Nowa Dacia Duster czy może Audi Q3, BMW X3 albo Mercedes ML? Że takie porównanie jest niemożliwe? Oczywiście, że jest! Ale nie będziemy sprawdzać możliwości obu samochodów, a jedynie kwestie kosztów zakupu, eksploatacji i utrzymania. Jak to wygląda?
„A bo ta twoja Dacia to złom a w ogóle to się rozpadnie” a „w cenie Dustera kupię wypasioną X6” – to tylko fragment dyskusji, jaki rozgorzał pod jednym z naszych wpisów na Facebooku. Dacia ma coraz więcej klientów, ale są też tacy, którzy uważają, że zamiast nowego samochodu lepiej kupić kilkuletni, używany. Każda ze stron ma swoje racje i powody, by wierzyć, że zrobiła lepiej.
Weźmy ową Dacię Duster, o której toczy się tak wiele dyskusji. Ten kompaktowy SUV stał się autem niezwykle wręcz popularnym, regularnie okupującym szczyty polskiej, ale też i europejskiej listy zakupów wśród klientów indywidualnych, śmiało wchodzącym też w rynek firm. Maksymalnie wyposażona wersja SL Extreme ze 100-konnym silnikiem i fabryczną instalacją LPG kosztuje 88.650 zł. Co można za to kupić?
Hasło „Nie kupuj Dacii, kup kilkuletnią klasę premium” jest populistyczne, bo kryje w sobie pewną pułapkę, porównuje się rzeczy nieporównywalne, poza tym pod pojęciem kilka lat może się kryć zarówno trzy jak dziewięć… Jak jest naprawdę? Postanowiliśmy sprawdzić co realnie można kupić za cenę nowej Dacii, uwzględniając kategorię – czyli SUV a pod uwagę biorąc tylko samochody, które są deklarowane jako bezwypadkowe, bez uszkodzeń i mają numer VIN, co powinno umożliwić sprawdzenie historii pojazdu. W przypadku zakupu auta marki premium trzeba być potrójnie ostrożnym, bowiem handlarze potrafią z samochodem robić cuda, by na nim zarobić i ten dodatkowy stres przy zakupie jednak jest. Ale zostawmy to – zakładamy, że deklaracje z ogłoszeń są prawdziwe i sprawdzamy ceny.
A tutaj już tak różnowo nie jest. Najmłodszym autem, które da się kupić za cenę Dacii Duster jest maleńkie Audi Q2, które będzie miało 6 lat i dość rozsądny przebieg 114 tysięcy kilometrów. Zapłacimy za to auto blisko 90 tysięcy złotych. Nie ma więc już gwarancji, wszelkie koszty utrzymania są na naszej głowie. Silnik 1.4 TSFI nie jest też chyba najlepszą jednostką, jaką można sobie wymarzyć, no ale taki proponuje producent. OK, mamy klasę premium. Czy można lepiej? Za około 90 tysięcy złotych znajdziemy głównie samochody 7-8 letnie. Będzie to albo Audi Q3 albo BMW X1 oraz X3. Wiek już słuszny, a przebiegi nadal dość niskie (deklarowane).
Warto też powiedzieć sobie, że są też tańsze oferty, ale wtedy przebiegi znacząco rosną a stan i historia pojazdu zaczynają być dyskusjne. Nie można więc powiedzieć, że realną alternatywą dla nowego Dustera jest kilkuletnia klasa premium, a raczej 7-letnia klasa premium. Za te pieniądze będzie miała rozsądny przebieg, natomiast wiek już raczej słuszny, więc i koszty eksploatacji będą rosnąc.
Bo to drugi element po cenie zakupu, który trzeba brać pod uwagę – przeglądy, wymiana zużywających się części, sama robocizna coraz droższa… To wcale nie jest za darmo. I nawet, jeśli to używane auto nie będzie się psuło, bo przecież nie musi, to jednak olej, klocki, sprzęgło, rozrząd, płyn chłodniczy… wszystko to kupić trzeba i zapłacić komuś za wymianę.
Nie można jednak powiedzieć, że wybór Dacii Duster będzie lepszy lub gorszy od wyboru owej 7-8 letniej klasy premium. Jeśli dla kogoś kryterium zakupu jest chęć świecenia w oczy sąsiadom logo, to lepiej Dustera niech nie kupuje. Natomiast dla osoby rozsądnie kalkulującej koszty, Duster może być po prostu lepszym i bezpieczniejszym wyborem, bez ryzyka. Skonfiguruj swoją Dacię Duster teraz.
Jaki używany samochód premium można kupić za około 90 tysięcy zł?
Oferty samochodów używanych na podstawie Otomoto.pl z dnia 11.02, deklarowane auta bezwypadkowe i sprawne, z numerem VIN oraz zarejestrowane w Polsce.
Marka i model |
Silnik |
Moc |
Rocznik |
Przebieg |
Wiek |
Cena |
Dacia Duster |
1.0 LPG ECO-G |
100 KM |
2023 |
0 |
0 |
88.650 zł |
Audi Q2 |
1.4 TFSI |
150 KM |
2017 |
114460 |
6 |
89.999 zł |
Audi Q5 |
2.0 TFSI |
224 KM |
2016 |
120485 |
7 |
90.000 zł |
Audi Q3 |
1.4 TFSI |
150 KM |
2016 |
61000 |
7 |
90.000 zł |
BMW X1 |
2.0 diesel |
150 KM |
2016 |
145000 |
7 |
90.000 zł |
BMW X3 |
2.0 |
245 KM |
2015 |
72000 |
8 |
89.000 zł |
Mercedes GLA |
2.0 benzyna |
211 KM |
2015 |
62000 |
8 |
90.000 zł |
BMW X5 |
4.0 diesel |
306 KM |
2013 |
187800 |
10 |
89.000 zł |
Mercedes GLK |
2.1 diesel |
170 KM |
2013 |
103000 |
10 |
90.999 zł |
Mercedes ML |
3.0 diesel |
258 KM |
2012 |
223560 |
11 |
89.900 zł |
Audi Q7 |
3.0 TDI |
240 KM |
2011 |
307000 |
12 |
89.000 zł |
Mercedes GL |
3.0 diesel |
265 KM |
2011 |
380000 |
12 |
89.000 zł |
BMW X6 |
4.4 benzyna |
450 KM |
2010 |
173000 |
13 |
89.900 zł |
Najnowsze komentarze