Współczesny pojazd hybrydowy odzyskuje energię kinetyczną w trakcie hamowania, moduł elektryczny wspomaga silnik spalinowy podczas ruszania, gdy potrzebna jest duża ilość energii. Pozwala to na wydatne zmniejszenie zarówno zużycia paliwa, jak i emisji szkodliwych substancji do atmosfery, a także obniżenie poziomu hałasu. W najbardziej zaawansowanych technologicznie samochodach hybrydowych możliwe jest przełączanie silnika na jazdę wyłącznie na prąd i jednorazowe pokonanie dystansu nawet do 20 km, co ma szczególne znaczenie na przykład w strefach bez spalin i hałasu (zabytkowe części miast etc.).
Napęd elektryczny z kolei – zeroemisyjny w miejscu eksploatacji i cichy – staje się coraz bardziej wydajny. Napędzanym nim pojazdem można poruszać się bez doładowywania już na ponad 100-kilometrowe odległości. Szczególne właściwości silników elektrycznych umożliwiają znaczne uproszczenie konstrukcji pojazdu, np. wyeliminowanie skrzyni biegów. Nadal barierą technologiczną i cenową jest kwestia „baterii” – pojemnych i wydajnych ogniw elektrycznych. Sprawność energetyczna jednostek elektrycznych przekracza 80 proc., w porównaniu z co najwyżej 40 proc. osiąganą przez silniki spalinowe.
Ale i w tych ostatnich co roku pojawiają się nowe proekologiczne rozwiązania, jak stosowana w nowoczesnych samochodach ciężarowych technologia AdBlue, która przyczynia się do wydatnej redukcji emisji tlenków azotu, czy silniki typu FlexFuel przystosowane do pracy na przyjaznych środowisku mieszankach, składających się w 85 proc. z biopaliw (etanol) i w 15 proc. z paliw konwencjonalnych.
– Przemysł motoryzacyjny dokłada wszelkich starań, by wspierać realizację strategicznych celów energetycznych, klimatycznych i ekologicznych stawianych przez Unię Europejską, jak np. obniżenie do 2020 r. poziomu emisji gazów cieplarnianych o 20 proc. w porównaniu z 2005 r. Branża inwestuje w badania i rozwój ponad 30 mld euro rocznie, a gros tych środków przeznaczane jest na technologie proekologiczne – mówi Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
Jednak samo zaangażowanie technologiczne przemysłu może nie wystarczyć. Batalia o przyjazną środowisku motoryzację rozgrywa się również, a może nawet przede wszystkim − w głowach kierowców. Zwłaszcza w polskich warunkach.
W 2009 r. co czwarte nowe auto rejestrowane w krajach tzw. starej Unii (UE-15) emitowało poniżej 120 g/km CO2, a taki sam odsetek od 141 do 160 g/km. Dla porównania w 2006 r. pojazdów emitujących poniżej 120 g/km było zaledwie 9 proc. Popyt na samochody przyjazne środowisku wzrósł w samym tylko 2009 r. o 59 proc., a ich sprzedaż zwiększyła się z jednego miliona w 2006 r. do 3,23 miliona w trzy lata później. Tymczasem w Polsce samochodów spełniających najnowsza normę emisji CO2 (Euro-5) jest… 0,2 proc!
Świadczyć to może o relatywnie niskim poziomie świadomości ekologicznej polskich kierowców. Za takim wnioskiem przemawia również nieznajomość zasad coraz powszechniejszego na Zachodzie ecodrivingu.
Polski rząd dotychczas nie wprowadził żadnych zachęt do zakupu i używania pojazdów niskoemisyjnych – zarówno nowoczesnych pojazdów tradycyjnych, jak i samochodów hybrydowych czy elektrycznych. Nie ma też administracyjnych narzędzi skłaniających do używania samochodów przyjaznych dla środowiska, stosowanych z powodzeniem w innych krajach (strefy ograniczonego wjazdu, obniżone opłaty za parkowanie etc.).
„Włącz myślenie!” – pod takim hasłem realizowana jest w Polsce kampania na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego. To wezwanie doskonale pasuje także do kampanii promującej społeczną odpowiedzialność i ekologiczną świadomość polskich kierowców. Pora ją rozpocząć.
Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) jest największą polską organizacją pracodawców branży motoryzacyjnej, zrzeszającą obecnie 39 firm: producentów oraz przedstawicieli producentów pojazdów samochodowych, motocykli i skuterów w Polsce. PZPM jest członkiem Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA oraz Stowarzyszenia Europejskich Producentów Motocykli ACEM. Reprezentuje interesy firm członkowskich w organach Unii Europejskiej oraz wspólnie z innymi europejskimi stowarzyszeniami uczestniczy w konferencjach oraz debatach organizowanych na szczeblu unijnym, a także w kampaniach społeczno-edukacyjnych. PZPM stanowi forum wymiany doświadczeń i poglądów we wszelkich kwestiach istotnych dla sektora motoryzacyjnego. Zabiega o stworzenie jak najlepszych warunków dla prowadzenia działalności gospodarczej przez firmy członkowskie oraz dąży do integracji branży motoryzacyjnej w Polsce.
Więcej informacji:
www.przyjaznamotoryzacja.pl
www.facebook.com/przyjazna.motoryzacja
Źródło: Marketing & Communications Consultants – biuro prasowe programu
Najnowsze komentarze