Test Citroena XM TD przeprowadzony przez dziennikarzy “Auto-Magazynu” z Programu 2 Telewizji Polskiej jest bardzo ciekawym zapisem wrażeń z jazdy jedną z najbardziej niezwykłych limuzyn świata. Na końcu materiału znajduje się film z tym programem.
Blisko 20 lat temu w Auto Magazynie zagościł Citroen XM. Jakie wrażenie zrobił na dziennikarzach? Oto zapis programu:
Aby mogli wyciągnąć państwo własne wnioski, przetestowaliśmy auto wyposażone w najbardziej oszczędny silnik, diesel z turbodoładowaniem, który według producenta pozwalał osiągnąć 192 km/h i spalał średnio 8,5 litra oleju napędowego na 100 kilometrów. Test rozpoczęliśmy przy stanie licznika 5260 kilometrów i w czasie prób auto przejechało po drogach o zróżnicowanej nawierzchni w mieście i po autostradach 4720 kilometrów. Rezultaty naszych obserwacji przedstawiamy oceniając kolejno funkcjonalność nadwozia, charakterystykę silnika, konstrukcję układu jezdnego oraz koszty eksploatacji auta.
Citroen XM – nadwozie
XM może się podobać. Nowoczesna stylistyka, pozwalająca bez trudu wyróżnić samochód spośród innych pojazdów, to tradycyjna domena Citroena. Duża, zapewniająca doskonałą widoczność przednia szyba, nisko schodząca w dół pokrywa silnika, duże boczne okna i podwyższona linia bagażnika z ładnie wkomponowanym spojlerem nadają sylwetce kształt klina. Sięgający prawie 3 metrów rozstaw osi obiecuje obszerne wnętrze. Przednie fotele oferują więcej niż wystarczającą powierzchnię siedzeń. Oparcia dają dobre podparcie plecom jednak po zajęciu miejsca pierwsze wrażenie jest niekorzystne. Wydaje się, że siedzenie jest zbyt wysokie a fotele niewygodne. Wystarczy przejechać kilkadziesiąt kilometrów, aby zweryfikować tę opinię. Widoczność do przodu znakomita. Pozwala to na komfortowe prowadzenie auta w dzień oraz nocą. Nawet po przejechaniu 900 kilometrów nie odczuwaliśmy zmęczenia.
Sprawą, której warto poświęcić kilka zdań jest tablica rozdzielcza. Świetnie rozplanowane wskaźniki i przełączniki, duże okrągłe zegary, samoczynnie podświetlane po wjechaniu na przykład do tunelu czy garażu, kierownica z regulacją w dwóch płaszczyznach a przede wszystkim estetyka całej przedniej płyty wyróżniają XM’a w sposób zdecydowany. Radio konstruktorzy ukryli pod uchylaną pokrywą. Podstawowe przełączniki siły głosu i wyboru stacji umieścili na ramieniu kierownicy. Pozwala to na wygodną i bezpieczną obsługę radioodbiornika. Z prawej strony koła kierowniczego usytuowano elektroniczny zegar i praktyczny wskaźnik temperatury zewnętrznej. Istotnym mankamentem Citroena jest silne nagrzewanie wnętrza latem. Koniecznością w aucie tej klasy było wyposażenie kabiny w układ klimatyzacji pozwalający na precyzyjną regulację temperatury oraz dźwignię odcinającą dopływ powietrza z zewnątrz, na przykład w korku ulicznym.
Przestrzeń dla pasażerów z tyłu jest więcej niż wystarczająca podobnie zresztą jak wygoda jazdy na obszernych tylnych fotelach. Ich oparcie daje się bez wysiłku składać, powiększając trzykrotnie prawie 500-litrowy bagażnik.
XM zapewnia bardzo wygodne warunki podróży. Wynika to z niezwykłej konstrukcji podwozia ale i z dobrego wyciszenia kabiny. Odgłosy zewnętrzne docierają do uszu pasażerów dopiero po przekroczeniu 150 km/h. Wrażenie to potwierdzają wyniki pomiarów. Przypomnijmy, że testowaliśmy auto z silnikiem wysokoprężnym, hałas większości samochodów tego typu nie jest niższy od 75 db. Nadwozie Citroena XM nie ma więc istotnych mankamentów. Również jakość wykonania jest zadowalająca. Występujące w początkach produkcji niedokładności, obecnie udało się skutecznie wyeliminować.
Citroen XM – charakterystyka silnika
Konstruktorzy Citroena, trzeba to przyznać, potrafili elegancko zabudować przedział silnikowy. Dostęp do poszczególnych segmentów silnika jest niekłopotliwy. Turbo diesel napędzający auto posiada spory temperament i pozwala uzyskać Citroenowi ważącemu 1363 kg uzyskać dobre osiągi. Zmierzona prędkość maksymalna jest wyższa niż podaje producent (196 km/h) i pod tym względem wyprzedza auta z silnikami o większej pojemności. Również przyspieszenie Citroena nie rozczarowują wymagającego kierowcy. Niejedno lżejsze auto z silnikiem benzynowym osiąga gorsze wyniki niż diesel Citroena.
Jeżeli do powyższych danych dodać liczby charakteryzujące czas wyprzedzania w warunkach drogowych, nieco powyżej 10 sekund przy przyspieszaniu do 100 km na czwartym biegu i nieco powyżej 15 sekund do 120 km/h na piątym biegu to trudno zaiste ocenić tą jednostkę napędową zwłaszcza, że towarzyszy jej dobrze zestopniowana skrzynia biegów. Dzięki efektywnej pracy silnika nie trzeba zbyt często sięgać do dźwigni, zauważmy też że pracuje ona nadzwyczaj lekko i precyzyjnie.
W sumie więc ocena napędu Citroena przynosi wynik bardzo dobry. Auto porusza się cicho, szybko, jest elastyczne a silnik wykazuje wysoką kulturę pracy.
Citroen XM – zawieszenie hydropneumatyczne
Odmienność francuskiego auta od pojazdów innych firm europejskich oraz japońskich, uwidacznia się przede wszystkim w konstrukcji układu jezdnego. Nie wszyscy wiedzą, że Citroen na ten zespół – jako jedyny na świecie – daje gwarancję na 200 tysięcy kilometrów. Już w poprzednich modelach Francuzi zastosowali zawieszenie hydropneumatyczne. Nie wdając się w wywody techniczne, rzecz sprowadza się do utrzymania, przy pomocy czujników elektronicznych, stałej odległości płyty podłogowej od płaszczyzny drogi. Samochód praktycznie nie przechyla się nawet na szybko pokonywanych zakrętach, a nadto pozwala kierowcy regulować wysokość zawieszenia w zależności od nawierzchni a także regulować twardość amortyzatorów w zależności od sposobu jazdy, od spokojnego do sportowego.
Duże wrażenie wywiera prowadzenie XM’a po zniszczonej autostradzie wrocławskiej, czy też po brukowanych i nierównych nawierzchniach. Kierowca, zdając sobie sprawę z trudnej pracy kół i zawieszenia, w najmniejszym stopniu nie odczuwa ani drgań karoserii ani kierownicy. Przy tym wszystkim XM nie wywołuje u pasażerów choroby morskiej co miało miejsce w poprzednich modelach. Wspomaganie układu kierowniczego bez zarzutu. Nie wywołują natomiast zachwytu hamulce. Układ wyposażony w ABS z prędkości 100 km/h zatrzymuje się po 45 metrach, jest to wynik co najwyżej średni. Podwozie Citroena to jego najmocniejszy punkt. Z tego powodu uzyskał w 1990 roku w Niemczech tytuł limuzyny roku oraz tytuł najnowocześniejszego auta Europy rok później.
Citroen XM – koszty zakupu i eksploatacji auta
W tym miejscu kończą się pobyty. Na plus działa tu stosunkowo niewielki koszt paliwa, ale są to wskaźniki przeciętne dla turbo diesli. Jak powiedzieliśmy na wstępie, Citroen XM to oferta dla ludzi bogatych. W Polsce za kwotę miliarda złotych można kupić kilka niezłych samochód, ale przecież są ludzie, którzy płacą przede wszystkim za prestiż. W tym przypadku, przyznać trzeba, że jest to prestiż w dobrym guście. Zainteresowanym chcemy zwrócić uwagę na auta roczne i dwuletnie. Za 450 milionów można bowiem u nas kupić to auto i jest to dobry zakup.
Citroen XM 2.1 TD – dane techniczne
Długość
|
4708 mm |
Szerokość
|
1794 mm |
Wysokość
|
1467 mm |
Rozstaw osi
|
2850 mm |
Zwis przedni
|
1068 mm |
Zwis tylny
|
790 mm |
Prześwit standardowy |
141 mm |
Pojemność bagażnika |
540 l |
Moc silnika |
110 KM |
Moment obr |
243 Nm |
Przyspieszenie |
12,9 s |
Pojemnośc zbiornika paliwa |
80 l |
Zasięg |
1212 km |
Masa własna |
1380 kg |
źródło: Youtube / kanał mklstardust
Najnowsze komentarze