Pawilon ekspozycyjny związany będzie zresztą nie tylko z Renault. To część szerszego spojrzenia na Boulogne-Billancourt z jego przemysłową historią obfitującą w najprzeróżniejsze zwroty akcji na przestrzeni dziesięcioleci. Z samym Boulogne-Billancourt z kolei związane jest od praktycznie swoich początków Renault. To tutaj, na wyspie, powstała przecież fabryka Louisa Renault, wizjonera, który chciał się całkowicie uniezależnić od innych. Dla przykładu jeśli potrzebował stali, to budował własną hutę!
Obiekt przygotowany przez Renault prezentuje historię rozwoju przemysłowej dzielnicy Boulogne-Billancourt. Odwiedzający mogą zapoznać się ze zdjęciami, filmami, dokumentami opisującymi rozwój tej okolicy od czasów średniowiecza! Dziś ten przemysłowy obszar rozwija się w sposób zrównoważony, ale innowacyjny i dynamiczny.
Na parterze przygotowano obrotową platformę przygotowaną do eksponowania samochodów Renault. Cały obiekt jest zresztą mocno przeszklony, a wykonano go ze szkieletów kontenerów morskich pomalowanych na jaskrawe kolory. Tuż obok zlokalizowano zresztą artystyczną knajpkę Les Grandes Tables.
Historia Renault jest związana z Ile Seguin od niemal wieku. W 1919 roku Louis Renault stopniowo skupował tereny w tej okolicy, mając już zresztą swoje warsztaty zarówno na prawym brzegu Sekwany, w Boulogne-Billancourt, jak i na jej lewym brzegu, w Meudon.
Fabrykę na Ile Seguin otwarto 28. listopada 1929 roku, ale w pełni ukończono ją dopiero osiem la później, w 1937 roku. Zajmowała wówczas 11,5 hektara obejmując niemal całą powierzchnię wyspy.
Stosując produkcję taśmową, podobnie, jak u amerykańskiego Forda, Renault mógł jednak wytwarzać różne auta (i nie tylko auta!) i tym różnił się od swego amerykańskiego wzorca. W fabryce w latach 20. i 30. XX wieku wytwarzano szeroką gamę produktów, m.in. luksusowe samochody, ciężarówki, sprzęt kolejowy i silniki lotnicze! Jednocześnie zakład był forpocztą zmian w zakresie stosunków społecznych i praw pracowniczych.
W fabryce na Ile Seguin już w roku 1947 rozpoczęto produkcję „samochodu demokratycznego”, Renault 4 CV. Na początku lat 60. XX wieku z taśmy produkcyjnej zaczął tam zjeżdżać model Renault 4 – symbol naprawdę masowej produkcji samochodów. W tym czasie fabryka rozrosła się do siedmiu pięter, z torem testowym na dole i lakiernią na górze. W zakładach funkcjonowało 48 wind, 33 przenośników pasowych oraz 6.570 metrów linii montażowych!
W szczytowych latach działalności fabryki (1961-1984) Ile Seguin działała na pełnych obrotach. Dwie zmiany pozwalały 10.000 zatrudnionym pracownikom produkować nawet 1.100 samochodów na dobę! To był prawdziwy symbol francuskiego wzrostu gospodarczego, w którym nie było miejsca na dyskryminację rasy, płci, wyznania, czy z jakiegokolwiek innego powodu.
Niestety wraz z automatyzacją procesów produkcyjnych i związanymi z tym zmianami, w dniu 21. listopada 1989 roku ogłoszono zamknięcie fabrykę, co ostatecznie nastąpiło 31. marca 1992 roku. Do chwili zamknięcia fabryki produkowano tam modele Renault Express i Renault 5 Super. Ostatnim samochodem wyprodukowanym przez zakłady na Ile Seguin było właśnie Renault 5 Super.
zdjęcia: Renault
Najnowsze komentarze