150 elektrycznych i zelektryfikowanych samochodów, blisko 1500 fleet managerów, ponad 40 ekspozycji dostawców rynkowych, premiery samochodowe, jazdy testowe, spotkania z ekspertami rynkowymi i pokazy ratownictwa drogowego – tak wyglądała szósta edycja testu Fleet Electric Day, zorganizowanego 13 września br. na Autodromie Słomczyn przez redakcję magazynu Fleet. Nie zabrakło oczywiście Renault i Stellantis, w tym luksusowych samochodów DS Automobiles.
Założeniem największego spotkania branży flotowej i biznesu, jakim od lat jest Fleet Electric Day, jest upowszechnienie wiedzy na temat dostępnej oferty samochodów zelektryfikowanych oraz wszelkich rozwiązań pomocnych w zarządzaniu niskoemisyjną flotą.
Strefa Premier i Renault Clio oraz Renault Austral w wersji hybrydowej
Renault do Słomczyna przywiozło jeszcze pachnący nowością model Renault Clio w wersji hybrydowej. Ten miejski model wciąż stanowi trzon wielu firm dzięki sprawdzonym rozwiązaniom technologicznym oraz bardzo rozsądnie skalkulowanej cenie. Jest to samochód wart uwagi jeszcze z jednego względu, kurczącego się segmentu B. Jeżeli ktoś szuka sprawdzonego, niewielkiego, ale nowoczesnego i pięknie narysowanego narzędzia pracy jest nim właśnie Clio.
Drugą premierą, dumnie zaprezentowaną podczas przejazdów po nitce toru, był Austral E-Tech Full Hybrid. Ten średniej wielkości SUV oferuje zalety silnika spalinowego i elektrycznego. Szczególne wrażenie, dzięki systemowi czterech skrętnych kół, robiła średnica zawracania.
Premierowy Jeep oraz Opel
Kolejny premierowy dublet to modele Stellantis reprezentowany przez dwie marki: Jeep oraz Opel. Marka z amerykańskim rodowodem przedstawiła swojego flagowca Jeepa Grand Cherokee 4xe Plug-in Hybrid. Monumentalny SUV na pewno urzeka doskonałym wykończeniem wnętrza, co podkreślali testujący. Łączna moc silnika spalinowego i silników elektrycznych to 380 KM. W trybie czysto elektrycznym możemy przejechać ponad 50 km.
Równie dużym zainteresowaniem cieszył się model Opel Astra Electric. Wynikało to z tego, że duża część gości podczas pracy zawodowej miała już okazję do poznania wcześniejszych wersji modelu Astra. Elektryczna Astra cieszyła się niesamowitą popularnością podczas jazd. Goście podkreślali stylistykę i niesamowitą dynamikę samochodu. Dodajmy, że ten kompakt oferuje zasięg ponad 400 km.
Majestatyczny DS 7 E-Tense marki DS Automobiles
Czy da się przetestować ponad 100 samochodów jednego dnia? Tak. Próby przygotowaliśmy w ten sposób, aby podzieleni na grupy uczestnicy przechodzili przez każdą i odbyli jazdy testowe wszystkimi dostępnymi modelami. Było to możliwe dzięki pomocy ekspertów z zakresu doskonalenia techniki jazdy z firmy Drive Code.
Dwie z prób wytyczone były poza obiektem Słomczyn i tam goście mogli poznać samochody w ruchu miejskim. Nie tylko SUV-y, modeli z podwyższonym nadwoziem było zdecydowanie większość i to prawda. Uwagę przykuwała Alfa Romeo Tonale w pięknym zielonym kolorze, wyróżniał się także majestatyczny DS 7 E-Tense.
Abarth 500e z dużym zainteresowaniem
Pytając gości o najbardziej charakterystyczne auto, chyba zwyciężyłby niesamowicie ładny model Abarth 500e. Ciekawe, że ten elektryczny model generuje na zewnątrz odgłos spalinowej jednostki. Kia, która w Białce Tatrzańskiej na szkoleniu Fleet Management Training premierowo zaprezentuje model EV9 podczas wrześniowego testu, zaprezentowała model EV6. Tutaj uczestnicy wspominali niesamowitą ilość miejsca wewnątrz a także doskonałe prowadzenie.
Dostawcze elektryki też były
Duża część naszych gości reprezentowała sektor użytkujący samochody dostawcze. Wspomnieliśmy już o próbie, na której były marki chińskie, ale poza nimi do dyspozycji były modele, które na polskim rynku mają wypracowaną pozycję i nie oddadzą jej chętnie, jak Renault Master E-TECH, Fiat eDoblo Van czy też Peugeot eTraveller z akumulatorami 75 kWh.
Samochody jeździły niemal bez przerwy. Niemal, bo były przerwy na ładowanie, ale wtedy partnerzy podstawiali kolejne modele.
Strefa partnerów
Skoro powiedzieliśmy o ładowarkach, to goście mogli nie tylko poznać tajniki ładowania samochodów elektrycznych, ale też porozmawiać o sposobach budowy własnych stacji ładowania. Eksperci GreenWay Polska pokazali swoje nowe urządzenie ładujące, a Shell zaprezentował – poza pyszną kawą – rozwiązania multifunkcyjnej karty Shell Recharge.
Do dyspozycji gości była strefa wystawiennicza zlokalizowana w dwóch połączonych namiotach a także na terenie zewnętrznym. Tutaj także obowiązywał podział na grupy, aby każdy z uczestników niespiesznie mógł porozmawiać o ofercie wystawców, wymienić się wizytówką, czy wziąć udział w konkursie.
Drugi rok z rzędu partnerem technologicznym została firma Webfleet, która zorganizowała konkurs jazdy o kropelkę, a w zasadzie o elektron, bo odbywał się na elektrycznych modelach. Z jednej strony była to zabawa, a z drugiej, okazja do poznania rozwiązań telematycznych przydatnych w zarządzaniu flotami niskoemisyjnymi. Partnerem informatycznym była firma Softra, która przygotowała aplikację wspomagającą zarządzanie samochodami podczas testu, ale także przedstawiciele firmy obecni byli na swoim stoisku. Również ciekawe rozwiązanie miała firma VSoft – aplikacja Mobile Workforce pozwala zarządzać pracownikami w terenie.
Współczesna niskoemisyjna motoryzacja to także bardzo dużo zagadnień legislacyjnych i prawnych. Dlatego do udziału we Fleet Electric Day zaprosiliśmy grono ekspertów. W sprawach prawnych swoją wiedzą służyli przedstawiciele Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego oraz Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności, którzy przez cały dzień odpowiadali na pytania gości. Ze strony praktycznej o tym, jak wdrożyć auta elektryczne do floty, mówili przedstawiciele Lasów Państwowych, którzy mają w tym względzie bardzo duże doświadczenie. Natomiast jeżeli ktoś chciał się dowiedzieć, jak radzić sobie w przypadku zagrożenia pożarem elektryka, do dyspozycji byli przedstawiciele Komendy Powiatowej Polskiej Straży Pożarnej z Grójca, a także przedstawiciele struktur wojewódzkich. Jak na strażaków przystało, przyjechali oni pojazdem gaśniczym, który cieszył się ogromnym zainteresowaniem gości.
Mamy nadzieję, mimo iż męczący i wymagający, 13 września był dniem, podczas którego wielu gościom udało się przybliżyć tematykę elektromobilności od tej praktycznej strony. Tak wysoka frekwencja świadczy o tym, że rynek ten rozwija się niezwykle dynamicznie. Już teraz zapraszamy za rok.
źródło: Fleet, edycja redakcja
Najnowsze komentarze