Polacy mają coraz większą świadomość ekologiczną i coraz więcej osób rozumie potrzebę ponownego przetwarzania surowców wtórnych. Badania wykazały, że przez ostatnich kilka lat ilość osób segregujących odpady domowe wzrosła o 18%. O 12%. zwiększył się odsetek zbierających surowce wtórne*. Odzysk aluminiowych puszek po napojach wzrósł przez 10 lat o niemal 60%!** Jednak recykling nie powinien ograniczać się wyłącznie do np. segregowania śmieci w gospodarstwie domowym. Proces ten rozpoczyna się w fabryce, gdzie już na etapie projektowania każdy producent może zastosować technologie umożliwiające i ułatwiające późniejsze przetwarzanie surowców wtórnych. Koncern Renault za jeden z celów postawił sobie wykorzystanie w swoich modelach samochodów jak największej ilości elementów, które można powtórnie przetworzyć.
Przejawem tej inicjatywy jest wprowadzenie przez Renault symbolu «eco2». Oznaczone nim auto musi być zaprojektowane w taki sposób, aby 95% jego masy nadawało się do wtórnego wykorzystania. Ponadto, co najmniej 5% zastosowanych w nim tworzyw sztucznych musi pochodzić z odzysku. Dbałość o środowisko naturalne nie może ograniczać się do fazy użytkowania pojazdu – mówi Agata Szczech z Renault Polska – Koncern Renault uważa, że powinna ona obejmować cały cykl życia samochodu, od momentu zaprojektowania i produkcji elementów, które będzie można wykorzystać ponownie, poprzez ekonomiczne i ekologiczne użytkowanie, aż po wycofanie samochodu z użycia. Dlatego samochody projektowane są tak, aby można było łatwo zdemontować oraz posortować odpowiednio oznaczone elementy i poddać recyklingowi bez dodatkowego zwiększania kosztów.
W Modusie wykorzystano aż 18 kg tworzyw sztucznych pochodzących z odzysku. Model ten otrzymał też nagrodę za największą ilość surowców wtórnych wykorzystanych do konstrukcji deski rozdzielczej. W Espace IV zastosowano liczne materiały nadające się do recyklingu, obniżając jednocześnie masę pojazdu. Na przykład zastosowanie aluminiowych drzwi
i maski pozwoliło na zmniejszenie ich masy o 20 kg w stosunku do analogicznych części
z blachy stalowej. Renault Clio III zawiera niemal 10% (20 kg) tworzyw pochodzących
z recyklingu, a nowe Twingo 9% (15 kg). W kolejnych samochodach gamy Renault wielkości te będą stale rosły – dodaje Agata Szczech.
* www.cbos.pl
** www.recal.org.pl
Źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze