czwartek, 11 sierpnia, 2022
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Reklama
  • Kontakt
  • Organizujesz zlot?
  • Współpraca
  • Redakcja
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wydarzenia
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Wiadomości Renault

Korytarz życia: jakich błędów unikać za kierownicą?

Małgorzata Kozikowska autor Małgorzata Kozikowska
2021-08-02
w Renault, Wiadomości
Czas czytania 5 minut
42 0
1
36
UDOSTĘPNIEŃ
121
ODSŁON
UdostępnijTwitterPoleć

Zobacz również

Renault Laguna Grandtour z silnikiem 3.5 V6: „unikat na skalę europejską”

Pierwsze nowe Citroëny C5 Aircross trafiają do polskich klientów: „To miłość od pierwszego wejrzenia”

Citroën Ami „Cross”: polska firma przerobiła model na plażowy łazik

Korytarz życia pozwala wyspecjalizowanym służbom na szybkie dotarcie z pomocą do ofiar wypadku. Mogą się nim poruszać tylko pojazdy uprzywilejowane. Warto pamiętać, jakich błędów nie popełniać za kierownicą, aby nie utrudniać niesienia pomocy i nie stać się mimowolnym bohaterem jednego z nagrań umieszczanych w internecie, pokazujących, jak kierowcy starają się na wiele sposobów i wbrew przepisom wykorzystać tę wolną przestrzeń przeznaczoną do przejazdu karetki pogotowia czy straży pożarnej.

Przepisy regulujące tworzenie przez uczestników ruchu wolnej przestrzeni umożliwiającej swobodny przejazd pojazdów uprzywilejowanych obowiązują od ponad 1,5 roku, ale wciąż nie wszyscy kierowcy wiedzą, jak zachować się w takiej sytuacji i prawidłowo utworzyć korytarz życia. Czasem pewne utrudnienia mogą wynikać z samej infrastruktury drogowej, jednak w wielu przypadkach przeszkodą w ułatwieniu pojazdom uprzywilejowanym szybkiego dotarcia na miejsce wypadku są błędy i nieodpowiedzialne zachowanie kierowców.

Do poruszania się korytarzem życia uprawnione są tylko pojazdy uprzywilejowane. Mimo to zdarzają się niestety sytuacje, w których kierowcy, nie chcąc utknąć w korku, przejeżdżają pod prąd korytarzem życia, powodując ogromne zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego albo kontynuują jazdę strefą swobodnego przejazdu bezpośrednio za pojazdem uprzywilejowanym. Bywa też, że zbyt głośne słuchanie muzyki za kierownicą uniemożliwia kierującym usłyszenie sygnału karetki pogotowia lub radiowozu.

Jak powinni zachować się kierowcy, aby bezpiecznie umożliwić dojazd na miejsce zdarzenia pojazdom uprzywilejowanym?

Zobacz także: Citroën CX karetka: kup sobie prywatny ambulans z pełnym osprzętem

JAK PRAWIDŁOWO UTWORZYĆ KORYTARZ ŻYCIA?

Prawidłowo utworzony korytarz życia pozwala na otrzymanie szybkiej pomocy i zwiększa szansę na przeżycie ofiar wypadku, dlatego wszyscy uczestnicy ruchu i inne osoby znajdujące się na drodze mają obowiązek ułatwić przejazd pojazdów uprzywilejowanych, w szczególności przez niezwłoczne usunięcie się z ich drogi, a w razie potrzeby zatrzymanie się.

Powinniśmy pamiętać, aby możliwie jak najbardziej ułatwić przejazd pojazdu uprzywilejowanego. Formując korytarz życia, zjedźmy równolegle do krawędzi pasa, nie ukośnie, aby zajmować jak najmniej miejsca. Jeśli zagapiliśmy się i odpowiednio wcześniej nie zareagowaliśmy zjeżdżając do krawędzi pasa, w ostateczności zamiast doprowadzać do zatrzymania karetki kontynuujmy jazdę i zjedźmy w pierwsze wolne miejsce – mówi Adam Bernard, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Kierujący poruszający się jezdnią z dwoma pasami ruchu do jazdy w tym samym kierunku są zobowiązani zjechać odpowiednio do lewej i prawej krawędzi jezdni. W przypadku trzech lub większej liczby pasów ruchu w tym samym kierunku kierujący poruszający się skrajnym lewym pasem są zobowiązani do zjazdu na lewo, a jadący pozostałymi pasami ruchu mają obowiązek zjechać jak najbliżej prawej krawędzi swoich pasów.

Jeżeli korytarz życia zostanie zapoczątkowany przez kierowców znajdujących się najbliżej zdarzenia, inni uczestnicy ruchu pójdą w ich ślady.

SZYBKA REAKCJA NA WAGĘ ŻYCIA

Ułatwienie przejazdu wyspecjalizowanym służbom to krótszy czas dotarcia z pomocą do ofiar wypadku. Niestety często kierowcy reagują dopiero wtedy, gdy zobaczą sygnalizację świetlną pojazdu uprzywilejowanego
w lusterkach swojego samochodu. To zbyt późno, w takich sytuacjach kierujący karetką musi czekać na możliwość przejazdu, a w tym czasie kierowca zwlekający do ostatniej chwili dopiero zaczyna szukać dla siebie luki, aby zjechać.

Dlatego dojeżdżając do odcinka drogi, gdzie zaczyna tworzyć się korek, trzeba mieć na uwadze, że może pojawić się konieczność utworzenia wolnej przestrzeni do przejazdu służb ratowniczych. Najlepiej w takiej sytuacji zawczasu zjechać jak najbliżej odpowiedniej krawędzi pasa oraz zachowywać większy odstęp od poprzedzającego pojazdu, tak aby móc szybko i bezpiecznie zareagować, ułatwiając przejazd pojazdowi uprzywilejowanemu.

Zobacz test: Nowe Renault Arkana: bo zwykły SUV jest już passe

NIE BLOKUJ KORYTARZA ŻYCIA

Bezwzględne pierwszeństwo w ruchu dla pojazdu uprzywilejowanego wiąże się z zamknięciem ruchu dla innych, także dla pieszych, którzy na przykład zamierzają skorzystać z przejścia dla pieszych, gdy zbliża się karetka na sygnale. Dlatego tak ważne jest, aby wszyscy uczestnicy ruchu respektowali konieczność podporządkowania się ruchowi pojazdów uprzywilejowanych, a także ułatwiali im przejazd. Tylko w takich warunkach kierowca pojazdu uprzywilejowanego może bezpiecznie korzystać ze swoich szerokich uprawnień jeśli chodzi o odstępstwa od przepisów o ruchu drogowym. Dzięki temu szybciej może dotrzeć z pomocą na miejsce wypadku czy na przykład przewieźć poszkodowanych do szpitala.

Po przejechaniu pojazdu uprzywilejowanego kierowcy często od razu wracają na poprzednio zajmowany pas ruchu, jednak trzeba z tym poczekać, ponieważ mogą nadjechać kolejne pojazdy służb ratowniczych. Nie należy także blokować przejazdu innym samochodom przejeżdżającym korytarzem życia, ponieważ mogą to robić
w związku z udzielaniem pomocy*.

* policja.pl

 

Informacja prasowa: Renault Polska

Gorące wiadomości wprost na Twój e-mail


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

0 0 głosy
Ocena artykułu
Tagi: bezpieczeństwoporady i serwisRenaultSzkoła Bezpiecznej Jazdy Renault
Udostepnij14Tweet9Udostepnij3
Poprzedni

Dacia Lodgy 1.3 TCe 130 KM 2021 – czy to dobry wybór z mocnym silnikiem benzynowym?

Następny

Nowy Citroën C4 kontra Peugeot 308 i Renault Mégane. Jak sprzedają się popularne kompakty?

Małgorzata Kozikowska

Małgorzata Kozikowska

Dziennikarka motoryzacyjna, autorka artykułów, testów, poszukiwaczka ciekawostek. Po godzinach, w czasie niewielu wolnych chwil, które posiada, zajmuje się muzyką.

Następny

Nowy Citroën C4 kontra Peugeot 308 i Renault Mégane. Jak sprzedają się popularne kompakty?

Luksusowy DS 9 z niepowtarzalnym wnętrzem. Konkurs DS x MÉTIERS D'ART z polskim akcentem

DS 4

Nowy DS 4 zwiększy rozpoznawalność marki DS Automobiles w Polsce

Subskrybuj
Powiadom o
guest

guest

1 Komentarz
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
Facebook Twitter LinkedIn

Komentarze

  • Inny Anonimowy - Pierwsze nowe Citroëny C5 Aircross trafiają do polskich klientów: „To miłość od pierwszego wejrzenia”
  • Maciej - Pierwsze nowe Citroëny C5 Aircross trafiają do polskich klientów: „To miłość od pierwszego wejrzenia”
  • Volf - Renault Twingo 3,5l V8 – potwór na kołach
  • Anonimowo - UOKiK: Citroën C4 Spacetourer, C5 Aircross oraz DS 7 Crossback do serwisu
  • tomy - UOKiK: Citroën C4 Spacetourer, C5 Aircross oraz DS 7 Crossback do serwisu
  • Ekspert - Renault Twingo 3,5l V8 – potwór na kołach
  • Ekspert zimowy - Kłopoty fabryki Stellantis w Melfi. Czy grozi jej likwidacja?
  • Slawo - UOKiK: Citroën C4 Cpacetourer i DS 7 Crossback z filtrami cząstek stałych do serwisu
  • Robert - UOKiK: Citroën C4 Cpacetourer i DS 7 Crossback z filtrami cząstek stałych do serwisu
  • MIŚ - Dacia Duster na ratunek w górach i w czasie klęsk żywiołowych


Aktualności ze świata motoryzacji

  • Renault Laguna Grandtour z silnikiem 3.5 V6: „unikat na skalę europejską”
  • Pierwsze nowe Citroëny C5 Aircross trafiają do polskich klientów: „To miłość od pierwszego wejrzenia”
  • Citroën Ami „Cross”: polska firma przerobiła model na plażowy łazik
  • Kłopoty fabryki Stellantis w Melfi. Czy grozi jej likwidacja?
  • Renault Twingo 3,5l V8 – potwór na kołach
  • Renault Kiger pojechał w Himalaje. 2000 kilometrów w wysokich górach by przetestować wytrzymałość samochodu
  • Dacia Duster na ratunek w górach i w czasie klęsk żywiołowych
  • UOKiK: Citroën C4 Spacetourer, C5 Aircross oraz DS 7 Crossback do serwisu
  • Nowe Renault Mégane E-tech w Olsztynie. Zapisz się na jazdę próbną
  • UOKiK: Akcja serwisowa związana z modelami Peugeot 308, 3008, 508 i 5008


Redakcja

Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
e-mail: [email protected]
00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

redaktor naczelny
Krzysztof Gregorczyk
[email protected]

Kontakt w sprawie reklamy (Advertising Contact)
[email protected]

 

 



Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
1
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.