Od 10. marca 2025 r. marki Peugeot, Citroën, DS Automobiles oraz Opel, należące do grupy Stellantis, wprowadzą obowiązkowe stosowanie nowego oleju 5W30 o normie FPW9.55535/03 dla silników benzynowych 1.2 PureTech w wersji bez turbosprężarki oraz diesla 2.0 BlueHDi.
Zmiana specyfikacji oleju jest ważnym krokiem w kierunku zwiększenia trwałości silników oraz zmniejszenia kosztów napraw wynikających z eksploatacji. Właściciele samochodów marek Peugeot, Citroën, DS i Opel powinni zwrócić na to szczególną uwagę podczas kolejnych przeglądów i wymiany oleju, zwłaszcza w przypadku serwisowania w niezależnych warsztatach. Upewnienie się, że stosowany olej posiada oznaczenie FPW9.55535/03, może uchronić przed potencjalnymi problemami serwisowymi oraz kosztownymi naprawami w przyszłości.
Od ponad roku Stellantis wprowadza nowe specyfikacje oleju. Najpierw zmiana ta dotyczyła:
- Silników 1.2 PureTech Turbo (generacja 1 i 2) – gdzie olej 5W30 został już wprowadzony odpowiednio od 20 lutego 2024 r. oraz 21 października 2024 r.
- Silników diesla 1.5 BlueHDi oraz 2.2 BlueHDi – które korzystają z nowej specyfikacji od 15 lipca 2024 r.
Zmiana ma na celu ograniczenie potencjalnych problemów eksploatacyjnych, takich jak nadmierne zużycie oleju czy awarie elementów mechanicznych (np. paska rozrządu w silnikach 1.2 PureTech oraz łańcucha rozrządu w 1.5 BlueHDi). Producent podkreśla, że niestosowanie się do wytycznych serwisowych może skutkować odmową pokrycia kosztów napraw w ramach gwarancji, gdyż błędy w doborze oleju mogą być traktowane jako błąd w utrzymaniu pojazdu.
Jakie cechy ma nowy olej 5W30?
Nowa specyfikacja, opracowana we współpracy z TotalEnergies, wyróżnia się kilkoma kluczowymi cechami:
- Redukcja tarcia i ścierania: Testy laboratoryjne wykazały, że nowy syntetyczny olej skutecznie eliminuje ścieranie na wewnętrznych elementach łańcucha rozrządu, co jest szczególnie istotne w silnikach 1.5 BlueHDi.
- Ochrona komponentów: Specjalistyczne dodatki detergentowe i dyspergujące chronią przed zużyciem części, zapobiegają tworzeniu się sadzy oraz osadów.
Wycofanie starej normy
Starsze zalecenie B71 2290 zostaje wycofana z użytku, a standard ACEA C3 nie jest równoważny z nową normą FPW9.55535/03.
Dla konsumentów oznacza to konieczność zakupu oleju, którego opakowanie musi zawierać wyraźne oznaczenie FPW9.55535/03. Dzięki temu właściciele pojazdów mogą mieć pewność, że ich silnik jest odpowiednio zabezpieczony przed przedwczesnym zużyciem.
Jakie oleje można stosować w silnikach Stellantis?
Nowa specyfikacja oleju silnikowego jest dostępna u następujących producentów:
- Yacco Lube S/03 SAE 5W-30 – kliknij i przejdź do sklepu internetowy producenta
- Mobil 1 ESP Formula P 5W30
- TotalEnergies Quartz Ineo RCP 5W30
- Castrol MAGNATEC 5W-30 P
- Wolf OFFICIALTECH 5W-30 MS-SFE
- KENNOL REVOLUTION 5W-30 NEO]
Harmonogram wdrażania nowego oleju według typów silników
Nowa specyfikacja oleju została już wprowadzona w zależności od typu i generacji silnika:
Silniki benzynowe:
- 1.2 PureTech Turbo – Generacja 1 (EB2DT, do sierpnia 2018): olej 5W30 od 20 lutego 2024 r.
- 1.2 PureTech Turbo – Generacja 2 (EB2ADT, od lutego 2018): olej 5W30 od 21 października 2024 r.
- 1.2 VTi/PureTech bez turbo – Generacje 1 i 2 (EB2, produkowane do 2022): olej 5W30 od 10 marca 2025 r.
Silniki diesla:
- 1.5 BlueHDi (DV5R): olej 5W30 od 15 lipca 2024 r.
- 2.2 BlueHDi (DW12RU): olej 5W30 od 15 lipca 2024 r.
- 2.0 BlueHDi (DW10F): olej 5W30 od 10 marca 2025 r.
na podstawie: L’Argus
Najnowsze komentarze