KLUCZOWE WYDARZENIA 2011
Mocniejsza i bardziej globalna pozycja Marki
– W krajach poza Europą: 33 % sprzedaży światowej, co oznacza wzrost o 3 punkty procentowe w stosunku do ubiegłego roku
– Chiny: utrzymanie udziału rynkowego oraz druga spółka joint-venture Marki
– Ameryka Łacińska: szybszy wzrost w porównaniu ze średnią rynkową
– Rosja: dwukrotnie większy wzrost w stosunku do tempa wzrostu rynku
– Europa: utrzymanie szóstej pozycji; Francja: tendencja zwyżkowa udziału rynkowego samochodów osobowych i lekkich samochodów dostawczych
Konsekwentny rozwój gam
– co trzeci sprzedany CITROËN należy do segmentu C
– pełna linia DS (3 samochody wprowadzone na rynek na przestrzeni 20 miesięcy):
– 110.000 egzemplarzy linii DS sprzedanych w 2011 roku
– gama podstawowa z popularnymi modelami:
– CITROËN C3: 255.000 sztuk i CITROËN C4: 285.000 sztuk
– samochody klasy Premium (DS3, DS4, C5 i C6) zapewniają 15% sprzedaży CITROËNA
Usługi zwiększające przyjemność i komfort jazdy i ułatwiające podróże
– blisko 30% nowych samochodów jest sprzedawanych w Europie z dodatkowymi kontraktami serwisowo-obsługowymi (+4%)
2012 BĘDZIE ROKIEM:
wprowadzania kolejnych modeli na rynki pozaeuropejskie:
– premiera linii DS w Ameryce Łacińskiej i w Chinach
dalszego rozwoju gam:
– nowy samochód w głównej gamie: C4 AIRCROSS czyli kompaktowy SUV według CITROËNA
– pierwszy rok pełnej oferty linii DS
dalszego doskonalenia rozwiązań na rzecz ochrony środowiska
– w ślad za mikrohybrydową technologią e-HDi i samochodem elektrycznym, 2012 będzie rokiem technologii full hybrid diesel pod nazwą Hybrid4, dostępnej w modelu CITROËN DS5.
1. WYNIKI HANDLOWE 2011
2011 był rokiem trudnym i bardzo zróżnicowanym na poszczególnych rynkach. Marka odnotowała niewielki wzrost (+0,8%) w pierwszym półroczu, po którym nastąpił mniej korzystny okres. Wynik: w 2011 roku CITROËN sprzedał 1.436.000 samochodów w skali światowej (-1,65% w stosunku do 2010 roku, +6,7% w stosunku do 2009 roku). Tym niemniej proces sprzedaży samochodów z gamy Marki na rynkach pozaeuropejskich rozpoczął się powodzeniem. Udział sprzedaży w krajach poza Europą wyniósł 35%, co oznacza wzrost o 3 punkty procentowe w skali roku.
– W Europie (30 krajów), CITROËN utrzymuje szóste miejsce osiągnięte w 2010 roku, w szczególności dzięki pozycji w krajach Europy Środkowej i Wschodniej i zachowuje silną pozycję na swoim rynku krajowym.
Francja: jedyna francuska marka, która zwiększyła swój udział rynkowy do poziomu 15,2 %.
Włochy: dobre wyniki w segmencie C i utrzymanie trzeciej pozycji na rynku lekkich samochodów dostawczych.
Wielka Brytania: sukces DS3 (12.000 dostarczonych sztuk) i C3 Picasso (lider w swoim segmencie).
Niemcy: rozwój gam dzięki wprowadzeniu na rynek linii DS (14% sprzedaży w 2011 roku stosunku do 8% w poprzednim roku).
Hiszpania: lider na rynku lekkich samochodów dostawczych od 1996 roku i drugie miejsce na rynku samochodów osobowych.
Pozostałe kraje Europy Zachodniej: zróżnicowane wyniki (wzrost o 16% w Holandii, udział rynkowy utrzymany na poziomie 4% w Austrii, sukces linii DS w Szwajcarii – zwiększenie sprzedaży o 13%).
Kraje Europy Środkowej i Wschodniej: nieznaczny wzrost udziału rynkowego do 4,6% dzięki sukcesowi nowego C4 i dobrym wynikom w sprzedaży lekkich samochodów dostawczych (Polska ,Słowacja, Chorwacja)
W Chinach, które stanowią drugi co do wielkości rynek Marki, CITROËN utrzymuje penetrację na poziomie powyżej 2% dzięki sprzedaży blisko 220.000 sztuk samochodów. Źródłem tych wyników jest sukces modeli CITROËN C-Quatre z trójbryłowym i dwubryłowym nadwoziem (112.000 egzemplarzy) oraz C5 (32.000 egzemplarzy), a także silna sieć obejmująca ponad 350 punktów sprzedaży (zwiększenie o 80 punktów sprzedaży w ciągu jednego roku). Dla potwierdzenia ambitnych planów Marki w tym kraju 2011 rok wyróżnił się także premierą DS5 w Szanghaju i uzyskaniem pozwolenia miejscowych władz na utworzenie drugiej spółki joint-venture CAPSA, której zadaniem będzie sprzedaż linii DS od 2012 roku.
W Rosji CITROËN umacnia swoją pozycję, odnotowując zwiększenie sprzedaży do poziomu 28.000 egzemplarzy, co stanowi wzrost o blisko 60%. Marka wykorzystała rozwój swojej sieci oraz sukces modeli montowanych na miejscu w Kałudze (C4, a następnie nowy C4 i C-Crosser).
W Ameryce Łacińskiej Marka może poszczycić się wzrostem. W Brazylii, sprzedaż na poziomie 90.000 sztuk zapewnia zwiększenie wielkości sprzedaży o 7% (rynek: +4%). CITROËN zawdzięcza dobre wyniki handlowe modelowi C3 Picasso wprowadzonemu na rynek w 2011 roku oraz dynamicznemu rozwojowi sieci. W Argentynie, sprzedaż wyniosła 33.000 samochodów, co stanowi wzrost o +40% w stosunku do 2010 roku, zapewniając Marce udział rynkowy wynoszący 4% (+0,3 pkt).
2. MARKA W PROCESIE PRZEKSZTAŁCEŃ
W 2011 roku pomimo zróżnicowanej sytuacji rynkowej w poszczególnych krajach CITROËN utrzymał obrany kurs. Realizując politykę ‘Créative Technologie’ Marka stawia sobie za cel wszechstronny rozwój w skali globalnej poprzez wzmocnienie wizerunku. Filarami rozwoju są i będą:
Bogata, dostosowana do różnych rynków i atrakcyjna gama
– Gama Główna
Po sukcesie modelu CITROËN C3 (255.000 egzemplarzy) i C4 (285.000 egzemplarzy), które są obecnie oferowane we wszystkich krajach, Marka wprowadzi do sprzedaży w pierwszym półroczu 2012 CITROËNA C4 AIRCROSS.
Bardzo dobrymi wynikami w 2011 roku wyrażającymi się wzrostem na poziomie 21% może też się poszczycić wprowadzony w 2011 roku na rynki Ameryki Łacińskiej C3 Picasso, a w szczególności jego wersja C3 AIRCROSS. C3 Picasso został trzykrotnie wyróżniony przez argentyńską prasę (Abiauto, TopCar TV, Autopress) i stanowi już 9 % rynku Marki w Brazylii.
– Linia DS
Dwa najnowsze modele linii DS: DS4 i DS5, mogą się pochwalić sukcesami, których najlepszym dowodem są liczne wyróżnienia: po zdobyciu nagrody ‘Najpiękniejszego Samochodu Roku’ w 2010, DS4 uzyskał nagrodę w kategorii «Design» przyznawaną przez czytelników niemieckiego czasopisma „Auto Bild”. Natomiast model DS5 został wybrany jako „Family Car of The Lear” przez „Top Gear” w Anglii. Hybrydowa technologia diesel HYbrid4 uzyskała wyróżnienie „Goldenes Lenkrad” Auto Bild i przyniosła modelowi tytuł „samochodu ekologicznego” przyznawany przez Argus. Atrakcyjność najnowszego modelu linii znalazła też potwierdzenie w nominacji do nagrody ‘Car of the year’.
Dzięki sprzedaży 78.000 egzemplarzy modelu DS3 i 29.000 egzemplarzy DS4, modele linii DS stanowią7 % światowej sprzedaży Marki. W 2012 roku, który będzie pierwszym rokiem kompletnej oferty tej linii, sprzedaż modeli z linii DS powinna osiągnąć poziom 15% sprzedaży całkowitej. Będzie to bowiem rok wprowadzania linii DS na rynki pozaeuropejskie. CITROËN DS5 zostanie wprowadzony do sprzedaży we wszystkich krajach europejskich, a linia DS będzie mieć swoją premierę w Ameryce Łacińskiej i w Chinach.
Dzięki CITROËNOWI DS3 i DS4 w powiązaniu z modelami z segmentów D/E (CITROËN C5 i C6), Marka podwoiła wielkość sprzedaży w kategorii Premium w okresie dwóch lat, która w 2011 roku stanowiła 15% sprzedaży CITROËNA. Rozwój gam marki w kierunku wyższych segmentów ma za sobą dobry początek!
Samochody elektryczne
Samochód elektryczny jest obecny w handlowej ofercie Marki od 2010 roku. CITROËN proponuje dwa modele: Berlingo First z napędem elektrycznym i C-ZERO. Samochody elektryczne zebrały już ponad 3.000 zamówień.
Równolegle do oferty samochodów elektrycznych Marka proponuje technologię e-HDi w całej gamie oraz po raz pierwszy technologię full hybrid diesel w modelu CITROËN DS5 Hybrid4.
Samochody dostawcze
CITROËN pretenduje do wiodącej pozycji w zakresie samochodów dostawczych. Marka zajmuje obecnie drugie miejsce we Francji, w krajach Beneluksu, w Hiszpanii i w Portugalii oraz piąte w Europie 18 krajów. Sprzedaż osiągnęła poziom 166.500 samochodów, co stanowi 10,5% rynku.
Źródło: Citroën Polska
Najnowsze komentarze