Jakie używane auto kupić? Ma być bezawaryjne, tanie w eksploatacji i do tego jeszcze wygodne. Te założenia spełniają samochody francuskie.
Na początku bieżącego stulecia kwota 15 tysięcy złotych w przypadku wielu bazowych modeli segmentu B stanowiła połowę ich wartości. Dziś ten sam budżet wystarczy na zakup nowego skutera Peugeot, czy też japońskiej renomowanej marki – lub nastoletniego samochodu z drugiej ręki. Szukając sprawdzonego i taniego w utrzymaniu, lecz praktycznego urządzenia do przemieszczania się wybierać możemy między komfortowymi kompaktami bądź młodszym modelem budżetowym.
Citroën C4
15 tysięcy złotych wystarczy na zakup pierwszej generacji Citroëna C4. Futurystyczny następca utytułowanej Xsary produkowany był od 2004 do 2010 roku, jej wzorem zdobył absolutnie wszystko w Rajdowych Mistrzostwach Świata deklasując resztę stawki. W cywilnej odsłonie oferowany był jako trzy i pięciodrzwiowy hatchback, różniące się diametralnie charakterem.
Wariant trzydrzwiowy stawiał na dynamiczny wyraz, zaś pięciodrzwiowy był stonowany, pozbawiony nutki szaleństwa – w każdym z nich zabezpieczenie antykorozyjne jest na dobrym poziomie. Nienaganna estetyka, zwłaszcza jeśli trafimy na dobrze utrzymany egzemplarz, nadal może się podobać. Wnętrze wita nas niespotykaną nigdzie indziej kierownicą z nieruchomą poduszką powietrzną i przyciskami – wzorem C5 X7 obraca się tylko wieniec. Do tego rozwiązania przyzwyczaimy się w mgnieniu oka, podobnie jak do cyfrowych zegarów. Na liście wyposażenia dodatkowego C4 I znaleźć możemy automatyczną klimatyzację, skórzaną tapicerkę, archaiczną dziś nawigację, radio z CD i MP3, tempomat czy szereg systemów wsparcia kierowcy i automatyczną przekładnię.
Mechanicy niekiedy odradzają zakup egzemplarzy z przekładnią zautomatyzowaną, chociaż to niesprawiedliwa opinia – ta skrzynia wymaga przyuczania do zużywającego się sprzęgła (prosta czynność serwisowa)i działa stosunkowo wolno, ale do spokojnej jazdy wystarczy. Najniższe koszty obsługi zapewnią wolnossące silniki benzynowe 1.4 16V 88 KM, 1.6 16V 110 KM i 2.0 16V 140-177 KM – wszystkie korzystają z paska rozrządu i wielopunktowego wtrysku paliwa. Diesle to sprawdzone, oszczędne i warte rozwagi silniki 1.6 HDi 90-109 KM i 2.0 HDi 136-140 KM – pod warunkiem że znajdziemy egzemplarz regularnie serwisowany, bez oszczędności. Wszelkie części zamienne są dostępne w rozsądnych cenach.
Minusem C4 będzie twardsze zawieszenie, które kontrastuje z komfortem wcześniejszych modeli.
Dacia Sandero
Budżetowo i rozsądnie? Sandero będzie wyborem dla niewymagających i oszczędnych.
Zamiast kompaktu możemy także zdecydować się na zakup budżetowej Dacii Sandero pierwszej generacji – która względem segmentu C oferuje zbliżoną funkcjonalność. Sandero I bazujące na Renault Clio drugiej generacji produkowane było dla Europy od 2008-2012 roku.
W przypadku Dacii kwestię estetyki zostawmy indywidualnej ocenie, trzeba napomknąć tylko o dostatecznej ochronie antykorozyjnej. Bazowe odmiany opuszczały fabrykę z czarnymi zderzakami i lusterkami. Wyróżnikiem bogatszych wariantów były także aluminiowe obręcze. Wnętrze wykonano z tanich i twardych plastików, nie bójmy się określenia tandetne i podatne na zarysowania. Tutaj liczyły się tylko koszty i prostota. Obsługa jest łatwa i intuicyjna. Na krótkiej liście dodatków znalazły się elektrycznie sterowane szyby, manualna klimatyzacja, komputer pokładowy, radio, tempomat i ABS. Fotele spełniają swoje zadanie, choć nie zapewniają żadnego podparcia ciała w zakrętach – w dłuższej trasie zmuszają co regularnych przerw. Wysokim osobom doskwierać będzie pozycja za kierownicą – jej gówna część będzie zasłaniać część zegarów. Z drugiej jednak strony zarówno z przodu jak i z tyłu miejsca nie brakuje nawet dla wysokich osób. Przy spokojnej jeździe – w trasie do 100 km/h – Sandero I zachowuje się przewidywalnie i pozwala na swobodne rozmowy pasażerów.
Trwałe i warte zakupu są wszystkie silniki benzynowe, każdy pochodzi z magazynów Renault. Do wyboru mamy 1.2 16V 75 KM, 1.4 8V 75 KM, 1.6 8V 84-87 KM i 1.6 16V 105 KM – są odporne na trudy użytkowania, także z instalacją gazową. Ich ogromną zaletą są tanie części zamienne. Oferowano także bardzo oszczędnego diesla 1.5 dCi o mocy 68-90 KM, ze względu na obecność zaawansowanego osprzętu w jego przypadku koszty napraw będą większe.
W redakcji od wielu lat użytkujemy Sandero z 75-konnym silnikiem benzynowym, do auta nie ma żadnych zastrzeżeń. Bezawaryjne.
Szukając używanego Sandero polecamy wersję Stepway – ma relingi, większy prześwit i wygląda znacznie lepiej niż zwykłe Sandero.
Najnowsze komentarze