sobota, 28 maja, 2022
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Reklama
  • Kontakt
  • Organizujesz zlot?
  • Współpraca
  • Redakcja
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wydarzenia
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Wiadomości Dacia

Dacia 500 Lastun – rumuński Fiat 126p

Krzysztof Gregorczyk autor Krzysztof Gregorczyk
2019-01-21
w Dacia, Wiadomości
Czas czytania 3 minut
275 18
4
282
UDOSTĘPNIEŃ
836
ODSŁON
UdostępnijTwitterPoleć

Zobacz również

Dacia Logan zniknęła z polskiej oferty marki. Nie kupicie już tego modelu

Nowa Dacia Duster trzeciej generacji trafi do Australii. Kiedy to nastąpi?

Peugeot 208 Style – wersja limitowana z silnikiem Firefly z Fiata

Dacia Lastun? O tym modelu raczej nie chciano pamiętać, przynajmniej wtedy, gdy kończono jego krótką produkcję. Bo mało kto wie, że także Rumunia chciała wprowadzić na rynek swój samochód dla ludu. Oczywiście, wielu powie, że Rumunię zmotoryzowały Dacie 1300, ale firma z Pitesti (a raczej Ceauşescu) podjęła się w latach 80. próby wprowadzenia swojego własnego „malucha”. Chodziło o oszczędności na kosztach produkcji i zwiększenie dostępności samochodu dla społeczeństwa. Pomysł bardzo dobry, ale czy udany? 

 

Złomik, taczka, klatka. Takie epitety były na porządku dziennym.


Dacia 500 Lastun została zaprezentowana w połowie lat 80. Był to naprawdę mikroskopijny samochodzik, a jego nadwozie zostało wykonane z włókna szklanego, a więc było bardzo lekkie. Silnik a raczej silniczek o mocy 23 KM rozpędzał maleństwo do 106 km/h. Samochód zużywał 3 litry benzyny na 100 kilometrów. A przynajmniej miał.

Wnętrze było proste… do bólu. Podstawowe wyposażenie nie obejmowało zbyt wiele poza kierownicą, fotelami i nawiewami. Do tego wyjątkowo ciasne, bo na dwóch metrach długości ciężko upchnąć coś więcej niż dwa fotele.


Niestety, Lastun nie spodobał się przeciętnemu Kowalskiemu z Rumunii. Autko było, nawet jak na ówczesne Dacie, fatalnie wykonanie, a także nie spełniało oczekiwań. Można by powiedzieć, że gdyby Lastun byłby nieco większy i mniej siermiężny wewnątrz, odniósłby sukces. Niestety, stało się inaczej i Dacia już w 1989 roku zakończyła produkcję „maleństwa”.

Samochód wprowadzono na rynek pod hasłem nowoczesności, jednak do tej było daleko. Na skutek błędów i oszczędności w projektowaniu, silnik trapiły awarie i wysokie zużycie paliwa, przekraczające nawet to, które wykazywała normalnie Dacia 1300. Tehnometal, zakłady gdzie powstawał Lastun, wyprodukowały łącznie 6.532 pojazdów.

Dane techniczne Dacia Lastun

Długość 2.950 mm
Szerokość 1.410 mm
Wysokość 1.352 mm
Rozstaw osi 1.915 mm
Pojemność silnika 499 cm3
Moc 23 KM
Lata produkcji 1988-1991

 

 

Mikołaj Cwynar

Gorące wiadomości wprost na Twój e-mail


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

5 1 głos
Ocena artykułu
Tagi: DaciaLastun
Udostepnij131Tweet63Udostepnij18
Poprzedni

Prezes Renault obiecuje pozostać w Japonii, jeśli zostanie zwolniony za kaucją

Następny

Dacia Duster – znakomity samochód dla Młodej Pary

Krzysztof Gregorczyk

Krzysztof Gregorczyk

Pasjonat francuskiej motoryzacji. Autor największej ilości artykułów i wiadomości. Miłośnik jazdy po krętych drogach. Regularnie odwiedza targi motoryzacyjne, a jego testy samochodów należą do najdokładniejszych w Sieci. Nieustępliwy tropiciel nieścisłości i braku obiektywizmu w prasie motoryzacyjnej. :-)

Następny
Dacia Duster

Dacia Duster - znakomity samochód dla Młodej Pary

Renault inwestuje w platformę wspomagającą sprzedaż samochodów opartą na chmurze

Zimowa promocja Peugeot 2019 - wyprzedaż części, akcesoriów, opon i tańsze usługi w serwisie

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
4 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
Facebook Twitter LinkedIn

Komentarze

  • Ralf - Dacia Jogger jako tani kamper z podwójnym łóżkiem i kuchenką
  • Anonimowo - Dacia Jogger jako tani kamper z podwójnym łóżkiem i kuchenką
  • Piotr - Citroën Ami Produktem Roku wg magazynu „Exame Informática”
  • kamil - Citroën zapomniał wykupić w Polsce domenę Citroën.pl?
  • Jolka - Dealerzy Stellantis nie chcą kontynuować współpracy z koncernem w Polsce?
  • Jolka - Dealerzy Stellantis nie chcą kontynuować współpracy z koncernem w Polsce?
  • Anonimowo - Peugeot 208 Style – wersja limitowana z silnikiem Firefly z Fiata
  • Grzech - Dealerzy Stellantis nie chcą kontynuować współpracy z koncernem w Polsce?
  • FioleK - Peugeot 208 Style – wersja limitowana z silnikiem Firefly z Fiata
  • Anonimowo - Dealerzy Stellantis nie chcą kontynuować współpracy z koncernem w Polsce?


Aktualności ze świata motoryzacji

  • Dacia Logan zniknęła z polskiej oferty marki. Nie kupicie już tego modelu
  • Nowa Dacia Duster trzeciej generacji trafi do Australii. Kiedy to nastąpi?
  • Peugeot 208 Style – wersja limitowana z silnikiem Firefly z Fiata
  • DS 4 1.6 E-Tense 225 KM. Tylko nie dla snobów! – polemika
  • Citroën Ami Produktem Roku wg magazynu „Exame Informática”
  • Alfa Romeo wprowadza Giulię i Stelvio w wersji Estrema na rynek brytyjski. W jakich cenach?
  • Jakie nowości Grupy Renault na Paris Motor Show 2022?
  • DS Automobiles, Peugeot i Jeep. Tylko trzy marki Stellantis na Paryskim Salonie Samochodowym 2022
  • Peugeot wprowadza 3008 GT Black Tone oraz 5008 GT Black Tone
  • Gosia Rdest po 2. turze Alpine Elf Europa Cup


Redakcja

Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
e-mail: [email protected]
00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

redaktor naczelny
Krzysztof Gregorczyk
[email protected]

Kontakt w sprawie reklamy (Advertising Contact)
[email protected]

 

 



Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2020 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2020 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
4
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Reply
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.