Dacia Duster, Lodgy i Sandero to tanie, budżetowe samochody, które zdobyły dużą popularność, także w naszym kraju. Na rynku wtórnym największym zainteresowaniem cieszy się oczywiście Duster, ofert z tym modelem jest najwięcej. Na drugim miejscu pod tym względem znajduje się Sandero.
Używana Dacia Duster
Używana Dacia Duster jest chętnie wybierana przez z uwagi na modne nadwozie SUV, bardzo dobre właściwości terenowe (duży prześwit, w wersji 4×4 układ z Nissana) i stosunkowo wysoki komfort zawieszenia. W końcu ten samochód projektowano na rumuńskie drogi, które kiedyś były synonimem tragicznej nawierzchni i licznych dziur, więc i w Polsce się doskonale sprawdza. Krzysiek Gregorczyk w swoim pierwszym teście Dustera pisał, że jest to bardzo komfortowy SUV na polskie drogi:
Komfortowo zestrojone zawieszenie i opony o wysokim profilu znakomicie pochłaniają mniejsze i większe nierówności, jakich niemało na polskich drogach.
Nie ma co jednak liczyć na luksusy we wnętrzu. Samochód budżetowy rządzi się swoimi prawami, plastiki są twarde, wyposażenie niewyszukane, tapicerka odporna ale tania. W topowych wersjach znajdziemy elektryczne szyby, manualna klimatyzacja i centralny zamek Szczytem luksusu będzie radio z dużym ekranem i nawigacją (w nieco nowszych rocznikach). Nie zmienia to faktu, że wszystko zmontowano porządnie, wnętrze jest proste ale trwałe.
Dobra opinia o Dusterze przekłada się na wysokie ceny. Najtańsze egzemplarze nieuszkodzone i bezwypadkowe kosztują około 20 tys. zł. Szukając używanego Dustera warto celować w wersję po faceliftingu (czyli 2013 w górę), co cenę winduję w górę.
Jak taki samochód się sprawuje pod kątem kosztów eksploatacji? Opisywaliśmy to na przykładzie pięcioletniego egzemplarza Dustera z silnikiem 1.5 dCi.
Używana Dacia Sandero
Używana Dacia Sandero to z kolei samochód najtańszy z najtańszych. Od Dustera różni się głównie nadwoziem. To klasyczny miejski hatchback z z niedużym bagażnikiem. Auto jest budżetowe, ale ma niezłe zawieszenie i daje radę nawet w długiej podróży. Przekonaliśmy się o tym choćby w czasie testu Dacii Sandero 1.6, jeżdżąc nią po Europie. Zrobiliśmy kilka tysięcy kilometrów w tydzień. Narzekaliśmy na słabe wyciszenie. W pierwszych egzemplarzach było kiepskie nagłośnienie (dotyczy to samochodów I generacji Sandero sprzed faceliftingu).
I właśnie pierwsza generacja jest najtańsza. Używane Sandero z lat 2008-2009 można kupić za 7-8 tys. zł. W tamtych czasach montowano silniki 1.6 MPI, które bardzo dobrze znoszą gaz i wiele propozycji instalację gazową ma.
Używana Dacia Lodgy
Używana Dacia Lodgy nie jest zbyt często spotykana w ogłoszeniach. Nieduże zainteresowanie tym autem być może wynika z faktu, że nie w przeciwieństwie do Dustera nie ma modnego kształtu, to raczej pojazd do bólu praktyczny. Oferuje siedem miejsc i to nie byle jakich – pełnoprawnych, dla dorosłych. Zmieścić tyle foteli w tak niedużym nadwoziu to sztuka. Może być też autem pięcioosobowym z ogromnym bagażnikiem. W swoim teście Dacii Lodgy Krzysztof Gregorczyk pisał tak:
Dacia Lodgy może nie jest szczytowym okazem urody, ale też w żadnym wypadku nie można powiedzieć, by był brzydki. To auto ma kształt wymuszony przez praktyczność budowy, podporządkowany funkcjonalności wnętrza
Lodgy jest konstrukcją nowszą od Sandero i Dustera, bo pojawiła się w 2012 roku. Najstarsze egzemplarze są wyceniane na 17-18 tys. zł. Można je też kupić albo z benzyną z bardzo oszczędnym silnikiem diesla 1.5 dCi. Dacia Lodgy jest obecnie wycofywana z produkcji, ma ją zastąpić 7-osobowy SUV.
Więcej informacji o Dacii?
Gdzie szukać informacji o eksploatacji Dacii? Nieocenionym miejscem będzie forum Dacia Klub Polska. Znajduje się tam ogromna baza wiedzy o tych samochodach. Informacje o aktualnych modelach oraz ich cenach można z kolei znaleźć na stronie Dacia.pl.
Najnowsze komentarze