W trzecim kwartale przychody Grupy Renault wzrosły o 6,7%.
Grupa Renault nadrabia spadki sprzedaży na głównych rynkach wschodzących dzięki zwiększeniu dynamiki sprzedaży na rynku europejskim. Udział Grupy w rynku zwiększył się we wszystkich regionach, z wyjątkiem regionu Ameryki Środkowej i Południowej.
W trzecim kwartale 2014 r. sprzedaż Grupy Renault ustabilizowała się na poziomie 612.934 sztuk.
Udział Grupy w rynku europejskim wzrósł o 0,2 punktu do poziomu 9,3%. Sukces nowych produktów marki Renault (takich jak nowe Clio i Captur) i Dacia przyczynił się do wzrostu sprzedaży o 7,6%.
W trzecim kwartale przychody Grupy Renault wzrosły o 6,7% w porównaniu z analogicznym okresem roku 2013 i wyniosły 8,530 miliarda euro.
Obroty sektora samochodowego wzrosły o 6,7% do poziomu 7,984 miliarda euro, w szczególności dzięki wzrostowi sprzedaży na rzecz partnerów.
Grupa utrzymuje w mocy cele na rok 2014.
Wyniki handlowe – najważniejsze fakty w trzecim kwartale 2014
W sytuacji wzrostu o 3,2% na światowym rynku samochodowym sprzedaż Grupy Renault ustabilizowała się na poziomie 612.934 pojazdów. Udział Grupy w rynku zwiększył się we wszystkich regionach, z wyjątkiem regionu Ameryki Środkowej i Południowej.
W Europie: w sytuacji wzrostu na rynku o 5,5% Grupa Renault zwiększyła sprzedaż o 7,6%, zwiększając swój udział w rynku o 0,2%, do poziomu 9,3%. Wynik ten został osiągnięty dzięki sukcesowi rynkowemu modeli takich jak Renault Clio, które po raz kolejny uplasowało się w czołówce sprzedaży, Renault Captur (pierwszy crossover w tym segmencie) i Dacia Sandero, która w tym kwartale był najlepiej sprzedającym się modelem w Hiszpanii.
We Francji udział Grupy w rynku zmniejszył się w trzecim kwartale o 0,5 punktu, utrzymując się na wysokim poziomie 25,8%. Jednocześnie na koniec września udział ten wyniósł 26,9%, co stanowi wzrost o 1,5 punktu w stosunku do roku poprzedniego. Renault Clio pozostaje najlepiej sprzedającym się modelem Grupy we Francji we wszystkich segmentach.
Należy także odnotować dobre wyniki Grupy w Zjednoczonym Królestwie (+42,8% przy sprzedaży na poziomie 28.694 sztuk) i w Europie Południowej: we Włoszech (+30,1%), Hiszpanii (+24,0%) i Portugalii (+28,2%).
W Polsce udział Grupy w rynku wyniósł 10%, co stanowi wzrost o 0,6 punktu w stosunku do roku poprzedniego. Samochody dostawcze Renault zajmują drugie miejsce w swoim segmencie oraz pierwsze miejsce na rynku podwozi do specjalistycznych zabudów.
Udział marki Dacia w rynku europejskim wzrósł w trzecim kwartale o 0,2 punktu do poziomu 2,4%. Na koniec września Dacia wciąż była najszybciej rosnącą marką w Europie.
Poza Europą sprzedaż Grupy spadła o 7% i stanowi 48% ogółu sprzedaży w analizowanym okresie.
W regionie Ameryki Środkowej i Południowej sprzedaż Grupy spadła o 20,6% na rynku zniżkującym o 8,3%. W Argentynie, pomimo utrzymania pierwszego miejsca, jeżeli chodzi o ilość sprzedanych sztuk modelu Clio Mio, niesprzyjające warunki gospodarcze wpłynęły na ograniczenie importu i działalność Grupy Renault, której sprzedaż spadła o połowę (przy ogólnym spadku obrotów na rynku o blisko 30%). W Brazylii, która jest drugim pod względem ważności rynkiem Grupy, udział w rynku ustabilizował się na poziomie 7,1%. Wynik ten nie uwzględnia wyników sprzedaży nowej Dacii Sandero, której premiera na tym rynku miała miejsce latem.
W regionie Eurazji[1] sprzedaż Grupy spadła o 13% na rynku zniżkującym o 20,3%. W Rosji, która jest trzecim co do wielkości rynkiem Grupy, sprzedaż spadła o 14,7%. Jednocześnie udział w tamtejszym rynku wzrósł o 0,7 punktu do poziomu 7,8%, dzięki odnowieniu gamy produktów, a w szczególności wprowadzeniu na rynek nowej Dacii Logan. W Turcji odnotowano spowolnienie spadku sprzedaży, który wyniósł 8,9% w analizowanym kwartale – w porównaniu do spadku o 23,6% na koniec czerwca. W tym kontekście udział Grupy w rynku wyniósł 16,1%, co stanowi spadek o 1 punkt procentowy.
W regionie Afryka, Środkowy Wschód i Indie[2] sprzedaż Grupy wzrosła o 14,4%, podążając za ogólnym wzrostem obrotów na tych rynkach. Tendencja spadkowa na rynku w Algierii uległa spowolnieniu (-6,7% w analizowanym kwartale, w porównaniu do -34,5% na koniec czerwca), przy jednoczesnym wzroście sprzedaży Grupy Renault o 9%, będącym wynikiem sukcesu rynkowego Dacii Logan, która jest najlepiej sprzedającym się modelem na tym rynku. Udział Grupy w tym rynku wzrósł o 4 punkty i osiągnął 27,5%. W Indiach cykl życia pojazdów niekorzystnie wpływa na poziom sprzedaży nowych samochodów Renault, co przekłada się na spadek o 13,3% na rynku, który w analizowanym okresie odnotował wzrost o 10%.
W regionie Azji i Pacyfiku sprzedaż Grupy wzrosła o 37,1% na rynku zwyżkującym o 2,8%. W Korei Południowej Renault Samsung Motors nadal zwiększa swój udział w rynku (o 0,2 punktu do 4,3%), przy wzroście sprzedaży o 10,5% osiągniętym w szczególności dzięki sukcesowi rynkowemu modelu QM3.
Obroty kwartalne dla poszczególnych sektorów działalności
W trzecim kwartale 2014 r. przychody Grupy Renault wzrosły o 6,7% i wyniosły 8,530 miliarda euro.
W tym samym czasie obroty sektora samochodowego wzrosły o 6,7% i wyniosły 7,984 miliarda euro. Wynik ten został osiągnięty dzięki 4,4-punktowemu wzrostowi sprzedaży do partnerów, która rośnie wraz ze wzrostem produkcji zmontowanych samochodów.
Przy sprzedaży na porównywalnym poziomie, wpływy ze sprzedaży wzrosły o 3,1 punktu w następstwie zmniejszenia ilości promocji oferowanych w analizowanym kwartale przez sieć niezależnych dystrybutorów.
Wzrost cen pozytywnie wpłynął na wynik (+1,1 punktu) i pomógł w dużej części skompensować negatywne skutki różnic kursowych (-1,3 punktu).
Obroty sektora finansowania sprzedaży (RCI Banque) wyniosły 546 milionów euro, co stanowi wzrost o 6,0% w stosunku do analogicznego okresu roku 2013. Średnia wartość portfela, która w trzecim kwartale 2014 r. uplasowała się na poziomie 25,6 miliarda euro, wzrosła o 4,1%. W porównaniu do trzeciego kwartału 2013 r. liczba nowych umów finansowania wzrosła o 5,3%, do poziomu 301.588.
Perspektywy
Rynek europejski powinien odnotować w 2014 roku wzrost o 5% (w stosunku do spodziewanych 3-4%). Na naszych najważniejszych wschodzących rynkach w czwartym semestrze utrzyma się niestabilna i zmienna sytuacja.
W tej sytuacji Renault potwierdza swoje cele:
– zwiększenie sprzedaży i obrotów Grupy (przy uwzględnieniu stałego referencyjnego kursu wymiany),
– zwiększenie wartości marży operacyjnej Grupy i jej sektora samochodowego,
– wygenerowanie dodatniego free cash flow operacyjnego w sektorze samochodowym.
Informacja kwartalna na dzień 30. września 2014 r.
źródło: Renault Polska
[1] Nowy region Eurazji obejmuje Turcję, Rumunię, Mołdawię i Bułgarię, które wcześniej należały do regionu Euromedu.
[2] Utworzenie regionu Afryka, Środkowy Wschód i Indie wynikające z podziału regionów Euromed-Afryka i Azja i Pacyfik.
Najnowsze komentarze