Test 1000 km pozwala odpowiedzieć na pytanie: który samochód elektryczny zużywa najmniej energii na pokonanie dystansu 1000 km. Citroën ë-C4 X okazał się najlepszy na tle konkurencyjnych modeli elektrycznych.
Aby sprawdzić, jak wygląda zużycie energii nowego ë-C4 X-a na tle konkurencji Citroën nawiązał współpracę z UTAC, niezależną organizacją, która cieszy się uznaniem na całym świecie w dziedzinie testów, walidacji i certyfikatów motoryzacyjnych. Pytanie, jakie postawiono przed badaczami było proste: ile czasu zajmuje przejechanie 1000 km samochodem elektrycznym, a konkretnie modelem ë-C4 X?
Organizacja sprawdziła jak parametry takie jak: rozmiar akumulatora, zasięg, masa pojazdu i prędkość ładowania przekłada się to na rzeczywiste zużycie energii. Aby zapewnić punkty odniesienia, UTAC otrzymało zadanie przeprowadzenia testu w takich samych warunkach zestawiając wyniki, jakie osiągnie Citroën ë-C4 i ë-C4 X z konkurencyjnym Renault Mégane e-Tech, Volkswagenem ID 3 i MG 4.
Zobacz także: Citroën C3 ma być jak 2CV. Tani i powszechnie dostępny mówi Thierry Koskas
Citroën e-C4 X najszybciej pokona 1000 km
Na dystansie 1000 km Citroën ë-C4 X okazał się najszybszy. Łączny czas jazdy razem z ładowaniem, wyniósł 11 godzin i 57 minut. Na pokonanie tego samego dystansu rywale potrzebowali od 14 do 67 minut więcej. Jak wykazały pomiary UTAC, wyniki można wytłumaczyć niższym zużyciem energii i zoptymalizowanymi czasami ładowania, potwierdzając wybory techniczne dokonane dla ë-C4 X i ë-C4. Citroën oferuje także aplikację e-ROUTES, dzięki któremu można lepiej zaplanować poszczególne etapy podróży i ładowanie.
„Test przeprowadzony przez UTAC potwierdza strategiczne wybory Citroëna: akumulator o rozsądnej wielkości, który zapewnia zasięg ponad 400 km, zmniejsza koszty, zużycie energii i umożliwia bezproblemowe podróżowanie na długich dystansach dzięki wydajności szybkiego ładowania. Korzystam z ë-C4 na co dzień i potwierdzam skuteczność w rzeczywistych warunkach podczas moich podróży” – powiedział Thierry Koskas, dyrektor generalny Citroëna.
Model |
Citroën ë-C4 X |
MG 4 |
Renault Mégane E-Tech Electric |
Volkswagen ID 3 |
Pojemność akumulatora |
54 kWh |
64 kWh |
60 kWh |
58 kWh |
Zasięg WLTP (cykl mieszany) |
420 km |
435 km |
450 km |
425 km |
Masa własna |
1.603 kg |
1.694 kg |
1.670 kg |
1.790 kg |
Samochody testowano przez dwa dni, w identycznych warunkach pogodowych, według tego samego protokołu:
- Jazda z ustabilizowaną prędkością 120 km/h na szybkim ringu toru Mortefontaine.
- Na początku testu pojazd jest naładowany do 100%
- Jazda zostaje zatrzymana, gdy akumulator osiągnie poziom naładowania 10%. Pojazd jest wówczas ładowany do 80%.
- Doładowania odbywały się naprzemiennie w stacji ładującej o mocy 100 kW i stacji ładującej o mocy 50 kW, w zależności od wydajności obiektu.
- Ta sekwencja jazdy i ładowania jest powtarzana aż do osiągnięcia całkowitego dystansu 1000 km.
Wyniki
Co 100 kilometrów kierowcy rejestrowali średnie zużycie (kWh/100km):
Citroën ë-C4 X |
konkurent 1 |
Konkurent 2 |
Konkurent 3 |
|
100 |
19.6 |
20.2 |
21.1 |
23.3 |
200 |
19.4 |
20.2 |
20.6 |
23.1 |
300 |
19.4 |
20.3 |
20.7 |
23.0 |
400 |
19.4 |
20.4 |
20.7 |
23.0 |
500 |
19.5 |
20.6 |
20.9 |
23.1 |
600 |
19.6 |
21.0 |
21.0 |
23.1 |
700 |
19.8 |
21.3 |
21.0 |
23.2 |
800 |
20.0 |
21.6 |
21.3 |
23.3 |
900 |
20.1 |
21.8 |
21.5 |
23.3 |
1000 |
20.2 |
21.9 |
21.6 |
23.4 |
W sumie kierowcy musieli wykonać 5 przystanków, aby naładować akumulatory, na zmianę na stacjach ładowania o mocy 50 kW i 100 kW, co wyjaśnia różne czasy ładowania.
Pomiary przeprowadzone przez ekspertów z UTAC wykazały, że Citroën ë-C4 X potrzebował krótszych postojów na ładowanie i charakteryzował się niższym zużyciem energii w porównaniu do pozostałych modeli, które wzięły udział w teście. Połączenie tych dwóch czynników pozwoliło pokonać Citroenem dystans 1000 km w 11 godzin i 57 minut, czyli o prawie 15 minut lepiej od najbliższego konkurenta.
Uzasadnienie wyniku
Konstrukcja Citroëna ë-C4 i ë-C4 X sprawdza się w różnych warunkach. Oprócz komfortu na krótkich odcinkach, ë-C4 posiada wszystkie niezbędne funkcje, dzięki którym klienci mogą podróżować spokojnie, nawet na długich dystansach:
- Kompaktowy rozmiar i masa akumulatora prowadzi do rozsądnego zużycia energii.
- Zoptymalizowane czasy ładowania dzięki możliwości ładowania z mocą 100 kW przy zoptymalizowanej krzywej ładowania.
- Poprawa zużycia energii elektrycznej poprzez pompę ciepła, integracja czujnika higrometrycznego i optymalizacja układu przesyłowego.
- Wydajny silnik elektryczny.
- Prace aerodynamiczne, w tym tylny spoiler, owiewka podwozia, opony o niskim oporze toczenia i inne.
Citroën ë-C4 i ë-C4 X są dostępne w wersji o mocy 136 i 156 KM z akumulatorami o pojemności 50 kWh oraz 54 kWh.
Szybkie i częstsze ładowanie
Dla uzyskania lepszej wydajności skuteczniejsze są regularne i krótkie przystanki niż pokonywanie długich dystansów i dłuższe przystanki na ładowanie. Ładowanie przebiega szybciej na początku: od 0% do 80% niż od 80% do 100%. W ten sposób użytkownicy nie tylko oszczędzają czas, ale także pieniądze, ponieważ w wielu stacjach szybkiego ładowania koszt jest obliczany na podstawie czasu spędzonego przy ładowarce. Dlatego w przypadku długiej podróży bardziej efektywne jest wykonanie kilku krótkich postojów na ładowanie, aby skorzystać z najwyższej mocy ładowania i obniżyć koszty.
Najnowsze komentarze