Po utworzeniu klastra ElectriCity jest to kolejny przykład dążenia Grupy Renault do uczynienia Francji globalnym centrum doskonałości w dziedzinie energii elektrycznej. Inwestując 620 milionów euro od 2018 r., Cléon umacnia swoją pozycję największego centrum produkcyjnego silników elektrycznych we Francji, inaugurując nową linię produkcyjną silnika elektrycznego „ePT-160kW”. To silnik nowej generacji, opracowany w ramach Aliansu Renault-Nissan-Mitsubishi. Już trafia pod maskę Renault Mégane E-Tech Electrique. Do 2024 roku zakład uzyska zdolność produkcyjną miliona silników rocznie!
Wczorajsza inauguracja nowej linii produkcyjnej silnika elektrycznego „ePT-160kW” w obecności Jose Vicente de los Mozos, dyrektora przemysłowego Grupy Renault, w fabryce Renault w Cléon stanowi nowy krok w procesie transformacji na energię elektryczną. Grupa Renault zainwestowała od 2018 roku w zakładzie w Cléon 620 milionów euro w celu uprzemysłowienia w 100% elektrycznych i hybrydowych silników grupy. Fabryka stanowi centrum wiedzy specjalistycznej w zakresie produkcji bardzo wydajnych komponentów elektrycznych i mechanicznych. Jak wspomniałem wyżej, zakład będzie miał zdolność produkcyjną ponad 1 miliona zelektryfikowanych silników rocznie od 2024 roku, w tym 500.000 silników elektrycznych i 510.000 silników hybrydowych.
Ta konwersja na energię elektryczną, zapoczątkowana w 2012 roku, wspiera strategię Grupy polegającą na zrównoważonym zakotwiczeniu jej działalności w elektrycznym łańcuchu wartości we Francji oraz ambicję, aby marka Renault była w 100% elektryczna w gamie samochodów osobowych w Europie w 2030 roku.
„Symboliczny obiekt w sercu przemysłowego ekosystemu Grupy Renault, fabryka w Cléon jest największym centrum produkcji silników elektrycznych we Francji. Dzisiaj czynimy nowy krok w przejściu na silniki elektryczne i jest to powód do dumy dla 3.228 pracowników fabryki, którzy produkują ten nowy silnik elektryczny, który napędza Renault Megane E-Tech. Cléon jest doskonałym przykładem transformacji przemysłowej Grupy w kierunku pojazdów elektrycznych i całego łańcucha wartości, dzięki zaangażowaniu naszych pracowników, partnerów społecznych i lokalnych interesariuszy. Kolejny przyszły silnik elektryczny, opracowany wspólnie z Valéo, będzie również montowany na miejscu i wzmocni zaangażowanie Grupy Renault w zakład w Cléon oraz chęć zakotwiczenia tej elektrycznej działalności we Francji” – powiedział Jose Vicente de los Mozos, dyrektor przemysłowy Grupy Renault podczas inauguracji linii produkcyjnej.
Nowy silnik na czele innowacji
Nowy silnik elektryczny o mocy 160 kW opracowany w ramach Aliansu Renault-Nissan-Mitsubishi, silnik „ePT-160kW” będzie stanowić wyposażenie w 100% elektrycznych modeli Renault, w tym Megane E-Tech Electric, produkowanego przez fabrykę w Douai.
Ten silnik nowej generacji, będący liderem innowacji, to silnik synchroniczny z wirnikiem uzwojonym, technologia, na której Grupa Renault polega od dziesięciu lat, oferująca lepszą wydajność niż silnik z magnesami trwałymi. Ponadto brak pierwiastków ziem rzadkich zabezpiecza dostawy, jednocześnie ograniczając ich wpływ na środowisko i koszty produkcji. Bardziej kompaktowy i lżejszy niż silnik w Zoe, ma większą moc (96 i 160 kW) i lepszy moment obrotowy (300 Nm). Oferuje całą przyjemność jazdy elektrycznej, w tym natychmiastowe przyspieszenie, które jest zarówno dynamiczne, jak i liniowe.
Fabryka nastawiona na elektryczność
Aby przyspieszyć tę transformację i wesprzeć bardzo silny rozwój rynku elektrycznego, po renowacji powierzchni około 8.000 m² utworzono nową linię montażu silników „ePT-160 kW”. Hala produkcyjna obejmuje 4 linie montażowe i 2 linie nawojowe o zdolności produkcyjnej 120.000 silników rocznie, a dzięki elastycznej konstrukcji może produkować 240.000 silników rocznie.
Od 2015 roku fabryka w Cléon produkuje elektryczne układy napędowe dla Renault Zoé, Twingo ZE, Kangoo ZE i Master ZE. Dziś poszerza swoją ofertę dzięki industrializacji jednostki „ePT-160 kW”, która będzie również instalowana w przyszłym modelu Renault z segmentu C. Od 2024 r. produkcja zostanie rozszerzona o silnik „ePT-100 kW” przyszłego elektrycznego Renault 5, a od 2027 r. o silnik elektryczny nowej generacji o mocy 200 kW, zaprojektowany bez pierwiastków ziem rzadkich i opracowany we współpracy z Valeo i Valeo Siemens eAutomotive.
Aby wesprzeć tę istotną transformację, Grupa Renault przejmuje przewodnictwo i szkoli swoich pracowników w nowych zawodach elektrycznych. W Cléon powstał unikalny system szkoleniowy: Akademia E-Mobility. Opracowany z pomocą partnerów* kampus in situ wyposażony w linie szkoleniowe ma na celu uczenie pracowników zakładu. Temu systemowi akademickiemu towarzyszy również ogłoszenie z 23. czerwca 2022 r. o rekrutacji 100 nowych pracowników do wsparcia elektrycznej transformacji terenu, w ramach planu Renouveau France 2025.
* Nextmove, Renault Trucks, FORVIA, Engineers 2000, CNAM w ramach Future Investment Program – Atrakcyjność Umiejętności i Zawodów, wspieranego przez Platformę Motoryzacyjną (PFA)
Fabryka Cléon w liczbach:
– 98 milionów silników i skrzyń biegów wyprodukowanych od początku działania fabryki w 1958 roku;
– 620 milionów euro zainwestowano od 2018 roku w rozwój i produkcję silników elektrycznych i komponentów hybrydowych;
– w 2021 r. wyprodukowano 934.459 elementów mechanicznych, z czego 34% to elementy elektryczne;
– 3.228 pracowników, w tym 14% kobiet na stanowiskach operatorów i techników oraz 7% na stanowiskach menedżerów;
– 100 nowych pracowników rekrutowanych w 2022 roku.
oprac. Krzysztof Gregorczyk; video i zdjęcia: Renault
Najnowsze komentarze