Ważniejsze wydarzenia:
* W osiemnastu krajach Europy Zachodniej:
– ustabilizowanie udziału w rynku samochodów osobowych oraz lekkich użytkowych na poziomie 7,3%
– dobry wynik odnowienia gamy lekkich samochodów użytkowych ze wzrostem udziału o 0,7 punktu procentowego do 9,4%
– delikatny wzrost udziału w rynku niemieckim (o 0,1 pkt proc.) i w Hiszpanii (o 0,8 pkt proc.)
– opanowanie i wzrost w rynku samochodów osobowych i firmowych
* Poza Europą Zachodnią:
– wzrost sprzedaży (o 83,4%) i udziału w rynku (o 0,7 pkt proc.) w Rosji
– stabilizacja udziału w rynku w Europie Centralnej i Wschodniej
– wzrost rejestracji w bazie Mercosur o 4,2%
– spadek wskaźników w Chinach
– wzrost sprzedaży części zamiennych o 291.000 szt. (+60,8%) i udziału w rynku w Iranie (o 1 pkt proc.)
* Produkty:
– wprowadzenie do sprzedaży Nowego Partnera, Bippera, 308SW i Nowej 407
– wprowadzenie zmodernizowanego nadwozia 207 w Chinach i Ameryce Łacińskiej
– dobry wynik 308, który pozwolił Peugotowi na wzrost o 0,3 punktu procentowego w europejskim segmencie kompaktów
– prowadzenie 207 w Europie Zachodniej (trzecie miejsce na rynku i pierwsze w segmencie B), która osiągnęła poziom 414.000 zarejestrowanych aut
– prowadzenie Peugeota w ekologii w Europie z 15,4 procentowym udziałem w rynku samochodów o emisji poniżej 120g CO2 na 1km
Obciążenie środowiska przez Peugeota bardzo spada.
W środowisku, gdzie degradacja przyspieszyła w drugiej części roku, światowa sprzedaż Peugeota osiągnęła 1.904.000 sztuk, czyli spadła o 3,2% w porównaniu z rokiem 2007.
Sprzedaż światowa zmontowanych samochodów wzrosła do 1.613.000 sztuk – przy 1.786.000 sztuk w roku poprzednim, co oznacza spadek o 9,7%. Powodem jest nagłe załamanie światowego rynku samochodowego w ostatnim kwartale. Jednocześnie, sprzedaż części zamiennych w przeliczeniu na całe samochody osiągnęła 291.000 sztuk, notując wzrost o 60,8% względem roku 2007 (181.000 sztuk).
Peugeot na rynku zachodnioeuropejskim
W kontekście spadku sprzedaży na rynku zachodnioeuropejskim, Peugeot ogłosił dużą odporność na te zjawiska, gdzie niektóre ważne dla marki rynki zanotowały bardzo duże spadki. Sprzedaż osiągnęła tam 1.084.000 sztuk, względem 1.224.000 szt. w roku 2007. Spadek ten (o 11,4%) trzeba rozpatrywać w kontekście rynków, gdzie średni spadek osiągnął 20,7% w czwartym kwartale roku. W świetle tych wyników Peugeot jednak osiągnął swój cel utrzymania udziału w rynku na poziomie tego z roku 2007, czyli 7,3%. Penetracja rynku wzrosła o 0,1 punktu proc. w ostatnim kwartale 2008.
Analizując dane, niektóre rynki przyczyniły się do utrzymania tego wyniku przez Peugeota. We Francji Peugeot utrzymał swój udział w rynku aut osobowych i lekkich użytkowych na poziomie 17% (tak jak rok wcześniej), przy spadku rejestracji o 1%. Para 206 i 207 zajmuje pierwsze miejsce w klasyfikacji najlepiej sprzedających się aut. W swoim pierwszym roku sprzedaży model 308 zagarnął 4% rynku. Co więcej, jest najlepiej sprzedającym się modelem w swoim segmencie. Odnowiona oferta lekkich aut użytkowych pozwoliła Peugeotowi na wzrost o 1,5% wielkości sprzedaży i penetrację na poziomie 17,9% (wzrost o 0,3 punktu proc.). W Niemczech udział w rynku wzrósł z 3 do 3,1%, a liczba rejestracji wzrosła o 3.000 sztuk. W Hiszpanii, w rynku o bardzo dużym spadku, Peugeot również zwiększył swój udział o 0,8 punktu proc. do 9,3%.
Wzrost poza Europą Zachodnią
Mimo napiętej sytuacji ekonomicznej poza Europą Zachodnią, sprzedaż Peugeota odnotowała przyrost o 13% względem roku 2007, osiągając teraz poziom 39,8% całkowitej sprzedaży tej marki. Peugeot sprzedał tam 757.000 aut, na które składa się 466.000 samochodów zmontowanych oraz 291.000 części zamiennych przeliczonych na całe auta, oznaczając przyrost o 60,8% względem poprzedniego roku.
Rok 2008 potwierdził rosnący potencjał rynku rosyjskiego, gdzie sprzedaż wzrosła o 83,4% osiągając 48.000 sztuk. W Ameryce Łacińskiej, rok 2008 oznaczał spadek sprzedaży (166.400 w porównaniu do 181.200 sztuk w 2007 roku). W tym czasie liczba noworejestrowanych samochodów Peugeota wzrosła w Brazylii jak również w Argentynie, odpowiednio o 5,1% oraz 2,9%.
Rok 2008 był także tym, w którym na rynek wszedł model 207 w wersjach 3d, 4d, SW oraz trójbryłowej, uzupełniając ofertę marki w tym dynamicznym segmencie. W Chinach, rok 2008 był rokiem zmian sprzedaży za pomocą dwóch nowości: 307 berline oraz trójbryłowego 207. W tym kontekście, do którego należy dodać „wojnę cenową”, a w której Peugeot nie brał udziału, sprzedaż marki osiągnęła 77.000 sztuk, względem 93.000 w 2007 roku.
Pościg za wzrostem sprzedaży lekkich pojazdów użytkowych
Wraz z ofertą całkowicie odnowioną i bogatą od tej pory w pięć modeli, pokrywającą szerokie spektrum oczekiwań klientów, Peugeot zanotował wzrost sprzedaży w tym segmencie o 3,8% do 269.000 sztuk, względem 259.000 w roku 2007.
Bipper, Van Roku w Europie, sprzedał się w liczbie 25000 sztuk od momentu swojej prezentacji w lutym. Inna nowość tego roku – Nowy Partner – osiągnął mocną pozycję z 58.000 sztuk sprzedanych od początku sprzedaży, która miała miejsce w maju.
Samochody osobowe
Model 107, który osiągnął sprzedaż 106.000 sztuk i wzrost o 2%, całkowicie korzysta ze swojej atrakcyjności zarówno jeśli chodzi o mistrzowskie koszty utrzymania jak i niewielki poziom emisji CO2.
206 utrzymał swoją sprzedaż na wysokim poziomie 291.000 sztuk. Z 468.000 sprzedanych egzemplarzy w 2008 roku, model 207 podtrzymał pozycję lidera, szczególnie w Europie. W efekcie z trzecią największą sprzedażą na rynku europejskim 207 jest solidnym liderem w segmencie B. Symbol osiągnięć swojej produkcji, model 207CC umocnił się na pierwszym miejscu na europejskim rynku coupe cabrioletów.
Dysponując teraz gamą wzbogaconą o wersję SW oraz oferując emisję CO2 i zużycie paliwa na najniższym poziomie, 308 odnotował sprzedaż 289.000 sztuk w 2008 roku i osiągnął wzrost udziału w rynku europejskim aut kompaktowych o 0,3 punktu procentowego.
Nowe 407 osiągnęło sprzedaż 82.000 sztuk wśród zupełnie odnowionych modeli konkurencji.
Gama modeli zaadaptowana do wyzwań ekonomicznych i ekologicznych
W 2008 roku Peugeot wzmocnił swoją pozycję lidera w segmencie samochodów emitujących mniej niż 120g CO2/km z udziałem 15,4% rynku, co oznacza ponad 300.000 samochodów na koniec listopada. Ten udział w rynku jest ponad dwa razy większy niż ogólny udział Peugeota w rynku europejskim. Potwierdzając swoją pozycję, 207 zdobył pierwsze miejsce w kategorii samochodów emitujących mniej niż 120g CO2/km z udziałem w rynku na poziomie 7,5%.
Rozszerzenie oferty części zamiennnych o gamę Eurorepar
Od października Peugeot dystrybuuje gamę części zamiennych Eurorepar. Ta gama pokrywa około 80% zapotrzebowania samochodów używanych wszystkich marek w wieku powyżej pięciu lat i użytkowanych w Europie. Jest tam ponad 5.350 pozycji, pogrupowanych w 26 dziedzinach, które są sprzedawane od października. Gama ta wzbogaciła się o 11 nowych dziedzin w 2009 roku, mając na celu osiągnięcie 15.000 pozycji w 2011 roku.
Perspektywy na rok 2009
W niepewnym środowisku Peugeot przewiduje ponowny wzrost działając w czterech kierunkach: nowe produkty skierowane w serce europejskiego rynku, oferta modeli małolitrażowych i o małej emisji CO2, pełna oferta lekkich samochodów użytkowych i wreszcie dążenie do swojego międzynarodowego rozwoju.
Nowości produktowe
Pierwsza nowość na rok 2009, model 308CC, będzie rozwinięciem modelu 307CC i potwierdzeniem know-how Peugeota w segmencie coupe-cabrioletów. Gama 308 będzie więc bogata w trzy modele o mocnych osobowościach.
Drugą nowością ma być wyklarowanie modeli by podbić segmenty rynku, w których Peugeot nie jest dzisiaj obecny. Pierwszym z nich ma być – już na wiosnę – auto seryjne którego wygląd zdradził Prologue pokazany na ostatnich Targach Motoryzacyjnych w Paryżu. Kolejną nowością (na jesieni) ma być jednobryłowy kompakt uzupełniający ofertę marki.
Samochody o niskim spalaniu i niskiej emisji CO2
Peugeot będzie mógł również opierać się na pozostałych modelach które odpowiadają dostosowaniu do wymagań ekologicznych. Jak zostało to ogłoszone podczas ostatnich Targów Samochodowych, nowa 407 będzie dostępna z jedną wersją o bardzo niskiej emisji spalin. Będzie ona emitować 130g CO2/km która powinna być szczególnie ceniona na rynku flot aut firmowych.
Gama samochodów użytkowych
Na koniec, Peugeot powinien również liczyć na efekty posiadania pełnej gamy lekkich samochodów użytkowych i odnosić korzyści, między innymi, z wielkości sprzedaży Bippera i Nowego Partnera.
Dążenie do międzynarodowego rozwoju
Rok 2009 powinien pozwolić Peugeotowi czerpać korzyści z wprowadzenia nowych modeli wprowadzonych do sprzedaży w roku 2008. Tak więc, nowe nadwozia modelu 207 powinny być dźwignią wzrostu dla Peugeota w krajach Ameryki Południowej i w Chinach.
Źródło: Peugeot Presse
Tłumaczenie z francuskiego: Krzysztof Mijal
Zabrakło Ci mocy? -> Vitesse.auto.pl
Najnowsze komentarze