Peugeot Boxer to samochód, którego głównym przeznaczeniem jest ciężka praca od świtu do nocy.
Według niektórych o kunszcie producenta najlepiej świadczy wytrzymałość produkowanych przez niego samochodów dostawczych. Takie konstrukcje od pierwszych dni użytkowania nie mają lekkiego życia, wiele z nich po 20-25 latach nadal dzielnie służy swoim kolejnym właścicielom. Do tej grupy zalicza się także pierwsza generacja Peugeota Boxera, obecnie pracującego na budowach czy drobnym handlu. Wszędzie właściciele doceniają trwałość i niskie ceny części zamiennych.
Za opracowanie modelu odpowiada koncern PSA oraz Fiat, bliźniacze modele już rok po wprowadzeniu na rynek zostały nagrodzone tytułem VAN of The Year (1995). W 2002 roku przeprowadzono delikatny lifting modelu, zaś w 2006 roku pojawiła się kolejne generacja serii dostawczych modeli spod znaku PSA i Fiata. W przypadku pojazdów użytkowych design ma marginalne znaczenie, jednakże przy tworzeniu brał udział Ital Design. W ofercie znalazło się mnóstwo wariantów karoserii, każdy mógł znaleźć wariant idealny dla firmowych potrzeb. Do wyboru było kilka długości nadwozia, furgon w kilku wysokościach, gołe ramy do zabudowy specjalistycznej.
Wnętrze wykonano z prostych materiałów, plastiki są twarde lecz trwałe co pokazują dekady pracy. Także tapicerki są wytrzymałe. Pozycja za kierownicą jest ergonomiczna, choć komfort jazdy jest nieporównywalnie niższy niż we współczesnych konstrukcjach. W kabinie jest głośno, zaś dodatkowe wyposażenie ogranicza się do radia, elektrycznie sterowanych szyb przednich, manualnej klimatyzacji i napędu na cztery koła – ten ostatni dodatek dziś jest praktycznie niespotykany.
Co ciekawe, Boxer I dostępny był także z silnikiem benzynowym 2.0 8V o mocy 97-110 KM, jednostka wzorowo współpracuje z instalacją gazową. Jednakże moc i moment obrotowy są zbyt niskie do auta dostawczego. Przed liftingiem dominują diesle wyposażone w prosty wtrysk paliwa z pompą rotacyjną, są niewrażliwe na jakość tankowanego oleju napędowego.
Do wyboru producent oferował czterocylindrowe 1.9 D 69 KM, 1.9 TD 90-92 KM, 2.5 D 86 KM, 2.5 TD 103-107 KM i pochodzący z magazynów Iveco 2.8 TD o mocy 122 KM. Przy okazji liftingu pojawiły się nowe jednostki z bezpośrednim wtryskiem common raill: 2.0 HDI 84 KM, 2.2 HDI 101 KM i 2.8 HDI (konstrukcja Iveco) 127-146 KM. Napęd przenoszony jest za pośrednictwem pięciostopniowej przekładni manualnej.
Największym wrogiem zwłaszcza samochodów dostawczych obok niedostatecznego serwisu jest korozja. Wciąż znajdziemy na rynku egzemplarze Boxera wolne od rdzawego problemu, są to egzemplarze bezwypadkowe. Ewentualne naprawy blacharskie bardzo ułatwia prostota konstrukcji i ogromna dostępność części karoserii.
Dziś praktycznie nie sposób oceniać używanych aut dostawczych w tym pierwszej generacji Boxera przez pryzmat przebiegu – większość z nich kilkukrotnie miało cofany licznik. W tym świecie liczy się ogólny stan mechaniki i karoserii.
Najnowsze komentarze