W ostatnim czasie stosunkowo niewiele miejsca poświęcaliśmy wchodzącej w skład Grupy Renault Dacii, co niniejszym postaramy się trochę naprawić. Podamy trochę liczb związanych z dynamicznym rozwojem tej marki, która pod skrzydłami francuskiego koncernu z jednej strony dynamicznie się rozwija, z drugiej zaś zachowała swoją tożsamość i jest jedną z największych firm w Rumunii.
W ubiegłym roku Dacia okazała się największym eksporterem w swoim kraju. Przypadło na nią aż 7,7% rumuńskiego eksportu, a to niemała wartość. Wszystko z uwagi na to, że na eksport trafia aż 93% produkcji Dacii w postaci gotowych samochodów. Duży udział w eksporcie – rzędu 70% – mają także podzespoły wykorzystywane w pozarumuńskich zakładach Aliansu Renault-Nissan.
Doskonałym na to przykładem jest np. tłocznia blach. Przygotowuje ona elementy karoseryjne zarówno na potrzeby produkcji w Rumunii, jak i na eksport – 46% produkcji tego zakładu trafiło w ubiegłym roku do fabryk Aliansu w Rosji, Maroku, Kolumbii, Brazylii, RPA i Iranie.
Kolejny przykład, to Zakłady Mechaniczne i Budowy Podwozi, z których około 70% produkcji trafia na eksport. Większość z nich trafiło do fabryk Grupy w Rosji, Turcji i Francji. Chodzi o silniki, skrzynie biegów, osie i inne elementy mechaniczne.
Rok ubiegły przyniósł też modernizację zakładów w Pitesti, konieczną z uwagi na przygotowania do produkcji nowego Logana MCV, który zadebiutował w marcu br. w Genewie. Równocześnie Dacia wciąż podnosi swoją jakość, zdając sobie sprawę z tego, że nie samą ceną da się dziś konkurować na coraz bardziej wymagających rynkach.
Wiele pracy ma Dział Logistyki który realizuje dostawy i wysyłkę części i elementów gotowych dla aż trzynastu zakładów Grupy Renault. Dział ten obsługuje 521 dostawców, przy czym 89 (17%), to firmy z Rumunii, a pozostałych 432, to przedsiębiorstwa zagraniczne. Od roku 2005 Dział Logistyki wysłał transportem drogowym, kolejowym i morskim 7.586.931 m³ części, co odpowiada liczbie 3.405.247 samochodów. Najdalszym celem jest Argentyna, dokąd wysyła się towary drogą morską.
Oczywiście oprócz wysyłki części i podzespołów, Dział Logistyki zarządza wysyłką gotowych samochodów. Każdego tygodnia bramy fabryk opuszcza 500 ciężarówek i 14-15 pociągów załadowanych samochodami. To naprawdę potężne operacje logistyczne.
Wraz z rozwojem i modernizacją gamy samochodów, dokonuje się niezbędnych modernizacji fabryk. Ostatnio zmiany takie pojawiły się w związku z odświeżeniem gamy Logana i Sandero, w tym z wprowadzeniem drugiej, zupełnie odmienionej gamy Logana MCV. Jedną ze zmian było powiększenie – o 4.752 m² – powierzchni fabrycznej. Przy okazji zatrudniono nowych pracowników. W zakładzie mechanicznym zużywa się miesięcznie tysiąc ton stali, z której produkuje się aż dziewięć milionów części nadwozi!
Zmieniono także linię konserwacji nadwozi i ich elementów, co pozwoli na poprawienie zabezpieczenia antykorozyjnego, jednego z elementów, które krytykują osoby Dacii niechętne.
Przy produkcji Dacii Logan, Logan MCV, Sandero, Sandero Stepway i Duster pracuje w Rumunii około 8.500 pracowników, którzy wytwarzają każdego dnia 1.390 samochodów.
Z kolei w Zakładzie Mechanicznym i Budowy Podwozi zatrudnionych jest ok. 3.600 osób. To druga co do wielkości fabryka w Pitesti oraz pierwsza w Grupie Renault pod względem różnorodności procesów! Aby moc produkować nowoczesną jednostkę TCe 90 KM powstały nowe wydziały, w których odlewa się wiele elementów składowych silnika. Do końca roku wydział ten ma osiągnąć zdolność produkcyjną 450.000 silników rocznie!
Odlewnia aluminium jest największym tego typu zakładem w Rumunii i w całej Grupie Renault. Jej moce produkcyjne wzrosły z 1.000 ton w roku 2001 do 13.500 obecnie. Warsztat ten produkuje odlewy stopów aluminium dla silników, skrzyń biegów i innych elementów wykorzystywanych przez fabryki Grupy w Europie, Azji i Ameryce Południowej. Pod koniec ubiegłego roku rozpoczęto tu produkcję skrzyń korbowych silnika TCe 90. Po uruchomieniu wszystkich trzech działów tego wydziału (dwa już działają, trzeci ruszy w maju przyszłego roku) zdolność produkcyjna sięgnie 24 tysięcy ton! Aby móc podołać tym wyzwaniom, powiększono powierzchnię fabryki o 2.600 m².
Dacia dba o jakość. Wdrożono System Produkcji Renault (SPR), który jest jednym z najnowocześniejszych na świecie. Standaryzacja miejsc pracy, metod i operacji, pozwoliło na wzrost wydajności i jakości za jednym zamachem. Poprawiły się też warunki pracy i uzyskano poprawę parametrów środowiskowych. Kontrola jakości przeprowadzana jest na wyjściu z każdego etapu produkcji oraz na zakończenie całego procesu. Także same silniki poddawane są kontroli, zarówno na zimno, jak i na ciepło.
KG; zdjęcia: Dacia
Najnowsze komentarze