Statystyczny Polak jeździ blisko 15-letnim samochodem, który nie tylko z racji wieku jest znacznie mniej bezpieczny niż nowe auto. Chodzi nie tylko o sprawność techniczną, która na ogół spada wraz z przebiegiem samochodu, ale o dostępność zaawansowanych technologii i rozwiązań technicznych w zakresie bezpieczeństwa w nowoczesnych pojazdach.
Zielone światło dla prac badawczych
Według przewidywań, w ciągu najbliższych 2 lat branża motoryzacyjna inwestować będzie w rozwój technologii czterokrotnie więcej niż w rozbudowę sieci zakładów produkcyjnych i dwukrotnie więcej niż w marketing i reklamę. Inwestycje w badania i rozwój są jednym z priorytetów branży motoryzacyjnej na poziomie europejskim. Badania zmierzają głównie w kierunku udoskonalenia technologii ekologicznych oraz rozwiązań dotyczących bezpieczeństwa.
Zgodnie z regulacjami unijnymi, od października 2012 roku system stabilizacji toru jazdy (ESP) będzie stanowić obowiązkowe wyposażenie nowych modeli samochodów. W 2013 roku wszystkie nowe samochody osobowe będą musiały zostać wyposażone w system kontroli ciśnienia w ogumieniu (tyre pressure monitoring system), a wprowadzane modele pojazdów użytkowych będą standardowo wyposażone we wspomaganie hamowania awaryjnego (sutomatic emergency braking system) oraz system ostrzegania o niekontrolowanej zmianie pasa ruchu (lane departure warning system)
W ramach budżetu unijnego do roku 2013 polska motoryzacja ma szeroki dostęp do europejskich środków na badania i rozwój. Duzi przedsiębiorcy mogą refinansować w ten sposób nawet 65 proc. prac badawczych i 50 proc. kosztów na etapie wdrożeń. Dotacje obejmują również firmy funkcjonujące na terenie Specjalnych Stref Ekonomicznych.
Lata świetlne za Europą
Nowe rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo są coraz bardziej powszechne w Europie Zachodniej, a stopniowo zadomawiają się również w Polsce. Konkurencja rynkowa pomiędzy producentami sprawia, że coraz więcej jest zaawansowanych technologii (np. ABS, ASR, ESP, ACC, LDW, AEBS) już w podstawowych wersjach pojazdów, co decyduje o ich dostępności dla coraz szerszych kręgów społecznych. Wiele najnowszych modeli samochodów oferowanych na naszym rynku spełnia wyśrubowane unijne normy bezpieczeństwa, potwierdzane rokrocznie w testach Euro NCAP.
Jednakże, oceniając udział i dostępność nowych samochodów, od Europy Zachodniej dzielą nas jeszcze lata świetlne. Decyduje nie tylko mniejsza siła nabywcza przeciętnego Polaka, ale i brak systemowych zachęt i ułatwień sprzyjających dostępności pojazdów nowszych, bardziej zaawansowanych technologicznie. Potrzeba nam takich regulacji, które sprawią, że większa liczba użytkowników będzie sobie mogła pozwolić na zakup nowego samochodu, co w perspektywie kilku lat pomoże odmłodzić park samochodowy i zwiększyć bezpieczeństwo na polskich drogach.
Wybiorą bezpieczeństwo
Przywiązywanie wagi przez kierowców do nowych technologii w motoryzacji od kilku lat stopniowo rośnie. W 2008 roku za istotną kwestię uważało nowe technologie 82 proc. respondentów branżowego badania globalnego KPMG, w 2009 roku – już 85 proc. W opinii przedstawicieli branży, w najbliższych latach świadomość bezpieczeństwa powinna być coraz częstszym czynnikiem wyborów konsumenckich przy zakupie auta także w Polsce. Innowacyjność w zakresie bezpieczeństwa pojazdu sytuowana jest w tych przewidywaniach na trzecim miejscu po paliwooszczędności i oddziaływaniu samochodu na środowisko.
Źródła danych:
Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, Raport branży motoryzacyjnej 2010
Motoryzacja w Polsce. Analiza, propozycje rozwiązań i perspektywy rozwoju – opracowanie PZPM, PIM, ZPL i ZDS
Prawo Drogowe News – Tygodnik online
Opracowania i raporty Komendy Głównej Policji
Opracowania i raporty ACEA
Opracowania i raporty EUCAR
Strona internetowa Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego
Strona internetowa Polskiego Związku Motorowego
Strona internetowa Stowarzyszenia Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego
Strona internetowa ProfiAuto
Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) jest największą polską organizacją pracodawców branży motoryzacyjnej, zrzeszającą obecnie 38 firm: producentów oraz przedstawicieli producentów pojazdów samochodowych, motocykli i skuterów w Polsce. PZPM jest członkiem Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA oraz Stowarzyszenia Europejskich Producentów Motocykli ACEM. Reprezentuje interesy firm członkowskich w organach Unii Europejskiej oraz wspólnie z innymi europejskimi stowarzyszeniami uczestniczy w konferencjach oraz debatach organizowanych na szczeblu unijnym, a także w kampaniach społeczno-edukacyjnych. PZPM stanowi forum wymiany doświadczeń i poglądów we wszelkich kwestiach istotnych dla sektora motoryzacyjnego. Zabiega o stworzenie jak najlepszych warunków dla prowadzenia działalności gospodarczej przez firmy członkowskie oraz dąży do integracji branży motoryzacyjnej w Polsce.
Więcej informacji:
www.przyjaznamotoryzacja.pl
www.facebook.com/przyjazna.motoryzacja
Źródło: M&C Consultants
Najnowsze komentarze