Zaprezentowany w Genewie na wiosnę bieżącego roku, show car Megane Coupe Concept stanowił zapowiedź pojawienia się w segmencie kompaktowych samochodów nowej gamy aut z charakterem. Po wprowadzonym we wrześniu Nowym Megane, na paryskim salonie zostanie zaprezentowane Nowe Megane Coupe. Renault zależało na atrakcyjnym designie. Nowa gama Renault Megane stanowi udane połączenie sportowych akcentów stylistycznych i pięknej linii.
Nowe modele Renault Megane nie ukrywają swego temperamentu. Hatchback pociąga atrakcyjną linią i poczuciem bezpieczeństwa. Jego atutem jest zdecydowany i zwracający uwagę design, wskazujący na zmianę stylu, wysoki poziom komfortu i ergonomii, praktyczne wyposażenie i wzorowe zachowanie na drodze. Nowe Megane Coupe to kwintesencja przyjemności prowadzenia, autentyczne coupe o wysokim poziomie bezpieczeństwa i osiągów, zapewniające doznania w pełni odpowiadające sportowej stylistyce, a jednocześnie nie zapominające o potrzebach codziennej eksploatacji.
Oba samochody są nie tylko solidne ale i wyróżniają się wysoką jakością wykończenia widoczną w wykroju i połączeniach elementów nadwozia oraz doborze materiałów. W nowym modelu wykorzystano doświadczenie i postęp w zakresie niezawodności i trwałości osiągnięty we wszystkich modelach marki.
Nowe Renault Megane i Megane Coupe dysponują licznymi atutami pod względem komfortu i ergonomii. Są wyposażone w blok zegarów analogowo-cyfrowych ułatwiających odczyt dzięki zastosowaniu różnych kolorów. Posiadają również liczne elementy wyposażenia wywodzące się z wyższego segmentu, jak karta hands free pozwalająca na otwarcie i uruchomienie samochodu oraz jego automatyczne zamknięcie po oddaleniu się kierowcy oraz system nawigacji Carminat Bluetooth® DVD. Po raz pierwszy pojawi się również zaprojektowany specjalnie dla tych modeli system audio 3D Sound by Arkamys®.
Nowe Renault Megane i Megane Coupe zapewniają osiągi na miarę oczekiwań, jakie budzi dynamiczna stylistyka tych modeli: pełna kontrola oraz precyzja prowadzenia zapewniają przyjemną i bezstresową jazdę. Megane Coupe, wyposażone w specjalne zawieszenie, ma bardziej sportowy charakter.
Gama silników TCE i dCi:
Ze względu na obecne dążenie do zmniejszenia emisji CO2 oraz napiętą od dawna sytuację jeśli chodzi o ceny paliw, Nowe Renault Megane oferuje dwie gamy silników, które łączą oszczędne zużycie paliwa z przyjemnością prowadzenia.
Megane i Megane Coupe dysponują bogatą, całkowicie zmienioną ofertą silników dCi i TCE cechujących się wysokimi osiągami i jednocześnie przyjaznych dla środowiska. Obejmuje ona 4 silniki wysokoprężne, których emisja CO2 jest niższa lub równa120g/km.
Silnik TCE 130 (1.4 turbo), który pojawi się na wiosnę 2009, łączy moc silnika 1.8 l (130 KM), z momentem obrotowym silnika 2.0 l (190 Nm) i poziomem emisji CO2 niższym niż w przypadku silnika 1.6 l.
Cztery silniki dCi emitujące 120g CO2/km – doskonały wynik jak na samochody o długości 4.295 m. Oferta silników dCi 85 i dCi 105, cenionych za osiągi i przyjemność jazdy, zostanie uzupełniona silnikami dCi 90 i dCi 110 z filtrem cząstek stałych. Wszystkie cztery silniki dCi mogą się poszczycić emisją CO2 niższą bądź równą 120 g/km» (118g w przypadku dCi 85 i 90, 120g dla jednostek dCi 105 i 110). Oprócz nich w ofercie znajduje się nowy silnik dCi 130, emitujący zaledwie 135g CO2/km, a przyszłym roku pojawią się mocne silniki dCi 160 i dCi 150 z 6-biegową skrzynią automatyczną.
Pomimo większych wymiarów zewnętrznych i większej ilości miejsca w kabinie, Nowe Megane i Megane Coupe są średnio lżejsze o 8 kg od modeli poprzedniej generacji.
W Nowym Megane i Megane Coupe wykorzystano całe know-how Renault w zakresie bezpieczeństwa. Samochody są wyposażone w dwa czujniki zderzenia bocznego i dwukomorowe poduszki chroniące klatkę piersiową i miednicę wprowadzone w Lagunie III i pozwalające zmniejszyć skutki zderzeń bocznych.
Są również przyjazne dla środowiska – 95% ich masy stanowią komponenty wykonane z materiałów nadających się do powtórnego wykorzystania po wycofaniu samochodu z eksploatacji, a 12% tworzyw sztucznych stanowią tworzywa pochodzące z recyklingu. Średnio jest to 22 kg.
Styliści i konstruktorzy Renault koncentrowali swoje wysiłki na trzech kierunkach działań, zmierzających do wzmocnienia osobowości poszczególnych modeli gamy Nowego Megane, zapewnienia równowagi pomiędzy parametrami użytkowymi przy jednoczesnym dążeniu do zdobycia pozycji best in class w odniesieniu do fundamentalnych kryteriów.
Wprowadzenie Nowego Renault Megane i Megane Coupe stanowi początek procesu odnowy gamy Renault w segmencie C. Reprezentuje on ponad jedną trzecią rynku samochodowego i od wielu lat jest największym segmentem w Europie Zachodniej. Ma duży wpływ na wyniki uzyskiwane przez Renault, zarówno pod względem wielkości sprzedaży jak i rentowności.
W 2010 roku gama Nowego Megane będzie obejmowała sześć modeli o zróżnicowanym charakterze. Produkowane w Palencji (Hiszpania) i Douai (Francja), przeznaczone będą głównie dla klientów europejskich. Dodatkowo na rynkach pozaeuropejskich będą proponowane również inne wersje.
Nowe Renault Megane i Megane Coupe – jeden cel: podbić serca klientów
Dynamiczny i elegancki hatchback
Nowe Megane chce zdobyć serca wymagających klientów. Łączy w sobie elementy zainspirowane światem sportu i pasją samochodową.
Dyrekcja Designu Renault już na wczesnym etapie projektu współpracowała z konstruktorami nad opracowaniem kanonu stylistycznego, sprzyjającego wyeksponowaniu sportowego charakteru auta. W wyniku tych prac powstało rodzinne auto o długości 4,30 m i dynamicznej sylwetce, z bardzo krótkim przednim i tylnym zwisem, o rozstawie osi 2,64 m, z opadającym dachem i szeroko rozstawionymi kołami.
Ten rasowy samochód cechuje się wyrazistą osobowością, podkreśloną przetłoczeniem na masce biegnącym w stronę logo, a następnie kierującym się łukiem w stronę słupków. Smukły kształt reflektorów znajduje przedłużenie w płynnej linii, która łączy je z wlotami powietrza.
Mocna osobowość auta jest widoczna również w stylistyce tyłu. Tylne światła są podzielone na dwie części, co ułatwia dostęp do bagażnika, a jednocześnie stanowi przedłużenie widocznej na tylnej klapie zarysu kwadratu.
Sylwetka auta cechuje się elegancką bryłą. Masywne boki i krzywizny składają się na atrakcyjny design, łączący zmysłowość, elegancję i dynamizm. Dynamiczna linia i harmonijne proporcje świadczą o zdecydowanym charakterze, stanowiącym zapowiedź przyjemności z jazdy.
Coupe pełne pasji
Odwołania do świata sportowych samochodów są jeszcze bardziej wyraźne w przypadku Nowego Renault Megane Coupe.
Przód jest niezwykle dynamiczny. Z obu stron osłony chłodnicy znajdują się dwa wloty powietrza z matowym, chromowanym obramowaniem podkreślającym znajdujące się pośrodku logo, a centralny wlot powietrza jest wyeksponowany matową czarną poprzeczką. Światła wpisujące się w przedłużenie obu wlotów powietrza, nadają autu mocny i zdecydowany wygląd. Przetłoczenia na masce biegną do przednich słupków, znajdują przedłużenie w pochyłej przedniej szybie i opadającej linii dachu, tworząc dynamiczną sylwetkę. Linia szyb, widziana z profilu, a w szczególności trójkątny kształt tylnej bocznej szyby doskonale łączą się z kwadratowym przetłoczeniem, które biegnie do tyłu sprawiając wrażenie, że samochód jest w nieustannym ruchu. Masywny tył, podkreślony mocno zarysowanymi nadkolami i obniżonym o 12 mm zawieszeniem w stosunku do hatchbacka, nadają mu szczególnie solidny wygląd. Mocna osobowość jest również widoczna w rozwiązaniu tylnych świateł. Umieszczone nad nadkolami, obejmują również światła pozycyjne o niespotykanym, kwadratowym kształcie i czarnym kloszu.
Innym elementem wskazującym na sportowy charakter Coupe są dwie pionowe linie, które eksponują umieszczone pośrodku logo oraz dynamiczny kształt tyłu. W dolną część zderzaka jest wbudowany dyfuzor, na klapie zaś dodano spoiler, co dodatkowo akcentuje sportowy charakter auta.
Wspólne «geny» – solidność i wysoka jakość wykończenia
Wrażenie solidności i wysokiej jakości wykończenia Nowego Renault Megane i Megane Coupe znajduje potwierdzenie w bliższym kontakcie z samochodem. Jest między innymi efektem pełnych płaszczyzn i łagodnych brył. Widziane z profilu wyraźnie zaznaczone błotniki znajdują przedłużenie w linii o kwadratowym zarysie, biegnącej do tyłu i eksponującej masywne nadkola. Megane i Megane Coupe posiadają szeroki rozstaw kół (1,55m), co sprawia wrażenie wyjątkowej stabilności i solidności, podkreślonej w przypadku Coupe niskim zawieszeniem i stylistyką tyłu. Proporcje, zarys boków i szerokie płaszczyzny drzwi dają poczucie bezpieczeństwa, szczególnie w Coupe. Połączenie płynnych linii i pełnych brył pozwala również wykorzystać grę światła na powłoce lakieru, zwłaszcza w przypadku lakierów metalizowanych, w tym nowego odcienia Bleu ecume znajdującego się w ofercie hatchbacka i tryskającego energią Orange Cayenne w przypadku Coupe. Dużą uwagę poświęcono również zmniejszeniu szczelin na połączeniach elementów nadwozia (np. słupki, klapka wlewu paliwa). W przedni i tylny zderzak dyskretnie wbudowano czujniki systemu wspomagania parkowania. Dach Nowego Renault Megane jest spawany laserowo, co zapewnia większą precyzję łączenia i umożliwia wyeliminowanie listew dachowych. Miejsce kierowcy zachwyca płynnymi liniami i prostotą. Wyraźnie zarysowane, napięte poziome linie, podkreślone wygiętą listwą ozdobną, potęgują wrażenie optycznej lekkości deski rozdzielczej.
Przełączniki funkcji związanych z prowadzeniem samochodu i komfortem w kabinie są umieszczone pod ręką, wokół kierownicy i na centralnej konsoli, aby uwolnić maksymalną ilość miejsca i zwiększyć przestrzeń.
Dużo uwagi poświęcono również użytym w kabinie materiałom i starannemu łączeniu poszczególnych elementów: daszek nad deską rozdzielczą jest pokryty miękkim w dotyku i wytrzymałym tworzywem, odpornym na działanie promieni słonecznych.
Ze względów estetycznych wycieraczki zostały ukryte pod maską, co jednocześnie poprawia parametry akustyczne i aerodynamiczne.
Niezwykle starannie opracowano elementy dekoracyjne, tak aby uzyskać zróżnicowane wystroje wnętrza w zależności od poziomu wykończenia. Klienci mają wybór między jasną, elegancką stylistyką eksponującą komfort wnętrza i wystrojem utrzymanym w ciemniejszej tonacji akcentującej sportowy charakter auta.
Nowe Megane i Megane Coupe będą również dysponowały bogatą ofertą akcesoriów, obejmującą zestawy spoilerów i innych elementów nadwozia, a także wyposażeniem podnoszącym komfort i ułatwiającym przewożenie bagażu.
Ergonomia na najwyższym poziomie: intuicyjna obsługa, wygoda i praktyczne rozwiązania techniczne
Nowe Renault Megane i Megane Coupe są autami, z którymi można się łatwo oswoić, dzięki ich wyjątkowej ergonomii i uproszczonym elementom sterującym.
Oba modele posiadają tę samą innowacyjną deskę rozdzielczą, z analogowo-cyfrowymi zegarami. Analogowy obrotomierz połączono z cyfrowym centralnym wyświetlaczem, który pozwala na łatwe i szybkie odczytanie, oraz lepszą wizualną kontrolę szybkości. Wyświetlacz ten może pokazywać informacje na temat aktualnej prędkości jazdy, ustawienia ogranicznika-regulatora prędkości, wskaźniki poziomu paliwa i temperatury, wskaźników zamknięcia drzwi i klapy bagażnika oraz ciśnienie w oponach.
Ogranicznik-regulator prędkości ma nowy interfejs. Rozwiązanie to jest oferowane wyłącznie w samochodach Renault. Po aktywowaniu funkcji, w górnej części prędkościomierza zostanie wyświetlona żądana prędkość, a także świetlna kontrolka w kształcie łuku na obwodzie zegara. Po włączeniu ogranicznika prędkości wskaźnik świeci na czerwono i mruganiem sygnalizuje przekroczenie żądanej maksymalnej prędkości. Zastosowanie opartego na kolorach, intuicyjnego i funkcjonalnego rozwiązania, gwarantuje szybszy odczyt.
Konstrukcja siedzeń, ich kształt oraz zastosowane materiały, pozwalają na wygodne podróżowanie nawet na długich dystansach. Sportowe siedzenia Nowego Megane Coupe zapewniają doskonałe trzymanie ciała. Zarówno hatchback jak i coupe posiadają regulację kierownicy w dwóch płaszczyznach.
Elementy sterujące elektrycznej regulacji siedzeń (dostępnej w zależności od wersji) są rozmieszczone wygodnie w zasięgu ręki. Dzięki temu kierowca może w kilka sekund poprawić nachylenie oparcia swojego fotela i zagłówka, zmienić regulację podparcia lędźwiowego, lub ustawić wysokość siedzenia (zakres regulacji wynosi 70 mm).
Komfort we wnętrzu dodatkowo podnosi dopracowana akustyka i bardzo duża ilość miejsca w kabinie, «best in class» jeśli chodzi o szerokość nad podłokietnikami z przodu w hatchbacku. Coupe jest wyposażony w te same zespolone fotele tylne co hatchback. Wysokość od siedzenia do dachu wynosi 83 cm. Może ona wygodnie pomieścić trzy dorosłe osoby. Świetnie sprawdza się w codziennym użytkowaniu, wyjazdach w pojedynkę lub wypadach z przyjaciółmi.
Nowe Renault Megane i Megane Coupe oferują również pomysłowe rozwiązania wnętrza i schowki. Zostały także zachowane zamykane schowki rozmieszczone w podłodze z przodu, które pojawiły się w modelu Megane II.
Kieszenie w przednich drzwiach mogą pomieścić butelkę o poj. 1,5 litra. Pod środkowym podłokietnikiem również znajduje się schowek. Również pasażerowie siedzący z tyłu mają do swojej dyspozycji otwarty, praktycznych i łatwo dostępny schowek w środkowej konsoli.
Nowe Megane i Megane Coupe wyróżniają się pojemnością bagażnika. W hatchbacku wynosi ona 405 dm3, co jest jednym z najlepszych wyników w segmencie. Natomiast coupe, którego bagażnik ma 377 dm3 jest liderem w swoim segmencie. Tylna kanapa, dzielona w proporcji 1/3-2/3, pozwala jednym ruchem dostosować pojemność bagażnika do aktualnych potrzeb klienta dzięki zastosowaniu łatwo dostępnych i ergonomicznych dźwigni.
Liczne elementy wyposażenia wywodzące się z wyższego segmentu
W trosce o jak najpełniejsze zaspokojenie oczekiwań użytkowników swoich pojazdów, grupa Renault zwróciła szczególną uwagę na ergonomię miejsca kierowcy. Dużo uwagi poświęcono również intuicyjności obsługi poszczególnych elementów sterujących. Samochód został wyposażony w liczne elementy wyposażenia wywodzące się z wyższych segmentów, ułatwiające prowadzenie pojazdu, a jednocześnie podnoszące komfort użytkowania.
Nowe Renault Megane i Megane Coupe są wyposażone w kartę hands free umożliwiającą otwarcie i uruchomienie samochodu, a także zamykanie drzwi na odległość. Drzwi i bagażnik zamykają się automatycznie, gdy posiadacz karty oddala się od pojazdu, lub mogą być zamykane ręcznie, poprzez naciśnięcie przycisku znajdującego się na klamkach drzwi. Zamki zostają odblokowane po zbliżeniu ręki do jednej z klamek lub otwarciu bagażnika.
Funkcja zdalnej lokalizacji pojazdu remote lighting, pozwala kierowcy odnaleźć swój samochód dzięki możliwości zapalenia świateł poprzez naciśnięcie specjalnego przycisku na karcie
Innym elementem wyposażenia podnoszącym komfort dostępnym w Nowym Megane i Megane Coupe jest automatyczny hamulec postojowy. Aktywuje się automatycznie po wyłączeniu silnika, a zwalnia po uruchomieniu samochodu, po naciśnięciu na pedał gazu. Ten bardzo praktyczny w codziennej eksploatacji system ułatwia kierowcy ruszanie pod górkę. Można go również aktywować ręcznie za pomocą dźwigni umieszczonej na desce rozdzielczej.
Nowe Renault Megane i Megane Coupe mogą być wyposażone w dwa systemy nawigacji GPS: Carminat Bluetooth® CD (nawigacja 2D z kolorowym wyświetlaczem 7’’, sterowana za pomocą centralnego panelu) lub Carminat Bluetooth® DVD (luksusowa wersja nawigacji 3D) dotychczas dostępna w limuzynach z wyższych segmentów. System Carminat Bluetooth® DVD łączy w sobie funkcje trzech różnych urządzeń: nawigacji GPS, odbiornika radiowego z odtwarzaczem CD, z możliwością odtwarzania plików MP3, a także telefonicznego zestawu głośnomówiącego Bluetooth®. Znajdujący się na centralnej konsoli joystick zapewnia łatwą i szybką obsługę zestawu.
W trosce o komfort termiczny wszystkich pasażerów, Nowe Renault Megane i Megane Coupe są seryjnie wyposażone w klimatyzację manualną lub automatyczną. Automatyczna dwustrefowa klimatyzacja, dostępna w niektórych wersjach, pozwala kierowcy i pasażerowi siedzącemu na przednim siedzeniu na indywidualną regulację temperatury i nawiewu za pomocą trzech trybów Soft-Auto-Fast.
W trybie Auto system optymalizuje komfort termiczny i akustyczny, przy zachowaniu optymalnej szybkości działania klimatyzacji. Program Soft zapewnia niezauważalne, ciche działanie, zwiększając komfort podróżowania, szczególnie pasażerów na przednich siedzeniach. Tryb Fast służy do szybkiego i skutecznego przewietrzenia całej kabiny.
Nowe Renault Megane i Megane Coupe oferują kompletną gamę radioodbiorników, w tym, po raz pierwszy w samochodzie Renault, system 3D Sound by Arkamys® opracowany specjalnie we współpracy z firmą Arkamys®. Firma ta od dziesięciu lat specjalizuje się w cyfrowej obróbce dźwięku i opracowała oprogramowanie, pozwalające uzyskać w kabinie samochodu trójwymiarowy dźwięk wysokiej jakości. Cyfrowy system dostosowuje parametry dźwięku do liczby pasażerów w samochodzie. W celu zapewnienia optymalnej jakości odbioru sygnału radiowego, zastosowano podwójną antenę – zewnętrzną oraz wtopioną w tylną szybę.
Nowe Renault Megane i Megane Coupe stawiają na mobilność – seryjnie montowane na centralnej konsoli gniazdo RCA pozwala słuchać muzyki z przenośnego odtwarzacza. Opcja Plug & Music pozwala kierowcy sterować urządzeniami przenośnymi (USB, odtwarzacz lub iPod®) za pomocą elementów sterujących na kierownicy, przy czym elementy menu i playlisty są wyświetlane na tablicy rozdzielczej samochodu.
Podróż pełna intensywnych doznań
«Doskonale wyważony» hatchback lub «ostre» Coupe – każdy znajdzie odpowiedni dla siebie model Megane
Nowe Renault Megane i Megane Coupe są wyposażone w przednie zawieszenie typu MacPherson, zespolone z ramą podsilnikową nowej konstrukcji. Specjalne ramiona pozwalają zapobiec bocznym przemieszczeniom ramy i gwarantują precyzję prowadzenia przedniej osi. W tylnym zawieszeniu wykorzystano oś sprężystą o programowanym ugięciu. Zastosowanie profilu zamkniętego w konstrukcji osi pozwoliło zarówno na zwiększenie sztywności jak i zmniejszenie masy pojazdu. Wszystkie te rozwiązania zapewniają lepsze zachowanie nadwozia samochodu w czasie jazdy, dokładniejszą reakcję układu jezdnego na manewry kierowcy i jednocześnie lepszą stabilność na zakrętach, bez uszczerbku dla komfortu pasażerów.
Dynamika jazdy coupe w pełni odpowiada jego wyglądowi. Zdecydowany charakter auta znajduje również potwierdzenie w sportowych nastawach zawieszenia, zapewniających wysoką przyjemność jazdy. Przednie i tyle resory zostały utwardzone, aby zapewnić większą stabilność auta. Podniesiono również sztywność zawieszenia poprzez zwiększenie średnicy stabilizatora poprzecznego i obniżenie zawieszenia o 12 mm w stosunku do Nowego Megane.
Megane i Megane Coupe są również wyposażone w zmodyfikowany układ wspomagania kierownicy, który zapewnia lepsze zestrojenie działania kierowcy z reakcją systemu i ogranicza zjawisko martwego ruchu koła kierownicy.
Oprócz doskonałego układu jezdnego, Nowe Renault Megane i Megane Coupe posiadają układ hamulcowy należący do najskuteczniejszych w tych segmentach. Odpowiednio duża średnica tarcz zapewnia szybkie hamowanie.
Hamulce wyposażono w duże tarcze wentylowane o średnicy do 296 mm z przodu i pełne tarcze o średnicy 260 mm z tyłu, dzięki czemu auto hamuje na odcinku 37 metrów po kolejnych hamowaniach następujących po sobie przy prędkości 100 km/h – jest to jedna z najkrótszych dróg hamowania w tym segmencie.
Nowe Renault Megane i Megane Coupe prowadzi się pewnie, precyzyjnie i bezpiecznie, a jego stabilne i przewidywalne zachowanie na drodze pozwala na dynamiczną i bezpieczną jazdę.
Dynamika jazdy i ochrona środowiska: atut gamy silników dCi i TCE
Już w momencie wprowadzenia do sprzedaży, w ofercie Nowego Renault Megane i Megane Coupe znajdzie się gruntownie odnowiona gama silników dCi i TCE zapewniających oszczędne zużycie paliwa i przyjemność jazdy. Silniki te potrafią dostarczyć dużą moc i wysoki moment obrotowy już w niskim zakresie obrotów, a następnie utrzymać je w bardzo szerokim przedziale. Silniki i skrzynie biegów montowane w Nowym Renault Megane wyraźnie podkreślają dynamiczne zalety tych modeli.
Silniki dCi
Jednostki 1.5 dCi o mocy 85 KM i 105 KM, cieszące się dużym uznaniem ze względu na swoje osiągi i przyjemność jazdy, zostaną uzupełnione silnikami dCi 90 i dCi 100 z filtrem cząstek stałych. Ich emisja CO2 nie przekracza 120g/km (118g w przypadku silników dCi 85 i 90, 120 g – silników dCi 105 i 110). Nowy silnik 1.9 dCi o mocy 130 KM wykorzystuje najlepsze cechy i zalety technologii dCi w procesie spalania mieszanki oraz konstrukcji układu doładowania. Emituje zaledwie 135g CO2/km. Jego moc maksymalna wynosząca 130 KM (96 kW), jest dostępna już przy prędkości obrotowej 3750 obr/min (zamiast 4000 obr/min), a jego moment obrotowy 300 Nm – od 1750 obr/min (zamiast 2000 obr/min). Bardzo szybko oferta zostanie uzupełniona o wersję 2.0 dCi o mocy 160 KM ze skrzynią mechaniczną oraz o mocy 150 KM ze skrzynią automatyczną.
Oferta silników benzynowych
W Polsce oferta silników benzynowych będzie składała się z jednostek 1.6 16V, o mocy 100 KM i 110 KM, silnika TCE 1.4 Turbo o mocy 130 KM oraz silnika 2.0 Turbo o mocy 180 KM. Najnowszy silnik benzynowy Renault – TCE 1.4 Turbo 130 KM, znajdzie się w ofercie sprzedaży na wiosnę 2009 roku. Jednostka ta została opracowana w ramach Aliansu Renault-Nissan i jest doskonałym przykładem doświadczenia partnerów w zakresie downsizingu.
Dysponuje mocą typową dla silnika 1.8 l (130 KM), momentem obrotowym silnika 2.0 l (190 Nm), a jego emisja CO2 jest mniejsza niż silnika 1.6 l. Ta nowa jednostka o pojemności skokowej 1397 cm3 wykazuje wyjątkowo niskie zużycie paliwa i jednocześnie jest przyjazna dla środowiska naturalnego. Zależnie od wersji, silniki te będą mogły współpracować ze skrzyniami mechanicznymi lub automatycznymi o 5 lub 6 biegach.
Nowe Renault Megane będą wyposażone w silniki przystosowane do zasilania biopaliwami, zarówno bioetanolem jak i biodieslem.
Pomimo większych wymiarów i większej kabiny, Nowe Renault Megane i Megane Coupe są lżejsze średnio o 8 kg od swoich poprzedników. Zmniejszenie masy i lepsza aerodynamika nadwozia pozwalają na wykazanie się spalaniem i emisją CO2 na najniższym poziomie, bez negatywnego wpływu na komfort jazdy i osiągi.
Megane i Megane Coupe są samochodami przyjaznymi dla środowiska. Łącznie niemal 70% sprzedanych aut będą stanowiły modele Renault eco², spełniające trzy poniższe kryteria:
– emitujące poniżej 140g CO2/km lub napędzane biopaliwami
– produkowane w zakładach posiadających certyfikat ISO 14001
– nadające się w 95% masy do ponownego wykorzystania po wycofaniu z eksploatacji i zawierające min. 5% tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu.
Bezpieczeństwo – będące priorytetem Renault – jest czymś oczywistym w przypadku Nowego Megane
Grupa Renault wykorzystała wyniki badań prowadzonych przez ośrodek LAB (Laboratorium Badań nad wypadkami drogowymi, biomechaniką i zachowaniem człowieka PSA Peugeot-Citroën Renault), jak również swoją wiedzę konstruktorską, w celu opracowania rozwiązań wykazujących się największą skutecznością działania w rzeczywistych sytuacjach na drodze. Nowe Renault Megane i Megane Coupe korzystają z uznanego doświadczenia Renault w tej dziedzinie, a ich konstrukcja może stanowić wzór do naśladowania.
W celu zapewnienia bezpieczeństwa czynnego, podobnie jak cała gama samochodów Renault, oba modele są wyposażone w liczne urządzenia wspomagające kierowcę w przewidywaniu i wczesnym reagowaniu na zagrożenia na drodze. Posiadają kontrolki informujące o niezapięciu pasów, system kontroli ciśnienia w oponach, bi-ksenonowe światła kierunkowe pozwalające na odpowiednie ustawienie wiązki światła podczas pokonywania zakrętu, system automatycznego włączania świateł i wycieraczek oraz ogranicznik-regulator prędkości.
Aby stawić czoła trudnym sytuacjom w czasie jazdy, Nowe Renault Megane i Megane Coupe są również wyposażone w system ABS z elektronicznym korektorem siły hamowania i seryjnie montowanym układem wspomagania nagłego hamowania. Ponadto, zależnie od wersji, samochody te posiadają system ESP (Electronic Stability Programme) z funkcją kontroli podsterowności.
W dziedzinie bezpieczeństwa biernego konstrukcja Nowego Renault Megane i Megane Coupe została wyposażona w strefy kontrolowanego zgniotu, pochłaniające energię w razie zderzenia, tak aby możliwie najlepiej chronić życie podróżujących osób.
Zastosowane materiały i stal o bardzo wysokim stopniu sprężystości, gwarantują optymalny potencjał pochłaniania i rozpraszania energii kinetycznej zderzenia. Kontrola odkształceń nadwozia pozwala na zmniejszenie tzw. opóźnienia działającego na użytkowników auta, co w połączeniu z systemem Renault Protection trzeciej generacji (SRP3), gwarantuje wysoki poziom ochrony.
SRP3, jedyny taki system na rynku, uwzględnia w swym działaniu siłę zderzenia oraz budowę ciała osób w kabinie. Obejmuje podwójny napinacz pasa bezpieczeństwa, ogranicznik napięcia pasa oraz poduszki powietrzne o dwustopniowym wypełnieniu, dostosowujące działanie do warunków zderzenia. System zapewnia możliwie najlepszą ochronę przed zjawiskiem tzw. nurkowania, czyli wysuwania się miednicy spod pasa biodrowego, co w razie wypadku jest powodem licznych i często bardzo poważnych obrażeń jamy brzusznej. Ułatwiono również zapinanie pasów, dzięki wyższemu umieszczeniu klamer.
Szczególną uwagę konstruktorzy poświęcili zderzeniom bocznym, będącym przyczyną licznych ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych (najsłabiej chroniona strefa nadwozia samochodu). Starali się oni zapewnić optymalne zabezpieczenie użytkowników przed jego skutkami. Oba Nowe Megane posiadają dwa czujniki zderzeń bocznych oraz dwukomorowe poduszki powietrzne chroniące klatkę piersiową i miednicę, wprowadzone wcześniej w Lagunie III. Ciśnienie gazu wypełniającego poduszki jest zróżnicowane na poziomie klatki piersiowej i miednicy – może być aż trzy razy większe na wysokości miednicy, która jest dużo bardziej narażona na obrażenia przy zderzeniu bocznym niż klatka piersiowa.
Zagłówki nowej generacji, których pręty mocujące przesuwają się w zagłówku, a nie w górnej części oparcia fotela, zapewniają ochronę głowy przy uderzeniu w tył samochodu. Ich konstrukcja nie powoduje usztywnienia oparcia fotela. Rozwiązanie takie pozwala na lepsze przyleganie pleców do oparcia i tym samym większe zbliżenie głowy do zagłówka, co przy zderzeniu, zmniejsza jej ruch względem klatki piersiowej.
Gwarancja trwałości i rentowności ekonomicznej
Koszty prac projektowych i wdrożenia do produkcji Nowego Renault Megane wyniosły 1,8 mld euro. Obejmują one wydatki przeznaczone na zaprojektowanie sześciu nowych nadwozi i uruchomienie ich produkcji w fabrykach w Palencji (Hiszpania) i Douai (Francja).
Przewidziane koszty prac badawczo-rozwojowych nie zostały przekroczone, pomimo bardzo ostrych założeń technicznych. W Nowym Renault Megane wykorzystano również niektóre spośród technologii zastosowanych w Nowej Lagunie.
Podobnie jak w przypadku Nowej Laguny, również Nowe Megane zostało objęte planem Doskonałej Jakości, wykorzystującym najlepsze praktyki i procedury Renault, w szczególności w ramach Systemu Projektowania Renault (SCR) oraz Systemu Produkcji Renault (SPR).
Wysoki poziom wymagań narzucony we wszystkich działach firmy przyniósł korzyści we wszystkich modelach gamy.
W odniesieniu do niektórych części Nowej Laguny oraz szeregu innych modeli z gamy Renault, jak również w odniesieniu do instalacji produkcyjnych Megane II, w dużym stopniu skorzystano z zasady carry-over (wykorzystania rozwiązań technicznych z innych modeli). Dzięki temu możliwe było bardzo istotne obniżenie kosztów prac projektowych i wdrożenia do produkcji. Były one 30% niższe w porównaniu do poprzedniej generacji pojazdów.
W Nowym Renault Megane wykorzystano płytę podłogową z Megane II, reprezentującą wysoki poziom techniczny. Jest to szczególnie korzystne z punktu widzenia obniżania wielkości nakładów na narzędzia produkcyjne. Zgodnie z zasadą carry-over, w maksymalnym stopniu wykorzystano dorobek Megane II, zarówno jeśli chodzi o elementy płyty podłogowej jak i podzespoły mechaniczne, poszczególne części oraz rozwiązania techniczne.
Racjonalizacja planu produkcji przemysłowej stanowi gwarancję wysokiego stopnia wykorzystania zakładów produkcyjnych. Rentowność takiego programu w dużej mierze zapewnia zwrócenie się kosztów istniejących instalacji przemysłowych. W celu zagwarantowania optymalnego stopnia obłożenia produkcją obydwu europejskich fabryk w Palencji i Douai, Grupa Renault równomiernie rozdzieliła produkcję sześciu nowych wersji nadwoziowych Megane na oba zakłady. Nowe Megane i Megane Coupe będą produkowane w produkowane w fabryce w Hiszpanii. Nowa organizacja produkcji przemysłowej, oparta na specjalizacji zakładów w poszczególnych rodzajach nadwozia pozwoliła obniżyć koszty uruchomienia produkcji płyty podłogowej, które już zostały zamortyzowane, jak również lepiej ukierunkować inwestycje niezbędne do produkcji każdego z nadwozi.
Kwota 810 milionów euro zainwestowana w narzędzie produkcyjne rozkłada się w następujący sposób: 370 milionów euro zainwestowanych u dostawców i 440 milionów euro zainwestowanych w poszczególnych zakładach, głównie w Douai i w Palencji.
Określenie mocy produkcyjnych u naszych dostawców na poziomie ściśle niezbędnego minimum oraz likwidacja zdublowanego oprzyrządowania pozwoliły uzyskać oszczędności w wysokości 125 milionów euro. Zaopatrywanie się w niektóre części do produkcji seryjnej w krajach Europy Wschodniej i Azji pozwoliło obniżyć koszty ich zakupu. Kontrole jakości są tam przeprowadzane z taką samą surowością jak w przypadku naszych tradycyjnych źródeł zaopatrzenia, a ich wyniki są również identyczne: liczba wadliwych części nie przekracza 30 na milion.
W porównaniu do Megane II inwestycje w poszczególnych zakładach zostały zmniejszone o połowę. Rozkładają się one w sposób równomierny na oba zakłady: 250 milionów euro w przypadku Douai i 190 milionów euro w przypadku Palencji.
Zakup oprzyrządowania dostosowanego do kształtu nowych części oraz wymiana robotów na wydziale tłoczni to wydatek 180 milionów euro zainwestowanych w trzech zakładach: w Palencji i Valladolid (które zapewniają 60% operacji wytłaczania blach dla 3 nadwozi) w Hiszpanii oraz w Douai we Francji.
Zautomatyzowany w 95% wydział blacharski został zmodernizowany kosztem 215 milionów euro, z czego blisko połowa przypadła na zakład w Palencji. Zakup setki robotów umożliwił osiągnięcie wyższego niż w przypadku poprzedniej generacji poziomu jakości wykończenia i trwałości. Maszyny te stanowią uzupełnienie wyposażenia uruchomionego pięć lat temu wydziału blacharskiego, który plasuje się na najwyższym światowym poziomie.
Wydział lakierniczy, w znacznym stopniu zautomatyzowany i zmodernizowany w Palencji w 2002 roku, wymagał kolejnych inwestycji w wysokości 7 milionów euro.
Inwestycje na wydziale montowni wyniosły 32 miliony euro i zostały przeznaczone niemal wyłącznie na dostosowanie istniejących urządzeń do pojazdów z nowej gamy Megane. Inwestycje te wykorzystane zostały również na potrzeby poprawy warunków pracy, na przykład na zakup sanek o regulowanej wysokości dla pracowników zakładu w Palencji, co przyczyniło się do poprawy ergonomii stanowisk pracy. Wprowadzenie systemów strip and build stosowanych przez Nissana w fazie rozruchu produkcji, pozwoliło zapewnić pracownikom wysoką precyzję ruchów już przy produkcji pierwszych egzemplarzy nowych modeli. Na linii montażowej, samochód jest przygotowany do operacji montażu lub demontażu w taki sposób, aby pracownicy nie gubili rytmu w fazie rozruchu.
Koszty rozruchu produkcji wyniosły 67 milionów euro i uległy obniżeniu dzięki harmonizacji procesów i metod między poszczególnymi zakładami.
Poprzednie uruchomienia produkcji, na przykład Nowego Twingo (Novomesto) w Słowenii, Nowej Laguny (Sandouville) i Nowego Kangoo (MCA Maubeuge) we Francji, pozwoliły opracować katalog najlepszych praktyk oraz zapewnić szybki i w pełni kontrolowany rozruch linii montażowych w zakładach produkcyjnych Nowego Renault Megane.
Skróceniu uległ również okres wprowadzania do produkcji poszczególnych rodzajów nadwozi Nowego Renault Megane. Całkowite odnowienie oferty Renault w tym segmencie w Europie Zachodniej nastąpi w okresie niespełna dwóch najbliższych lat.
Źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze