Nowy Peugeot 308 z silnikiem 1.2 o mocy 130 KM i automatyczną skrzynią biegów trafił do nas do redakcji i przejechał z różnymi kierowcami blisko dwa tysiące kilometrów. Jak wyglądało spalanie w mieście, na autostradzie i na drogach pozamiejskich?
Peugeot 308 SW to kombi, którego grupą docelową są między innymi rodziny. Wygodne, obszerne wnętrze, przyjemny w użytkowaniu zestaw silnik i automatyczna skrzynia biegów, mnóstwo najnowszych rozwiązań – w roli auta rodzinnego na pewno się sprawdzi. Jednak wiele emocji, między innymi wśród naszych czytelników, wywołuje kwestia 130-konnego silnika, jego dynamiki i spalania.
Pomimo niewielkiej pojemności i trzech cylindrów jest to jednostka, która bez problemu radzi sobie z nadwoziem 308. Przy dwóch lub trzech osobach i kilku walizkach auto porusza się bardzo sprawnie i w mojej ocenie nie daje powodów do narzekań. Najlepszym sposobem jazdy z tym silnikiem jest korzystanie z zakresu 2000-3000 obrotów, co sprowadza się do płynnego operowania gazem. Peugeot 308 SW z 1.2 nie lubi za to wciskania pedału gazu do oporu. Wtedy skrzynia mocno redukuje biegi a silnik nie działa w optymalnym zakresie.
Przy płynnym operowaniu gazem Peugeot zachowuje się rozsądnie. Wyciszenie samochodu jest na tyle dobre, że w zasadzie jej nie słychać, dopiero bardzo mocne naciskanie gazu lub używanie trybu Sport powoduje, że wkraczamy w taki zakres obrotowy, którego dźwięk przedostaje się do kabiny. W czasie testu przejechaliśmy tym autem blisko dwa tysiące kilometrów. Warszawa – Gdańsk – Bory Tucholskie – Kraków – Tatry – Warszawa i mniejsze wypady gdzieś w okolice.
Peugeot 308 gościł w naszej redakcji już kilkukrotnie i mamy dość podobne odczucia z jego użytkowania. Dużym plusem tego auta jest na pewno wygoda i przestrzeń. Nie mogę się zgodzić natomiast z redaktorem naczelnym co do nadmiernej czułości aktywnego tempomatu, po przyzwyczajeniu się czy bardziej wyczuciu jego sposobu działania można bardzo sprawnie się przemieszczać, bez jakiegoś nadmiernego zwalniania. W ogóle systemy wspomagania w Peugeot 308 zasługują na duże wyrazy uznania, podobnie jak komfort i wyciszenie czy dynamika.
I chciałbym wyraźnie podkreślić: 308 z 130-konnym silnikiem nie będzie nigdy mistrzem wyprzedzania i z całą pewnością nie sprawdzi się u tych osób, które uwielbiają jeździć w trybie gaz w podłogę. Nie, to nie samochód dla nich. Ale do normalnej jazdy, z przepisowymi prędkościami, z możliwością bezpiecznego wyprzedzania – tak, to jest dobre auto. Krytyka dynamiki w tym przypadku byłaby moim zdaniem nieuzasadniona, oczywiście uwzględniając fakt, że jest to mała benzyna, ma trzy cylindry i nie oczekujemy od niej cudów.
Zobacz: Redakcyjny test nowego Peugeot 308 z silnikiem diesla
Do miasta plus weekendowe czy wakacyjne wypady nadaje się moim zdaniem dobrze, nawet przy obciążonym aucie. Jeśli ktoś chciałby tym Peugeotem ciągle robić dłuższe dystanse, to zapewne sugerowałbym diesla 1.5 blueHDi o podobnej mocy – bo też ma 130 KM – ale znacznie niższym spalaniu.
Średnia z całego testu wyniosła 6,7 litra na 100 kilometrów, mierzona przy dystrybutorze, przy czym na autostrady, którymi jechaliśmy najczęściej w dwie trzy osoby z kompletem bagażu przypadało około tysiąca kilometrów, na miasta – w tym szczególnie zakorkowany Kraków – około 300 kilometrów, a resztę zrobiliśmy po drogach krajowych, w tym górskich. Warto zwrócić uwagę, że silnik ten oferuje 230 Nm przy 1750 obrotów, co powoduje, że oprogramowanie skrzyni słusznie preferuje niskie zakresy obrotowe. Przy 140 km/h silnik z użyciem ósmego biega osiąga 2300 obrotów – chwała Peugeotowi, że w znakomitych cyfrowych zegarach 3D można ustawić ich wyświetlanie.
Zobacz: nowe samochody Peugeot
Spalanie było wyższe jedynie w Krakowie, ponad 200 kilometrów korków podwyższyło nam wynik do 7,1 litra na 100 kilometrów. Ilość remontów i przeszkód na drodze sprawia, że jazda tam jest prawdziwą udręką dla kierowców.
Podsumowując, Peugeot 308 SW z 1.2 130 KM i automatem okazuje się być autem dość oszczędnym, i pozwala cieszyć się jazdą przy zachowaniu rozsądnych kosztów przy zakupie. Dla tych co jeżdżą więcej w ofercie jest
Najnowsze komentarze