Dziś ogłoszono o nawiązaniu długoterminowego sojuszu strategicznego pomiędzy PSA i GM, który przyczynić się ma do wzrostu rentowności obu partnerów oraz poprawić ich konkurencyjność na Starym Kontynencie.
Sojusz opiera się na dwóch głównych filarach: wzajemne udostępnianie platform, komponentów i modułów wykorzystywanych w produkcji, oraz stworzenie globalnego systemu zakupów (zapewne w postaci spółki joint-venture) surowców, komponentów i innych towarów i usług o łącznej wartości rzędu 125 miliardów dolarów. Każdy z partnerów będzie nadal sprzedawał swoje pojazdy niezależnie i z zasadami wolnej konkurencji.
Dodatkowo oba koncerny zamierzają stworzyć elastyczną podstawę do realizacji współpracy w innych dziedzinach.
PSA Peugeot Citroën zamierza również podwyższyć swoje kapitały poprzez emisję nowych akcji na kwotę rzędu miliarda euro, które na preferencyjnych warunkach zaoferowane zostaną dotychczasowym akcjonariuszom. Jednocześnie 7% udziałów w PSA ma nabyć General Motors, stając się tym samym drugim największym udziałowcem Grupy po rodzinie Peugeot.
„Ta współpraca przynosi ogromne możliwości obu firmom” – powiedział Dan Akerson, prezes i dyrektor generalny GM. – „Efekt synergii z pewnością pozwoli nam w dłuższej perspektywie czasowej powiększyć rentowność w Europie”.
„Ten sojusz jest niezwykle ekscytującym momentem w rozwoju obu firm” – dodał Philippe Varin, prezes zarządu PSA Peugeot Citroën. – „To partnerstwo ma bardzo bogaty potencjał rozwojowy. Dzięki silnemu wsparciu naszych historycznych akcjonariuszy oraz przybyciu akcjonariusza nowego i prestiżowego, cała Grupa będzie czerpać korzyści z tej umowy”.
Zgodnie z warunkami umowy PSA Peugeot Citroën będzie udostępniać wybrane platformy, moduły i komponenty na całym świecie, co pozwoli nie tylko na opracowanie globalnych projektów, ale też korzystanie z efektu skali pod względem redukcji kosztów.
Początkowo General Motors i PSA Peugeot Citroën zamierzają się skupić na samochodach niewielkich, minivanach oraz crossoverach. Firmy rozważą także opracowanie wspólnej platformy do budowy aut niskoemisyjnych. Pierwszy pojazd na wspólnej platformie ma powstać do 2016 roku.
Dodatkowo partnerzy badają możliwości nawiązania współpracy w innych dziedzinach, jak na przykład integracja logistyki i transportu. W tym celu GM zamierza nawiązać strategiczne partnerstwo z Gefco, firmą koncernu PSA zajmującą się logistyką, na mocy której to współpracy Gefco zajmie się logistyką General Motors na terenie Europy i Rosji.
Całkowite efekty finansowe synergii szacowane są na około 2 miliardy dolarów rocznie w ciągu pięciu lat. Naturalnie w ciągu pierwszych dwóch lat efekty te będą znacznie ograniczone, bowiem czas ten poświęcony będzie na opracowanie programów nowych konstrukcji. Oczekuje się, że efekty synergii będą dzielone równo pomiędzy partnerami.
Sojusz będzie nadzorowany przez globalny komitet sterujący, w skład którego wejdą – po równo – przedstawiciele obu koncernów.
Powstanie sojuszu wymaga jeszcze uzyskania zezwoleń prawnych w niektórych krajach oraz powiadomienia odpowiednich rad pracowniczych.
General Motors i jego partnerzy produkują samochody w 30 krajach, a koncern ma pozycję lidera w wielu największych i najszybciej rozwijających się krajach świata. Marki motoryzacyjne samochodów wytwarzanych przez GM, to Chevrolet, Cadillac, Baojun, Buick, GMC, Holden, Isuzu, Daewoo, Jiefang, Opel, Vauxhall oraz Wuling.
PSA Peugeot Citroën, to Grupa zrzeszająca dwie marki samochodowe znane na całym świecie. W ubiegłym roku Grupa sprzedała 3,5 miliona pojazdów, z czego 42% znalazło nabywców poza Europą i odsetek ten rośnie z roku na rok. Jako drugi europejski producent samochodów koncern odnotował niemal 60 miliardów euro przychodów w roku 2011. Z tego 2 miliardy euro przeznaczono na badania i rozwój, zwłaszcza w zakresie nowych energii.
PSA ma biura handlowe w 160 krajach świata. W skład Grupy wchodzą też Banque PSA Peugeot Citroën Finance, firma logistyczna Gefco, oraz Faurecia, produkująca podzespoły samochodowe.
KG
Najnowsze komentarze