Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
    • Redakcja
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Wiadomości

Ponad 60 Renault 5 w jednym hangarze we Francji! Niezwykła kolekcja

Małgorzata Kozikowska autor Małgorzata Kozikowska
2022-10-27
w Wiadomości, Renault
Czas czytania 6 minut
211 4
A A
0
Renault 5

Warto przeczytać!

Kupił dom na licytacji, w środku znalazł zamurowanego Citroëna. Nieruchomość kryje też inne tajemnice

Już za miesiąc Autonostalgia. Kiedy odbędą się te ciekawe targi w Warszawie?

Dacia Bigster zostanie zaprezentowana w 2025 r. Jest oficjalne potwierdzenie daty

Dealerzy pozwali producenta samochodów. Czy podobnie będzie w Polsce?

W hangarze o powierzchni 1000 m² stoi w rzędach ponad 60 egzemplarzy Renault 5 w najróżniejszych wersjach i kolorach. To tutaj rodzą się i są przechowywane najlepsze wspomnienia szóstki przyjaciół, członków Association Internationale Renault 5 (AIR-5), zrzeszającego miłośników kultowego modelu.

Wyjazd na narty Renault 5, korzystanie na co dzień z tego samochodu lub wyprawa na zloty entuzjastów w Europie – to przygody, które czekają na członków Association Internationale Renault 5 (AIR-5), zrzeszającego miłośników kultowego modelu, obchodzącego w tym roku swoje 50-lecie. Aby poznać niezwykłą kolekcję i przyjaźń, która wykracza poza granice motoryzacji, wybierzmy się w okolice Orleanu we Francji. W hangarze o powierzchni 1000 m² stoi w rzędach ponad sześćdziesiąt „Piątek” rozmaitych typów. To tutaj rodzą się i są przechowywane najlepsze wspomnienia szóstki przyjaciół.

Zobacz także: XVII Ogólnopolski Zlot Renault 5: od 47 „kucyków” do 220 „wściekłych” koni

W warsztacie, w którym Matthieu, Benjamin, Virginie, Cédric, Nicolas i Eric przechowują wspólną kolekcję ponad sześćdziesięciu Renault 5 we wszystkich kolorach i odmianach, panuje atmosfera lat 80. Począwszy od jednego z pierwszych modeli Renault 5 z 1972 roku (pomarańczowego, jak być powinno), a skończywszy na mitycznym samochodzie sportowym Renault 5 Turbo, w hangarze niedaleko Orleanu, gdzie nikt nie wyobraża sobie życia bez Renault 5, wszystkie wersje są mile widziane.

Ten wyróżniający się miejski samochód, który narodził się w 1972 roku i sprzedał w ponad 5,5 miliona egzemplarzy, jest dziś częścią codziennego życia entuzjastów, których przed dziesięcioma laty połączyły więzy przyjaźni. Ale skąd wzięła się ta pasja i jak wygląda codzienne życie zapalonych kolekcjonerów, członków zarządu Association Internationale Renault 5 (AIR-5)? Śledziliśmy ich przygotowania do edycji 2022 Losange Passion International, największego zlotu miłośników Renault we Francji, który odbył się w sobotę, 1 października na torze wyścigowym UTAC Linas-Montlhéry (Francja).

„Coś kompletnie niepotrzebnego, a zarazem niezbędnego”

Pierwszy samochód dla jednych, samochód rodziców dla innych, każdego łączy z Renault 5 własna historia. Najlepiej sprzedający się samochód we Francji przez 10 lat na trwale zapisał się w umysłach milionów Francuzów. Dowodem jest ten warsztat, gdzie do każdego entuzjasty należy od pięciu do trzydziestu R5, „kompletnie niepotrzebnych, a zarazem niezbędnych”, jak mówi prezes stowarzyszenia, Matthieu. Ponieważ nie potrafił rozstać się z żadnym z nich, od kiedy otrzymał pierwszy, jego kolekcja nigdy się nie zmniejszyła.Renault 5 -zlot we Francji

Na moje 18 urodziny dostałem od taty niebieskie Renault 5. Na początku nie chciałem, ale potem już nie umiałem się z nim rozstać. To dzięki niemu tak kocham Renault 5 – mówi Matthieu, prezes stowarzyszenia AIR-5 i kolekcjoner R5

Zestaw narzędzi w bagażniku i pięknie urządzony warsztat

Aby samochody i mit Renault 5 nadal żył, wszystkim entuzjastom przyświeca jedna zasada: jeździć niezależnie od pogody, od dystansu i przy każdej okazji. W ostatni weekend Żółta Cytryna, Grafit, Pomarańcz i Perła, a także kilka innych R5, które nie mają jeszcze nazwy, wyruszyły do Montlhéry (region paryski), na 6. edycję Losange Passion International (LPI). Podróż wymagała skrupulatnego przygotowania: wymiany żarówek, sprawdzenia poziomu oleju i… spakowania zestawu narzędzi do bagażnika, by być gotowym na każdą sytuację! Mam alternator, aparat zapłonowy, jeździmy nawet ze świecami zapłonowymi – opowiada Matthieu.

Ale zloty nie są jedyną okazją do spotkań. Grupę przyjaciół łączy wiele wspomnień: wakacje w Alpach, w Normandii, w Biarritz czy wyprawy w poszukiwaniu „Piątek” po całej Francji.

Ich warsztat stał się miejscem spotkań. To wyjątkowe wnętrze wygląda jak żywcem przeniesione z czasów Renault 5: mamy tu minitel, telefon z tarczą czy radiomagnetofon kasetowy oraz wiele plakatów „z tamtych lat”. Na tym jednak nie kończą się ambicje pasjonatów. Mają wielkie marzenia związane z warsztatem: chcieliby móc naprawiać wszystko na miejscu, zainstalować maszyny i narzędzia do obróbki, frezowania, lakierowania itp.

Każdy z nas w warsztacie ma inne motywacje. Są tacy, którzy chcą pomajsterkować, dla mnie liczy się przyjemność z jazdy Renault 5, ale to także miejsce, gdzie spotykamy się wieczorem w gronie przyjaciół – powiedział Virginie, sekretarz stowarzyszenia AIR-5 i kolekcjonerka R5.

Zobacz także: Silnik Renault 1.9 dCi F9Q 130 KM 2005-2011 – opinie, awaryjność, eksploatacja. Nie sprawia większych problemów

Renault 5 to filozofia życia

Dla Benjamina, młodego ogrodnika, Piątka to coś więcej niż samochód, to sposób na proste życie, w którym można cieszyć się każdą chwilą.

Nasze samochody nie są samochodami, które trzyma się pod szkłem, chodzi o to, aby cały czas jeździły. Moim R5 wyruszam na wakacje, R5 jeżdżę do pracy. To coś więcej niż samochód, to filozofia życiowa – Benjamin, wiceprezes stowarzyszenia AIR-5 i kolekcjoner Renault

Renault 5 nie bez powodu jest częścią narodowego dziedzictwa motoryzacyjnego. Ten przyjazny, prosty, popularny samochód miejski jest dla wielu ponadczasowy, wieczny. I będzie tak jeszcze długo!


Francuskie samochody

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

Renault 5 -zlot we FrancjiRenault 5
0 0 głosy
Ocena artykułu
Tagi: R5Renaultrenault 5 klub polska
Udostepnij74Tweet46Udostepnij13
Małgorzata Kozikowska

Małgorzata Kozikowska

Dziennikarka motoryzacyjna, autorka artykułów, testów, poszukiwaczka ciekawostek. Po godzinach, w czasie niewielu wolnych chwil, które posiada, zajmuje się muzyką.

Subskrybuj
Powiadom o
guest

guest

0 komentarzy
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2023 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2023 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
0
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.