Na rynku brakuje części do aut, co wydłuża czas i podnosi koszty serwisowania samochodów. Ceny trudno dostępnych komponentów rosną, podobnie usługi w ASO i warsztatach. Te ostatnie głównie w odpowiedzi na spadek dostępności pojazdów, inflację, drożejącą energię oraz mniejszą liczbę wydawanych i serwisowanych w Polsce samochodów.
Z danych Yanosik.pl wynika, że ceny usług podniosło w tym roku niemal 90% warsztatów – ponad 30% z nich o 10-15%, a kolejne 20% o 20-25%. W niektórych przypadkach wzrost cen przekroczył aż 30%. Podwyżki warto wziąć pod uwagę już na etapie wyboru finansowania auta w kredycie, leasingu lub wynajmie długoterminowym, bo koszty serwisowe bezpośrednio przekładają się na opłacalność sposobu zapłaty za auto.
Zobacz: Nowe samochody Dacia
– Jedne formy finansowania są bardziej, a inne mniej odporne na drożejący serwis i części, jak również na rosnące stopy procentowe czy ceny ubezpieczeń OC i AC, które w dużej mierze zależą przecież od kosztów pracy serwisów i według prognoz pójdą w górę jeszcze w tym roku. W klasycznym leasingu i kredycie kierowcy odczują podwyżki stóp procentowych w wyższych ratach, a także w samodzielnie opłacanych naprawach, przeglądach czy zakupionych częściach. Za to wynajem długoterminowy jest na te czynniki odporny, bo ustalony przed podpisaniem umowy czynsz nie może zmienić się w trakcie korzystania z auta. Kontrakt trwa od 12 do 48 miesięcy. W tym czasie koszty serwisu czy ubezpieczenia samochodu ponosi firma, która jest właścicielem pojazdu. Na koniec umowy kierowca po prostu zwraca samochód – tłumaczy Kamil Klukowski, Kierownik ds. Współpracy z Dealerami z Automarket.pl
Zobacz: Dacia Duster 100 KM LPG
Auto w wynajmie długoterminowym przez całą umowę należy do firmy wynajmującej. Czynsz to zatem opłata za korzystanie z pojazdu, a nie spłata jego wartości, która przybliża użytkownika do posiadania go na własność. Część kierowców rezygnuje z tego powodu z wynajmu i decyduje się np. na kredyt.
– Po spłacie kredytu lub leasingu kierowca dysponuje swoim samochodem, którego rynkowa wartość nawet po kilku latach pozwala na opłacalną sprzedaż. Trzeba jednak pamiętać, że własność oznacza przejęcie w momencie zakupu odpowiedzialności za wszystkie koszty użytkowania i serwisowania samochodu. Z naszych kalkulacji wynika, że przeglądy i drogie naprawy mogą w perspektywie kilku lat nawet w całości skonsumować wartość posiadanego samochodu – ocenia Kamil Klukowski z Automarket.pl.
Po zakończeniu okresu umowy samochód w wynajmie długoterminowym nie przechodzi na własność użytkownika, lecz trafia z powrotem do firmy. Kierowca jest wolny od zobowiązań i może od razu wybrać i wynająć inny samochód, za którego utrzymanie również będzie odpowiedzialna firma wynajmująca.
Źródło: Automarket.pl (PKO Leasing)
Najnowsze komentarze