W ciągu pięciu miesięcy, które upłynęły od wprowadzenia do sprzedaży modelu Renault Laguna, sprzedano niemal 42.000 sztuk tego modelu w ponad 30 krajach. W Europie Zachodniej przyjęto 51.125 zamówień, wśród których większość stanowią wersje z silnikiem wysokoprężnym (87%) oraz bogato wyposażone (43% Dynamique, 19% Privilège i 12% Initiale). Dzięki wersji Grandtour udział Laguny w rynku stale rośnie (na koniec lutego stanowiła ona już 6% segmentu D w Europie Zachodniej). Pomimo niedawnego odnowienia oferty konkurencji, segment ten odnotowuje średnio spadek o 6% rocznie. Segment sportowych wersji zdominowali wyspecjalizowani producenci. Wersja GT, napędzana dwoma mocnymi silnikami, cechuje się wyjątkowym zachowaniem na drodze, gwarantującym pełną przyjemność jazdy i doskonałe prowadzenie.
Wyposażona w niezwykle precyzyjny i szybko reagujący układ jezdny z czterema kołami skrętnymi, zapewnia niezwykłe doznania z jazdy. Renault Laguna cechuje się również wysoką jakością oraz poziomem bezpieczeństwa czynnego i biernego na najlepszym poziomie na rynku. Wyjątkowa łatwość obsługi zapewnia wszystkim użytkownikom komfort psychiczny. Renault Laguna GT, charakteryzująca się płynnym i rasowym designem, pod względem wyposażenia i silników plasuje się w górnej części tej gamy. Renault Laguna GT w wersji hatchback i kombi wejdzie we Francji do sprzedaży 12. kwietnia, a w Polsce pojawi się na początku czerwca. Zamówienia na Lagunę GT można składać już od połowy kwietnia. Samochód będzie objęty 3-letnią gwarancją (lub do 150 tys. km).
Układ jezdny z czterema kołami skrętnymi zapewnia wyjątkowe zachowanie na drodze
Układ jezdny Active Drive z czterema kołami skrętnymi ma wiele zalet. Poza większą zwrotnością i znacznie bardziej dynamicznym zachowaniem, zapewnia niezrównaną precyzję prowadzenia. Dzięki niej kierowca bez wysiłku utrzymuje właściwy tor jazdy, co gwarantuje niezwykłą przyjemność jazdy i wysoki poziom bezpieczeństwa czynnego. Samochód dobrze się prowadzi nawet przy dużych prędkościach – zarówno w mieście, jak i na krętych drogach. Specjalne ustawienie zawieszenia i jego twardość znacząco ograniczają boczne przechyły, dzięki czemu pasażerowie nie odczuwają ich znacząco przy pokonywaniu zakrętów. Brak kołysania, a także precyzyjne prowadzenie przy kilkustopniowych skrętach kierownicy, zapewniają wyjątkową satysfakcję z jazdy.
Układ jezdny Active Drive z czterema kołami skrętnymi sprawdza się nie tylko w trakcie manewru omijania przeszkody (test „łosia”), ale również w warunkach utrudnionego hamowania (asymetryczna przyczepność kół do nawierzchni, działanie systemu ESP dostosowane do dynamicznego i sportowego stylu jazdy).
Podczas jazdy z małą prędkością – zwrotność samochodu miejskiego
Wyposażona w układ jezdny Active Drive z czterema kołami skrętnymi, Renault Laguna GT jest równie zwrotna w ruchu miejskim, jak i na krętych drogach poza miastem. Przy prędkości poniżej 60 km/h, koła tylne skręcają się w kierunku przeciwnym do skrętu kół przednich z zachowaniem maksymalnego kąta skrętu 3,5°. Układ jezdny Active Drive posiada więc dwie zasadnicze zalety: ułatwia wykonywanie manewrów dzięki zmniejszeniu średnicy zawracania oraz ogranicza kąt skrętu kierownicy dzięki specjalnie opracowanym parametrom układu kierowniczego.
Średnica zawracania Renault Laguny GT z układem jezdnym Active Drive z czterema kołami skrętnymi jest zmniejszona o 10 % w porównaniu do standardowego zawieszenia: z 12,05 m w samochodzie z kołami 18-calowymi do zaledwie 10,80 m (jak w Clio!). Im większy jest kąt skrętu tylnych kół, tym mniejsza jest średnica zawracania. Znaczne ułatwienie w wykonywaniu manewrów jest odczuwalne zwłaszcza przy wyjeżdżaniu z miejsca parkingowego lub przy wjeżdżaniu w wąskie uliczki.
System 4RD powoduje też zmniejszenie przełożenia kąta skrętu kierownicy, ponieważ kąt skrętu kół przednich i tylnych sumuje się. W Nowej Lagunie aby skręcić koła o 1°, trzeba wykonać skręt kierownicą o 16°, podczas gdy w samochodzie z układem jezdnym Active Drive wystarczy skręcić kierownicę o 13,5°. Wartość ta spada nawet do 12° w przypadku, gdy tylne koła są skręcone w przeciwną stronę pod maksymalnym kątem 3,5°. Dzięki temu kierowca ma bardziej bezpośredni wpływ na zachowanie samochodu i wykonuje mniej ruchów kierownicą, co poprawia zwrotność auta. W celu pokonania zakrętu, kierowca musi wykonać mniejszy skręt kierownicy. Manewry omijania są łatwiejsze – samochód niemal „owija” się wokół przeszkody.
Pełna kontrola nad sytuacją na drodze
Przy prędkości powyżej 60 km/h, Nowa Laguna zapewnia większą precyzję prowadzenia. Skręt tylnych kół w tym samym kierunku i czasie co koła przednie, poprawia stabilne utrzymywanie toru jazdy. Samochód zachowuje się jakby jechał po szynach. Układ Active Drive z czterema kołami skrętnymi działa przeciwnie do siły odśrodkowej wyrzucającej tylną oś z zakrętu (zarzucanie tylnej osi). W ten sposób układ przesuwa granice możliwości samochodu przy pokonywaniu zakrętów. Koła tylne, wykonując najczęściej skręt mniejszy niż 2°, natychmiast ustawiają tylną oś na właściwym torze jazdy zapewniając stabilne i pewne prowadzenie pojazdu. Układ jezdny Active Drive z czterema kołami skrętnymi dodaje dynamiki w prowadzeniu samochodu gwarantując jednocześnie pewne zachowanie na drodze, bezpieczeństwo i wyjątkowo przyjemną jazdę.
Niezrównany poziom bezpieczeństwa czynnego
Układ jezdny Active Drive z czterema kołami skrętnymi stwarza również poczucie bezpieczeństwa i komfortu psychicznego przy omijaniu przeszkody. W nagłej sytuacji na drodze koła tylne mogą być skręcone o kąt 3,5°.
Specjalne oprogramowanie systemu ESC (Electronic Stability Control) jest dostosowane do dynamicznego i sportowego stylu jazdy, dzięki temu korekta toru jazdy przez ESC włącza się z opóźnieniem i przeszkoda zostaje ominięta szybciej i spokojniej. Korekta ta następuje tylko w razie konieczności i w sposób stopniowy, gdyż jest to związane ze skrętem kół tylnej osi. Za pośrednictwem bloku elektronicznego systemu ESC i ABS, moduł elektroniczny 4RD rozpoznaje także sytuację hamowania z asymetryczną przyczepnością kół. W takim przypadku następuje automatyczne dostosowanie kąta skrętu kół tylnych, aby utrzymać stabilny tor jazdy samochodu, a kierowca nie musiał wykonywać dodatkowych skrętów kierownicy. Zachowuje on kontrolę w sytuacjach krytycznych, co zapewnia mu większe poczucie bezpieczeństwa w codziennej jeździe.
Układ mechaniczny o zmiennej strategii działania
Opracowany wspólnie przez zespoły Renault i Renault Sport Technologies, układ jezdny Active Drive z czterema kołami skrętnymi jest sterowany elektronicznie w czasie jazdy, co zapewnia dynamiczną kontrolę zachowania samochodu. Czujnik umieszczony w kolumnie kierownicy wysyła informację o kącie skrętu kierownicy za pośrednictwem szyny CAN do bloku elektronicznego 4RD. Jest on umieszczony za tylną osią i odbiera również informacje o prędkości samochodu z bloku elektronicznego systemów ESC/ABS. Blok ten porównuje także wartości kąta skrętu kierownicy w kontrolowanym czasie, co pozwala mu na rozpoznawanie silnych i szybkich ruchów kierownicy charakterystycznych dla sportowego stylu jazdy lub konieczności ominięcia przeszkody.
W zależności od tych parametrów, blok elektroniczny wysyła polecenie wykonania odpowiedniego skrętu tylnych kół do elektrycznych siłowników umieszczonych w tylnej osi. Precyzyjne kontrolowanie zachowania samochodu w czasie jazdy pozwala na dokładne ustawienie pojazdu na zamierzony przez kierowcę tor jazdy, w oparciu o dane wynikające z jego działań oraz z rzeczywistego położenia pojazdu. Dostawcą bloków elektronicznych 4RD oraz siłowników elektrycznych jest firma Aisin, uznany i doświadczony japoński producent osprzętu do samochodów z czterema kołami skrętnymi.
Dwa flagowe silniki
Silnik 2.0 dCi będący liderem w swej kategorii pod względem osiągów, przyjemności prowadzenia i cichej pracy, jest oferowany w wersji o wyjątkowej mocy 178 KM (131 kW) uzyskiwanej przy 3.750 obr/min. Jego maksymalny moment obrotowy 400 Nm jest dostępny już od 2.000 obr/min i sięga zakresu 5.000 obr/min zapewniając szybkie i płynne wchodzenie na obroty. Silnik jest wyposażony w turbo o zmiennej geometrii łopat i niewielkiej inercji, zapewniające lepsze osiągi w niskim zakresie obrotów, gdzie wykazuje pełnię swych zalet dynamicznych: Renault Laguna GT pokonuje 1.000 m ze startu zatrzymanego w zaledwie 29,6 sekundy (przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8,5 s). Ta nowa jednostka jest również przyjazna dla środowiska – posiada filtr cząstek stałych oraz zawór EGR o wzmocnionym chłodzeniu, a jej zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi 6,5 l/100 km (przy emisji CO2 172 g/km). Dzięki zastosowaniu bardzo szybko działających świec żarowych, silnik 2.0 dCi 178 KM uruchamia się w chwili wciśnięcia przycisku „Start”, nawet przy silnym mrozie (-23°C).
W wersji benzynowej, Renault Laguna GT posiada sportową odmianę 16-zaworowego 2-litrowego silnika osiągającego moc 204 KM (150 kW) przy 5.000 obr/min i moment obrotowy 300 Nm dostępny od 3.000 obr/min. Silnik ten, zaprojektowany dla Megane RS, został specjalnie przystosowany w celu uzyskania optymalnych parametrów w Renault Lagunie GT pod względem osiągów oraz przyjemności prowadzenia samochodu. Jego wszechstronny charakter przejawia się elastyczną płynną pracą w codziennej jeździe oraz zadziwiająco szybką reakcją i zdecydowanym przyspieszeniem w jeździe sportowej. Szczegółowe dopracowanie układu dolotu powietrza i zastosowanie turbo z dwoma kanałami wlotowymi (Twin scroll Turbo) skracającego czas reakcji silnika, zapewnia szybkie wchodzenie na obroty. Renault Laguna GT 2.0T przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,8 sekundy i pokonuje 1.000 m ze startu zatrzymanego w 28 sekund, zużywając 8,2 l/100 km (emisja CO2 194 g/km).
Zewnętrzne atrybuty GT
Charakteryzująca się pełną ekspresji i rasową linią Renault Laguna GT jest czymś więcej niż zwykłą sportową wersją Laguny. Długa, opadająca maska jest wyposażona w masywny „grill”, typowy dla najbardziej dynamicznych samochodów marki, który nadaje modelowi bardziej agresywny wygląd. Boczne wyprofilowania błotników przypominające kształtem wyloty powietrza oraz reflektory z czarnymi kloszami podkreślają wyjątkowy charakter tego auta. W Renault Lagunie GT wykorzystano rozwiązania rodem z Formuły 1. Auto dostępne będzie ze specjalnymi oponami Bridgestone Potenza o imponujących wymiarach 225/45/18”. Zaprojektowane specjalnie dla tego modelu ażurowe obręcze Celsium pozwalają dostrzec duże tarcze hamulcowe (o średnicy 320 mm z przodu i 300 mm z tyłu), zapewniające zwiększoną skuteczność hamowania. Dynamiczna linia progów oraz podwójna rura wydechowa o prostokątnym przekroju podkreślają wyczynowy charakter auta. Czarne lakierowane lusterka boczne i przyciemniane klosze tylnych świateł są kolejnymi stylistycznymi atrybutami typowymi dla aut GT.
Sportowe wnętrze
Widoczne na środkowym słupku oznaczenie GT jest również wytłoczone na oparciach przednich foteli pokrytych jasnoszarą alkantarą. Podobnie jak we wszystkich wersjach Renault Laguny, design wnętrza budzi u wszystkich użytkowników poczucie komfortu. O ekskluzywnym charakterze wersji GT przypominają liczne sportowe akcenty: spłaszczona w dolnej części, sportowa trójramienna kierownica pokryta skórą z szarym stebnowaniem, perforowane aluminiowe pedały, dźwignia zmiany biegów typowa dla sportowych modeli marki, pokryte alkantarą łączoną z ciemnografitową skórą fotele Riviera o wzmocnionym podparciu bocznym. Wysokiej klasy materiały i precyzyjne połączenie poszczególnych elementów również przyczyniają się do odczuwanej przyjemności, ponieważ Renault Laguna GT ma zapewnić najwyższy komfort kierowcy.
Wyposażenie
Opracowana na podstawie wersji Dynamique, Renault Laguna GT posiada wysokiej klasy, bogate wyposażenie. Komfort termiczny zapewnia automatyczna dwustrefowa klimatyzacja z trzema trybami pracy Soft-Auto-Fast, automatycznie włączająca zamknięty obieg powietrza w zależności od wskazań czujnika zanieczyszczenia powietrza.
Laguna może być wzorcem w dziedzinie komfortu akustycznego, co zawdzięcza wprowadzeniu stosowanych rozwiązań już na początkowym etapie prac projektowych. Automatyczny hamulec postojowy, ogranicznik-regulator prędkości oraz automatycznie włączane światła i wycieraczki gwarantują komfort prowadzenia. W dziedzinie bezpieczeństwa nic nie pozostawiono przypadkowi.
Renault Laguna GT nie tylko zapewnia wyjątkowy poziom bezpieczeństwa czynnego, ale również może uchodzić za wzorzec w tym segmencie pod względem bezpieczeństwa biernego. Świadczą o tym ostatnie wyniki testów przeprowadzonych przez niezależną organizację EuroNCAP. Największą innowacją jest ochrona pasażerów w razie zderzenia bocznego dzięki dwóm czujnikom oraz podwójnym poduszkom bocznym nowej generacji chroniącym klatkę piersiową i miednicę.
Renault Laguna GT, to połączenie jakości z wysokimi osiągami, bezpieczeństwem i przyjemnością prowadzenia.
Historia technologii o niezwykłych parametrach użytkowych
W latach 80. były dostępne głównie mechaniczne układy jezdne z czterema kołami skrętnymi, przy czym koła tylne były sprzężone z kołami przednimi i miały stały kąt skrętu. Ich zadaniem było kompensowanie nieprawidłowych zachowań samochodu (np. podsterowności). W następnych latach zastąpił je z powodzeniem system ESP. Pod koniec lat 90. kilku producentów, w tym Nissan, opracowało systemy wykorzystujące elektryczne lub hydrauliczne elementy wykonawcze, zapewniające zupełnie nowe możliwości dynamiczne. Układ elektronicznego sterowania kół tylnych umożliwia precyzyjną regulację zachowania samochodu, zwłaszcza w przypadku napędu tylnego.
Układ Active Drive zapewnia doskonałe zachowanie samochodu dzięki wykorzystaniu algorytmów uwzględniających złożone parametry zachowania samochodu oraz natychmiastowej reakcji na polecenia kierowcy (co 10 ms), dostosowanej do warunków jazdy. Układ jezdny Active Drive z czterema kołami skrętnymi zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa i skuteczności działania w nieprzewidzianych sytuacjach. Inne układy podnoszące bezpieczeństwo czynne są uruchamiane dopiero w ostateczności.
Za kierownicą Laguny GT poczujesz prawdziwe emocje
We wnętrzu Laguny GT wykorzystano najszlachetniejsze materiały: skórzana kierownica, fotele GT ze skóry łączonej z alkantarą, pedały i gałkę dźwigni zmiany biegów z aluminium… Dynamiczny wygląd dodatkowo podkreślają 18-calowe obręcze kół, chromowana, podwójna rura wydechowa i poszerzony wlot powietrza w osłonie chłodnicy, którego wielkość pozwala na optymalizację osiągów obu silników dostępnych w Lagunie GT (2.0 Turbo 204 KM i 2.0 dCi 178 KM 400 Nm).
Układ jezdny Active Drive
Układ jezdny Active Drive z czterema kołami skrętnymi zapewnia Lagunie GT wyjątkową stabilność i zwrotność. Sekret innowacyjnej technologii Active Drive polega za zmianie kąta skrętu kół tylnych w zależności od prędkości samochodu.
1. Przy prędkości poniżej 60 km/h, koła tylne skręcają się w kierunku przeciwnym do skrętu kół przednich zapewniając lepszą zwrotność. Zmniejszenie kąta skrętu kierownicy dodatkowo ułatwia manewry.
2. Mniejsza ilość ruchów kierownicy, jakie należy wykonać zapewnia większą zwrotność na krętych drogach, a jednocześnie wysoki komfort prowadzenia.
3. Przy prędkości powyżej 60 km/h, koła tylne skręcają się w tym samym kierunku co koła przednie. Dzięki temu samochód idealnie utrzymuje tor jazdy na zakręcie, zapewniając większą stabilność auta.
Promień skrętu – Laguna 2RD: 11,05/11,64 (11,40/12,05 z oponami 18”)
Promień skrętu – Laguna GT: 10,30 /10,80 (z oponami 18”)
Wyższy poziom bezpieczeństwa
Współpracujący z systemem ESP i ABS, blok elektroniczny Active Drive wykrywa nagłe sytuacje na drodze i niezwłocznie dostosowuje kąt skrętu tylnych kół ułatwiając manewr ominięcia przeszkody. W przypadku hamowania na nawierzchni o zróżnicowanej przyczepności, na której jedno lub kilka kół traci przyczepność (gołoledź, kałuża wody, itd….), Active Drive zmienia kąt skrętu kół umożliwiając zachowanie panowania nad samochodem.
Nowa Laguna GT w wersji benzynowej będzie dostępna już od 109.000 złotych, a w wersji z silnikiem Diesla – za 115.000 złotych.
PODSTAWOWE WYPOSAŻENIE I OPCJE
BEZPIECZEŃSTWO
- Poduszki czołowe kierowcy i pasażera dostosowujące się do siły zderzenia
- Poduszki boczne z przodu chroniące klatkę piersiową i miednicę
- Poduszki kurtynowe z przodu i z tyłu
- 3-punktowe pasy bezpieczeństwa z ogranicznikiem napięcia na wszystkich miejscach
- Podwójne napinacze pasów na miejscach przednich, pojedyncze napinacze na tylnych miejscach bocznych
- Aktywne zagłówki ostatniej generacji „whiplash” z regulacją wzdłużną oraz 3 zagłówki tylne
- Systemy ABS, ESP, ASR i układ wspomagania nagłego hamowania najnowszej generacji
- Automatycznie włączane światła awaryjne
- Lampka kontrolna niezapięcia pasów bezpieczeństwa na miejscach tylnych
- Możliwość ręcznej dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera z przodu
- Automatycznie włączane światła mijania
- Automatyczna blokada drzwi podczas jazdy z funkcją odblokowania w razie zderzenia
- System mocowania fotelika dla dziecka Isofix na bocznych miejscach z tyłu
- Zestaw do pompowania kół
UKŁADY UŁATWIAJĄCE PROWADZENIE
- Active Drive
- Regulator-ogranicznik prędkości
- Automatyczny hamulec postojowy
- Reflektory halogenowe z modułem eliptycznym i ręczną regulacją wysokości wiązki światła
- Reflektory przeciwmgłowe
- Funkcja oświetlenia drogi do domu
KOMFORT
- Dwustrefowa automatyczna klimatyzacja z samoczynnie włączanym zamkniętym obiegiem powietrza sterowanym czujnikiem zanieczyszczenia
- Nawiew powietrza na stopy pasażerów na miejscach tylnych
- Fotele przednie z regulacją wysokości, wzdłużną oraz kąta pochylenia (w sposób ciągły) i wzmocnionym podparciem bocznym
- 4 gniazda do akcesoriów (3 na konsoli centralnej / 1 w bagażniku)
- Elektrycznie podnoszone szyby przednie i tylne z układem zapobiegającym przycięciu palców
- Lusterka boczne sterowane elektrycznie i podgrzewane
- „Inteligentne” wycieraczki szyb
- Radioodtwarzacz CD MP3 (140W) z 8 głośnikami
DESIGN
- Obręcze kół 18” Celsium
- Aluminiowe perforowane pedały
- Chromowana gałka dźwigni zmiany biegów
- Trójramienna sportowa kierownica, pokryta specjalną skórą i stebnowana szarą nicią + aluminiowa gałka dźwigni zmiany biegów
- Przyciemniane szyby
- Lusterka boczne w odcieniu chromu, obudowa czarna z połyskiem
- Tapicerka GT Alkantara łączona ze skóra (z elementami skóry ekologicznej)
- Czarne klosze reflektorów
SPECYFIKACJA GRANDTOUR GT - 2 tylne światła przeciwmgłowe
- System Easybreak
- Schowki na osłonę bagażnika w przypadku złożenia tylnej ławki
- Zamykane schowki we wnękach kół
- Schowki w przedniej części bagażnika
- Uchwyt z zaczepem na wykładzinie bagażnika
- 2 zaczepy do wieszania toreb
- Listwa progowa z wstawkami ze stali nierdzewnej
- Podłużne relingi dachowe bez środkowej stopki z matowego aluminium
SILNIKI
2.0 TURBO 204 KM z mechaniczną 6-biegową skrzynią biegów
Tr/min – obr/min
Dane techniczne (Laguna/Laguna Grandtour)
Prędkość maks.(km/h): 232 / 227
Od 0 do 100 km/h: 7″80 / 8″00
400 ze startu zatrzymanego: 15″50 / 15″60
Zużycie paliwa w cyklu miejskim (l/100km): 11,5 / 11,5
Zużycie paliwa w cyklu pozamiejskim (l/100km): 6,5 / 6,5
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym (l/100km): 8,2 / 8,3
Emisja CO2: 194 g/km / 196 g/km2.0 dCi 178 KM 400 NM z mechaniczną 6-biegową skrzynią biegów
Tr/min – obr/min
Dane techniczne (Laguna/Laguna Grandtour)
Prędkość maks.(km/h): 222 / 2217
Od 0 do 100 km/h: 8″50 / 8″70
400 ze startu zatrzymanego: 16″20 / 16″30
Zużycie paliwa w cyklu miejskim(l/100km): 8,6 / 8,8
Zużycie paliwa w cyklu pozamiejskim (l/100km): 5,5 / 5,7
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym(l/100km): 6,5 / 6,7
Emisja CO2: 172 g/km / 177 g/kmŹródło Renault Polska.
Najnowsze komentarze