Wyniki handlowe: istotne fakty w trzecim kwartale 2010
Dzięki silnemu wzrostowi sprzedaży na rynkach zagranicznych Grupa Renault sprzedała w trzecim kwartale 591.855 samochodów, zwiększając o 5,7% swój udział w światowym rynku, który odnotował zwyżkę w wysokości 4,6%. Grupa ponownie zwiększyła swój udział w dwunastu z piętnastu swoich największych rynków zbytu.
W Europie, na rynku zniżkującym o 11,5%, sprzedaż Grupy spadła jedynie o 4,0 %. Marka Renault zajmuje drugie miejsce w Europie z udziałem 8,5 % w rynku samochodów osobowych i dostawczych. Firma umocniła swoją pozycję lidera w segmencie samochodów dostawczych. Jej udział w rynku wyniósł 15,8%, co daje wzrost o 2,5 p., pomimo że rynek zwyżkował jedynie o 8%. Dynamicznie rozwija się również marka Dacia. Jej udział w rynku wzrósł o 0,2 p., zwłaszcza dzięki sukcesowi Dustera, który zdobył nowe grupy klientów. W trzecim kwartale sprzedaż tego modelu przekroczyła 17 tys. sztuk.
Sprzedaż Grupy na rynkach pozaeuropejskich, napędzana dynamicznym rozwojem popytu, wzrosła w trzecim kwartale o 22,8% i obecnie stanowi 42% łącznych obrotów Grupy.
W regionie Eurazji sprzedaż wzrosła o 37% na rynku zwyżkującym o 40,1%, głównie pod wpływem systemu rządowych zachęt w Rosji.
W regionie Euromedu sprzedaż zwiększyła się o 11,3%, w sytuacji wzrostu na rynku o +11,8%. Grupa osiągnęła dobre wyniki w Turcji. Sprzedaż Renault na tamtejszym rynku wzrosła o 38,7%, co pozwoliło zwiększyć udział o 1,2 p.
W regionie Azji i Afryki wzrost sprzedaży wyniósł 10,4% przy wzroście na rynku o 11%.
W regionie Ameryki Północnej i Środkowej Grupa odnotowała największy wzrost – o 41,3% – przy wzroście na rynku wynoszącym 14,1%. W Brazylii Grupa pokonała barierę 5 % udziału w rynku. W trzecim półroczu zdobyła 5,3% rynku.
Obroty kwartalne dla poszczególnych sektorów działalności
W trzecim półroczu 2010 obroty Grupy wzrosły o 7,6%1 do 8.711 mln euro, co daje wzrost o +3,7% bez uwzględnienia różnic kursowych.
Obroty sektora samochodowego wzrosły o 7,9%1 do 8.268 mln euro, na fali dobrej dynamiki sprzedaży samochodów Grupy. Pomimo wzrostu wielkości sprzedaży Grupy o 5,7% w stosunku do trzeciego kwartału 2009, wartość sprzedaży spadła o 0,6 p. ze względu na zmianę udziału poszczególnych stref geograficznych i zmniejszenia zapasów. Wpływ relacji mixu stref geograficznych do ceny wyniósł 2,9 p., odnotowano również wzrost dodatnich różnic kursowych o 4,1 p. Pozostałe +1,5 p. składa się sprzedaż kompletnych samochodów, komponentów i podzespołów mechanicznych dla partnerów Grupy.
Jeśli chodzi o udział poszczególnych stref geograficznych, obroty w Europie spadły w trzecim kwartale 2010 r. o 4% w porównaniu do analogicznego okresu roku 2009, natomiast obroty na rynkach pozaeuropejskich wzrosły o 36%.
Obroty sektora finansowania sprzedaży (RCI Banque) wyniosły 443 mln euro, co daje wzrost o 1,1%1 w stosunku do analogicznego okresu roku 2009. Liczba nowych umów finansowania (230.589 nowych umów) wzrosła o 11,2% w stosunku do trzeciego kwartału 2009, a średnia wartość umów o finansowanie wyniosła 21,1 mld euro, co oznacza wzrost o 5,2%.
Ogólny opis sytuacji finansowej
Działalność finansowa Grupy w trzecim kwartale objęła emisję dwóch serii obligacji RCI Banque o wartości 675 mln euro (dwu i trzyletnich), operację sekurytyzacji o wartości 873 mln euro zabezpieczoną portfelem niemieckich kredytów samochodowych oraz emisję pięcioletnich obligacji Renault SA na kwotę 250 mln euro.
Na dzień 30 września 2010:
– Sektor samochodowy dysponuje niewykorzystanymi liniami kredytowymi w czołowych instytucjach bankowych na kwotę 4,1 mld euro;
– dostępne zabezpieczenia RCI Bank (potwierdzone, niewykorzystane linie kredytowe, należności możliwe do zrealizowania w Europejskim Banku Centralnym oraz środki pieniężne) składają się na kwotę 6,5 mld euro, zapewniając niemal trzykrotne pokrycie wartości krótkoterminowych papierów dłużnych oraz świadectw depozytowych.
W dniu 10 września Grupa Renault spłaciła jeden miliard z 3-miliardowej pożyczki udzielonej przez francuski Skarb Państwa w kwietniu 2009 roku. Była to przedterminowa spłata w stosunku do określonego w umowie terminarza, co pozwoliło Grupie na zmniejszenie zadłużenia brutto oraz związanych z nim kosztów finansowych.
W dniu 7 października br. Grupa sprzedała inwestorom instytucjonalnym 302.915.940 akcji serii B spółki Volvo AB, a więc wszystkie akcje serii B znajdujące się w jej posiadaniu, tj. 14,9% kapitału i 3,8% głosów w spółce Volvo AB. Środki uzyskane w wyniku tej transakcji Renault przeznaczy na redukcję swojego zadłużenia netto zgodnie z ogłoszonym przez Grupę celem zmniejszenia zadłużenia poniżej progu 3 mld euro.
1 przy zastosowaniu identycznego zakresu i metod konsolidacji
2 Free cash flow: wolne przepływy pieniężne pomniejszone o wartość inwestycji w środki trwałe, a także w wartości niematerialne i prawne bez przychodów ze sprzedaży składników majątku trwałego +/- zmiany zapotrzebowania na środki obrotowe.
Perspektywy
Grupa skorygowała przewidywania dotyczące wzrostu na światowym rynku w roku 2010 szacując go na +9% (+8% wg poprzednich szacunków). Jeśli chodzi o spadek na rynku europejskim w 2010 roku jest on obecnie szacowany na -5% (poprzednie przewidywania mówiły o spadku o 7%), przy czym zauważalna jest coraz większa presja ze strony konkurencji.
Podstawowym celem Grupy Renault na 2010 rok pozostaje dodatni free cash flow. W sytuacji dużego kontrastu między silną dynamiką wzrostu na rynkach pozaeuropejskich i coraz większą konkurencją na rynku europejskim Grupa przewiduje wygenerowanie w tym roku dodatniego free cash flow w sektorze samochodowym w wysokości 700 mln euro.
Biorąc pod uwagę wzrost na rynkach pozaeuropejskich i zwiększenie posiadanych udziałów w rynku, światowa sprzedaż Grupy w 2010 roku powinna przekroczyć zgodnie z przewidywaniami 2,5 mln samochodów.
Skonsolidowane obroty Grupy Renault
(w mln euro) | 2009 | 2010 | zmiana 2010/2009 * |
I kwartał | |||
Sektor samochodowy | 6.632 | 8.642 | +30,3% |
Finansowanie sprzedaży | 436 | 430 | -1,4% |
RAZEM | 7.068 | 9.072 | +28,4% |
II kwartał | |||
Sektor samochodowy | 8.465 | 10.136 | +19,7% |
Finansowanie sprzedaży | 444 | 460 | +3,6% |
RAZEM | 8.909 | 10.596 | +18,9% |
III kwartał | |||
Sektor samochodowy | 7.660 | 8.268 | +7,9% |
Finansowanie sprzedaży | 438 | 443 | +1,1% |
RAZEM | 8.098 | 8.711 | +7,6% |
9 miesięcy | |||
Sektor samochodowy | 22.757 | 27.046 | +18,8% |
Finansowanie sprzedaży | 1.318 | 1.333 | +1,1% |
RAZEM | 24.075 | 28.379 | +17,9% |
* przy zastosowaniu identycznego zakresu i metod konsolidacji dla danych z roku 2009 w celu umożliwienia ich porównania z wynikami za rok 2010.
Źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze