Francja wstrzymuje program leasingu socjalnego. Zainteresowanie nim przekroczyło oczekiwania i możliwości budżetu. Program jest zatrzymany co najmniej do końca roku.
Leasing socjalny to program, w ramach którego osoby o niskich dochodach, poniżej 15.400 euro rocznie, mogły wynająć samochód elektryczny za 100-150 euro na miesiąc. Program miał z jednej strony spopularyzować elektromobilność, z drugiej wspomóc francuskich producentów. Kompleksową ofertę aut na prąd przedstawiły bowiem koncerny Stellantis, właściciel marek Citroen, DS Automobiles, Peugeot czy Opel oraz Renault.
Zobacz: wiadomości motoryzacyjne. codziennie
Zasady programu stanowią, że samochody muszą mieć udokumentowany ślad węglowy przy produkcji oraz transporcie. W ten sposób wyeliminowano z leasingu pojazdy z Chin. Francuski rząd przeznaczył na program 1,5 miliarda euro. Miało to wystarczyć na 20.000 leasingów. Zainteresowanie programem sprawiło, że zwiększono sumę ponad dwukrotnie, aby pokryć zapotrzebowanie na 50.000 aut. Po wyczerpaniu puli program wstrzymano.
Krytycy programu leasingu socjalnego wskazują, że może on stanowić niedozwoloną pomoc publiczną dla producentów oraz niszczy rynek sprzedaży tańszych samochodów, uzależniając konsumentów od rządowej pomocy.
Zobacz: testy nowych i używanych samochodów
Leasing socjalny nie jest jedynym programem wsparcia dla samochodów elektrycznych. Oprócz pojazdów w leasingu można również liczyć na bonus do 7.000 euro na zakup auta na prąd. To jednak cieszy się dużo mniejszym zainteresowaniem Francuzów, którzy wolą kupować auta spalinowe i hybrydowe.
Najnowsze komentarze