Owszem, gwoli ścisłości trzeba napisać, że kombivan Citroëna już był oferowany w elektrycznej wersji, ale teraz chodzi o najnowszą jego wersję, która fabrycznie została przygotowana i będzie oferowana już wkrótce. Po cichutku więc, w atmosferze nerwowej z powodu problemów ekonomicznych, Citroën robił swoje i – wraz z Peugeotem i Renault – może zaoferować elektryczne kombivany. Coś, o czym niemieccy producenci mogą na razie wciąż tylko marzyć.
Nowe Berlingo Electric zaprezentowano podczas Salonu Samochodowego w Hanowerze. Pojazd jest adresowany do profesjonalistów – to wersja użytkowa, która dowodzi zaangażowania Marki na polu ochrony środowiska nie tylko w zakresie aut osobowych, ale także lekkich pojazdów dostawczych. Elektryczne Berlingo może zabrać na pokład ładunek do 4,1 m³ i masie do 675 kg. Jak na samochód o napędzie elektrycznym, w którym sporo ważą akumulatory, to całkiem sporo.
Marka produkuje elektryczne samochody dostawcze już od mniej więcej dwóch dekad. Wcześniej oferowała już napędzane prądem modele C25, C15 oraz Berlingo pierwszej generacji. Pojawienie się Nowego Berlingo w takiej odmianie dowodzi determinacji do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych. Przejawia się to zarówno w produkcji samochodów elektrycznych (jak C-Zero, czy Berlingo właśnie), czy rozwiązań pośrednich: mikorhybrydy (e-HDi), czy hybrydy łączącej napęd elektryczny z silnikiem wysokoprężnym. Jak zauważyłem w naszym redakcyjnym teście (DS5 HYbrid4), to ostatnie rozwiązanie naprawdę dobrze sprawdza się na polskich drogach.
Elektryczne Berlingo znakomicie wpisuje się w potrzeby przedsiębiorców poszukujących auta niedużego, ale oferującego imponującą kubaturę i niezłą nośność. Auto podnosi przy tym prestiż firm, które je kupią, bo uzyskają one atrakcyjny w ostatnich latach wizerunek przedsiębiorstw przyjaznych środowisku.
Akumulatory Berlingo Electric mają pojemność 22,5 kWh i ukryto je pod podłogą przestrzeni ładunkowej, która jest tożsama z tą w wersjach spalinowych. Baterie pozwalają na pokonanie około 170 km (oczywiście zależnie od stylu i warunków jazdy, obciążenia itp.), a producent przewidział dwa sposoby ich ładowania. Normalny trwa od 6 do 12 godzin, zależnie od dostępności stacji ładowania i typu gniazdka. W ciągu pół godziny można jednak naładować akumulatory do 80% ich pojemności. To czas, jaki da się czasem wygospodarować podczas za-, bądź rozładunku towaru, albo załatwiania spraw biznesowych. Jedyny problemem będzie wówczas dostępność odpowiedniej stacji ładowania, ale w normalnych krajach zapewne wkrótce nie będzie z tym najmniejszego problemu.
Silnik elektryczny o mocy 67 KM o maksymalnym momencie obrotowym wynoszącym 200 Nm powstał we współpracy Francuzów z japońskim koncernem Mitsubishi. Moc przekazywana jest na koła przednie. Samochód jest cichy i przyspiesza bardzo płynnie dzięki odpowiedniej przekładni.
Jak przystało na markę reklamującą się sloganem Créative Technologie, Berlingo Electric wyposażono w kilka ciekawych, a nawet unikalnych funkcji:
– informacje typu eco-driving dostarczające wiedzy o stanie naładowania akumulatorów, wskaźnik ich regeneracji, dane o chwilowym zużyciu energii, a wszystko to uwzględnia także działanie ogrzewania, bądź klimatyzacji;
– system odzyskiwania energii podobny do tego stosowanego już w miejskim aucie osobowym C-Zero;
– ogrzewanie elektryczne z trybem Eco-Mode ograniczającym zużycie energii;
– standardowo instalowany system Hill Assist wraz z układem ESP.
Podobnie, jak wersje spalinowe, tak i Berlingo Electric oferowany jest w dwóch wersjach nadwoziowych – krótkiej i długiej. Mają one odpowiednio 438 i 463 cm długości. Kabina może pomieścić nawet trzy miejsca i ma modułową budowę pozwalającą na przewożenie długich przedmiotów. Jak wspomniałem, przestrzeń ładunkowa może mieć nawet 4,1 m³, a ładowność sięga 675 kg. To parametry analogiczne, jak w odmianach spalinowych.
Auto produkowane będzie seryjnie w hiszpańskich zakładach w Vigo. Pierwsze egzemplarze wyjadą z tej fabryki w pierwszej połowie przyszłego roku, a Citroën zapowiada szeroką gamę usług związanych z tymi samochodami, które to usługi opracowywane są specjalnie pod kątem klientów biznesowych.
Najnowsze komentarze