• Najnowsze

Test: Citroen XM 2.1 TD 1993. Samochód za miliard złotych!

2020-06-13
Peugeot 508 PSE

Nowy 360-konny Peugeot 508 Sport Engineered debiutuje na rynku niemieckim

2021-01-22

Peugeot planuje gamę samochodów o sportowym zacięciu

2021-01-22
Dacia Logan

Nowa Dacia Logan III po raz pierwszy w Polsce! Jak zmienił się budżetowy sedan?

2021-01-22

Nowy Citroën C4 1.5 HDi EAT8 już w Polsce. Można go obejrzeć w salonie w Toruniu!

2021-01-21
Dacia Sandero

Trudny początek roku. Większość marek notuje bardzo duże spadki sprzedaży

2021-01-21

Nowe zdjęcia szpiegowskie Citroëna C5. Premiera już w tym roku

2021-01-21
Renault 5 Turbo

Powrót Renault 5 Turbo? Legenda w nowoczesnej wersji

2021-01-21

Kiedy nowy Peugeot 308 pojawi się w Polsce? Nadjeżdża konkurent Volkswagena Golfa

2021-01-21

Linda Jackson na czele Peugeot to duże zaskoczenie dla branży

2021-01-21

Test Renault Megane 1.5 dCi – w krainie kangurów

2021-01-21
piątek, 22 stycznia, 2021
  • Reklama
  • Redakcja
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
  • Wiadomości
    • TOP 100 Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
  • Testy
    • TOP 100 – testy samochodów
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Katalog samochodów
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Przeglądy Prasy
  • Artykuły
  • Wydarzenia
  • Dane techniczne
Brak wyników
temu
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Testy Citroen - testy i opinie

Test: Citroen XM 2.1 TD 1993. Samochód za miliard złotych!

Tomasz Nowicki Tomasz Nowicki
2020-06-13
w Citroen - testy i opinie, Testy
Czas czytania8min czytania
255 5
10
223
UDOSTĘPNIEŃ
744
ODSŁON
UdostępnijTwitter

Zobacz również

Test: Czy nowy Opel Vivaro-e to przyszłość dostaw w mieście? Pierwsza jazda

Używana Dacia Sandero Stepway i 100.000 km z silnikiem 0.9 TCe

Test: Renault Talisman Grandtour Intens – elegancki, praktyczny i dobrze wyceniony

Test Citroena XM TD przeprowadzony przez dziennikarzy „Auto-Magazynu” z Programu 2 Telewizji Polskiej jest bardzo ciekawym zapisem wrażeń z jazdy jedną z najbardziej niezwykłych limuzyn świata. Na końcu materiału znajduje się film z tym programem.

Blisko 20 lat temu w Auto Magazynie zagościł Citroen XM. Jakie wrażenie zrobił na dziennikarzach? Oto zapis programu:

Aby mogli wyciągnąć państwo własne wnioski, przetestowaliśmy auto wyposażone w najbardziej oszczędny silnik, diesel z turbodoładowaniem, który według producenta pozwalał osiągnąć 192 km/h i spalał średnio 8,5 litra oleju napędowego na 100 kilometrów. Test rozpoczęliśmy przy stanie licznika 5260 kilometrów i w czasie prób auto przejechało po drogach o zróżnicowanej nawierzchni w mieście i po autostradach 4720 kilometrów.  Rezultaty naszych obserwacji przedstawiamy oceniając kolejno funkcjonalność nadwozia, charakterystykę silnika, konstrukcję układu jezdnego oraz koszty eksploatacji auta.

Citroen XM – nadwozie

XM może się podobać. Nowoczesna stylistyka, pozwalająca bez trudu wyróżnić samochód spośród innych pojazdów, to tradycyjna domena Citroena. Duża, zapewniająca doskonałą widoczność przednia szyba, nisko schodząca w dół pokrywa silnika, duże boczne okna i podwyższona linia bagażnika z ładnie wkomponowanym spojlerem nadają sylwetce kształt klina. Sięgający prawie 3 metrów rozstaw osi obiecuje obszerne wnętrze. Przednie fotele oferują więcej niż wystarczającą powierzchnię siedzeń. Oparcia dają dobre podparcie plecom jednak po zajęciu miejsca pierwsze wrażenie jest niekorzystne. Wydaje się, że siedzenie jest zbyt wysokie a fotele niewygodne. Wystarczy przejechać kilkadziesiąt kilometrów, aby zweryfikować tę opinię. Widoczność do przodu znakomita. Pozwala to na komfortowe prowadzenie auta w dzień oraz nocą. Nawet po przejechaniu 900 kilometrów nie odczuwaliśmy zmęczenia.

Sprawą, której warto poświęcić kilka zdań jest tablica rozdzielcza. Świetnie rozplanowane wskaźniki i przełączniki, duże okrągłe zegary, samoczynnie podświetlane po wjechaniu na przykład do tunelu czy garażu, kierownica z regulacją w dwóch płaszczyznach a przede wszystkim estetyka całej przedniej płyty wyróżniają XM’a w sposób zdecydowany. Radio konstruktorzy ukryli pod uchylaną pokrywą. Podstawowe przełączniki siły głosu i wyboru stacji umieścili na ramieniu kierownicy. Pozwala to na wygodną i bezpieczną obsługę radioodbiornika. Z prawej strony koła kierowniczego usytuowano elektroniczny zegar i praktyczny wskaźnik temperatury zewnętrznej. Istotnym mankamentem Citroena jest silne nagrzewanie wnętrza latem. Koniecznością w aucie tej klasy było wyposażenie kabiny w układ klimatyzacji pozwalający na precyzyjną regulację temperatury oraz dźwignię odcinającą dopływ powietrza z zewnątrz, na przykład w korku ulicznym.

Przestrzeń dla pasażerów z tyłu jest więcej niż wystarczająca podobnie zresztą jak wygoda jazdy na obszernych tylnych fotelach. Ich oparcie daje się bez wysiłku składać, powiększając trzykrotnie prawie 500-litrowy bagażnik.

XM zapewnia bardzo wygodne warunki podróży. Wynika to z niezwykłej konstrukcji podwozia ale i z dobrego wyciszenia kabiny. Odgłosy zewnętrzne docierają do uszu pasażerów dopiero po przekroczeniu 150 km/h. Wrażenie to potwierdzają wyniki pomiarów. Przypomnijmy, że testowaliśmy auto z silnikiem wysokoprężnym, hałas większości samochodów tego typu nie jest niższy od 75 db. Nadwozie Citroena XM nie ma więc istotnych mankamentów. Również jakość wykonania jest zadowalająca. Występujące w początkach produkcji niedokładności, obecnie udało się skutecznie wyeliminować.

Citroen XM – charakterystyka silnika

Konstruktorzy Citroena, trzeba to przyznać, potrafili elegancko zabudować przedział silnikowy. Dostęp do poszczególnych segmentów silnika jest niekłopotliwy. Turbo diesel napędzający auto posiada spory temperament i pozwala uzyskać Citroenowi ważącemu 1363 kg uzyskać dobre osiągi. Zmierzona prędkość maksymalna jest wyższa niż podaje producent (196 km/h) i pod tym względem wyprzedza auta z silnikami o większej pojemności. Również przyspieszenie Citroena nie rozczarowują wymagającego kierowcy. Niejedno lżejsze auto z silnikiem benzynowym osiąga gorsze wyniki niż diesel Citroena.

Jeżeli do powyższych danych dodać liczby charakteryzujące czas wyprzedzania w warunkach drogowych, nieco powyżej 10 sekund przy przyspieszaniu do 100 km na czwartym biegu i nieco powyżej 15 sekund do 120 km na na piątym biegu to trudno zaiste ocenić tą jednostkę napędową, zwłaszcza, że towarzyszy jej dobrze zestopniowana skrzynia biegów. Dzięki efektywnej pracy silnika nie trzeba zbyt często sięgać do dźwigni, zauważmy też że pracuje ona nadzwyczaj lekko i precyzyjnie.

W sumie więc ocena napędu Citroena przynosi wynik bardzo dobry. Auto porusza się cicho, szybko, jest elastyczne a silnik wykazuje wysoką kulturę pracy.

Citroen XM – zawieszenie hydropneumatyczne

Odmienność francuskiego auta od pojazdów innych firm europejskich oraz japońskich, uwidacznia się przede wszystkim w konstrukcji układu jezdnego. Nie wszyscy wiedzą, że Citroen na ten zespół – jako jedyny na świecie – daje gwarancję na 200 tysięcy kilometrów. Już w poprzednich modelach Francuzi zastosowali zawieszenie hydropneumatyczne. Nie wdając się w wywody techniczne, rzecz sprowadza się do utrzymania, przy pomocy czujników elektronicznych, stałej odległości płyty podłogowej od płaszczyzny drogi. Samochód praktycznie nie przechyla się nawet na szybko pokonywanych zakrętach, a nadto pozwala kierowcy regulować wysokość zawieszenia w zależności od nawierzchni a także regulować twardość amortyzatorów w zależności od sposobu jazdy, od spokojnego do sportowego.

Duże wrażenie wywiera prowadzenie XM’a po zniszczonej autostradzie wrocławskiej, czy też po brukowanych i nierównych nawierzchniach. Kierowca, zdając sobie sprawę z trudnej pracy kół i zawieszenia, w najmniejszym stopniu nie odczuwa ani drgań karoserii ani kierownicy. Przy tym wszystkim XM nie wywołuje u pasażerów choroby morskiej co miało miejsce w poprzednich modelach. Wspomaganie układu kierowniczego bez zarzutu. Nie wywołują natomiast zachwytu hamulce. Układ wyposażony w ABS z prędkości 100 km/h zatrzymuje się po 45 metrach, jest to wynik co najwyżej średni. Podwozie Citroena to jego najmocniejszy punkt. Z tego powodu uzyskał w 1990 roku w Niemczech tytuł limuzyny roku oraz tytuł najnowocześniejszego auta Europy rok później.

Citroen XM – koszty zakupu i eksploatacji auta

W tym miejscu kończą się pobyty. Na plus działa tu stosunkowo niewielki koszt paliwa, ale są to wskaźniki przeciętne dla turbo diesli. Jak powiedzieliśmy na wstępie, Citroen XM to oferta dla ludzi bogatych. W Polsce za kwotę miliarda złotych można kupić kilka niezłych samochód, ale przecież są ludzie, którzy płacą przede wszystkim za prestiż. W tym przypadku, przyznać trzeba, że jest to prestiż w dobrym guście. Zainteresowanym chcemy zwrócić uwagę na auta roczne i dwuletnie. Za 450 milionów można bowiem u nas kupić to auto i jest to dobry zakup.

Citroen XM 2.1 TD – dane techniczne

Długość

4708 mm

Szerokość

1794 mm

Wysokość

1467 mm

Rozstaw osi

2850 mm

Zwis przedni

1068 mm

Zwis tylny

790 mm

Prześwit standardowy141 mm
Pojemność bagażnika540 l
Moc silnika110 KM
Moment obr243 Nm
Przyspieszenie12,9 s
Pojemnośc zbiornika paliwa80 l
Zasięg1212 km
Masa własna1380 kg

 

źródło: Youtube / kanał mklstardust

Galeria

Newsletter

2 2 głosy
Ocena artykułu
Tagi: CitroenXM
Udostepnij89Tweet56Udostepnij16
Poprzedni

Juliusz Verne i André Citroën – dwóch wizjonerów

Następny

PSA wycofuje się z zatrudnienia Polaków we Francji? Pojedzie tylko mała grupa

Tomasz Nowicki

Tomasz Nowicki

Motoryzacją interesuje się od wczesnej młodości a Citroen, Peugeot i Renault od zawsze!

Następny

PSA wycofuje się z zatrudnienia Polaków we Francji? Pojedzie tylko mała grupa

Peugeot zajął wysokie miejsce w rankingu satysfakcji klientów, tuż za Lexusem

Promocja w Renault. Zniżki do 30.000 złotych!

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
10 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Kalendarium

Maj 2021
Maj 29 - 30 2021

I Zlot Citroena BX

Maj 29 - 30 2021

I Zlot Citroena BX

Sierpień 2022
17 Międzynarodowy Zlot Zabytkowych Citroenów Toruń 2022 (ICCCR 2022)
Sie 03 - 07 2022

17 Międzynarodowy Zlot Zabytkowych Citroenów Toruń 2022 (ICCCR 2022)

Toruń
17 Międzynarodowy Zlot Zabytkowych Citroenów Toruń 2022 (ICCCR 2022)
Sie 03 - 07 2022

17 Międzynarodowy Zlot Zabytkowych Citroenów Toruń 2022 (ICCCR 2022)

Toruń
Nie odnaleziono wydarzeń!

Reklama

Polecamy

  • serwis mechaniczny Renault Warszawa
  • serwis blacharsko-lakierniczy Renault Warszawa
  • Facebook Twitter

    Komentarze

    • Tru o Nowa Dacia Logan III po raz pierwszy w Polsce! Jak zmienił się budżetowy sedan?
    • E D o Nowy 360-konny Peugeot 508 Sport Engineered debiutuje na rynku niemieckim
    • ORRO o Nowa Dacia Sandero – nasza pierwsza jazda w Polsce. Jesteśmy pod wrażeniem!
    • Maciej o Nowa Dacia Sandero – nasza pierwsza jazda w Polsce. Jesteśmy pod wrażeniem!
    • Adam o Używana Dacia Sandero Stepway i 100.000 km z silnikiem 0.9 TCe
    • Jozek o Nowy 360-konny Peugeot 508 Sport Engineered debiutuje na rynku niemieckim
    • gucio o Nowy 360-konny Peugeot 508 Sport Engineered debiutuje na rynku niemieckim
    • Damian o Nowa Dacia Sandero – nasza pierwsza jazda w Polsce. Jesteśmy pod wrażeniem!
    • Hart o Nowa Dacia Logan III po raz pierwszy w Polsce! Jak zmienił się budżetowy sedan?
    • Damian o Stellantis: czołowi dyrektorzy w firmie. Kto rządzi poszczególnymi markami?


    Aktualności ze świata motoryzacji

    • Nowy 360-konny Peugeot 508 Sport Engineered debiutuje na rynku niemieckim
    • Peugeot planuje gamę samochodów o sportowym zacięciu
    • Nowa Dacia Logan III po raz pierwszy w Polsce! Jak zmienił się budżetowy sedan?
    • Nowy Citroën C4 1.5 HDi EAT8 już w Polsce. Można go obejrzeć w salonie w Toruniu!
    • Trudny początek roku. Większość marek notuje bardzo duże spadki sprzedaży
    • Nowe zdjęcia szpiegowskie Citroëna C5. Premiera już w tym roku
    • Powrót Renault 5 Turbo? Legenda w nowoczesnej wersji
    • Kiedy nowy Peugeot 308 pojawi się w Polsce? Nadjeżdża konkurent Volkswagena Golfa
    • Linda Jackson na czele Peugeot to duże zaskoczenie dla branży
    • Test Renault Megane 1.5 dCi – w krainie kangurów


    Redakcja

    Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
    e-mail: [email protected]
    00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

    redaktor naczelny
    Krzysztof Gregorczyk
    [email protected]

    Kontakt w sprawie reklamy
    [email protected]



    Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
    Copyright © 2004 - 2020 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
    Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

    Brak wyników
    temu
    • Reklama
    • Wiadomości
    • Testy
    • Historia
    • Wyprawy
    • Przegląd Prasy
    • Artykuły
    • Dane techniczne

    Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
    Copyright © 2004 - 2020 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
    Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

    Witam ponownie!

    Zaloguj się

    Zapomniane hasło?

    Utwór®z nowe konto

    Wypełnij, aby się zarejestrować

    Wszystkie pola wymagane Zaloguj się

    Odzyskaj hasło

    Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

    Zaloguj się
    wpDiscuz
    10
    0
    Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
    ()
    x
    | Reply
    Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.