melanie freymond Wiadomości
Wiadomości

Mélanie Freymond nową ambasadorką marki Leapmotor w Szwajcarii. Jej pierwszym towarzyszem będzie elektryczny C10 REEV

autor Tomasz Nowicki
2025-06-13
citroen ec3 van 2025 Wiadomości
Wiadomości

Nowy Citroën ë-C3 Van elektrycznym hitem dla firm. Zasięg 320 km i cena poniżej 100 tys. zł

autor Tomasz Nowicki
2025-06-12
ds n 8 luksusoswy 12 Wiadomości
Wiadomości

Ujawniono ceny luksusowego DS N°8 w Szwajcarii – francuski elektryczny haute couture na kołach

autor Tomasz Nowicki
2025-06-15
citroen ami 6 Wiadomości
Wiadomości

Citroën pod lupą: kontrola jakości w tunelu świetlnym fabryki Rennes-La Janais

autor Tomasz Nowicki
2025-06-13
ludzik michelin 1 Wiadomości
Wiadomości

Michelin zamyka fabrykę w Meksyku: koniec epoki dla przemysłu oponiarskiego w regionie

autor Tomasz Nowicki
2025-06-11
peugeot 208 style Wiadomości
Wiadomości

Nowy Peugeot 208 edycja 2025: ile kosztuje najtańsza wersja i co oferuje? 10 lat gwarancji na silnik

autor Małgorzata Kozikowska
2025-06-15
Fiat500eMIRAFIORI 4 Wiadomości
Wiadomości

Stellantis zmniejsza załogę w Mirafiori: 610 pracowników odejdzie w ramach programu dobrowolnych odejść

autor Tomasz Nowicki
2025-06-10

Najnowsze komentarze

  • Roman - Rozczarowanie w Le Mans: ambitna strategia Peugeot nie wystarczyła, by powalczyć o czołówkę
  • Barti - Donald Trump wypowiedział wojnę samochodom elektrycznym. Zmiana prawa w USA
  • Michał508 - Donald Trump wypowiedział wojnę samochodom elektrycznym. Zmiana prawa w USA
  • Barti - Efekt wow w sercu Stellantis: Sony Crystal LED zmienia legendarną salę Dome w cyfrowe arcydzieło
  • Anonimowo - Nowa Dacia Sandero już wkrótce. Duży facelifting, zmiana silników i wyposażenia. LPG 120 KM!
  • Anonimowo - Donald Trump wypowiedział wojnę samochodom elektrycznym. Zmiana prawa w USA
  • Lancia_sie_odrodzi - Nowy luksusowy DS N°8 przetestowany. Zachwycający komfort, wyróżniający się design – pierwsze opinie
Advertisement
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS Automobiles
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Stellantis
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Używane
  • Kontakt
    • Redakcja
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Główna Testy Citroen - testy i opinie

Test: Citroen XM 2.1 TD 1993. Samochód za miliard złotych! Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

Tomasz Nowicki autor Tomasz Nowicki
2020-06-13
w Citroen - testy i opinie, Testy
Czas czytania 8 minut
3.2k
A A
16
citroen xm Wiadomości

Test Citroena XM TD przeprowadzony przez dziennikarzy „Auto-Magazynu” z Programu 2 Telewizji Polskiej jest bardzo ciekawym zapisem wrażeń z jazdy jedną z najbardziej niezwykłych limuzyn świata. Na końcu materiału znajduje się film z tym programem.

Blisko 20 lat temu w Auto Magazynie zagościł Citroen XM. Jakie wrażenie zrobił na dziennikarzach? Oto zapis programu:

Aby mogli wyciągnąć państwo własne wnioski, przetestowaliśmy auto wyposażone w najbardziej oszczędny silnik, diesel z turbodoładowaniem, który według producenta pozwalał osiągnąć 192 km/h i spalał średnio 8,5 litra oleju napędowego na 100 kilometrów. Test rozpoczęliśmy przy stanie licznika 5260 kilometrów i w czasie prób auto przejechało po drogach o zróżnicowanej nawierzchni w mieście i po autostradach 4720 kilometrów.  Rezultaty naszych obserwacji przedstawiamy oceniając kolejno funkcjonalność nadwozia, charakterystykę silnika, konstrukcję układu jezdnego oraz koszty eksploatacji auta.

Citroen XM – nadwozie

XM może się podobać. Nowoczesna stylistyka, pozwalająca bez trudu wyróżnić samochód spośród innych pojazdów, to tradycyjna domena Citroena. Duża, zapewniająca doskonałą widoczność przednia szyba, nisko schodząca w dół pokrywa silnika, duże boczne okna i podwyższona linia bagażnika z ładnie wkomponowanym spojlerem nadają sylwetce kształt klina. Sięgający prawie 3 metrów rozstaw osi obiecuje obszerne wnętrze. Przednie fotele oferują więcej niż wystarczającą powierzchnię siedzeń. Oparcia dają dobre podparcie plecom jednak po zajęciu miejsca pierwsze wrażenie jest niekorzystne. Wydaje się, że siedzenie jest zbyt wysokie a fotele niewygodne. Wystarczy przejechać kilkadziesiąt kilometrów, aby zweryfikować tę opinię. Widoczność do przodu znakomita. Pozwala to na komfortowe prowadzenie auta w dzień oraz nocą. Nawet po przejechaniu 900 kilometrów nie odczuwaliśmy zmęczenia.

Sprawą, której warto poświęcić kilka zdań jest tablica rozdzielcza. Świetnie rozplanowane wskaźniki i przełączniki, duże okrągłe zegary, samoczynnie podświetlane po wjechaniu na przykład do tunelu czy garażu, kierownica z regulacją w dwóch płaszczyznach a przede wszystkim estetyka całej przedniej płyty wyróżniają XM’a w sposób zdecydowany. Radio konstruktorzy ukryli pod uchylaną pokrywą. Podstawowe przełączniki siły głosu i wyboru stacji umieścili na ramieniu kierownicy. Pozwala to na wygodną i bezpieczną obsługę radioodbiornika. Z prawej strony koła kierowniczego usytuowano elektroniczny zegar i praktyczny wskaźnik temperatury zewnętrznej. Istotnym mankamentem Citroena jest silne nagrzewanie wnętrza latem. Koniecznością w aucie tej klasy było wyposażenie kabiny w układ klimatyzacji pozwalający na precyzyjną regulację temperatury oraz dźwignię odcinającą dopływ powietrza z zewnątrz, na przykład w korku ulicznym.

Przestrzeń dla pasażerów z tyłu jest więcej niż wystarczająca podobnie zresztą jak wygoda jazdy na obszernych tylnych fotelach. Ich oparcie daje się bez wysiłku składać, powiększając trzykrotnie prawie 500-litrowy bagażnik.

XM zapewnia bardzo wygodne warunki podróży. Wynika to z niezwykłej konstrukcji podwozia ale i z dobrego wyciszenia kabiny. Odgłosy zewnętrzne docierają do uszu pasażerów dopiero po przekroczeniu 150 km/h. Wrażenie to potwierdzają wyniki pomiarów. Przypomnijmy, że testowaliśmy auto z silnikiem wysokoprężnym, hałas większości samochodów tego typu nie jest niższy od 75 db. Nadwozie Citroena XM nie ma więc istotnych mankamentów. Również jakość wykonania jest zadowalająca. Występujące w początkach produkcji niedokładności, obecnie udało się skutecznie wyeliminować.

Citroen XM – charakterystyka silnika

Konstruktorzy Citroena, trzeba to przyznać, potrafili elegancko zabudować przedział silnikowy. Dostęp do poszczególnych segmentów silnika jest niekłopotliwy. Turbo diesel napędzający auto posiada spory temperament i pozwala uzyskać Citroenowi ważącemu 1363 kg uzyskać dobre osiągi. Zmierzona prędkość maksymalna jest wyższa niż podaje producent (196 km/h) i pod tym względem wyprzedza auta z silnikami o większej pojemności. Również przyspieszenie Citroena nie rozczarowują wymagającego kierowcy. Niejedno lżejsze auto z silnikiem benzynowym osiąga gorsze wyniki niż diesel Citroena.

Jeżeli do powyższych danych dodać liczby charakteryzujące czas wyprzedzania w warunkach drogowych, nieco powyżej 10 sekund przy przyspieszaniu do 100 km na czwartym biegu i nieco powyżej 15 sekund do 120 km/h na piątym biegu to trudno zaiste ocenić tą jednostkę napędową zwłaszcza, że towarzyszy jej dobrze zestopniowana skrzynia biegów. Dzięki efektywnej pracy silnika nie trzeba zbyt często sięgać do dźwigni, zauważmy też że pracuje ona nadzwyczaj lekko i precyzyjnie.

W sumie więc ocena napędu Citroena przynosi wynik bardzo dobry. Auto porusza się cicho, szybko, jest elastyczne a silnik wykazuje wysoką kulturę pracy.

Citroen XM – zawieszenie hydropneumatyczne

Odmienność francuskiego auta od pojazdów innych firm europejskich oraz japońskich, uwidacznia się przede wszystkim w konstrukcji układu jezdnego. Nie wszyscy wiedzą, że Citroen na ten zespół – jako jedyny na świecie – daje gwarancję na 200 tysięcy kilometrów. Już w poprzednich modelach Francuzi zastosowali zawieszenie hydropneumatyczne. Nie wdając się w wywody techniczne, rzecz sprowadza się do utrzymania, przy pomocy czujników elektronicznych, stałej odległości płyty podłogowej od płaszczyzny drogi. Samochód praktycznie nie przechyla się nawet na szybko pokonywanych zakrętach, a nadto pozwala kierowcy regulować wysokość zawieszenia w zależności od nawierzchni a także regulować twardość amortyzatorów w zależności od sposobu jazdy, od spokojnego do sportowego.

Duże wrażenie wywiera prowadzenie XM’a po zniszczonej autostradzie wrocławskiej, czy też po brukowanych i nierównych nawierzchniach. Kierowca, zdając sobie sprawę z trudnej pracy kół i zawieszenia, w najmniejszym stopniu nie odczuwa ani drgań karoserii ani kierownicy. Przy tym wszystkim XM nie wywołuje u pasażerów choroby morskiej co miało miejsce w poprzednich modelach. Wspomaganie układu kierowniczego bez zarzutu. Nie wywołują natomiast zachwytu hamulce. Układ wyposażony w ABS z prędkości 100 km/h zatrzymuje się po 45 metrach, jest to wynik co najwyżej średni. Podwozie Citroena to jego najmocniejszy punkt. Z tego powodu uzyskał w 1990 roku w Niemczech tytuł limuzyny roku oraz tytuł najnowocześniejszego auta Europy rok później.

Citroen XM – koszty zakupu i eksploatacji auta

W tym miejscu kończą się pobyty. Na plus działa tu stosunkowo niewielki koszt paliwa, ale są to wskaźniki przeciętne dla turbo diesli. Jak powiedzieliśmy na wstępie, Citroen XM to oferta dla ludzi bogatych. W Polsce za kwotę miliarda złotych można kupić kilka niezłych samochód, ale przecież są ludzie, którzy płacą przede wszystkim za prestiż. W tym przypadku, przyznać trzeba, że jest to prestiż w dobrym guście. Zainteresowanym chcemy zwrócić uwagę na auta roczne i dwuletnie. Za 450 milionów można bowiem u nas kupić to auto i jest to dobry zakup.

Citroen XM 2.1 TD – dane techniczne

Długość

4708 mm

Szerokość

1794 mm

Wysokość

1467 mm

Rozstaw osi

2850 mm

Zwis przedni

1068 mm

Zwis tylny

790 mm

Prześwit standardowy
141 mm
Pojemność bagażnika
540 l
Moc silnika
110 KM
Moment obr
243 Nm
Przyspieszenie
12,9 s
Pojemnośc zbiornika paliwa
80 l
Zasięg
1212 km
Masa własna
1380 kg

 

źródło: Youtube / kanał mklstardust

Czytaj nas w Google News:
google news Wiadomości

Francuskie samochody

Olej do silnika 1.2 PureTech

Akcja Lucim

Citroën

Peugeot

Stellantis

Renault

Dacia

Alpine

Używany samochód od pierwszego właściciela?
Sprawdź najnowsze ogłoszenia

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

2.8 5 głosy
Ocena artykułu

Warto przeczytać!

c5 aircross Wiadomości

Nowy SUV z salonu z dieslem, ultrakomfortowy Citroën C5 Aircross, w promocji tańszy niż hybryda!

2025-06-16
citroen cx 1977 2400 Wiadomości

Citroën CX 2400 (1977): „We Francji jeździmy jak bogowie!”

2025-06-15

Nowy Citroën e-C4 kontra Volkswagen ID.3 – który elektryk lepszy dla rodziny? Porównanie według brytyjskiego Autocar

2025-06-15

Citroën C3 Rally2 o włos od podium w Rajdzie Castelo Branco – walka do ostatniego kilometra

2025-06-15
Tagi: CitroenXM
Udostepnij1114Tweet697Udostepnij195
Tomasz Nowicki

Tomasz Nowicki

Motoryzacją interesuje się od wczesnej młodości - gdy zacząłem chodzić fascynowały mnie koła samochodów. Citroën, Peugeot i Renault zawsze!

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
16 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Popularne teraz

  • dacia sandero wnetrze Wiadomości

    Nowa Dacia Sandero już wkrótce. Duży facelifting, zmiana silników i wyposażenia. LPG 120 KM!

    2854 udostępnienia
    Udostepnij 1142 Tweet 714
  • Ile kosztuje nowy Renault Captur 2025? Nowe ceny, wersje, wyposażenie i technologie, LPG

    4013 udostępnienia
    Udostepnij 1605 Tweet 1003
  • Uwaga na hamulce! Stellantis ogłasza pilną akcję serwisową dla marek Peugeot, Citroën, DS i Opel

    1609 udostępnienia
    Udostepnij 644 Tweet 402
  • Nowy Fiat Multipla 2027. Znienawidzony model w nowej odsłonie jako rywal SUV-a typu Dacia Bigster

    11998 udostępnienia
    Udostepnij 4799 Tweet 3000

Testy samochodów

citroen c5 05 Wiadomości
Citroen - testy i opinie

Test: Citroen C5 2.0 HDi Tourer 163 KM 2013 – rodzinne auto oczami dzieci i rodziców. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Jędrzej Chmielewski
2013-06-26
Dacia Duster 1.5 dCi
Testy

Test: Nowa Dacia Duster 1.5 dCi 110 KM – jak jeździ budżetowy SUV? Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Małgorzata Kozikowska
2018-07-19
01 Citroen DS3 Cabrio Racing Wiadomości
Citroen - testy i opinie

Test: Citroën DS3 Racing 1.6 THP 200 KM 2012 – hothatch, który przyprawia o szybsze bicie serca. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Krzysztof Gregorczyk
2012-09-22
6. generacja Renault Espace – pierwsza jazda 13 Wiadomości
Testy

6. generacja Renault Espace 200 KM – pierwsza jazda. Przetestowaliśmy nowego SUVa

autor Krzysztof Gregorczyk
2023-06-04
16. Peugeot 2008 w teście Francuskie.pl Wiadomości
Testy

Test: Peugeot 2008. Nowy crossover w gamie lwa. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Krzysztof Gregorczyk
2013-11-22

Najnowsze komentarze

  • Roman - Rozczarowanie w Le Mans: ambitna strategia Peugeot nie wystarczyła, by powalczyć o czołówkę
  • Barti - Donald Trump wypowiedział wojnę samochodom elektrycznym. Zmiana prawa w USA
  • Michał508 - Donald Trump wypowiedział wojnę samochodom elektrycznym. Zmiana prawa w USA
  • Barti - Efekt wow w sercu Stellantis: Sony Crystal LED zmienia legendarną salę Dome w cyfrowe arcydzieło
  • Anonimowo - Nowa Dacia Sandero już wkrótce. Duży facelifting, zmiana silników i wyposażenia. LPG 120 KM!
  • Anonimowo - Donald Trump wypowiedział wojnę samochodom elektrycznym. Zmiana prawa w USA
  • Lancia_sie_odrodzi - Nowy luksusowy DS N°8 przetestowany. Zachwycający komfort, wyróżniający się design – pierwsze opinie

Zobacz też

Nie będzie targów w Genewie! Impreza odwołana z powodu koronawirusa

Advanced Battery Storage od Renault

Stronniczy przegląd prasy: „Auto-Świat” nr 44/2007

  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2024 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
    • Renault
    • Citroen
    • Peugeot
    • Różne
    • Opel
    • DS Automobiles
    • Stellantis
    • Dacia
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii i motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Rumunia Dacią Duster
    • Turcja
  • Używane
  • Przegląd Prasy
wpDiscuz
16
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz