SOLIDNY I SPORTOWY
Pierwszy crossover-concept Dacii – Duster – jest bardzo oryginalny. Patrząc od strony kierowcy jest to sportowe coupe. Z punktu widzenia pasażera Duster jest samochodem typu MPV (Multi Purpose Vehicle), którego otwierające się przeciwstawnie drzwi zapraszają do komfortowej podróży.
Wysokie nadwozie (1,49 m), skrócone zwisy (65 cm z przodu i 80 cm z tyłu), duży rozstaw osi (2,80 m) i kompaktowe wymiary (4,25 m długości, 1,64 m szerokości) są typowe dla crossovera łączącego solidną konstrukcję i sportowy charakter.
Szeroki zderzak przedni z dwoma cienkimi, poziomymi wlotami powietrza budzi wrażenie mocy. Po obu stronach osłony chłodnicy umieszczono wydłużone światła, typowe dla samochodów Dacii. Ich cienka linia biegnie aż do drzwi.
Patrząc z profilu, mocno zarysowane nadkola i wysoka linia nadwozia podkreślają wrażenie stabilności. Szary lakier z odblaskami i duża powierzchnia szyb, tworzących jeden ciąg (nie ma środkowego słupka), podkreślają linię boków nadwozia i składają się na unikalny styl Dustera.
Dzięki długości zaledwie 4,25 m, czyli takiej jak długość Logana, Duster jest bardzo zwrotny i z łatwością znajdzie miejsce w „miejskiej dżungli”. Pięcioramienne, aluminiowe 21-calowe obręcze kół i końcówki rur wydechowych w kształcie trapezu podkreślają sportowy charakter tego concept-caru.
Szczególną uwagę poświęcono aerodynamice Dustera (Cx:0.30). Płynne linie nadwozia umożliwiają spływanie powietrza po ściankach samochodu aż do tylnych świateł. Umieszczone na dachu kierunkowskazy w kształcie stateczników kierują strumienie powietrza ku tyłowi auta.
Wszystkie te rozwiązania mają korzystny wpływ na zużycie paliwa, dzięki czemu Duster jest crossoverem przyjaznym dla środowiska. Silnik 1.5 dCi 105 (77 kW) wyposażony w filtr cząstek cechuje się doskonałą dynamiką i emituje jedynie 139 g CO2/km i zużywa 5.3 l/100 km.
CROSSOVER DACII
Duster, to futurystyczny crossover będący ilustracją wartości marki Dacia: prostoty, solidności i przestronności. We wnętrzu widać całą pomysłowość i otwartość na potrzeby klienta, typową dla Dacii.
Wnętrze Dustera wygląda niezwykle wygodnie i sprawia dobre wrażenie dzięki połączeniu dwóch dominujących kolorów – czekoladowego i niebieskiego. Całkowicie przeszklony dach zalewa kabinę światłem. Przednie siedzenia stwarzają wrażenie lekkości. Ich „obejmujący” kształt zapewnia optymalny komfort i podparcie ciała. Jednoelementowy fotel kierowcy, mocno wyprofilowany, przypomina o sportowym charakterze widocznym w zewnętrznej linii auta.
Deska rozdzielcza zwraca uwagę płynną, pełną ekspresji linią. Jej prosta konstrukcja zapewnia jednocześnie dużą ilość miejsca w kabinie.
Poduszka powietrzna jest wbudowana w dolną część kierownicy, dzięki czemu w środkowej części znalazło się miejsce na ekran i instrumenty elektroniczne. Pozwoliło to wygospodarować duży schowek w desce rozdzielczej. Dzięki cofniętej linii deski rozdzielczej po stronie pasażera, ma on zapewnioną rekordową ilość miejsca na nogi (promień 280 mm), co umożliwia mu zajęcie niezwykle komfortowej pozycji. Oryginalna dwukolorowa „harmonijka” w desce rozdzielczej kryje w sobie schowek o pojemności 20 litrów. W płatach obu drzwi znajdują się dodatkowe kieszenie o pojemności 8 litrów. Pomysłowy schowek wygospodarowano również w oparciu tylnego, prawego fotela. Można go przesunąć na prowadnicach, dzięki czemu jest łatwo dostępny. Bagażnik również jest przykładem rozwiązań wiernych duchowi Dacii: pionowa klapa pozwala na zwiększenie pojemności do 470 dm³ (VDA), co biorąc pod uwagę kompaktowe wymiary Dustera jest imponującą wartością.
Duster to concept-car cechujący się elastycznością i możliwością zmiany konfiguracji wnętrza. Wystarczy zaledwie kilka sekund, żeby przejść z konfiguracji 4-miejscowej do konfiguracji 2-miejscowej w zależności od potrzeb. Po naciśnięciu na przycisk umieszczony przy tylnych drzwiach, siedzenie pasażera przesuwa się po szynach wbudowanych w podłogę i chowa pod fotelem kierowcy. Pozwala to wygospodarować przestrzeń o objętości 2 m³, umożliwiającą np. przewóz roweru. Można go łatwo zamocować dzięki uchwytowi znajdującemu się pod tylną kanapą i składanemu ramieniu mocującemu, wbudowanemu w podłogę.
Wymiary:
długość [mm] – 4.250
szerokość ]mm] – 1.640
wysokość [mm] – 1.495
rozstaw osi [mm] – 2.804
rozstaw kół przednich [mm] – 1.637
rozstaw kół tylnych [mm] – 1.640
masa własna [kg] – 1.300
pojemność bagażnika [dm³ VDA] – 470
Dane techniczne:
silnik – dCi 105
moc [KM / kW] – 105 / 77
maksymalny moment obrotowy [Nm] – 240 przy 2.000 obr./min.
przyspieszenie 0-100 km/h [s] – 9,6
emisja CO2 – 139 g/km
zużycie paliwa w cyklu znormalizowanym [l/100 km] – 5,3
skrzynia biegów – mechaniczna 6-biegowa
opony – 245/35ZR21
Partnerzy:
ProtoStyle – wykonawca nadwozi
Michelin – opony
Źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze