Dla marki Dacia kluczowa staje się prawdziwa sztuka przygody i aktywności na świeżym powietrzu. Bardziej niż jakakolwiek inna odmiana do tej pory, gama Extreme, ze swoją silną osobowością i specyficznymi elementami projektu – od kolorów, po detale wewnętrzne i zewnętrzne oraz użyte materiały, pokazuje ten charakter marki.
Chcieliśmy poznać historię stojącą za gamą Extreme, dowiedzieć się, w jaki sposób zespół projektantów wpadł na pomysły dotyczące nowych kolorów i charakterystycznych elementów oraz skąd czerpią inspirację, więc spotkaliśmy się z Dragoșem Stuparu, starszym projektantem Dacii.
Absolwent Uniwersytetu Sztuki w Bukareszcie, Dragoș studiował projektowanie graficzne, a następnie skupił się na studiowaniu wzornictwa przemysłowego podczas dwuletnich studiów magisterskich. Swoją karierę rozpoczął jako projektant grafik, a w 2015 roku pojawił się na pokładzie firmy Dacia, jako Colour & Tream Designer: Mogę powiedzieć, że rosłem i ewoluowałem wraz z marką, mówi nam Dragoș.
Jego podróż jako projektanta Dacii szła w parze z ewolucją marki. „To była i nadal jest podróż pełna wyzwań. Ewolucja marki Dacia w ostatnich latach była spektakularna, a my, projektanci, musimy nadążać za wszystkimi jej przemianami. Z jednej strony musimy cały czas wprowadzać innowacje i nowe pomysły, mając na uwadze preferencje klientów i trendy rynkowe w projektowaniu. Jednocześnie nasze propozycje muszą pozostać przystępne cenowo, aby spełniały obietnicę Dacii dotyczącą mobilności w przystępnej cenie.”
Na początek chcielibyśmy cofnąć się w czasie i dowiedzieć się, Dragos, jakie były Twoje pierwsze projekty jako projektanta Dacia.
„Na początku byłem zaangażowany w mniejsze projekty. Na przykład byłem zaangażowany w projektowanie limitowanych serii lub pojedynczych modeli. Te etapy są ważne, aby zrozumieć proces produkcji i czas trwania takiego procesu. Kiedy szkolimy się jako projektanci, zaczynamy od pojedynczych projektów i powoli, powoli rozwijamy się, aż zobaczymy duży obraz. Lepiej rozumiemy markę i ewolucję projektów – gdzie są teraz i dokąd zmierzają, dzięki czemu jesteśmy spójni, gdy składamy propozycję. Podejmując decyzję projektową, trzeba wziąć pod uwagę to, co dzieje się w całej gamie i wiedzieć, jakie są konsekwencje techniczne dla każdego modelu, ponieważ w przeciwnym razie mogą pojawić się strategiczne niespójności.
Moja rola polega na projektowaniu kolorów i materiałów, a studiowanie grafiki bardzo pomaga mi w zrozumieniu proporcji i kombinacji kolorów, ponieważ podstawy są wspierane przez projektowanie graficzne. Kiedy zaczynałem, robiłem małe rzeczy, takie jak grafika na siedzenia, grafika logo lub naklejki zewnętrzne, a następnie przeszedłem do bardziej złożonych projektów.
Teraz pracuję nad projektami masowymi i nowymi gamami modeli, takimi jak Extreme. Ten poziom wykończenia jest obecny we wszystkich naszych modelach – Duster, Jogger, Sandero Stepway i Spring, a specyficzne dla gamy elementy projektu, które pojawiają się w każdym modelu, są wybierane z uwzględnieniem osobowości tego modelu.”
Jaka jest historia gamy Extreme pod względem wzornictwa?
„Gama Extreme powstała jako projekt około 2 lata temu, a wymogiem było dodanie wartości do obecnych modeli i zaoferowanie im większej różnorodności opcji. Po otrzymaniu projektu przygotowaliśmy tak zwane moodboardy, które pomogły nam lepiej zrozumieć kierunek, w którym zamierzamy podążać. Nasza propozycja dotyczyła gamy o bardziej solidnym i odważnym wizerunku, która byłaby inspirowana naturą, w jakiś sposób posiadałaby patynę czasu, a jednocześnie byłaby nowoczesna – od tego wszystko się zaczęło.
Seria Extreme powstała jako projekt około 2 lata temu, a jej celem było dodanie wartości do obecnych modeli i zaoferowanie im szerszej gamy opcji. Po otrzymaniu projektu przygotowaliśmy tak zwane moodboardy, które pomogły nam lepiej zrozumieć kierunek, w którym zamierzamy podążać. Nasza propozycja dotyczyła gamy o jeszcze bardziej solidnym i odważnym wizerunku, która byłaby inspirowana naturą, w jakiś sposób posiadałaby patynę czasu, a jednocześnie byłaby nowoczesna – od tego wszystko się zaczęło.
Filozofią Dacia jest używanie kolorów, które mogą zagubić się w naturze, więc staramy się, aby proponowane kolory nie wpływały wizualnie na środowisko. Począwszy od kształtu, poprzez kolor, a następnie materiały, naszym zamiarem jest, aby produkt końcowy był elementem, który można łatwo zintegrować z naturą.
Ogólnie rzecz biorąc, kiedy proponujemy kolor, wybieramy moment lub aspekt natury, który wykorzystujemy. Tworząc nowe kolory dla gamy Extreme, inspirowaliśmy się karpackim lasem – wyobrażaliśmy sobie poranek w lesie, kiedy jest mglisto i wszystko jest bardziej tajemnicze, wydaje się spowite lekką mgłą. Stąd wzięła się inspiracja dla kolorów bazowych, cedrowej zieleni i miedzianego brązu. Naszym zamiarem jest użycie kolorów, które podkreślają projekty stworzone przez naszych projektantów outdoorowych, aby ożywić kształty bez zwracania na siebie uwagi – te kolory również wydawały się bardzo odpowiednie pod tym względem.
Linie znajdujące się na fotelach to kolejny element, który uwzględniliśmy na moodboardach. W tym przypadku zainspirowaliśmy się przemysłem tekstylnym, gdzie elementy te są wykorzystywane do wzmocnienia struktury materiału. Wykorzystaliśmy je ze względu na ich wizualną rolę, ponieważ są to elementy graficzne o silnym wpływie wizualnym.
Linie są wykorzystywane na kilku płaszczyznach, od 2D do 3D. Mamy proste elementy graficzne na płaskich kształtach. Na wlotach powietrza grafika jest wyrzeźbiona na negatywie, a na dywanikach linie są wytłaczane, co nawiązuje do starej techniki rzeźbiarskiej, ale na tych gumowych dywanikach nadają znacznie bardziej nowoczesny wygląd.
Kolejnym elementem dekoracyjnym charakterystycznym dla gamy Extreme jest „Piping copper” (elementy rurowe) zastosowane na siedzeniach w celu połączenia elementów dekoracyjnych w tym samym kolorze na zewnątrz i wewnątrz. W przypadku tego materiału zainspirowaliśmy się butami sportowymi, które również umieściliśmy na moodboardzie, myśląc, że doda to sportowego charakteru całej gamie.
Po wysłaniu moodboardów do dostawców otrzymujemy próbki i widzimy, jak wszystkie materiały wyglądają razem, jak pasują do rzeczywistości i który materiał jest najbliższy temu, co sobie wyobrażaliśmy.”
Które materiały zostały użyte po raz pierwszy w gamie Extreme?
„W przypadku gamy Extreme chcieliśmy znaleźć materiał, który byłby łatwy w czyszczeniu i znacznie trwalszy niż ten, którego używaliśmy w innych modelach. W ten sposób otrzymaliśmy Microcloud – łatwy w pielęgnacji materiał, który szybko się czyści, a plamy są niezauważalne, ponieważ materiał ma ziarno, które sprawia, że wygląda na zakamuflowany. Jednocześnie jest wodoodporny i nie przepuszcza wody. Ponadto materiał ma mikrogranulację, która w przeciwieństwie do skóry nie przykleja się do ciała i zapewnia wentylację.
Ponadto ten szary kolor został specjalnie stworzony, aby był bardziej odporny na plamy. Po raz pierwszy zastosowaliśmy Microcloud w modelu Dacia – na desce rozdzielczej w Sandero Stepway i Jogger, na podłokietniku w Duster, Jogger i Sandero Stepway.
Wśród innych elementów charakterystycznych dla gamy Extreme chciałbym wymienić logo Emoussage – identyfikacja wizualna jest dodawana poprzez tłoczenie, bez dodawania innego materiału, zachowując w ten sposób autentyczność poprzez prostotę. Również wygląd zewnętrzny felg, które są w kolorze błyszczącej czerni, wzmacnia ideę outdoorową.”
źródło: Dacia.
Najnowsze komentarze