy: -11,3%). Poza tym, na wyniki Marki niekorzystnie wpłynęły też wydarzenia w fabryce w Aulnay-sous-Bois, których konsekwencją była niewystarczająca produkcja Citroëna C3, czyli najlepiej sprzedającego się modelu Marki. Zatem, mimo zwiększenia udziałów rynkowych w Europie (+0,3 punktu procentowego do 10,4% w sprzedaży lekkich samochodów dostawczych), w Wielkiej Brytanii (samochody osobowe i lekkie samochody dostawcze +0,3 punktu procentowego do 4,2% ), w Europie Centralnej i Wschodniej (+0,1 punktu procentowego do 4,5%), w Krajach Bałtyckich (+0,6 punktu procentowego do 4,0%), całkowita sprzedaż Citroëna w Europie spadła o 13,8%.
Sprzedaż poza Europą wzrosła natomiast o 23% i stanowi obecnie 39% sprzedaży światowej, co oznacza wzrost o 8 punktów w ciągu 1 roku.
– Chiny, które są największym motoryzacyjnym rynkiem na świecie i 2. pod względem wolumenów sprzedaży rynkiem dla Marki, zapewniają ponad połowę pozaeuropejskiej sprzedaży Citroëna (tj. 21% sprzedaży światowej).
Dzięki pierwszej spółce joint-venture, Dong Feng Citroën, sprzedaż Marki rośnie dwa razy szybciej niż rynek (+30,5% na rynku odnotowującym wzrost +16%), co pozwoliło poprawić pozycję rynkową o 0,2 pkt. Wzrost sprzedaży Marka zawdzięcza sukcesowi ostatnio wprowadzonego na tamtejszy rynek modelu, Citroëna C4 L. Ten produkowany lokalnie trójbryłowy sedan, którego wersja z silnikiem 1.8 l dostępna jest od maja, sprzedany został w liczbie 20.000 egzemplarzy. Osiągnięte wyniki są tym bardziej satysfakcjonujące, że towarzyszy im sukces, jaki odnoszą modele Citroën C5 (18.000 sprzedanych modeli, +16,6%) i C-Quatre (58.000, +12,4%). Ta dynamiczna tendencja wzrostowa znajduje też wyraz w rozwoju sieci handlowej, która obejmuje obecnie już 410 punktów sprzedaży ‘4S’ w ponad 80% ważnych miast w kraju. Sieci o wysokiej jakość obsługi, która potwierdzona została 3. miejscem w klasyfikacji Sales Satisfaction JD Power 2013 (nie ujmującej sieci marek premium).
Za pośrednictwem drugiej spółki joint-venture, Changan DS, Marka proponuje klienteli chińskiej nowe spojrzenie na segment modeli premium: innowacja, wyrafinowanie i paryski luksus. Sieć DS obejmuje już 28 punktów sprzedaży w najważniejszych miastach Chin (Pekin, Szanghaj, Shenzhen, Kanton, itd.). Pierwszy na świecie DS World, flagowy salon sprzedaży całkowicie dedykowany linii DS, został otwarty w samym centrum Szanghaju i otrzymał nagrodę «Best Service Agency» przyznawaną przez magazyn „Car and Driver”.
– W Ameryce Łacińskiej, w 3 głównych krajach tej strefy (Argentyna, Brazylia, Chili), Citroën odnotował dwukrotnie szybszy wzrost w porównaniu z rynkiem (+11,9% na rynku, który wykazuje wzrost +6,2%). Idąc o krok dalej, Marka zamierza wprowadzić na tamtejsze rynki Citroëna C4 L (zwanego lokalnie C4 Lounge), którego przemysłowa produkcja ruszyła właśnie w fabryce w Palomar w Argentynie. Ten kraj wyróżnia się wyjątkową dynamiką sprzedaży, która rośnie cztery razy szybciej niż rynek (+44,4% na rynku o stopie wzrostu +8,2%), dzięki czemu CITROËN odnotował w tym roku na rynku argentyńskim największy wzrost sprzedaży spośród wszystkich marek samochodowych oferujących szeroką gamę produktów.
– Na rynku rosyjskim, który wykazał spadek o 5,5%, Citroën ruszył w pierwszej połowie tego roku do ofensywy, wprowadzając do sprzedaży dwa nowe modele: Citroën C-Elysée w marcu i C4 L (zwany lokalnie C4 Sedan) w lipcu. C4 L produkowany jest w fabryce w Kałudze. Linia DS nie pozostaje w tyle, głównie dzięki wielkiemu sukcesowi modelu DS4, którego sprzedaż stanowi ponad 5% całkowitej sprzedaży Marki w tym kraju. Dynamicznie rozwijająca się sieć handlowa obejmuje obecnie już 66 punktów sprzedaży w 49 miastach.
– Pozostałe kraje
C-Elysée stanowi kluczowy atut ofensywy handlowej Marki poza Europą, przekraczając o 31% początkowe cele i uzyskując wynik 14.000 zamówień, z czego prawie 6.500 w Algierii i 6.000 w Turcji,
Na uwagę zasługują dobre wyniki Marki na Ukrainie (+24,3% i +0,5 punktu procentowego do 2% udziału rynkowego), w Algierii (+81,4% i +1 punkt procentowy do 3,8% udziału rynkowego) i w Turcji (+18% i +0,2 punktu procentowego do 3,9% udziału rynkowego).
Kolejnym dowodem dynamicznej internacjonalizacji Marki jest podpisanie nowych umów importowych w Australii.
źródło: Citroën Polska
Najnowsze komentarze