Citroën – sprawdź ofertę
Alfa Romeo – sprawdź ofertę
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS Automobiles
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Stellantis
    • Różne
  • Testy samochodów
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia motoryzacji
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Kontakt
    • Redakcja
    • REKLAMA
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Główna Testy Citroen - testy i opinie

Test: Citroen XM 2.1 TD 1993. Samochód za miliard złotych! Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

Tomasz Nowicki autor Tomasz Nowicki
2020-06-13
w Citroen - testy i opinie, Testy
Czas czytania 8 minut
3.3k
A A
16
citroen xm Citroen - testy i opinie

Test Citroena XM TD przeprowadzony przez dziennikarzy „Auto-Magazynu” z Programu 2 Telewizji Polskiej jest bardzo ciekawym zapisem wrażeń z jazdy jedną z najbardziej niezwykłych limuzyn świata. Na końcu materiału znajduje się film z tym programem.

Blisko 20 lat temu w Auto Magazynie zagościł Citroen XM. Jakie wrażenie zrobił na dziennikarzach? Oto zapis programu:

Peugeot 408 – reklama

Aby mogli wyciągnąć państwo własne wnioski, przetestowaliśmy auto wyposażone w najbardziej oszczędny silnik, diesel z turbodoładowaniem, który według producenta pozwalał osiągnąć 192 km/h i spalał średnio 8,5 litra oleju napędowego na 100 kilometrów. Test rozpoczęliśmy przy stanie licznika 5260 kilometrów i w czasie prób auto przejechało po drogach o zróżnicowanej nawierzchni w mieście i po autostradach 4720 kilometrów.  Rezultaty naszych obserwacji przedstawiamy oceniając kolejno funkcjonalność nadwozia, charakterystykę silnika, konstrukcję układu jezdnego oraz koszty eksploatacji auta.

Citroen XM – nadwozie

XM może się podobać. Nowoczesna stylistyka, pozwalająca bez trudu wyróżnić samochód spośród innych pojazdów, to tradycyjna domena Citroena. Duża, zapewniająca doskonałą widoczność przednia szyba, nisko schodząca w dół pokrywa silnika, duże boczne okna i podwyższona linia bagażnika z ładnie wkomponowanym spojlerem nadają sylwetce kształt klina. Sięgający prawie 3 metrów rozstaw osi obiecuje obszerne wnętrze. Przednie fotele oferują więcej niż wystarczającą powierzchnię siedzeń. Oparcia dają dobre podparcie plecom jednak po zajęciu miejsca pierwsze wrażenie jest niekorzystne. Wydaje się, że siedzenie jest zbyt wysokie a fotele niewygodne. Wystarczy przejechać kilkadziesiąt kilometrów, aby zweryfikować tę opinię. Widoczność do przodu znakomita. Pozwala to na komfortowe prowadzenie auta w dzień oraz nocą. Nawet po przejechaniu 900 kilometrów nie odczuwaliśmy zmęczenia.

Sprawą, której warto poświęcić kilka zdań jest tablica rozdzielcza. Świetnie rozplanowane wskaźniki i przełączniki, duże okrągłe zegary, samoczynnie podświetlane po wjechaniu na przykład do tunelu czy garażu, kierownica z regulacją w dwóch płaszczyznach a przede wszystkim estetyka całej przedniej płyty wyróżniają XM’a w sposób zdecydowany. Radio konstruktorzy ukryli pod uchylaną pokrywą. Podstawowe przełączniki siły głosu i wyboru stacji umieścili na ramieniu kierownicy. Pozwala to na wygodną i bezpieczną obsługę radioodbiornika. Z prawej strony koła kierowniczego usytuowano elektroniczny zegar i praktyczny wskaźnik temperatury zewnętrznej. Istotnym mankamentem Citroena jest silne nagrzewanie wnętrza latem. Koniecznością w aucie tej klasy było wyposażenie kabiny w układ klimatyzacji pozwalający na precyzyjną regulację temperatury oraz dźwignię odcinającą dopływ powietrza z zewnątrz, na przykład w korku ulicznym.

Przestrzeń dla pasażerów z tyłu jest więcej niż wystarczająca podobnie zresztą jak wygoda jazdy na obszernych tylnych fotelach. Ich oparcie daje się bez wysiłku składać, powiększając trzykrotnie prawie 500-litrowy bagażnik.

XM zapewnia bardzo wygodne warunki podróży. Wynika to z niezwykłej konstrukcji podwozia ale i z dobrego wyciszenia kabiny. Odgłosy zewnętrzne docierają do uszu pasażerów dopiero po przekroczeniu 150 km/h. Wrażenie to potwierdzają wyniki pomiarów. Przypomnijmy, że testowaliśmy auto z silnikiem wysokoprężnym, hałas większości samochodów tego typu nie jest niższy od 75 db. Nadwozie Citroena XM nie ma więc istotnych mankamentów. Również jakość wykonania jest zadowalająca. Występujące w początkach produkcji niedokładności, obecnie udało się skutecznie wyeliminować.

Citroen XM – charakterystyka silnika

Konstruktorzy Citroena, trzeba to przyznać, potrafili elegancko zabudować przedział silnikowy. Dostęp do poszczególnych segmentów silnika jest niekłopotliwy. Turbo diesel napędzający auto posiada spory temperament i pozwala uzyskać Citroenowi ważącemu 1363 kg uzyskać dobre osiągi. Zmierzona prędkość maksymalna jest wyższa niż podaje producent (196 km/h) i pod tym względem wyprzedza auta z silnikami o większej pojemności. Również przyspieszenie Citroena nie rozczarowują wymagającego kierowcy. Niejedno lżejsze auto z silnikiem benzynowym osiąga gorsze wyniki niż diesel Citroena.

Jeżeli do powyższych danych dodać liczby charakteryzujące czas wyprzedzania w warunkach drogowych, nieco powyżej 10 sekund przy przyspieszaniu do 100 km na czwartym biegu i nieco powyżej 15 sekund do 120 km/h na piątym biegu to trudno zaiste ocenić tą jednostkę napędową zwłaszcza, że towarzyszy jej dobrze zestopniowana skrzynia biegów. Dzięki efektywnej pracy silnika nie trzeba zbyt często sięgać do dźwigni, zauważmy też że pracuje ona nadzwyczaj lekko i precyzyjnie.

W sumie więc ocena napędu Citroena przynosi wynik bardzo dobry. Auto porusza się cicho, szybko, jest elastyczne a silnik wykazuje wysoką kulturę pracy.

Citroen XM – zawieszenie hydropneumatyczne

Odmienność francuskiego auta od pojazdów innych firm europejskich oraz japońskich, uwidacznia się przede wszystkim w konstrukcji układu jezdnego. Nie wszyscy wiedzą, że Citroen na ten zespół – jako jedyny na świecie – daje gwarancję na 200 tysięcy kilometrów. Już w poprzednich modelach Francuzi zastosowali zawieszenie hydropneumatyczne. Nie wdając się w wywody techniczne, rzecz sprowadza się do utrzymania, przy pomocy czujników elektronicznych, stałej odległości płyty podłogowej od płaszczyzny drogi. Samochód praktycznie nie przechyla się nawet na szybko pokonywanych zakrętach, a nadto pozwala kierowcy regulować wysokość zawieszenia w zależności od nawierzchni a także regulować twardość amortyzatorów w zależności od sposobu jazdy, od spokojnego do sportowego.

Duże wrażenie wywiera prowadzenie XM’a po zniszczonej autostradzie wrocławskiej, czy też po brukowanych i nierównych nawierzchniach. Kierowca, zdając sobie sprawę z trudnej pracy kół i zawieszenia, w najmniejszym stopniu nie odczuwa ani drgań karoserii ani kierownicy. Przy tym wszystkim XM nie wywołuje u pasażerów choroby morskiej co miało miejsce w poprzednich modelach. Wspomaganie układu kierowniczego bez zarzutu. Nie wywołują natomiast zachwytu hamulce. Układ wyposażony w ABS z prędkości 100 km/h zatrzymuje się po 45 metrach, jest to wynik co najwyżej średni. Podwozie Citroena to jego najmocniejszy punkt. Z tego powodu uzyskał w 1990 roku w Niemczech tytuł limuzyny roku oraz tytuł najnowocześniejszego auta Europy rok później.

Citroen XM – koszty zakupu i eksploatacji auta

W tym miejscu kończą się pobyty. Na plus działa tu stosunkowo niewielki koszt paliwa, ale są to wskaźniki przeciętne dla turbo diesli. Jak powiedzieliśmy na wstępie, Citroen XM to oferta dla ludzi bogatych. W Polsce za kwotę miliarda złotych można kupić kilka niezłych samochód, ale przecież są ludzie, którzy płacą przede wszystkim za prestiż. W tym przypadku, przyznać trzeba, że jest to prestiż w dobrym guście. Zainteresowanym chcemy zwrócić uwagę na auta roczne i dwuletnie. Za 450 milionów można bowiem u nas kupić to auto i jest to dobry zakup.

Citroen XM 2.1 TD – dane techniczne

Długość

4708 mm

Szerokość

1794 mm

Wysokość

1467 mm

Rozstaw osi

2850 mm

Zwis przedni

1068 mm

Zwis tylny

790 mm

Prześwit standardowy141 mm
Pojemność bagażnika540 l
Moc silnika110 KM
Moment obr243 Nm
Przyspieszenie12,9 s
Pojemnośc zbiornika paliwa80 l
Zasięg1212 km
Masa własna1380 kg

 

źródło: Youtube / kanał mklstardust


google news Citroen - testy i opinie
google preferowane Citroen - testy i opinie

Francuskie samochody

Olej do silnika 1.2 PureTech

Akcja Lucim

Citroën

Peugeot

Stellantis

Renault

Dacia

Alpine

Używany samochód od pierwszego właściciela?
Sprawdź najnowsze ogłoszenia

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

2.8 5 głosy
Ocena artykułu

Warto przeczytać!

citroen traction avant v6 Citroen - testy i opinie

Jak przyspieszał i ile palił Citroën Traction Avant V6 LA 15 CV?

2025-11-15
samochod roku 2025 litwa 02 Citroen - testy i opinie

Nowy Citroën C5 Aircross, Opel Grandland i Dacia Bigster walczą o litewski tytuł „Samochodu roku”

2025-11-15

Europa chce ratować swoją motoryzację. Oto szczegóły planu, ale czy on zadziała?

2025-11-15

Nowy Citroën C4 Picasso 2.0 HDi z automatem za 115.900 zł. Wcale nie tak dawno!

2025-11-15
Tagi: CitroenXM
Udostepnij1147Tweet717Udostepnij201
Tomasz Nowicki

Tomasz Nowicki

Motoryzacją interesuje się od wczesnej młodości - gdy zacząłem chodzić fascynowały mnie koła samochodów. Citroën, Peugeot i Renault zawsze!

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
16 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Popularne teraz

  • Fiat Pandina

    To najtańszy fabrycznie nowy Fiat Pandina w Polsce. Cena kusi a co z wyposażeniem?

    3020 udostępnienia
    Udostepnij 1208 Tweet 755
  • Nowy Renault Boreal doceniony przez dziennikarzy. Najlepszy kompaktowy SUV

    2054 udostępnienia
    Udostepnij 822 Tweet 514
  • 3-4 l/100 km? Weekend z Dacią Bigster 1.8 Full Hybrid

    1105 udostępnienia
    Udostepnij 442 Tweet 276
  • To najdroższa Dacia Bigster oferowana od ręki w Polsce, ale nadal tańsza niż podstawowa Toyota RAV4

    6446 udostępnienia
    Udostepnij 2578 Tweet 1612

Testy samochodów

dacia mcv 1 2 lpg 07 Citroen - testy i opinie
Testy

Test: Dacia Logan MCV – czy nadaje się dla kobiety? Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Małgorzata Karolina Piekarska
2013-11-06
peugeot 308 mhev 136km 9 scaled Citroen - testy i opinie
Testy

Test: Peugeot 308 MHEV 1.2 136 KM GT – kompaktowy high-tech. Ile pali w mieście?

autor Tomasz Nowicki
2024-11-24
Citroen C4 LPG
Citroen - testy i opinie

Test: używany Citroen C4 VTi 120 KM – tańsza i bardziej komfortowa alternatywa dla ciasnego niemca. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Małgorzata Kozikowska
2020-09-07
citroen xm Citroen - testy i opinie
Citroen - testy i opinie

Test: Citroen XM 2.1 TD 1993. Samochód za miliard złotych! Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Tomasz Nowicki
2020-06-13
06. test używanego Peugeota 307 Pio307 Citroen - testy i opinie
Testy

Test: używany Peugeot 307 SW 2.0 16V 2004 – obszerny test i opinie użytkownika. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Krzysztof Gregorczyk
2018-11-15

Najnowsze komentarze

  • Arczi_NH - To najtańsza fabrycznie nowa Dacia Duster w Polsce. Ma LPG i można ją mieć od ręki! Listopad 2025
  • Anonimowo - Europa chce ratować swoją motoryzację. Oto szczegóły planu, ale czy on zadziała?
  • Inny Anonimowy - Nowy DS 3 ÉDITION FRANCE 2025 gwiazdą w Pałacu Elizejskim
  • Krzysztof - Te modele Peugeot z silnikiem HDi są długowieczne. Duże przebiegi to żaden problem
  • Anonimowo - Europa chce ratować swoją motoryzację. Oto szczegóły planu, ale czy on zadziała?
  • seb - Europa chce ratować swoją motoryzację. Oto szczegóły planu, ale czy on zadziała?
  • Roman - Producenci wracają do silników spalinowych V6 i V8. Co na to Europa?

Zobacz też

Wzrasta ilość ofert cesji leasingu. To okazja na tanie kupno samochodu

Alfa Romeo osiągnęła rekordowy wynik w Polsce. Stelvio hitem marki

Citroën Jumpy – dostawczy samochód z silnikiem 2.0 HDi do natychmiastowego odbioru

  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2024 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
    • Renault
    • Citroen
    • Peugeot
    • Różne
    • Opel
    • DS Automobiles
    • Stellantis
    • Dacia
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii i motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Rumunia Dacią Duster
    • Turcja
  • Używane
  • Przegląd Prasy
wpDiscuz
16
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz