Ile lat najdłużej jeździliście jednym samochodem? Peugeot 206 jest w rodzinie Piotra od nowości i wygląda na to, że nigdy nie zostanie sprzedany. Ma służyć jako pamiątka a wręcz relikwia. Mimo wieku 19 lat 206-tka wciąż bardzo dobrze się spisuje i cały czas cieszy wygodną jazdą. Piotr opowiedział nam o eksploatacji małego lwa od 2005 roku.
Peugeot 206 to komfortowy samochód, który nawet po latach prezentuje się nowocześnie, zwłaszcza jeśli porównamy model z konkurencją z tych samych roczników. Wygląd nadwozia w mojej ocenie nie zestarzał się tak jak np. Skoda czy Volkswagen. Jest wręcz ponadczasowy. W tamtych latach w segmencie małych samochodów 206-ka wypadała najkorzystniej cenowo biorąc pod uwagę oferowane wyposażenie. Okazała się lepsza pod tym względem niż Ibiza, Polo, czy Clio. Samochód odebraliśmy z salonu Peugeot Sztukowski w Kaliszu niemal jako prezent świąteczny. Data odbioru to 21 grudnia 2005 roku ;-)
Wybór padł na 5-drzwiowy model w wersji XT ze zderzakami w kolorze karoserii. Peugeot 206 został wyposażony w 15-calowe alufelgi z oponami w rozmiarze 195/55/R15. Samochód posiada ABS, klimatyzację manualną, 2 poduszki powietrzne, elektryczne szyby oraz elektrycznie regulowane lusterka. Jaki silnik? Samochód napędza jednostka 1.4 8V (1360 cm³) SOHC, która rozwija 75 KM przy 5500 obr./min i uzyskuje 111 Nm przy 3400 obr./min. Peugeot 206 przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 13,4 sekundy i rozwija 170 km/h, co mogę z czystym sumieniem potwierdzić. Rzeczywiście da się z tego autka wycisnąć taką prędkość.
Zobacz także: Peugeot 206 „najtańszy samochód używany, w cenie telefonu. Jest też kombi!”
Jak spisuje się 206 po 19 latach eksploatacji. Jakie naprawy przeszedł?
206-tka właściwie nie ma za sobą poważnych napraw. Jedyny wymagający nieco większej uwagi serwis polegał na wymianie poduszki pod silnikiem, która sparciała ze starości. Silnik jest suchy i od wymiany do wymiany nie zużywa ani grama oleju. Przyznaję, że nie katujemy specjalnie tego auta. Peugeot robi niewielkie przebiegi ponieważ korzystamy w rodzinie jeszcze z innych samochodów.
Po 19 latach i ostatniej wyciecze do Danii na zegarze widnieje zaledwie 83 tys. km przebiegu. Obecnie Peugeot 206 służy jako samochód do doskonalenia nauki jazdy przez nasze dzieci. Pewnie teraz trochę szybciej zacznie nabierać kilometrów, ale jestem spokojny o jego stan techniczny i przyszłość. Przez całe swoje dotychczasowe życie jest garażowany i raczej rzadko używany w okresie zimowym.
Jakie są koszty eksploatacji 206 i typowe bolączki?
Peugeot nie pali dużo, raczej jest to klasyczne zużycie na średnim poziomie 7 l/100 km. Po mieście potrzebuje lekko ponad 8 l/100 a jeśli chodzi o jazdę w trasie, spokojnie jesteśmy w stanie zejść poniżej 6 l/100 km. 206 to auto prawie bezawaryjne, ale jego typową bolączką są stuki w przednim zawieszeniu. Mniej więcej co 25 tys. km konieczna jest wymiana przednich stabilizatorów, ale wizyta w serwisie na szczęście nie nadszarpnie nam mocno budżetu. Wymiana kosztuje 200 zł z robocizną. Większość części nasza 206-tka ma od nowości. Dopiero miesiąc temu wymieniłem fabryczne tarcze hamulcowe. Komplet tarcz (prawa/lewa strona) z klockami kosztowała 260 zł.
Największe zalety 206?
Peugeot 206 posiada zadziwiająco wygodne fotele. Ostatnio wybrałem się tym autem na przylądek Grenen, najdalej wysunięty na północ przylądek Danii. Dystans 1700 km w jedną stronę. O dziwo po dwóch dniach podróży nie bolały plecy jak w niektórych współczesnych samochodach.
Peugeot 206 to prosty, tani samochód, dość wygodny dla dwóch osób, zwinny do miasta i wcale nie taki zły na trasy, oczywiście pod warunkiem, że nie wariuje się z prędkością. Powyżej 130 km/h w kabinie zaczyna się robić głośno.
Chociaż Peugeot 206 ma już wiek dojrzały, nie zamierzamy go sprzedać. Pozostanie jako relikwia w naszej rodzinie :-) Z samochodem wiąże się wiele wspomnień.
Bardzo dziękujemy!
Najnowsze komentarze