Grupa Renault zanotowała stratę w wysokości 8 mld euro. Do wyniku przyczyniły się głównie ograniczenia związane z pandemią koronawirusa. Dyrektor generalny koncernu dostrzega jednak obiecujące oznaki ożywienia. Priorytetem dla Renault jest rentowność i generowanie zysków.
W roku 2020 Grupa Renault zanotowała stratę w wysokości 8 mld euro. Na wynikach zaważyła zwłaszcza pierwsza połowa roku, w której wprowadzono liczne obostrzenia blokujące produkcję oraz funkcjonowanie salonów dealerskich. Francuska Grupa sprzedała w ubiegłym roku 2,95 mln egzemplarzy samochodów, czyli o 21,3% mniej niż w roku 2019. Zmniejszenie sprzedaży przyczyniło się do spadku przychodów do 43,5 mld euro (-21,7%).
Negatywny wpływ na rezultat miała również sprzedaż do partnerów (-5,1 pkt), w tym zaprzestanie produkcji Nissana Rogue. Renault zwraca również uwagę na konsekwencje ujemnego wpływu kursu walutowego z dewaluacją kilku walut, w tym argentyńskiego peso i brazylijskiego reala. Marża operacyjna Grupy wyniosła w 2020 roku – 337 mln euro (- 0,8% przychodów). Mimo dużej straty, dyrektor generalny Renault, Luca de Meo dostrzega pozytywne punkty związane z ożywieniem w drugiej połowie roku, kiedy wygenerowano 3,5% marżę operacyjną. Poza tym firma już od pierwszego roku osiągnęła 60% z 2 miliardów euro planowanych oszczędności.
Luca De Meo stanął na czele Grupy Renault w lipcu 2020 roku, po usunięciu ze stanowiska Carlosa Ghosna. Aby wyciągnąć koncern z kryzysu de Meo przedstawił w styczniu strategię Renaulution, w której zakłada zwiększenie zysków, umocnienie partnerstwa z Nissanem i obniżenie kosztów poprzez zamknięcie lub reorganizację niektórych zakładów produkcyjnych i wyeliminowanie 14.600 miejsc pracy. Celem Renault jest marża operacyjna przekraczająca 3% do 2023 roku i co najmniej 5% do połowy dekady.
„Po pierwszej połowie 2020 roku, na którą wpłynął Covid-19, Grupa znacznie poprawiła swoje wyniki w drugim półroczu. Rezultat jest owocem wszystkich wysiłków, pomyślnego przyspieszenia planu redukcji kosztów stałych i poprawy naszej polityki cenowej. Priorytetem jest rentowność i generowanie gotówki, zgodnie z naszym planem strategicznym Renaulution. Rok 2021 będzie trudny, z niepewnościami związanymi z kryzysem zdrowotnym i dostawą komponentów elektronicznych. Wyzwania te wspólnie przezwyciężymy w dynamicznym ożywieniu, w które z powodzeniem angażujemy się od zeszłego lata” – oświadczył Luca de Meo.
Najnowsze komentarze